[Forside] [Indhold]] [Forrige] [Næste]

5. Status over Miljøkreditordningen for Østeuropa (MKØ) ved årsskiftet

Baggrund

På Finansloven for 1999 er der som en del af Øststøtten under Miljø- og katastroferammen afsat midler til en ordning med »bløde lån« til Østeuropa med vægt på Østersøregionen (Miljøkreditordning for Østeuropa (MKØ)). Ordningen startede i 1998 og er videreført i 1999.

MKØ administreres af Eksport Kredit Fonden i samarbejde med Miljøstyrelsen.

Hensigten med Miljøkreditordningen er at stille subsidieret finansiering til rådighed for miljøprojekter i Østeuropa for derigennem at fremme investeringer i miljøanlæg. Ligesom i 1998 var vandområdet, affaldshåndtering og -behandling samt fjernvarme udvalgt som de områder, der ville blive prioriteret projekter indenfor. Idet ordningen består af subsidierede kreditter, gælder OECD-reglerne de såkaldte »Consensus-regler« for området. Ordningen er således ubundet, dvs. at der ikke må diskrimineres mellem danske og udenlandske virksomheder. Alle projekter skal sendes i internationalt udbud.

Tilskudsbevillingen for 1999 er på knap 59 mio.kr. svarende til en forventet projekt portefølje på 180 mio.kr., idet der som udgangspunkt bliver givet subsidier til de enkelte projekter på ca. 25% af det finansierede beløb (projektsum minus forudbetaling). Der ydes endvidere en vederlagsfri garantidækning, som har en værdi på typisk 5% af projektomkostningerne.

Status

På baggrund af erfaringerne fra 1998-ansøgningsrunden blev MKØ-vejledningen revideret i 1999, hvor der i højere grad blev lagt vægt på at beskrive de krav, der er til kvaliteten af projekterne, inden disse kan vurderes.

I forbindelse med ansøgningsrunden blev der modtaget i alt 9 projektforslag/ideer om miljøkreditter. Af disse fandtes to projekter egnet til ordningen. Udover de indkomne ansøgninger er der via Miljøstyrelsens arbejde med Miljøbistand til Østeuropa identificeret en række projekter som egnede for MKØ- ordningen.

Siden ordningens start er der således blevet arbejdet med 19 konkrete projekter, der er søgt indstillet til foreløbig tilsagn hos EKF. Af disse projekter modtog 10 et foreløbigt tilsagn.

Ved årets udgang vurderes fire projekter stadigvæk at være aktuelle. Den samlede ansøgte MKØ-støtte for de fire projekter er på 106 mio.kr. med et forventet tilskud på i alt 25 mio.kr. Projekterne er geografisk placeret indenfor Østersøregionen.

I 1999 er der gjort en indsats for at få etableret to kreditrammer med tilhørende garanti. For Bulgarien arbejdes der med en 25 mio. USD kreditramme med statsgaranti, mens der for Skt. Petersborg arbejdes med en tilsvarende kreditramme med bygaranti. Begge kreditrammer er under forhandling i de respektive finansministerier/komiteer, og der er således endnu ikke givet tilsagn om MKØ-støtte.

Erfaringer

MKØ-ordningen har hidtil ikke haft den forventede fremdrift, hvilket skyldes flere forskellige faktorer:

Først og fremmest har ansøgningerne til ordningen været meget begrænset og færdigheden af de enkelte projektansøgninger har ikke været tilstrækkelig.

Da MKØ-ordningen skal følge de internationale udbudsregler (gælder for subsidierede kreditter) har leverandørerne ikke kunnet stille færdige projekter til rådighed for ordningen. Det må formodes, at udbuddet har betydet en forventning om øget konkurrence og dermed mindsket incitamentet til at bruge MKØ-ordningen.

Købers kreditværdighed har været en væsentlig forhindring i forhold til implementering af ordningen. En stor del af køberne har været kommuner eller kommunalt ejede virksomheder, der ikke har kunnet fremvise det regnskabsmateriale, som en seriøs kreditvurdering fordrer. Desuden har landene oftest meget strikse love omkring kommuners eller kommunale selskabers muligheder for at låne. Dette har betydet, at selvom der forlods er identificeret en potentiel garant fra ansøger side, har denne sjældent kunne accepteres eller realiseres.

Endelig har MKØ-ordningens minimumsgrænse for projektstørrelsen på 20 mio.kr. været en medvirkende årsag til det begrænsede antal ansøgninger. Beløbsstørrelsen har været begrundet i det forhold, at tilskudsbevillingen skal stå i rimelig forhold til projektmodningsomkostningerne for projektet.

Tiltag

Der er fortsat et behov for subsidieret finansiering i Østeuropa til de mellemstore miljøinvesteringer. Til at fremme at ordningen genererer det forventede antal projekter, vil der i det kommende år blive taget initiativ til endnu en tilpasning af MKØ-ordningen på baggrund af opnåede erfaringer. For at øge tilpasningen til markedsmæssige forhold og for at sikre en bedre informationsspredning forventes det, at Dansk Industri i større omfang inddrages, ligesom der etableres en dialoggruppe bestående af potentielle leverandører. Der arbejdes på, at der kan foretages »tidligt udbud«, hvor den tekniske dokumentation indgår i tilbudsmaterialet i stedet for i ansøgningen. For at sikre at der ikke bruges unødvendige ressourcer på projekter, som køber ikke har udvist reel interesse for, vil EKF fremover kontakte køber og afklare dennes interesse, inden projektet sendes i udbud. Endelig vil der ske en opblødning af minimumsgrænsen for projektstørrelser. Mindre projekter ned til 10 mio.kr. vil kunne accepteres efter en konkret vurdering.


[Forside] [Indhold]] [Forrige] [Næste] [Top]