Affaldsforebyggelse i Danmark - status for den
danske indsats
6.1
Ideer til generelle tiltag
6.2
Ideer til tiltag inden for de enkelte aktørgrupper
6.2.1
Fremstillingsvirksomheder
6.2.2
Servicevirksomheder
6.2.3
Bygge og anlæg
6.2.4
Forsyningsvirksomheder
6.2.5
Affaldsbehandlere
6.2.6
Distribution og salg
6.2.7
Private forbrugere
6.2.8
Myndigheder
6.2.9
Vidensformidlere
1.
|
Der kan gennemføres flere
oplysningskampagner med information om prioritering af og løsningsmuligheder
for affaldsforebyggelse, herunder udbredelse af succeshistorier,
information til skoler, forbrugere og erhvervsliv.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Forbrugerorganisationer
·
Miljøorganisationer
·
Kommuner
·
Erhvervsorganisationer
|
2.
|
Fokusere på
affaldsforebyggelse i forbindelse med kommunernes Agenda 21-arbejde
samt ved revision af de kommunale affaldsplaner.
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening
·
Danmarks Naturfredningsforening
·
Vidensformidlere
|
3.
|
Indarbejde højere prioritering
af affaldsforebyggelse i eksisterende tilskudsordninger.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
|
4.
|
Flere virksomheder,
institutioner mv. omfattes af lov om grønne regnskaber suppleret
med, at der stilles strengere krav til dokumentation af affaldsmængder,
opstilling af mål for reduktion af affaldsmængder samt
affaldsforebyggende tiltag.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Amtsrådsforeningen
·
Dansk Industri
|
5.
|
Udbrede miljøvurdering af
tiltag planlagt af andre ministerier/styrelser end Miljøstyrelsen,
herunder vurdering af affaldsaspekter.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
|
I det følgende suppleres ovenstående
ideer til generelle tiltag med ideer til aktørspecifikke indsatsområder.
|
Styrke
affaldsforebyggelsesarbejdet i forbindelse med gennemførelse af
planlagte produkt- og produktionsudviklingsprojekter. Arbejdet bør
være brancherettet, således at brancheforeningernes erfaring med
miljøarbejde videreudviklet og udnyttes.
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
·
Miljøstyrelsen
·
Lokale miljømyndigheder
·
Vidensformidlere
|
2.
|
|
3.
|
Arbejde for bedre vilkår for
at etablere direkte genbrug evt. kombineret med affaldsbørsordninger
i større skala end anvendt hidtil (inspiration kan hentes fra f.eks.
Green Network).
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Renosam
·
Affaldsteknisk Samarbejde
|
4.
|
Intensivere markedsføring af
miljørigtige produkter, der er designet mht. affaldsforebyggelse (forlænget
levetid, øget reklamationstid i købeloven mv.).
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
·
Reklamebranchen
·
Forbrugerstyrelsen
|
5.
|
Intensivere indførelse af
produktorienteret miljøledelse, således at der lægges særlig vægt
på produktudvikling og leverandørstyring. Indsatsen kan f.eks.
struktureres efter retningslinier for ”Product Stewardship”.
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Miljøstyrelsen
·
Vidensformidlere
|
6.
|
Fortsætte udbredelsen af
produkter med miljømærke, miljøvaredeklaration baseret på LCA
med øget fokus på affaldsforebyggelse. Endvidere kan der udvikles
en ISO-standard for miljødeklarationer.
·
Dansk Industri
·
Miljøstyrelsen
·
Dansk Standard
·
Forbrugerrådet
·
Danmarks Naturfredningsforening
|
1.
|
Håndværkere kan markedsføre
reparationsarbejde af produkttyper, hvor det miljømæssigt og økonomisk
er rationelt.
Aktører:
·
Håndværksrådet
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
·
Vidensformidlere
|
2.
|
Implementere og intensivere
miljørigtige indkøb i offentlige institutioner og virksomheder med
særlig vægt på affaldsforebyggelse.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Amtsrådsforeningen
·
Dansk Indkøbs Service A/S
|
3.
|
Fremme miljøundervisning i
skoler for børn og unge. Udvikling af undervisningsmateriale og –forløb,
der støtter elevernes forståelse af vigtigheden af
affaldsforebyggelse og ressourceudnyttelse.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Amtsrådsforeningen
·
Danmarks Læreforening
·
Vidensformidlere
|
4.
|
Reklamebranchen kan gå aktivt
ind i at støtte et forbrugsmønster, der fremmer
affaldsforebyggelse.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Forbrugerstyrelsen
·
Grøn Information
·
Dansk Handel & Service
·
Reklamebranchen
|
5.
|
Gennemføre branchespecifikke
tiltag (som f.eks. autobranchen har gennemført), hvor det skal
synliggøres, hvorledes affaldsforebyggelse branchevis eller på tværs
af brancher (symbiose) kan gøres rentabelt i mindre skala.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
|
6.
|
Leasingsystemer for
kvalitetsprodukter.
