[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Testresultater for beregning af vejtrafikstøj

5. Eksempel: Byområde

I byområdet, der er vist i Figur 2, er trafikmængden 4000 køretøjer pr. døgn, hvoraf 5% er tunge. Gennemsnitsfarten er overalt 50 km/t. Det ønskede beregningsresultat omfatter kun bidraget fra hovedgaden og ikke fra de tilstødende gader.

Dimensioner på portåbninger, hushøjder etc. fremgår af Appendix.

Figur 2
Hovedgade med tilstødende gågade og boldbane.

Se her

De tilladte intervaller for ækvivalentniveauerne i hvert af de seks beregningspunkter er angivet i Tabel 3.

De beregnede støjniveauer er niveauerne af den indfaldende lyd, altså uden bidrag fra den sidste refleksion af lyden fra facaden bag beregningspunktet.

Punkt

Acceptabelt interval for LAeq
[dB]

1

59.0 - 61.0

2

31.9 - 32.9

3

35.0 - 36.0

4

45.0 - 46.0

5

52.2 - 54.2

6

59.2 - 60.2

Tabel 3
Acceptable resultatintervaller for LAeq i bytilfældet.

I bytilfældet er der overalt fladt og hårdt terræn, og tolerancerne på beregningsresultaterne er derfor noget mindre end i landtilfældet. I Tabel 4 er angivet de tilsvarende værdier for maksimalniveauerne, atter uden at omfatte facaderefleksionen bag beregningspunktet.

Punkt

Acceptabelt interval for LAFmax
[dB]

1

77.3 - 79.3

2

52.0 - 53.0

3

55.2 - 56.2

4

62.3 - 63.3

5

60.9 - 62.9

6

78.0 - 79.0

Tabel 4
Acceptable resultatintervaller for LAFmax i bytilfældet.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]