Miljøtilsyn 1999

4. Miljøstyrelsens og Skov- og naturstyrelsens miljøtilsyn

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og naturstyrelsens tilsynsområder
4.2 Selvstændig årsberetning fra kemikalieinspektionen
4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer
4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder
4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke
4.4.2 olieudslip i danske farvande
4.4.3 Off shore virksomhed
4.4.4 Off shore beredskab
4.4.5 Hurtigfærger
4.4.6 Øresundsforbindelsen
4.4.7 Københavns lufthavn
4.4.8 Naturgasanlæg

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens tilsynsområder.

Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens miljøtilsynsopgaver er sammensat af en række meget uensartede opgaver, der af forskellige årsager er blevet henlagt til styrelserne.

En række af disse statslige tilsynsopgaver løses i et tæt samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen og andre statslige myndigheder. Det drejer sig først og fremmest om Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen, Forsvarskommandoen, Sundhedsstyrelsen, Energistyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told- og Skattestyrelsen med tilhørende regioner samt politiet.

I oversigtsform drejer det sig om følgende opgaver:

Fig. 4-1
Tilsynsområder, samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn.

Tilsynsområde

Samarbejdspartner

Anvendte årsværk i Miljøstyrelsen

Kemikalieinspektionen

Arbejdstilsynet, Læge-middelstyrelsen, Forbru-gerstyrelsen, Told- og Skattestyrelsen, kommu-nerne, miljømyndigheder i EU og Norden

4,85

Genetisk modificerede organismer

Arbejdstilsynet, amtskommunerne

2,7 1

Emballage til øl og læskedrikke

Told- og Skattestyrelsen, Told- og Skatteregionerne

0,5

Olieudslip i danske farvande

Søfartsstyrelsen , Forsvarsministeriet

2,0

Off-shoreaktiviteter:

- normalsituation

- beredskab

Energistyrelsen

1,7

0,05

Hurtigfærgeruter

Søfartsstyrelsen, Trafikministeriet, Skov- og Naturstyrelsen

1,0

Anlæg af Øresundsforbindelsen

Skov- og Naturstyrelsen

Svenske miljømyndigheder

1,0

Københavns Lufthavn

Statens Luftfartsvæsen, Københavns Amt

0,4

Naturgasanlæg

Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Amtskommuner

0,03

1Årsværk i Skov- og Naturstyrelsen

Tendensen er dog i de senere år gået i retning af, at tilsynet med virksomheder, hvor Miljøstyrelsens ansvar baserer sig på en call-in, tilbagegives til de decentrale tilsynsmyndigheder. Det er f.eks sket med Kommunekemi A/S, hvor godkendelses- og tilsynskompetencen pr. 1. januar 1999 er tilbagegivet til Fyns Amtsråd og Nyborg Kommunalbestyrelse.

Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen har i 1999 ført tilsyn med overholdelse af reglerne inden for nogle nærmere bestemte lovområder i henhold til: lov om miljøbeskyttelse, lov om kemiske stoffer og produkter m.v., lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø og genteknologi, eller visse bekendtgørelser udstedt i medfør af disse.

Herudover forestår Miljøstyrelsen miljøgodkendelser og tilsyn med enkelte konkrete virksomheder og anlæg efter beslutning i medfør af indkaldelsesbestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens § 82. Det har i 1999 drejet sig om Københavns Lufthavn samt naturgasbehandlingsanlæg og -lagre.

4.2 Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen.

Miljøstyrelsens kemikalieinspektion forestår kontrol med overholdelse af kemikalieloven og 37 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulæreskrivelser i medfør heraf samt 5 bekendtgørelser om kemiske stoffer og produkter i medfør af anden lovgivning. Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø. Der udgives en selvstændig årsberetning, som redegør for tilladelser, tilsyn, kampagner, indberetninger og forfølgelse af overtrædelser, hvorfor området ikke vil blive behandlet yderligere her. Årsberetningen for 1999 findes i "Orientering fra Miljøstyrelsen" nr. 10, 2000.

4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Godkendelser til indesluttet anvendelse af genetisk modificerede organismer til industriel produktion varetages af Skov- og Naturstyrelsen efter "call-in". Med indesluttet anvendelse menes, at organismerne anvendes under lukkede forhold.

Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelse produktionsgodkendelserne og de hertil knyttede vilkår. Godkendelser af indesluttede laboratorie- og storskalaforsøg med genetisk modificerede organismer varetages af Arbejdstilsynet, der fastsætter vilkårene i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen. Tilsynet med laboratorieforsøgene foretages af Arbejdstilsynet og storskalaforsøgene af amterne. Arbejdstilsynet underretter Skov- og Naturstyrelsen, hvis der i forbindelse med virksomhedsbesøg konstateres forhold, der ikke er i overensstemmelse med reglerne om transport og import.

Godkendelse af forsøg med frilandsdyrkning af genetisk modificerede afgrøder, foretages af Skov- og Naturstyrelsen, der i 1999 overtog hele det genteknologiske område fra Miljøstyrelsen. Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelsen af forsøgsgodkendelsernes vilkår.