Nogle leasingsystemer for kvalitetspr0odukter kan virke affaldsforebyggende, f.eks. når et
firma leaser maskiner ud og hele tiden sørger for opgradering og
vedligeholdelse, frem for kassation og ny indkøb.
Aktører:
·
Erhvervslivet
|
7.
|
Reducere engangsservice.
Anvendelsen af engangsservice
er søgt reduceret ved hjælp af afgifter.
Endvidere har Dansk Flaske
Genbrug netop udviklet et system DanCup Dansk Bægergenbrug, hvor
arrangører af arrangementer med mange tilskuere har mulighed for at
anvende flergangs drikkebægre af plast med pant.
Aktører:
·
Arrangører af store arrangementer
·
Dansk Flaske Genbrug
|
1.
|
Indføre mulighed for at give
dispensation, således at bygningsmaterialer kan anvendes direkte
ved renoveringsarbejde.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes landsforening
·
Entreprenørforeningen
·
Andre relevante
interesseorganisationer inden for Bygge & Anlæg
|
2.
|
Intensivere indsatsen over for
udvikling af byggematerialer og byggemetoder, der sikrer lang
levetid og er nemme at vedligeholde og genanvende til andre
byggeformål.
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
·
Vidensformidlere
|
3.
|
Via bl.a. informationskampagner
motivere byggeprojekter, der omfatter bygningsrenovering frem for
nybyggeri.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
By- og Boligministeriet
·
Kommunernes Landsforening
·
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
·
Danske Arkitekter
|
4.
|
Fortsætte kampagner, for at
branchens virksomheder skal indføre miljøledelse og anvendelse af
miljørigtig projektering. Kampagnerne kan kobles sammen med
uddannelses-/træningsforløb, der er rettet mod praktisk anvendelse
af værktøjerne.
Aktører:
·
Entreprenørforeningen
·
Håndværksrådet
·
Relevante brancheforeninger
·
Miljøstyrelsen
·
Vidensformidlere
|
1.
|
Reduktion i kulbaseret
energiproduktion.
En reduktion i den kulbaserede
elproduktion pga. energibesparelser og brændselsskift mod olie, gas
og biobrændsler vil reducere affaldsproduktionen fra
energifremstillingen. Der mangler en opgørelse over
affaldsdannelsen ved biobrændsler.
Aktører:
·
Energistyrelsen
·
Energisektoren
|
2.
|
Renseanlæggene kan sammen
kommunernes tekniske forvaltning gennemføre kampagner over for
erhvervslivet og private forbrugere, der oplyser om, hvilke tiltag
der kan gøres, således at renseanlæggene kan reducere slammængderne.
Aktører:
·
Dansk Afløbs- og Spildevandsforening
·
Kommunernes Landsforening
|
|
|
1.
|
Fremme reparation af
funktionsdygtige effekter på genbrugspladser. Eventuelt med mindre
værksted, hvor brugere selv kan reparere effekter med vejledning
fra sagkyndige (via f.eks. grøn beskæftigelse).
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Affaldsteknisk Samarbejde
·
Reno-Sam
|
2.
|
Overveje indførelse af vægtbaseret
dagrenovationsbetaling.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Reno-Sam
·
Affaldsteknisk Samarbejde
|
3.
|
Udvide Spild-oppernes system,
byttesystemer og ret til at klunse til andre kommuner i landet.
Kommuner kan alternativt gøre
klunsning på containerpladsen tilladt, men skal selvfølgelig
overveje, om det går ud over værdien af metalfraktionen (eller
undtage denne).
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening
·
Affaldsteknisk Samarbejde
·
Reno-Sam
|
4.
|
Oprettelse af affaldsbørs i
Danmark eller tilknytning til internationale børser for at fremme
direkte genbrug (inspiration kan evt. hentes hos Green Network).
