Affaldsforebyggelse i Danmark - status for den
danske indsats
5.1 Tværgående barrierer for affaldsforebyggelse
5.2 Aktørspecifikke barrierer for affaldsforebyggelse
5.2.1
Fremstillingsvirksomheder
5.2.2
Servicevirksomheder
5.2.3
Bygge og anlæg
5.2.4
Forsyningsvirksomheder
5.2.5
Affaldsbehandlere
5.2.6
Distribution og salg
5.2.7
Private forbrugere
5.2.8
Myndigheder
5.2.9
Vidensformidlere
5.3
Workshop om affaldsforebyggelse
I dette kapitel gives en supplerende
beskrivelse af de barrierer, der er fremhævet i forhold til hver
affaldskilde i kapitel 4.
Indledningsvis beskrives de generelle
barrierer, der vurderes at være for affaldsforebyggende tiltag i Danmark,
hvorefter der følger en række afsnit, der beskriver barrierer gældende
specifikt for de i rapporten anvendte aktørgrupper (jf. kapitel 3).
Barriererne inddeles i de efterfølgende
afsnit i nedenstående typer af barrierer (parentes angiver anvendte
forkortelser):
· Adminstrative (adm.). Herved forstås
barrierer, der kan relateres til administrative procedurer eller krav
· Økonomiske (økonomi). Herved forstås
afgifter, gebyrer og andre økonomiske strukturer, der forhindrer eller
modarbejder et givet handlemønster
· Vidensmæssige (viden). Manglende viden/information,
der betyder, at et ønsket tiltag ikke realiseres
· Andre (andre). Forhold der forhindrer en ønsket
handling, men som ikke kan kategoriseres under de andre barrieretyper
Følgende tværgående barrierer er
identificeret via litteraturstudie, interview samt generel erfaring med
fremme af forebyggende tiltag inden for miljøområdet:
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Arbejdet inden for affaldsområdet
har gennem de seneste 10-15 år været fokuseret på affaldshåndtering
(genanvendelse, forbrænding og bortskaffelse) frem for forebyggelse
af affaldsdannelse. I og med at der ikke har været specifik fokus på
affaldsforebyggelse, må der forventes at være en erkendelses-/vidensmæssig
barriere for igangsættelse af indsatser hos forskellige aktørgrupper.
|
X
|
|
X
|
|
2.
|
Affaldsafgiften fremmer ikke i
tilstrækkelig grad affaldsforebyggelse. Bl.a. er genanvendelse i
dag et økonomisk attraktivt alternativ
|
|
X
|
|
|
3.
|
Affaldsdannelsen er i stor
udstrækning afhængig af den økonomiske udvikling i Danmark.
|
|
|
|
X
|
4.
|
Størstedelen af produkter
forbrugt i Danmark er importeret fra udlandet, hvilket begrænser
mulighederne for at påvirke producenterne direkte.
|
|
X
|
|
X
|
5.
|
Der er iværksat en række
affaldsforebyggende indsatser hos flere aktørgrupper, der ikke
dokumenteres og formidles til relevante aktører.
|
|
|
X
|
|
6.
|
Affald 21’s mål om
affaldsforebyggelse er endnu ikke indarbejdet i kommunernes
affaldsplaner.
|
X
|
|
|
|
De generelle barrierer fordeler sig jævnt
over de 4 typer af barrierer.
I dette afsnit er barriererne
opstillet aktørvis:
5.2.1
Fremstillingsvirksomheder
5.2.2
Servicevirksomheder
5.2.3
Bygge og anlæg
5.2.4
Forsyningsvirksomheder
5.2.5
Affaldsbehandlere
5.2.6
Distribution og salg
5.2.7
Private forbrugere
5.2.8
Myndigheder
5.2.9
Vidensformidlere
Det vurderes, at der kun i nogen grad
har været fokuseret på affaldsforebyggelse som særskilt aktivitet. Det
kan bl.a. skyldes følgende forhold:
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Vanskeligt at anskue
affaldsforebyggelse særskilt inden for industrien, da dette ofte
vil influere på andre forhold i virksomheden (eksisterende
produktionsteknologi, andre forbedringstiltag med højere prioritet
er planlagt, e.l.)
|
|
|
X
|
X
|
2.
|
Virksomheder, der kan opnå
store økonomiske besparelser ved at reducere mængderne af affald,
har efter eget udsagn i stor udstrækning gennemført
affaldsforebyggende tiltag. Der mangler derfor nye incitamenter for
virksomhederne til at fokusere på affaldsforebyggelse.
|
|
X
|
|
|
3.
