[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affaldsforebyggelse i Danmark - status for den danske indsats

6              Idékatalog til tiltag for affaldsforebyggelse

6.1    Ideer til generelle tiltag

6.2    Ideer til tiltag inden for de enkelte aktørgrupper

6.2.1 Fremstillingsvirksomheder

6.2.2 Servicevirksomheder

6.2.3 Bygge og anlæg

6.2.4 Forsyningsvirksomheder

6.2.5 Affaldsbehandlere

6.2.6 Distribution og salg

6.2.7 Private forbrugere

6.2.8 Myndigheder

6.2.9 Vidensformidlere

6.1           Ideer til generelle tiltag

1.

Der kan gennemføres flere oplysningskampagner med information om prioritering af og løsningsmuligheder for affaldsforebyggelse, herunder udbredelse af succeshistorier, information til skoler, forbrugere og erhvervsliv. 

Aktører:
·        
Miljøstyrelsen

·         Forbrugerorganisationer

·         Miljøorganisationer

·         Kommuner

·         Erhvervsorganisationer

2.

Fokusere på affaldsforebyggelse i forbindelse med kommunernes Agenda 21-arbejde samt ved revision af de kommunale affaldsplaner. 

Aktører:

·         Kommunernes Landsforening

·         Danmarks Naturfredningsforening

·         Vidensformidlere

3.

Indarbejde højere prioritering af affaldsforebyggelse i eksisterende tilskudsordninger. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

4.

Flere virksomheder, institutioner mv. omfattes af lov om grønne regnskaber suppleret med, at der stilles strengere krav til dokumentation af affaldsmængder, opstilling af mål for reduktion af affaldsmængder samt affaldsforebyggende tiltag. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Amtsrådsforeningen

·         Dansk Industri

5.

Udbrede miljøvurdering af tiltag planlagt af andre ministerier/styrelser end Miljøstyrelsen, herunder vurdering af affaldsaspekter.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

6.2           Ideer til tiltag inden for de enkelte aktørgrupper

I det følgende suppleres ovenstående ideer til generelle tiltag med ideer til aktørspecifikke indsatsområder. 

6.2.1       Fremstillingsvirksomheder

1.

Styrke affaldsforebyggelsesarbejdet i forbindelse med gennemførelse af planlagte produkt- og produktionsudviklingsprojekter. Arbejdet bør være brancherettet, således at brancheforeningernes erfaring med miljøarbejde videreudviklet og udnyttes.

Aktører:

·        Dansk Industri

·        Relevante brancheforeninger

·        Miljøstyrelsen

·        Lokale miljømyndigheder

·        Vidensformidlere

2.

Indarbejde retningslinier for fremme af affaldsforebyggelse i praksis for miljøgodkendelser, grønne regnskaber og egenkontrol.

Aktører:

·       Dansk Industri

·       Relevante brancheforeninger

·       Miljøstyrelsen

·       Lokale miljømyndigheder

3.

Arbejde for bedre vilkår for at etablere direkte genbrug evt. kombineret med affaldsbørsordninger i større skala end anvendt hidtil (inspiration kan hentes fra f.eks. Green Network).

Aktører:

·        Dansk Industri

·        Miljøstyrelsen

·        Kommunernes Landsforening

·        Renosam

·        Affaldsteknisk Samarbejde

4.

Intensivere markedsføring af miljørigtige produkter, der er designet mht. affaldsforebyggelse (forlænget levetid, øget reklamationstid i købeloven mv.).

Aktører:

·        Dansk Industri

·        Relevante brancheforeninger

·        Reklamebranchen

·        Forbrugerstyrelsen

5.

Intensivere indførelse af produktorienteret miljøledelse, således at der lægges særlig vægt på produktudvikling og leverandørstyring. Indsatsen kan f.eks. struktureres efter retningslinier for ”Product Stewardship”.

Aktører:

·       Dansk Industri

·       Miljøstyrelsen

·       Vidensformidlere

6.

Fortsætte udbredelsen af produkter med miljømærke, miljøvaredeklaration baseret på LCA med øget fokus på affaldsforebyggelse. Endvidere kan der udvikles en ISO-standard for miljødeklarationer.

·         Dansk Industri

·         Miljøstyrelsen

·         Dansk Standard

·         Forbrugerrådet

·         Danmarks Naturfredningsforening

6.2.2       Servicevirksomheder

1.

Håndværkere kan markedsføre reparationsarbejde af produkttyper, hvor det miljømæssigt og økonomisk er rationelt.

Aktører:

·         Håndværksrådet

·         Dansk Industri

·         Relevante brancheforeninger

·         Vidensformidlere

2.