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Affaldsteknisk Samarbejde
·
Reno-Sam
|
1.
|
Indføre miljøledelse med vægt
på leverandørstyring og affaldsforebyggelse.
Aktører:
·
Dansk Handel & Service
·
Det Danske Handelskammer
·
Vidensformidlere
|
2.
|
Flere og fælles pant- og
retursystemer.
Handelsvirksomheder kan anvende
flere pant- og retursystemer. Der er mange gode eksempler på pant-
og retursystemer f.eks. engangspaller, rullevogne, flasker med pant.
Aktører:
·
Dansk Handel & Service
·
Vidensformidlere ved design
|
3.
|
Information om
affaldsforebyggelse og økonomi.
Mange handelsvirksomheder er
ikke opmærksomme på, hvor mange udgifter de har som følge af
affaldsdannelse og materialespild. Der kunne udbredes information,
gode eksempler og enkle værktøjer til virksomhederne til at opgøre
dette.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen kunne støtte
demonstrations projekter og værktøjsudvikling
·
Erhvervslivets organisationer kunne
fremme kendskabet
·
Vidensformidlere kan sammenfatte
erfaringer og udvikle værktøjer
·
Producenter kan anvende værktøjerne
og udarbejde opgørelser
|
1.
|
Grøn information, det
nyoprettede Forbruger Information og Danmarks Naturfredningsforening
kan hver for sig eller i samarbejde intensivere markedsføringen af
viden inden for affaldsforebyggende tiltag, som private forbrugere
kan gennemføre.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Grøn Information
·
Forbruger Information
·
Danmarks Naturfredningsforening
·
Vidensformidlere
|
2.
|
Borgerforeninger,
andelsforeninger m.fl. kan med hjælp fra f.eks. affaldskonsulenter
organisere dele eller leasingordninger af produkter, transportmidler
mv.
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening
·
Danmarks Aktive Forbrugere og andre
relaterede organisationer
|
3.
|
Udbrede kendskabet til en årlig
”buy-nothing-day” med fokus på begrænsning af forbrug.
Aktører:
·
Danmarks Aktive Forbrugere og andre
relaterede organisationer
|
4.
|
Fremme hjemmekompostering og
eventuelt udbrede ordningen mere for etageejendomme.
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening
|
5.
|
Udbrede kendskab til udlåns-,
dele-, leje- og leasingordninger for f.eks. flishugger, værktøj,
bil etc.
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening
·
Dansk Handel & Service
|
6.
|
Direkte genbrug, dvs.
anvendelse af produkter flere gange, inden de bliver til affald, kan
ske på flere måder. Der er i dag en række muligheder, som f.eks.
kommunerne kunne informere mere om i forbindelse med deres
oplysninger om affaldsbortskaffelse.
Eksempler:
Den blå avis, giv væk til venner, naboer, Folkekirkens Nødhjælp, Blå
Kors. Køb eller modtag brugte effekter. Bytte tøj dage i børneinstitutioner.
Anvendelse af kommunale direkte genbrugsordninger.
Aktører
kan være:
·
Myndigheder
·
Vidensformidlere
·
Forbrugere.
|
1.
|
Grønne regnskaber har for
mange virksomheder haft en værdi ved at synliggøre de aktuelle
stofstrømme. Ved revision af lov om grønne regnskaber kunne der
fokuseres mere på affaldsforebyggelse, f.eks.:
·
Ved at der blev krav om at beregne en
materialeeffektivitetsprocent eller materialespildprocent.
·
Ved at der er krav om eller værktøjer
til at værdisætte råstofstrømmene
·
Ved at der kræves oplysninger om
produkternes affaldsgenerering og ressourceforbrug i livscyklus.
·
Ved at der anvendes mere
standardiserede opgørelses metoder
Endvidere kan kravet om grønne
regnskaber udvides til at omfatte flere virksomheder, da det kan
forventes, at synliggørelseseffekten også kan være stor i de
virksomheder, der ikke er miljøgodkendte. Til gengæld kan
overvejes krav til detaljeringsniveau for disse virksomheder.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Dansk Industri
·
Relevante brancheforeninger
·
Kommunernes Landsforening
·
Vidensformidlere
|
2.
|
Efteruddanne tilsyns- og
godkendelsesmyndighederne til
at kunne gå ind i diskussioner om procesoptimering og forbedret
ressource- og materialeudnyttelse samt assistere virksomheder i
deres produktudvikling, således at affaldsforebyggelsespotentialet
diskuteres ud fra produktets samlede livscyklus på linie med
reduktion af miljøbelastningen i form af spildevand og emissioner
til luften.