|
Ingen bevidsthed eller synliggørelse
af det økonomiske potentiale i affaldsforebyggelse i forhold til et
udvidet produktfokus (livscyklusperspektiv).
|
|
X
|
X
|
X
|
4.
|
Der eksisterer favorable løsninger
inden for genanvendelse.
|
X
|
|
|
|
5.
|
Der er endnu ikke gennemført
en separat opgørelse over de affaldsforebyggende resultater inden
for dansk industri. Der er dog gennemført en lang række renere
teknologi-projekter inden for industrien (som del af støttede
programmer eller på eget initiativ).
|
|
|
X
|
|
6.
|
Affaldsforebyggelse indgår
ikke med stor vægt i miljøgodkendelser og efterfølgende tilsyn
fra myndighedsside.
|
X
|
|
|
|
7.
|
Efterspørgslen på miljørigtige
produkter (forsynet med f.eks. miljøvaredeklaration eller miljømærke
baseret på livscyklusvurdering/screening) er ikke stor nok.
|
|
|
|
X
|
8.
|
Virksomheder forstår ikke nødvendigvis
at omsætte ”miljøsprog” og de tilhørende værdirationaler til
konkrete tiltag i virksomheden
|
|
|
X
|
X
|
9.
|
Ingen krav om garanti for
produkternes levetid (ud over 1 års frist til at påberåbe mangler
iht. Købeloven). Dette favoriserer billige produkter med kort
levetid.
|
X
|
X
|
|
|
10.
|
Produkterne i dag er ofte
komplekse, elektronisk styrede og ikke reparations- og
vedligeholdelsesvenlige for at fremstille produkterne billigt og
automatiseret.
|
|
X
|
|
X
|
Barrierer for fremme af
affaldsforebyggende initiativer inden for industrien varierer jævnt i
type. Det vurderes, at der gennemgående er mangel på incitamenter for
industrien til at gå yderligere ind i affaldsforebyggelse.
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Vanskeligt for indkøbere at
vurdere miljømæssige forhold og dermed vælge det miljømæssigt
bedste produkt.
|
|
|
X
|
|
2.
|
Ofte er materialevolumenerne
ikke af en størrelsesorden der rent økonomisk muliggør særlige
tiltag/investeringer. De “nemme og billige” affaldsforebyggende
løsninger er indført.
|
|
X
|
|
|
3.
|
Arbejdsintensive
reparationsvirksomheder har vanskeligt ved at konkurrere med nye,
billige produkter.
|
|
X
|
|
|
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Den øgede fokus på farlige og
uønskede stoffer bevirker, at afviklingen/begrænsningen af visse
stoffer overskygger ønsket om en affaldsforebyggende strategi.
|
X
|
|
|
|
2.
|
At genanvendelse af
byggematerialer ikke er afgiftsbelagt kan betyde, at der ud fra et
bortskaffelsessynspunkt ikke er noget umiddelbart incitament til at
forebygge affaldsdannelsen (der vil dog stadig være et incitament i
forhold til at undgå spild af indkøbte materialer).
|
|
X
|
|
|
3.
|
Med miljørigtig projektering
har bygherrerne fået et godt redskab til at gennemføre
livscyklusvurderinger, herunder mulighed for at forebygge dannelse
af affald ved et byggeri allerede i projekteringsfasen. Anvendelsen
af metoden er i dag frivillig. En øget brug af metoden afhænger således
først og fremmest af den enkelte bygherres prioritering af miljøforhold
og hermed også viljen til at betale for de forbedringer, som miljørigtig
projektering kan medføre.
|
|
|
X
|
|
4.
|
Der er i dag ingen offentlig
regulering eller incitamenter, der i sig selv kan bidrage til en
mere udbredt anvendelse af miljørigtig projektering. Branchen har
efterspurgt lovkrav, der kan sikre en øget anvendelse af miljørigtig
projektering.
|
|
|
|
|
5.
|
Andre krav inden for bl.a. miljøområdet
udgør en barriere for direkte genanvendelse af byggematerialer i
forbindelse med f.eks. byfornyelsesprojekter.
|
X
|
|
|
|
6.
|
En øget bevidsthed og et øget
pres fra den miljøbevidste forbruger, som vil afspejle sig i nye
miljøkrav, kan også medføre en øget anvendelse af miljørigtig
projektering.
|
|
|
|
X
|
7.
|
Der anvendes stadig ofte
nedrivning eller totalfornyelse i stedet for renovering
|
|
X
|
|
X
|
8.
|
En række standarder og normer
kan begrænse mulighederne for affaldsforebyggelse
|
X
|
|
|
|
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Lavere og lavere grænseværdier
for udledninger til atmosfæren, hvilket vil føre til øgede mængder
filteraffald.
|
X
|
|
|
|
2.
|
Danske kraftværker vil ikke få
råd til at holde en høj miljøprofil pga. konkurrencen fra f.eks.
