6. Status over sektorintegreret miljøindsatsSektorintegreret miljøindsats i ØstersøregionenI maj 1997 vedtog regeringen en overordnet strategi for øststøtten med særlig vægt på Østersøen. Ifølge denne skal en del af miljøbistanden til Østeuropa leveres af danske sektorministerier/styrelser til støtte for gennemførelsen af en del af Baltisk Agenda 21 og til forberedelse af EU medlemsskab i de tidligere østlande i Østersøregionen. Baltisk Agenda 21 Baltisk Agenda 21 er den første regionale Agenda 21 til opfølgning af Rio-konferencen. Det var Østersøregionens statsministre, der på et møde i Visby, maj 1996 besluttede, at den skulle udarbejdes. Beslutningen blev tiltrådt på Østersørådets møde i Kalmar, juni 1996 og miljøministrene vedtog en deklaration med de nærmere detaljer om en Baltisk Agenda 21 i Saltsjöbaden i oktober samme år. Grundtanken i Baltisk Agenda 21 er, at samfundssektorer af økonomisk betydning skal påtage sig et ansvar for, at udvikling og økonomisk vækst sker på et mere bæredygtigt grundlag end hidtil i den regionale udviklingsproces. Miljøforpligtelsen skal integreres i den økonomiske og politiske udvikling i industri-, energi-, landbrugs-, fiskeri-, skovbrugs-, transport- og turistsektoren. I det videre arbejde med Baltisk Agenda 21 har disse sektorer haft ansvaret for fastsættelse af mål for en bæredygtig udvikling inden for deres egen sektor og for udarbejdelsen af sektorhandlingsplaner, ligesom de har ansvaret for gennemførelsen. Miljøministeriernes har en mere sekundær rolle i processen som rådgivere og koordinatorer. Den følgende gennemgang af sektorernes handlingsplaner omfatter ikke skovbrugssektoren, hvis handlingsplan bl.a. støttes af Miljøstyrelsens miljøstøtte til Østeuropa. Handlingsplanen for industri er rettet mod
Handlingsplanen for energi er rettet mod
Handlingsplanen for landbrug er rettet mod
Handlingsplanen for fiskeri er rettet mod
Handlingsplanen for transport er rettet mod
Handlingsplanen for turisme er rettet mod
Sektorernes mål og handlingsplaner for en bæredygtigt udvikling samt planerne for det videre arbejde med Baltisk Agenda 21 blev tiltrådte af Østersørådet i juni 1998. Sektorintegreret miljøindsats – hvilke lande Den sektorintegrerede miljøindsats blev påbegyndt i 1998, hvor den afløste den tidligere miljørelaterede sektorbistand. Den sektorintegrerede miljøindsats finder sted i Estland, Letland, Litauen, Polen og de Østersønære russiske regioner Skt. Petersborg og Kaliningrad. – yderligere mål med indsatsen Ud over gennemførelsen af Baltisk Agenda 21 skal indsatsen støtte processen mod EU-medlemskab i de 4 ansøgerlande, Estland, Letland, Litauen og Polen. Der lægges endvidere vægt på, at indsatsen supplerer anden donorbistand. – bevilling i 1999 Folketinget bevilgede 128 mio.kr. over finansloven for 1999, der blev fordelt på 7 ministerier/styrelser til en indsats over tre år. Fordelingen og forbrug i 1999 fremgår af tabellen. Tabel 1. Fordeling 1999 bevilling i mio.kr.
– ministeriernes indsats fordelt på sektorhandlingsplaner Erhvervsfremme Styrelsen bidrog til gennemførelsen af handlingsplanen for industri gennem det erhvervsrelaterede miljøprogram, der sigter mod at gøre det østeuropæiske erhvervsliv konkurrencedygtigt gennem en dokumenteret efterlevelse af internationale miljøstandarder samtidig med at en miljømæssig og økonomisk bæredygtig udvikling sikres. Projekterne har til formål at indføre miljøledelse i virksomhederne og fremme anvendelsen af renere teknologi. Projekterne blev gennemført i modtagerlandenes fødevare-, tekstil-, trævare-, elektronik-, metalindustri og farmaceutiske industri. Arbejdsministeriet bidrog til gennemførelse af handlingsplanen for industri ved et program med komponenter indenfor arbejdsmiljø og miljø og beskæftigelse. Energistyrelsen, By- og Boligministeriet og Beredskabsstyrelsen bidrog til gennemførelse af handlingsplanen for energi, herunder atomkraftsikkerhed. I Energistyrelsens program, der omfatter alle programsamarbejdslandene i Østersøregionen., blev der fokuseret på energieffektivisering, herunder fjernvarme og kraftvarme, institutionel udvikling samt omlægning til mindre forurenende og vedvarende energikilder samt energibesparelser i industri, offentlige bygninger og boliger. I samarbejde med Miljøstyrelsen blev der endvidere igangsat en særlig indsats i Litauen efter den litauiske regerningsbeslutning om gradvis afvikling af Ignalina kernekraftværket. I By- og Boligministeriets program blev der fokuseret på energieffektivisering i bygninger med udgangspunkt i slutbrugerne. De konkrete projekter rettede sig både mod lovgivningsmæssige aspekter, gennem f.eks. tilpasning af standarder, og direkte mod slutbrugerne, gennem rådgivning og informationer om energieffektiviserende tiltag. I Beredskabsstyrelsens program støttede etablering af et varslingssystem i tilfælde af uheld på atomkraftværker. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bidrog til gennemførelsen af handlingsplanen for landbrugssektoren. Programmet indeholdt projekter om nitratforurening, økologisk landbrug, godkendelse af pesticider og etablering af destruktionsanstalter. Trafikministeriet bidrog til gennemførelsen af transporthandlingsplanen med et regionalt projekt om multimodal transport og håndtering af tolddokumenter i Skt. Petersborg og Estland. Organisering af indsatsen – programudvikling Programforslag til sektorintegreret miljøindsats udvikles i et samarbejde mellem sektorministerier i Danmark og modtagerlandene. – godkendelse af miljøindhold Programmernes miljøindhold skal godkendes af modtagerlandets miljøministerium og af Miljøstyrelsen efter samråd med den Rådgivende Komité for miljøbistand til Østeuropa. – støttefunktioner De danske ambassader i modtagerlandene rådgiver sektorministerierne om lokale forhold. Miljøstyrelsen koordinerer indsatsen og står for kontakten til modtagelandenes miljøministerier. – andre aktiviteter i 1999 Sektorministerierne udarbejdede i samarbejde med Miljøstyrelsen miljøindikatorer for programmerne.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||