Godkendelse til egentlig markedsføring af genetisk modificerede afgrøder sker efter en fælles EU-godkendelsesprocedure. Skov- og Naturstyrelsen er kompetent myndighed for den danske del af denne godkendelsesprocedure. Import af genetisk modificerede organismer, som er godkendt i et andet EU-land skal anmeldes til Skov- og Naturstyrelsen.

Fig. 4-2
Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Tilsyns- område

1. Anvendte ressourcer i årsværk til godken- delser og tilsyn

2. Antal meddelte godken- delser

3. Antal tilsyns- besøg

4. Antal besøgte virksom- heder

5. Antal modtag- ne anmel- delser

6. Antal håndhæ- velsesre- aktioner (henstillin- ger, påbud m.m.)

A. Indesluttet anvendelse

1.0

8*

3

3

69*

 

B. Forsøgsud- sætninger i Danmark

0.8

4

 

 

 

 

C. Markeds- førings- tilladelser

0,9

 

 

 

 

 

* afgørelser truffet af Skov- og Naturstyrelsen om produktionsanlæg og -organismer efter call-in.

* udtalelser til Arbejdstilsynet i forbindelse med klassifikation af laboratorier m.v og forskningsprojekter

4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder

For en stor del af statens/Miljøstyrelsens øvrige tilsynsområder bygger arbejdet på rapportering fra samarbejdspartnere, ligesom en del af miljøtilsynet bygger på gennemgang af virksomhedernes egenkontrol eller anmeldelser til Miljøstyrelsen. Tilsynsområderne er både meget forskelligartede og temmelig komplekse.

Fig. 4-3
Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner 1999

Tilsynsområde

Godken- delser

Tilsyns- besøg

Anmel- delser til statslige myndig- heder

Hånd- hævelses- reaktioner

Emballage til øl og læskedrikke

14

 

7

7

Olieudslip i danske farvande

 

 

489

0

Off shore virksomhed

- normaldrift:

- beredskab

109

14

3

2

 

9

0

Hurtigfærger

3

0

 

0

Øresundsfor- bindelsen

0

0

 

0

Københavns Lufthavn

2

1

2

0

Naturgasanlæg

0

0

 

0

Kolonnerne "tilsynsbesøg" og "anmeldelser til statslige myndigheder" supplerer hinanden, idet anmeldelser fra andre myndigheder eller privatpersoner på nogle områder indgår som led i Miljøstyrelsens løsning af tilsynsopgaven.

Der kan knyttes følgende supplerende bemærkninger til oversigtstabellen:

4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke

Miljøstyrelsen påser at bestemmelserne i bekendtgørelsen om emballage til øl og læskedrikke overholdes, herunder at drikkevarer, tappet her i landet, markedsføres i returemballager, og at emballagen på importerede varer, der ikke må være af metal, indgår i et pant- og retursystem.

Miljøstyrelsen indgik i 1997 aftale med Told- og Skattestyrelsen om, at Told- og Skatteregionerne skal indgive politianmeldelse til den relevante politikreds, når de ved skatte- og afgiftskontrol støder på overtrædelser af reglerne om emballage til øl og læskedrikke. Politiet foretager herefter en nærmere undersøgelse af sagen med henblik på senere tiltalerejsning, herunder eventuel beslaglæggelse af lagre af drikkevarer i ulovlig emballage.

Miljøstyrelsen modtager kopi af politianmeldelser og afgiver på politiets anmodning udtalelser til sagerne, blandt andet om forslag til bødestørrelser.

Herudover har politiet også på eget initiativ indledt straffesager.

4.4.2 Olieudslip i danske farvande.

Meldinger om observationer i de danske farvande indløber til Søværnets Operative Kommando (SOK). I 1999 er der indløbet 489 meldinger om olieobservationer ved SOK og meldingerne var geografisk fordelt som følger; Kattegat og Bælterne 211 observationer, Nordsøen 193 observationer , Østersøen 85 observationer. Ud af de 489 meldinger omfattede de 346 meldinger enten let olie/diesel, der fordamper eller pollen/alger/strømskel, hvor der ikke var tale om olie. Ud af de resterende 143 observationer var de 86 meldinger om oliespild fra installationerne i Nordsøen, 38 meldinger om grundstødte skibe, kollisioner samt forlis, hvor der kunne være fare for olieudslip og 19 meldinger omhandlede ilanddrevet olie.

I henhold til "Aftale mellem Miljø- og Energiministeriet og Forsvarsministeriet om forsvarets opgaver og beføjelser på havmiljøområdet som overført fra Miljø- og Energiministeriet" har Forsvarsministeriet pr 1. januar 2000 overtaget, ressortansvaret for den statslige maritime miljøovervågning og håndhævelse samt den statslige maritime forureningsbekæmpelse til søs i overensstemmelse med Aftale om forsvarets ordning 2000-2004 af 25. maj 1999.

