Kortlægning af affaldssammensætningen i servicesektoren; Institutioner, handel og kontor 2. MetodeDen overordnede metode til gennemførelse af projektet har bestået af indsamling og bearbejdning af informationer fra tre typer af datakilder. Disse er:
Danmarks Statistik og ISAG Erhvervsbeskæftigelsen og Firmastatistikken fra Danmarks Statistik er benyttet i forhold til brancheoplysninger om antal arbejdssteder, antal fuldtidsansatte og omsætning. Miljøstyrelsens ISAG-system er benyttet til oplysninger om affaldsmængder og affaldssammensætning i servicesektoren. Endvidere er der anvendt en række statistiske oplysninger fra forskellige brancheorganisationer og foreninger mv. Litteraturstudie Denne fase indeholder et studie af tilgængelige danske rapporter og undersøgelser, som indeholder oplysninger om affald (sortering og analyser) af affald fra Institutioner og Handel og Kontor, herunder grønne regnskaber i relevante brancher og institutioner mv. Der er gennemført søgninger i Danmarks Tekniske Universitetsbiblioteks database over bibliotekets litteratur (ALIS), Dansk Center for Affald & Genanvendelses informationsdatabase (Affalds-info) samt materiale fra brancheforeninger, virksomheder, amter og kommuner mv. Endvidere er der søgt og anvendt informationer fra Internettet. Interview baseret på spørgeskema Der er gennemført 41 interview med relevante nøglepersoner i virksomheder og brancheforeninger mv. Formålet har været at belyse den eksisterende viden om affaldsstrømme og affaldssammensætningen i de pågældende virksomheder og brancher. Der er udarbejdet to kortfattede spørgeskemaer til brug for indsamlingen af viden fra virksomheder, brancheforeninger, kommuner og institutioner. Disse er vedlagt som bilag B. 2.1 Afgrænsninger af servicesektorenUdgangspunktet for den indledende kortlægning af servicesektoren er de brancher, der fremgår af bilag 8 i Affaldsbekendtgørelsen, under Institutioner samt Handel og Kontor. Disse er nærmere specificeret i Dansk Branchekodeindeks DB93 fra Danmarks Statistik. Som det fremgår af tabel 1, indeholder Handel og Kontor 18 branchegrupper, mens Institutioner indeholder 7 branchegrupper.
Servicesektoren, defineret ud fra ovenstående brancher, omfatter 1.513.178 fuldtidsansatte og 194.348 arbejdssteder for året 1997 ifølge Erhvervsbeskæftigelsen fra Danmarks Statistik. Der er taget udgangspunkt i året 1997, da data fra dette år er de senest offentliggjorte data fra Danmarks Statistik på kortlægningstidspunktet. Fordelingen af antal fuldtidsansatte og antal arbejdssteder mellem henholdsvis Institutioner og Handel og Kontor fremgår af nedenstående tabel 2.
Som det fremgår af tabel 2, omfatter Institutioner 42,3% af antallet af fuldtidsansatte, men kun 26,4% af arbejdsstederne i servicesektoren. Handel og Kontor omfatter 57,7% af antallet af fuldtidsansatte og 73,6% af arbejdsstederne i servicesektoren. De 18 branchegrupper under Handel og Kontor er kort karakteriseret i tabel 3: Tabel 3 Se her! De 7 branchegrupper under Institutioner er kort karakteriseret i tabel 4: Tabel 4 Se her! Det fremgår af tabel 4, at brancherne 80 Undervisning og 85 Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger dækker knap 85% af de fuldtidsansatte under Institutioner og knap 54% af antallet af arbejdssteder. Ud over oversigterne i tabel 3 og 4 er følgende forhold i servicesektoren relevante for nærværende projekt: 898.000 elevpladser i alle uddannelsestilbud
Oplysninger om antal elevpladser er oplyst af Undervisningsministeriet, mens de resterende data er fra statistiske efterretninger fra Danmarks Statistik for året 1997. Antallet af fuldtidsansatte (som udtryk for affaldsgenererende enheder) giver generelt det mest retvisende billede af affaldsgenereringen i den enkelte branche. De ovenstående oplysninger kan enten supplere eller erstatte antallet af fuldtidsansatte som udtryk for affaldsgenererende enheder, når affaldssammensætningen i servicesektoren skal belyses. 2.2 Udvælgelse og prioritering af affaldsfraktionerIfølge Affald 21 vil en række af de initiativer, der iværksættes i servicesektoren, være rettet mod specifikke affaldsfraktioner:
I nærværende projekt omfatter den indledende kortlægning i princippet alle affaldsfraktioner, der optræder i de enkelte brancher, men i udvælgelsen af delbrancher har følgende fraktioner særlig betydning:
Følgegruppen har, ud over de prioriterede fraktioner i Affald 21, lagt vægt på, at fraktionen inventar også medtages i den indledende kortlægning. For så vidt angår biler samt imprægneret træ indgår disse fraktioner i kortlægningen, idet de i Affald 21 er mellem de fraktioner, som skal sorteres ved kilden. De 9 ovennævnte fraktioner håndteres hos virksomhederne/institutionerne enten som dagrenovation, materialer til genanvendelse, som storskrald eller som miljøfarligt affald. De samme fraktioner behandles herefter enten ved forbrænding, deponering, genanvendelse eller særskilt behandling. Der er i udvælgelsen af brancher ikke skelet til behandlingsformen, men alene til hvorvidt mængden af den enkelte affaldsfraktion vurderes at være væsentlig inden for branchen. Fraktionerne dæk, glas, kølemøbler og spildolie optræder som væsentlige affaldsfraktioner i servicesektoren, men det er valgt ikke fokusere på disse fraktioner, da der i Affald 21 særskilt er opsat en række fremtidige initiativer, der skal fremme indsamlingen og genanvendelsen af disse fraktioner. 2.3 Affaldsmængder og sammensætning i servicesektorenIfølge Miljøstyrelsens Affaldsstatistik for 1997 blev der dette år genereret 861.000 tons affald fra servicesektoren. 38% genanvendtes, 41% forbrændtes, 20% blev deponeret og 2% gik til særlig behandling. Mængderne er steget til ca. 955.000 tons i 1998. Nærværende kortlægning er baseret på 1997-data, da 1998-data ikke var tilgængelige på tidspunktet for opgørelsens udførelse. Målet i Affald 21 inden for sektoren er 50% genanvendelse, 45 % forbrænding og 5% deponering i år 2004. Den samlede affaldsmængde fordelt på de fraktioner, der optræder i ISAG ifølge Affaldsstatistik 1997, fremgår af tabel 5.