Tyskland.
|
|
X
|
|
|
3.
|
For dyrt at satse midlertidigt
på anvendelse af naturgas.
|
|
X
|
|
|
4.A
|
Affald betragtes som en
ressource i energiplanlægningen og energiforsyningen
|
|
X
|
X
|
|
5.
|
De “nemme” løsninger er
brugt. Yderligere tiltag bliver uforholdsmæssig dyre. Det opleves i
hvert fald sådan.
|
|
|
|
X
|
6.
|
Renseanlæg er dimensioneret
til behandling af en given mængde organisk materiale for at sikre
en optimal spildevandsbehandling.
|
|
|
|
X
|
7.
|
De eksisterende teknologier til
afvanding af slam begrænser mulighederne for forebyggelse af øgede
slammængder.
|
|
|
X
|
|
8.
|
Store koncentrationer af
mennesker i byerne gør, at de fysiske forhold begrænser
mulighederne for at udbrede anvendelsen af alternative løsninger såsom
rodzoneanlæg og muldtoiletter.
|
|
|
|
X
|
Barrieretyperne inden for
forsyningsanlæg er jævnt fordelt.
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Mangler interesse i at
forebygge affaldsmængder i det omfang, at det vil forringe
driftsbetingelserne (teknisk eller økonomisk) for deres anlæg.
|
|
X
|
|
X
|
2.
|
Eksisterende affaldsordninger
fungerer tilfredsstillende og billigt, hvilket ikke motiverer til
nytænkning mht. affaldsforebyggelse.
|
X
|
X
|
|
|
3.
|
Affaldsforbrænding er en væsentlig
del af energiforsyningen. Der er økonomiske incitamenter til at
forbrænde affald (frem for afgiftsbelagte virgine brændsler), og
det, at der er investeret i en række affaldsforbrændingsanlæg,
betyder, at der er en interesse i fortsat at få tilført affald til
drift af disse.
|
|
X
|
|
X
|
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Der har ud over emballage ikke
tidligere været fokuseret på affaldsforebyggelse inden for
handelsleddet. Derfor eksisterer der ikke et overblik over
detaljerede affaldsfraktioner eller konkrete mængder.
|
|
|
X
|
|
2.
|
Handelsleddet (detailhand |
|
X
|
|
|
5.2.7
Private forbrugere
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Begrænsede muligheder for at påvirke
mængden (og arten) af det affald der dannes, da husholdningen er i
slutningen af kæden og en række valg, såsom materialesammensætning
og muligheder for reparation, er truffet i design- og
produktionsfasen.
|
|
|
|
|
2.
|
Fokus inden for
affaldsreguleringen har fortrinsvist været på forbedret sortering
og genanvendelse frem for forebyggelse af mængderne.
|
X
|
|
|
|
3.
|
Det er “nemt” ikke at
affaldsforebygge.
|
X
|
|
X
|
|
4.
|
Utilstrækkelig information om
produkternes dokumenterede affaldsdannelse i produktets hele
livsforløb gør det vanskeligt at købe miljørigtigt.
|
|
|
X
|
|
5.
|
|
|
X
|
|
X
|
6.
|
Markedspåvirkningen fra
specielt reklamebranchen opfordrer til øget materielt forbrug.
|
|
|
|
X
|
7.
|
Den private forbruger har været
vant til ”køb og smid væk”.
|
|
X
|
|
X
|
8.
|
Reparationer er for dyre
|
|
X
|
|
|
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Ofte svært at fastholde lokal
politisk opbakning til vedholdende indsats over for en eller flere
aktørgrupper.
|
X
|
|
|
|
2.
|
Vanskeligt at kommunikere i et
sprog, som forskellige aktører kan omsætte til praksis.
|
|
|
X
|
|
3.
|
Der har ikke været fokuseret særskilt
på affaldsforebyggelse ved godkendelses- og tilsynspraksis i
kommuner og amter.De A-mærkede virksomheder
godkendes af amterne, mens det er kommunen, der fastsætter
affaldsregulativer.
|
X
|
|
|
|
4.
|
Kommunerne har i deres
affaldsplanlægning fokuseret på
de hidtidige retningslinier om sortering, genanvendelse m.m.
|
X
|
|
|
|
5.
|
Tiltag inden for forskellige
fagområder inden for miljøområdet (affald, jord og grundvand,
virksomheder etc.) er ikke koordinerede, hvorfor bl.a.
affaldsforebyggelse ikke udgør en fælles referenceramme hos
myndighederne.
|
X
|
|
|
|
6.
|
Afgiftsstrukturen har ikke været
i stand til at fremme affaldsforebyggelse i ønsket omfang. Det
vurderes at skyldes størrelsen på f.eks. affaldsafgifterne.
|
|
X
|
|
|
|
Beskrivelse
af barrierer
|
Adm.
|
Øko.
|
Viden
|
Andre
|
1.
|
Affaldsforebyggelse som tværsektorielt
indsatsområde har ikke været et prioriteret område.