Implementere og intensivere miljørigtige indkøb i offentlige institutioner og virksomheder med særlig vægt på affaldsforebyggelse.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Amtsrådsforeningen

·         Dansk Indkøbs Service A/S

3.

Fremme miljøundervisning i skoler for børn og unge. Udvikling af undervisningsmateriale og –forløb, der støtter elevernes forståelse af vigtigheden af affaldsforebyggelse og ressourceudnyttelse.

Aktører:

·        Miljøstyrelsen

·        Kommunernes Landsforening

·        Amtsrådsforeningen

·        Danmarks Læreforening

·        Vidensformidlere

4.

Reklamebranchen kan gå aktivt ind i at støtte et forbrugsmønster, der fremmer affaldsforebyggelse.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Forbrugerstyrelsen

·         Grøn Information

·         Dansk Handel & Service

·         Reklamebranchen

5.

Gennemføre branchespecifikke tiltag (som f.eks. autobranchen har gennemført), hvor det skal synliggøres, hvorledes affaldsforebyggelse branchevis eller på tværs af brancher (symbiose) kan gøres rentabelt i mindre skala. 

Aktører:

·        Miljøstyrelsen

·        Dansk Industri

·        Relevante brancheforeninger

6.

Leasingsystemer for kvalitetsprodukter.
Nogle leasingsystemer for kvalitetspr0odukter kan virke affaldsforebyggende, f.eks. når et firma leaser maskiner ud og hele tiden sørger for opgradering og vedligeholdelse, frem for kassation og ny indkøb. 

Aktører:

·       Erhvervslivet

7.

Reducere engangsservice.
Anvendelsen af engangsservice er søgt reduceret ved hjælp af afgifter.
Endvidere har Dansk Flaske Genbrug netop udviklet et system DanCup Dansk Bægergenbrug, hvor arrangører af arrangementer med mange tilskuere har mulighed for at anvende flergangs drikkebægre af plast med pant.

Aktører:

·       Arrangører af store arrangementer

·       Dansk Flaske Genbrug

6.2.3       Bygge og anlæg

1.

Indføre mulighed for at give dispensation, således at bygningsmaterialer kan anvendes direkte ved renoveringsarbejde.

Aktører:

·      Miljøstyrelsen

·      Kommunernes landsforening

·      Entreprenørforeningen

·      Andre relevante interesseorganisationer inden for Bygge &    Anlæg

2.

Intensivere indsatsen over for udvikling af byggematerialer og byggemetoder, der sikrer lang levetid og er nemme at vedligeholde og genanvende til andre byggeformål.

Aktører:

·         Dansk Industri

·         Relevante brancheforeninger

·         Vidensformidlere

3.

Via bl.a. informationskampagner motivere byggeprojekter, der omfatter bygningsrenovering frem for nybyggeri.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         By- og Boligministeriet

·         Kommunernes Landsforening

·         Foreningen af Rådgivende Ingeniører

·         Danske Arkitekter

4.

Fortsætte kampagner, for at branchens virksomheder skal indføre miljøledelse og anvendelse af miljørigtig projektering. Kampagnerne kan kobles sammen med uddannelses-/træningsforløb, der er rettet mod praktisk anvendelse af værktøjerne.

Aktører:

·         Entreprenørforeningen

·         Håndværksrådet

·         Relevante brancheforeninger

·         Miljøstyrelsen

·         Vidensformidlere

6.2.4       Forsyningsvirksomheder

1.

Reduktion i kulbaseret energiproduktion.
En reduktion i den kulbaserede elproduktion pga. energibesparelser og brændselsskift mod olie, gas og biobrændsler vil reducere affaldsproduktionen fra energifremstillingen. Der mangler en opgørelse over affaldsdannelsen ved biobrændsler.

Aktører:

·        Energistyrelsen

·        Energisektoren

2.

Renseanlæggene kan sammen kommunernes tekniske forvaltning gennemføre kampagner over for erhvervslivet og private forbrugere, der oplyser om, hvilke tiltag der kan gøres, således at renseanlæggene kan reducere slammængderne.

Aktører:

·         Dansk Afløbs- og Spildevandsforening

·         Kommunernes Landsforening

6.2.5       Affaldsbehandlere

 

     

1.

Fremme reparation af funktionsdygtige effekter på genbrugspladser. Eventuelt med mindre værksted, hvor brugere selv kan reparere effekter med vejledning fra sagkyndige (via f.eks. grøn beskæftigelse).

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Affaldsteknisk Samarbejde

·         Reno-Sam

2.

Overveje indførelse af vægtbaseret dagrenovationsbetaling. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Reno-Sam

·         Affaldsteknisk Samarbejde

3.