Tabel 5 Hovedparten af affaldet i servicesektoren består ifølge Affaldsstatistik for 1997 af fraktionerne diverse brændbart (46%), diverse ikke-brændbart (14%) og separat indsamlet papir og pap (21%). Servicesektoren indeholder mange forskellige typer af virksomheder, der genererer varierende mængder af affald med forskellig sammensætning. Detail- og engroshandel håndterer store mængder transportemballage, kontorer har typisk et stort forbrug af bl.a. papir og brugen af og elektriske og elektroniske produkter er her stigende. Hoteller, restaurationer og institutioner har store mængder organisk affald. Affaldet fra servicesektoren forefindes spredt ud over hele landet og ofte kun i mindre mængde pr. virksomhed. Ovenstående opgørelser over sammensætningen af affaldsmængderne under servicesektoren er som nævnt baseret på ISAG-systemets fraktionsopdelinger. Disse fraktioner er ikke tilstrækkelige til at give et detaljeret billede af affaldssammensætningen inden for en given branche, idet den samlede mængde kun opgøres i 8 overordnede fraktioner (nævnt i tabel 5). Således indeholder flere af disse overordnede fraktioner, fx diverse brændbart, en række forskellige fraktioner, der ikke er opgjort separat. I tabel 6 er opgørelsen af affaldsmængderne inden for servicesektoren fra Affald 21 gengivet. Det anføres i Affald 21, at der er tale om grove skøn.
Tabel 6 Til mængden i tabel 6 skal tillægges ca. 45.000 tons, der ikke er fordelt på ovennævnte fraktioner. 2.4 Udvælgelse og prioritering af branchegrupper og delbrancherMed udgangspunkt i Affaldsbekendtgørelsens definition af servicesektoren er der prioriteret og udvalgt branchegrupper og delbrancher for hvilket der er foretaget en indledende kortlægning af affaldssammensætningen. Udgangspunktet for udvælgelsen har været, at jo større affaldsmængder der produceres, jo mere relevant er det at undersøge branchegruppen/delbranchen. Størrelsen af en branchegruppe/delbranche kan afgøres på forskellig vis. I metoden er det bl.a. valgt at anvende antal ansatte, antal sengepladser, institutionspladser, overnatninger og omsætning som et udtryk for branchegruppens/delbranchens relative størrelse. Udvælgelsen og prioriteringen er gennemført i to trin. Indledningsvis er servicesektoren gennemgået på branchegruppeniveau - trin 1 - og der er udvalgt et antal branchegrupper. Efterfølgende er de udvalgte branchegrupper i trin 2 gennemgået med henblik på at udvælge relevante delbrancher for en nærmere analyse af vidensniveauet om affaldssammensætningen i den pågældende delbranche. Trin 1 På branchegruppeniveau er grupperne udvalgt, efter at der for samtlige branchegrupper er gennemført følgende:
Efterfølgende er der gennemført en vurdering på delbranche niveau med fokus på de valgte fraktioner. Således gennemgås delbrancherne efter:
2.5 Resultaterne af udvælgelsenKriterierne for udvælgelsen medførte, at branchegrupperne 50, 51, 52, 64, 65, 74, 75, 80, 85 og 92 med over 5% af den samlede mængde fuldtidsansatte blev udvalgt til at deltage i den indledende kortlægning. 60 Landtransport er fravalgt, da det er antaget at affaldsmængderne herfra fortrinsvis forfalder hos kunderne og ikke hos den virksomhed som befordrer transporten. 2 branchegrupper med under 5% af det samlede antal fuldtidsansatte er medtaget. Det drejer sig om 55 Hotel- og restaurationsvirksomhed mv. samt 72 Databehandlingsvirksomhed under Handel og Kontor. I alt er 12 branchegrupper udvalgt. Indenfor disse 12 branchegrupper er i alt 41 delbrancher udvalgt til at deltage i den indledende kortlægning. I de følgende kapitler gennemgås brancherne først på delbrancheniveau (kapitel 3) og derefter på branchegruppeniveau (kapitel 4). Ved at gennemgå delbrancheniveauet først skabes der et detaljeret kendskab til de enkelte delbrancher inden for branchegruppen. Derved kan resultaterne af kortlægningen på delbrancheniveau drages ind i gennemgangen på branchegruppeniveau. |