Vidensformidlere har således ikke fokuseret særskilt på
vidensudvikling inden for affaldsforebyggelse, selvom det indgår
som en del af renere teknologi-området.
|
X
|
|
X
|
|
2.
|
Optimering af materiale og
ressourcer er ikke traditionelt et miljøområde inden for
vidensudvikling. Dette betyder, at affaldsforebyggelse ud fra en
materiale- og ressourceudnyttelsesbetragtning ikke har været
genstand for intensiv forskning.
|
|
|
X
|
X
|
3.
|
Vidensformidlere er ikke altid
kvalificerede eller har ressourcer til at kommunikere deres viden
til konkrete brugergrupper, der forventer, at ny viden tilpasses
deres specifikke situation
|
|
X
|
X
|
X
|
I forbindelse med nærværende
projekt, blev der d. 17. november 1999 afholdt en workshop med deltagelse
af medlemmer af projektets planlægningsgruppe. Her blev der udviklet et
problemtræ ud fra det givne ”starterproblem” Affaldsmængderne
er for høje i Danmark.
På workshoppen blev de fundne
problemer og barrierer inddelt i følgende fire grupperinger:
·
Forbrugere
·
Producenter
·
Myndigheder
·
Ressourcer og miljøkonsekvenser
I bilag B er et forenklet problemtræ
gengivet, hvor repræsentative problemstillinger for hver af de 4 ovenstående
grupperinger er medtaget. Endvidere er det angivet, hvilke barrieretyper,
som fremgår af ovenstående skemaer, der vurderes at være kendetegnende
for de anvendte grupperinger.
I det følgende gives en kort
beskrivelse af, hvilke problemer og barrierer inden for hver gruppering
der fremkom under workshoppen.
Det gennemgående tema i forbindelse
med forbrugerne som gruppe var, at vores livsstil skaber affald, da vores
livsstil er meget baseret på materielle goder. I den forbindelse
tilskrives reklamer en betydelig magtposition.
Et andet fokusområde var, at
forbrugeren ”køber” emballage (produkterne er overemballerede), samt
at forbrugeren har svært ved at stille noget op over for de store
affaldsmængder (manglende mærkning, utroværdige mærker), eller at det
ikke kan betale sig at gøre noget ekstraordinært (enten er der gode og
billige bortskaffelsesmuligheder, eller så oplever folk, at deres indsats
ikke gør nogen forskel).
Det er opfattelsen, at mange
producenter ikke har noget økonomisk incitament til at gennemføre særlige
affaldsforebyggende tiltag.
Endvidere mangler mange producenter
også pålidelig viden om faktiske miljøkonsekvenser samt kendskab til
substitutionsmuligheder.
Endelig oplever producenterne typisk,
at der mangler en konsistent og langsigtet offentlig planlægning og
styring, hvilket ikke virker motiverende for en affaldsforebyggende
indsats.
En manglende koordinering mellem
offentlige myndigheder internt og i forhold til andre aktørgrupper blev
fremhævet som et gennemgående problem. Hertil bidrager en ofte udtalt
sektoropdeling samt en manglende klar ansvarsfordeling.
Endelig betyder den eksisterende
struktur inden for affaldshåndtering og ‑bortskaffelse, at der ofte
kan være problemer med at gennemføre nye og kreative ideer, herunder at
affald anvendes som råstof i energiforsyningen.
Det er vanskeligt at gennemføre
affaldsforebyggelse baseret på rationelle valg, idet vores (samfundets)
viden om den reelle økologiske påvirkning ikke er til stede.
De væsentligste effekter af de høje
affaldsmængder i Danmark er relateret til afledte miljøpåvirkninger fra
affaldsforbrænding samt risici for forurening af jord og grundvand fra
deponering af affald samt et betydeligt træk på vores fælles ressourcer.
Sammenfattende
kan det siges, at de problemstillinger, som er fremkommet på workshoppen,
generelt ikke afviger fra de barrierer, der er identificeret ved
litteratursøgningen og interview.
|