Udvide Spild-oppernes system, byttesystemer og ret til at klunse til andre kommuner i landet.
Kommuner kan alternativt gøre klunsning på containerpladsen tilladt, men skal selvfølgelig overveje, om det går ud over værdien af metalfraktionen (eller undtage denne).

Aktører:

·         Kommunernes Landsforening

·         Affaldsteknisk Samarbejde

·         Reno-Sam

4.

Oprettelse af affaldsbørs i Danmark eller tilknytning til internationale børser for at fremme direkte genbrug (inspiration kan evt. hentes hos Green Network).

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Affaldsteknisk Samarbejde

·         Reno-Sam

6.2.6       Distribution og salg

1.

Indføre miljøledelse med vægt på leverandørstyring og affaldsforebyggelse.

Aktører:

·         Dansk Handel & Service

·         Det Danske Handelskammer

·         Vidensformidlere

2.

Flere og fælles pant- og retursystemer.
Handelsvirksomheder kan anvende flere pant- og retursystemer. Der er mange gode eksempler på pant- og retursystemer f.eks. engangspaller, rullevogne, flasker med pant.

Aktører:

·         Dansk Handel & Service

·         Vidensformidlere ved design

3.

Information om affaldsforebyggelse og økonomi.
Mange handelsvirksomheder er ikke opmærksomme på, hvor mange udgifter de har som følge af affaldsdannelse og materialespild. Der kunne udbredes information, gode eksempler og enkle værktøjer til virksomhederne til at opgøre dette.

Aktører:

·       Miljøstyrelsen kunne støtte demonstrations projekter og værktøjsudvikling

·       Erhvervslivets organisationer kunne fremme kendskabet

·       Vidensformidlere kan sammenfatte erfaringer og udvikle værktøjer

·       Producenter kan anvende værktøjerne og udarbejde opgørelser

6.2.7       Private forbrugere

1.

Grøn information, det nyoprettede Forbruger Information og Danmarks Naturfredningsforening kan hver for sig eller i samarbejde intensivere markedsføringen af viden inden for affaldsforebyggende tiltag, som private forbrugere kan gennemføre.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Grøn Information

·         Forbruger Information

·         Danmarks Naturfredningsforening

·         Vidensformidlere

2.

Borgerforeninger, andelsforeninger m.fl. kan med hjælp fra f.eks. affaldskonsulenter organisere dele eller leasingordninger af produkter, transportmidler mv. 

Aktører:

·       Kommunernes Landsforening

·       Danmarks Aktive Forbrugere og andre relaterede organisationer

3.

Udbrede kendskabet til en årlig ”buy-nothing-day” med fokus på begrænsning af forbrug.

Aktører:

·        Danmarks Aktive Forbrugere og andre relaterede organisationer

4.

Fremme hjemmekompostering og eventuelt udbrede ordningen mere for etageejendomme.

Aktører:

·         Kommunernes Landsforening

5.

Udbrede kendskab til udlåns-, dele-, leje- og leasingordninger for f.eks. flishugger, værktøj, bil etc. 

Aktører:

·         Kommunernes Landsforening

·         Dansk Handel & Service

6.

Direkte genbrug, dvs. anvendelse af produkter flere gange, inden de bliver til affald, kan ske på flere måder. Der er i dag en række muligheder, som f.eks. kommunerne kunne informere mere om i forbindelse med deres oplysninger om affaldsbortskaffelse.
Eksempler:
Den blå avis,  giv væk til venner, naboer, Folkekirkens Nødhjælp, Blå Kors. Køb eller modtag brugte effekter. Bytte tøj dage i børneinstitutioner.
Anvendelse af kommunale direkte genbrugsordninger. 

Aktører kan være:

·         Myndigheder

·         Vidensformidlere

·         Forbrugere.

6.2.8       Myndigheder

1.

Grønne regnskaber har for mange virksomheder haft en værdi ved at synliggøre de aktuelle stofstrømme. Ved revision af lov om grønne regnskaber kunne der fokuseres mere på affaldsforebyggelse, f.eks.:

·       Ved at der blev krav om at beregne en materialeeffektivitetsprocent eller materialespildprocent.

·       Ved at der er krav om eller værktøjer til at værdisætte råstofstrømmene

·        Ved at der kræves oplysninger om produkternes affaldsgenerering og ressourceforbrug i livscyklus.

·       Ved at der anvendes mere standardiserede opgørelses metoder 

Endvidere kan kravet om grønne regnskaber udvides til at omfatte flere virksomheder, da det kan forventes, at synliggørelseseffekten også kan være stor i de virksomheder, der ikke er miljøgodkendte. Til gengæld kan overvejes krav til detaljeringsniveau for disse virksomheder. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Dansk Industri

·         Relevante brancheforeninger

·         Kommunernes Landsforening

·         Vidensformidlere

2.