Aktører:
·
Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen
·
Miljøstyrelsen
·
Vidensformidlere
|
3.
|
I dag er det kun i nogle af
miljømærkernes produktgruppekriterier, der indgår kriterier vedrørende
affaldsproduktion og materialespild. Forbrugerne ved ikke, hvilke
kriterier de enkelte produktgrupper skal opfylde for at få et mærke.
Mere information om mærkerne og om de miljøhensyn, der faktisk er
taget. Flere produkter tilgængelige med mærker for forbrugerne
Med krav om livscyklusvurdering af bl.a. affaldsmængder.
Der kan nedsættes flere produktpaneler, hvor affaldsaspekter og –eksperter
kan inddrages.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Forbrugerstyrelsen
·
Grøn Information
·
Dansk Industri
·
Danmarks Naturfredningsforening
|
4.
|
Økonomiske styringsmidler.
Økonomisk regulering, der sætter prisen på ressourcer, produkter
og affaldsbortskaffelse op eller sætter prisen på løn ned, vil
generelt virke i retning af affaldsforebyggelse. Konkret kan det være
øget affaldsafgift, affaldsafgift også på affald til
genanvendelse, råstofafgifter, fritagelse af moms for løndelen (evt.
for udprægede service/reparationserhverv).
Endvidere kan affaldsforebyggelse fremmes ved fokus på
affaldsforebyggelse i tilskudsordninger for iværksættelse af miljøledelse,
renere teknologi, renere produkter osv.
Miljømærker kunne fremmes, ved at administration af ordningen blev
betalt ved tilbageføring af afgifter.
Afgift på reklamer kan indføres.
Dagbladene har nogle økonomiske fordele som nyhedsformidlere. Det
kunne overvejes at stille krav vedrørende maksimum reklameindhold i
forhold til redaktionelt stof for at opretholde denne status.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Skatteministeriet
|
5.
|
Tage initiativ til indførelse
af miljøledelse for dele af eller hele bysamfund. Bysamfund skal
her forstås som geografiske enheder og er ikke bundet op på den
kommunale forvaltning. Bysamfundene vil kunne registreres efter EMAS.
Arbejdet kan eventuelt koordineres med Agenda 21-arbejde.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Vidensformidlere
|
6.
|
Intensivere og prioritere
implementeringen af offentlige grønne indkøb gennem bl.a.
uddannelse af offentlige indkøbere, herunder inddragelse af
affaldsaspektet i beslutningerne.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Amtsrådsforeningen
|
7.
|
Intensivere og prioritere
implementeringen af miljørigtig projektering i de projekter, hvor
myndigheden står som bygherre.
Aktører:
·
By- og Boligministeriet
·
Kommunernes Landsforening
·
Relevante brancheforeninger
·
Vidensformidlere
|
8.
|
Placering af
affaldsforebyggelse og ressourceoptimering som
myndighedskompetenceområde.
Der kunne etableres et fagligt område i Miljøstyrelsen.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
|
9.
|
Klargøring af ansvars- og
kompetenceforhold for kommunernes rolle som affaldsplanlægger/myndighed
hhv. driftsherre.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
·
Renosam
·
Affaldsteknisk Samarbejde
|
10.
|
Fælles definitioner af affald,
genanvendelse, homogene biprodukter, genbrug i alle landets kommuner.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Kommunernes Landsforening
|
1.
|
Udvikling af metoder til opgørelse
af ressourcetræk ved forbrug og kassation af produkter.
En af grundene til at der ikke er mere fokus på affaldsforebyggelse,
er at der ikke er klarhed over, hvor store ressourcetab affald repræsenterer
i hele livscyklus. Der kan udvikles enklere LCA-værktøjer til
anvendelse af virksomhederne. Der kan endvidere arbejdes med en
praktisk anvendelse af Wuppertal Instituttets opgørelsesmetoder af,
hvor mange ressourcer der er bundet i et produkt på et givent punkt
i produktets livscyklus.
Aktører:
·
Dansk Industri
·
Vidensformidlere
·
Miljøstyrelsen
|
2.
|
Undersøge, hvorvidt
emballageafgiften og andre økonomiske virkemidler har virket/vil
kunne optimeres mht. affaldsforebyggende adfærd.
Aktører:
·
Miljøstyrelsen
·
Vidensformidlere
|
|