Eksempler på indsamlingssystemer for papir og pap fra husholdninger

Forord

Nærværende projekt "Eksempler på indsamlingssystemer for papir og pap fra husholdninger" er gennemført i 1999/2000.

Ifølge Bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald skal kommunalbestyrelser iværksætte indsamlingsordninger for papir og pap fra husholdninger, således at der i 2001 indsamles minimum 40% og i 2002 minimum 55% af papir- og pappotentialet fra husholdninger.

Kan kommunalbestyrelsen ikke leve op til, eller ønsker kommunalbestyrelsen ikke at dokumentere, at man lever op til disse indsamlingsprocenter, skal der etableres indsamlingsordning med fast opsamlingsmateriel for papir og indsamlingsordning for pap i bebyggelser med over 1.000 indbyggere; jf. §41 i Bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000.

Danfiber A/S har på vegne af en gruppe bestående af Danfiber A/S, Affaldsteknisk Samarbejde, Reno-Sam, Kommunernes Landsforening, R98 og Recodan Papirsortering A/S taget initiativ til projektet, som er finansieret af Miljøstyrelsen. Projektet er gennemført af Teknologisk Institut.

Projektets formål har været at evaluere de erfaringer, der i dag foreligger i eksisterende indsamlingsmetoder for papir og pap fra private husstande, samt at undersøge mulige indsamlingsmetoder for de papir- og papfraktioner, der i dag ikke er omfattet af lovpligtig indsamling. Det er endvidere en del af formålet med projektet at undersøge afsætningsmuligheder og -betingelser.

En række indsamlingsordninger med forskellige sorteringskriterier, forskelligt opsamlingsmateriel og forskellig opsamlingskapacitet er blevet undersøgt.

Der er udvalgt 8 indsamlingsordninger for papir. Henholdsvis 5 henteordninger og 3 bringeordninger.

De udvalgte indsamlingsordninger er ikke nødvendigvis repræsentative for de indsamlingsordninger, der praktiseres for papir i Danmark, og antallet af indsamlingsordninger er ikke tilstrækkeligt til at sikre statistisk sikkerhed for resultaterne.

De konkrete kommuner/områder er udvalgt ud fra en forhåndsidé om, at der her var tale om effektive indsamlingsordninger, hvad enten det gælder henteordninger eller bringeordninger. Der er dog tale om antagelser, og der er ikke foretaget en analyse, der kan be- eller afkræfte denne antagelse.

Rapporten er udarbejdet som inspiration og hjælp, såfremt man ønsker at forbedre sin nuværende indsamlingsordning for papir og pap.

I kapitel 1, Papir, er hovedresultaterne af analysen af de 8 indsamlingsordninger for papir sammenstillet og gennemgået. I dette kapitel er forholdene opsamlingsvolumen og opstillingstæthed behandlet.

I kapitel 2, Systembeskrivelser, er der foretaget en gennemgang af hver af de 8 indsamlingsordninger for papir og for de enkelte ordninger er forhold som fx indsamlede mængder, potentialer og indsamlingseffektiviteter beskrevet.

I kapitel 4, Kvaliteter og afsætning, er der foretaget en bedømmelse af kvaliteten og afsætningsmulighederne for papir indsamlet i de 8 indsamlingsordninger. Der er endvidere opstillet forslag til opdeling af papirfraktionen, hvis man i en kommune eller i et område ønsker at indsamle mere end 1 papirfraktion.

Kapitel 5, Økonomi, indeholder en række forhold, man skal være opmærksom på ved tilrettelæggelse/justering af indsamlingsordninger for papir.

Kapitel 6, Erfaringer med indsamling af pap og karton fra Sverige, omhandler beskrivelse af den svenske producentansvarsmodel og beskriver indsamlingsordninger i 2 svenske kommuner.

I kapitel 7, Anbefalinger, er der på baggrund af de i projektet gennemgåede 8 indsamlingsordninger for papir opstillet en række anbefalinger.

Samtlige noter er samlet bagest i rapporten.

Projektorganisationen har bestået af en følgegruppe med repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Danfiber A/S, Affaldsteknisk Samarbejde, Reno-Sam, Kommunernes Landsforening, R98, Recodan Papirsortering A/S, Miljøkontrollen og Teknologisk Institut.