Efteruddanne tilsyns- og godkendelsesmyndighederne  til at kunne gå ind i diskussioner om procesoptimering og forbedret ressource- og materialeudnyttelse samt assistere virksomheder i deres produktudvikling, således at affaldsforebyggelsespotentialet diskuteres ud fra produktets samlede livscyklus på linie med reduktion af miljøbelastningen i form af spildevand og emissioner til luften. 

Aktører:

·         Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen

·         Miljøstyrelsen

·         Vidensformidlere

3.

I dag er det kun i nogle af miljømærkernes produktgruppekriterier, der indgår kriterier vedrørende affaldsproduktion og materialespild. Forbrugerne ved ikke, hvilke kriterier de enkelte produktgrupper skal opfylde for at få et mærke.
Mere information om mærkerne og om de miljøhensyn, der faktisk er taget. Flere produkter tilgængelige med mærker for forbrugerne
Med krav om livscyklusvurdering af bl.a. affaldsmængder.
Der kan nedsættes flere produktpaneler, hvor affaldsaspekter og –eksperter kan inddrages. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Forbrugerstyrelsen

·         Grøn Information

·         Dansk Industri

·         Danmarks Naturfredningsforening

4.

Økonomiske styringsmidler.
Økonomisk regulering, der sætter prisen på ressourcer, produkter og affaldsbortskaffelse op eller sætter prisen på løn ned, vil generelt virke i retning af affaldsforebyggelse. Konkret kan det være øget affaldsafgift, affaldsafgift også på affald til genanvendelse, råstofafgifter, fritagelse af moms for løndelen (evt. for udprægede service/reparationserhverv).
Endvidere kan affaldsforebyggelse fremmes ved fokus på affaldsforebyggelse i tilskudsordninger for iværksættelse af miljøledelse, renere teknologi, renere produkter osv.
Miljømærker kunne fremmes, ved at administration af ordningen blev betalt ved tilbageføring af afgifter.
Afgift på reklamer kan indføres.
Dagbladene har nogle økonomiske fordele som nyhedsformidlere. Det kunne overvejes at stille krav vedrørende maksimum reklameindhold i forhold til redaktionelt stof for at opretholde denne status. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Skatteministeriet

5.

Tage initiativ til indførelse af miljøledelse for dele af eller hele bysamfund. Bysamfund skal her forstås som geografiske enheder og er ikke bundet op på den kommunale forvaltning. Bysamfundene vil kunne registreres efter EMAS. Arbejdet kan eventuelt koordineres med Agenda 21-arbejde.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Vidensformidlere

6.

Intensivere og prioritere implementeringen af offentlige grønne indkøb gennem bl.a. uddannelse af offentlige indkøbere, herunder inddragelse af affaldsaspektet i beslutningerne. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Amtsrådsforeningen

7.

Intensivere og prioritere implementeringen af miljørigtig projektering i de projekter, hvor myndigheden står som bygherre.

Aktører:

·         By- og Boligministeriet

·         Kommunernes Landsforening

·         Relevante brancheforeninger

·         Vidensformidlere

8.

Placering af affaldsforebyggelse og ressourceoptimering som myndighedskompetenceområde.
Der kunne etableres et fagligt område i Miljøstyrelsen. 

Aktører:

·        Miljøstyrelsen

·        Kommunernes Landsforening

9.

Klargøring af ansvars- og  kompetenceforhold for kommunernes rolle som affaldsplanlægger/myndighed hhv. driftsherre.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

·         Renosam

·         Affaldsteknisk Samarbejde

10.

Fælles definitioner af affald, genanvendelse, homogene biprodukter, genbrug i alle landets kommuner. 

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Kommunernes Landsforening

6.2.9       Vidensformidlere

1.

Udvikling af metoder til opgørelse af ressourcetræk ved forbrug og kassation af produkter.
En af grundene til at der ikke er mere fokus på affaldsforebyggelse, er at der ikke er klarhed over, hvor store ressourcetab affald repræsenterer i hele livscyklus. Der kan udvikles enklere LCA-værktøjer til anvendelse af virksomhederne. Der kan endvidere arbejdes med en praktisk anvendelse af Wuppertal Instituttets opgørelsesmetoder af, hvor mange ressourcer der er bundet i et produkt på et givent punkt i produktets livscyklus. 

Aktører:

·         Dansk Industri

·         Vidensformidlere

·         Miljøstyrelsen

2.

Undersøge, hvorvidt emballageafgiften og andre økonomiske virkemidler har virket/vil kunne optimeres mht. affaldsforebyggende adfærd.

Aktører:

·         Miljøstyrelsen

·         Vidensformidlere


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]