4.4.3 Off shore virksomhed

Miljøstyrelsens tilsyn med offshorevirksomhed består hovedsagelig i vurdering og kommentering af redegørelser og indberetninger fra operatører i den danske Nordsøsektor. Styrelsens reaktioner i 1999 bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og redegørelser, dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser, idet der ikke blev konstateret forhold, som Miljøstyrelsen fandt burde give anledning til nedlæggelse af forbud eller politianmeldelse. Herudover har Miljøstyrelsen aflagt Gorm centret besøg i 1999. Endvidere har Energistyrelsen på Miljøstyrelsens vegne udført tilsyn på Harald og Tyra centrene i 1999.

I 1999 blev der modtaget 86 indberetninger om oliespild men der var i samtlige tilfælde tale om små spildmængder, der umiddelbart blev håndteret ved koncessionshavernes foranstaltning i henhold til deres godkendte beredskabsplan.

Offshorebranchen er ikke en "typisk" industribranche. Kontakter med operatører foregår som regel ved møder, som ikke fysisk finder sted på platformene i Nordsøen. Ved disse møder kan Miljøstyrelsen give henstillinger eller indskærpelser som ikke er indeholdt i det anførte tal. Møderne erstatter ofte skriftlige anmodninger og efterlysninger. Miljøstyrelsen udfører tilsyn med, at meddelte tilladelser overholdes ved gennemgang af indberetninger fra operatører.

4.4.4 Off shore beredskab

Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at olie- og kemikalieberedskabet for faste/flytbare havanlæg og olierør på havbunden på den syddanske kontinentalsokkel er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens bestemmelser.

Tilsynet består primært i Miljøstyrelsens deltagelse i egentlige øvelser og syntetiske øvelser samt ved besøg hos de forskellige operatører samt gennem godkendelse af operatørernes beredskabsplaner og den beredskabsmæssige godkendelse ved flytning af havanlæg, samt gennem de kvartalsvise møder i Aktionskomitéen. Der er i 1999 besøgt 2 operatører samt godkendt en beredskabsplan og foretaget 13 godkendelser af beredskabet ved flytning af havanlæg.

4.4.5 Hurtigfærger

Bekendtgørelse om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte i kraft i november 1997. Etablering af hurtigfærgeruter eller indsættelse af en ny færge på en eksisterende rute kræver forudgående miljøgodkendelse. Godkendelsen meddeles af Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i fællesskab. Miljøstyrelsen behandler klager over forurening fra hurtigfærger, men har ikke modtaget nogen i 1999.

Skov- og Naturstyrelsen behandler klager i forhold til rutens indvirkning på natur, miljø, friluftsliv og kulturminder. Skov- og Naturstyrelsen har ikke i 1999 modtaget klager eller henvendelser om, at et rederi har overtrådt bestemmelserne om sejlads på en godkendt rute. Hverken Skov- og Naturstyrelsen eller Miljøstyrelsen har fundet anledning til af egen drift at føre tilsyn.

4.4.6 Øresundsforbindelsen

Resultaterne af kontrol- og overvågningsaktiviteterne omkring anlæg af Øresundsforbindelsen rapporteres selvstændigt i form af halvårsrapporter til Folketinget og den svenske regering. "8. og 9. halvårsrapport om miljøet og Øresundsforbindelsens kyst-til kyst- anlæg", vedrører 1. og 2. halvår af 1999. Rapporterne kan købes i Miljøbutikken.

4.4.7 Københavns Lufthavn

Miljøstyrelsens tilsyn omfatter støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i lufthavnen. Tilsynet med de øvrige dele af lufthavnens virksomhed (flyhangarer, værksteder, spildevand, jordforurening, beskyttelse af grundvand m.v.) varetages af Københavns Amt.

En væsentlig del af styrelsens tilsyn er baseret på gennemgang af resultaterne af Københavns Lufthavns omfattende egenkontrol. De indberettede resultater af egenkontrollen har ikke givet anledning til håndhævelsesreaktioner. Herudover modtager Miljøstyrelsen indberetninger fra Statens Luftfartsvæsen om de flyoperationelle forhold i forbindelse med beflyvningen af lufthavnen.

4.4.8 Naturgasanlæg

Miljøstyrelsen fører tilsyn med naturgaslagrene i Lille Thorup (Viborg Amt) og Stenlille (Vestsjællands Amt) samt gasbehandlingsanlægget i Nybro (Ribe Amt), hvor Miljøstyrelsen sammen med Arbejdstilsynet i 1999 har gennemført et tilsynsbesøg. Der er ikke givet nye miljøgodkendelser i 1999, men Miljøstyrelsen er i gang med at behandle en ansøgning om udvidelse af oppumpningskapaciteten fra gaslageret i Stenlille.

Dansk Naturgas fører en omfattende egenkontrol, hvorfra der indsendes dokumentation til Miljøstyrelsen for udførelse af godkendelsernes kontrolkrav samt rapporteres om uregelmæssigheder på anlæggene samt forud for afblæsning af naturgas. Miljøstyrelsen har ikke i 1999 modtaget klager fra omboende over anlæggenes drift, hvorfor der ikke har været behov for håndhævelsesaktioner.