|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Testresultater for beregning af vejtrafikstøj 4. Eksempel: LandområdeDet konstruerede landtilfælde er vist i Figur 1. Eventuelle bebyggelser er antaget at være så spredte, at 3 dB korrektionen for "detached houses" ikke vil blive taget i anvendelse. Der antages overalt en modtagerhøjde på 1,5 meter over terræn, bortset fra i position #7, hvor modtagerhøjden er 3,5 meter over terræn. Selve vejbanen befinder sig overalt i kote 0. Samtlige skråninger i forbindelse med dæmninger og udgravninger hælder i en vinkel på 45° målt vinkelret på vejens centerlinie, og skråningerne "starter" i vejkanten. Vandrette mål (i meter) er vist i Figur 1. Figur 1 Trafikmængden er 10.000 køretøjer pr. døgn, hvoraf 10% er tunge, og gennemsnitsfarten på strækningen er 90 km/t for let trafik og 70 km/t for tung trafik. For de i alt otte punkter i landtilfældet skal beregningsresultaterne for LAeq ligge indenfor de grænser, der er angivet i Tabel 1.
Tabel 1 For hvert af beregningspunkterne er i Appendix vist et eksempel på resultatet af en beregning. Den samlede vejstrækning er inddelt i et antal delstrækninger. For de fleste delstrækninger er det umiddelbart givet, hvorledes refleksionsplanet skal indlægges i henhold til den reviderede metode. For punkterne #6 og #7 er der flere mulige måder at indlægge refleksionsplanet på for delstrækning I (den rette vejstrækning syd for beregningspunktet). For denne delstrækning er refleksionsplanet derfor fastlagt som beskrevet i Appendix efter diskussion med SINTEF i Norge og SP i Sverige. De tilladet tolerancer er for hvert enkelt beregningspunkt fastlagt ud fra en vurdering af beregningsresultaterne. Det er i denne forbindelse taget i betragtning hvor komplicerede lydudbredelsesforhold, der er tale om i hvert enkelt beregningspunkt. I de fleste tilfælde er det tilladte interval ikke symmetrisk omkring resultaterne i beregningseksemplerne i Appendix. De viste eksempler er alle baseret på en relativt grov strækningsinddeling, mens intervallerne i Tabel 1 og 2 er baseret på skøn baseret på erfaringer om betydningen af finere strækningsinddeling. Tilsvarende resultater og tolerancer for maksimalniveauerne er vist i Tabel 2. Det kan umiddelbart virke urimeligt, at maksimalniveauet (i punkt 6) er mindre end ækvivalentniveauet. Dette er imidlertid blot en konsekvens af beregningsmetodens definition af maksimalniveauet.
Tabel 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||