Miljøledelse -  katalog over 66 projekter

Projekter om den finansielle rådgivers rolle

Miljøvurdering og kreditvurdering
Pengeinstitutternes og virksomhedernes miljøforhold
Miljøregnskab og praktisk miljøstyring
Revisor som fremmer af miljøstyring i dansk erhvervsliv

En virksomheds evne til at styre sine miljøforhold påvirker økonomien. Hvis miljøet belastes, øges virksomhedens omkostninger via grønne afgifter. Nogle kunder prioriterer virksomheder, der bevidst tager hensyn til miljøet, og miljøledelse kan vise sig at være vejen til større markedsandele eller nye kun der.

En dansk undersøgelse af, hvordan miljø- ledelse påvirker virksomheders økonomi, viser, at tre ud af fire virksomheder over en periode på fire år har haft et pænt overskud på deres arbejde med miljøledelse. Den samlede, direkte økonomiske gevinst ved at ind føre miljøledelse udgør cirka to procent af omsætningen, mens virksomhedernes udgifter beløber sig til cirka 200.000 kroner om året.

Den finansielle rådgiver bør derfor forholde sig til, hvordan miljøforhold påvirker kun dernes økonomi. Og hvordan de kan udnytte miljøparameteren bedst muligt.

På de følgende sider beskrives de projekter, som har haft fokus på finansrådgiverens rolle og værktøjer, der kan støtte deres arbejde.

Økonomiske konsekvenser af miljøledelse

Projektresumé

Projektet har analyseret danske virksomheder for at afdække centrale økonomiske aspekter af at indføre miljøledelse. Rapporten viser, hvad danske virksomheder har sparet ved at indføre miljøledelse. Det samlede regnskab er positivt for de fleste virksomheder, fx får 80% af virksomhederne finansieret omkostningerne ved at indføre miljøledelse gennem direkte besparelser. Besparelsen er i gennemsnit 2% af omsætningen.

Derudover undersøger projektet økonomiske aspekter, som er sværere at håndtere, fx imagefordele, produktivitetsforbedringer og øget medarbejdertilfredshed. Miljøledelse påvirker også disse økonomiske aspekter positivt. Rapporten konkluderer, at både virksomheder og myndigheder bør fokusere mere på de økonomiske konsekvenser af at indføre miljøledelse.

Med rapporten følger et pc-værktøj, som virksomheder kan bruge til at synliggøre de økonomiske konsekvenser af at arbejde med miljøledelse. Værktøjet er opdelt i ni selvstændige afsnit, hvor der kan beregnes forskellige økonomiske forhold.

Pjecen, som kan downloades, er et sammendrag af rapporten.

Kontaktperson

Jacob Andreasen, Carl Bro as, Energi & Miljø,
Granskoven 8, 2620 Glostrup
Tel: 43 48 62 91
E-mail: jya@carlbro.dk

Målgruppen

Målgruppen for projektets resultater er virksomhedsledere og andre, der ønsker at få viden om de økonomiske konsekvenser af at arbejde med miljøledelse. Pc-værktøjet kan anvendes af både miljø- og regnskabsmedarbejdere.

Forudsætninger

Kendskab til og interesse for miljøledelse, økonomi og strategi er en fordel.

Udgivet materiale

Projektrapport:
"Virksomhedsøkonomiske konsekvenser af miljøledelse - rapport og værktøj". 112 s. 1999

Pjece:
"Sæt pris på miljøet". 13 s. 1999

Forfattere

Birgit Friis, Mette V. Jakobsen, Birgitte Mortensen,
Helge Tøttrup, Carl Bro
John Ulhøi, Handelshøjskolen i Århus
Hanne Eriksen, Konsulentfirmaet Hanne Eriksen

Bestillingsadresse og pris

Carl Bro as, Energi & Miljø,
Granskoven 8, 2620 Glostrup
Tel: 43 48 62 91
Pris: Gratis

Pjecen kan downloades fra: www.carlbro.dk

Brug af materialer

Virksomhedsledere kan bruge rapporten og pc-værktøjet til at beslutte, om det kan betale sig for virksomheden at arbejde med miljøledelse eller ej. Pcværktøjet lægger op til dialog mellem miljøfunktionen og andre funktioner i virksomheden.

Øvrige deltagere

Der er indsamlet oplysninger om de økonomiske resultater af arbejdet med miljøledelse i mere end 150 danske virksomheder.

Miljøledelseselementer

hvid.gif (56 bytes) Kortlægning
hvid.gif (56 bytes) Miljøpolitik, mål, handling
hvid.gif (56 bytes) Organisering og ansvar
hvid.gif (56 bytes) Prioritering og væsentlighed
hvid.gif (56 bytes) Udformning af system
hvid.gif (56 bytes) Miljørevision og opfølgning
hvid.gif (56 bytes) Forankring og medarbejderinddragelse
hvid.gif (56 bytes) Miljørapportering
hvid.gif (56 bytes) Miljødialog med omverdenen
hvid.gif (56 bytes) Arbejdsmiljø
sort.gif (49 bytes) Økonomi

Miljøvurdering og kreditvurdering

Projektresumé

Formålet med projektet er at styrke medarbejdere i pengeinstitutters kvalifikationer i at inddrage miljøforhold ved kreditvurderingen af virksomheder. Der er udviklet en håndbog "Miljøhåndbog – et værktøj i kreditvurderingen". Håndbogen suppleres af et kursus om emnet, som er arrangeret af Finanssektorens Uddannelsescenter. Kurset blev i projektperioden afholdt to gange. Siden blev der holdt et kursus i slutningen af 1998. Kurset bliver ikke længere udbudt, da udviklingen på miljøområdet har betydet, at dele af materialet i dag er forældet. Til gengæld er inddragelse af miljøforhold i kreditvurderingen i dag integreret i Finanssektorens Uddannelsescenters eksisterende kurser.

Kontaktperson

Bjarne Fries, Finanssektorens Uddannelsescenter,
Skovsvinget 10, 8660 Skanderborg
Tel: 89 93 33 33
E-mail: info@finansudd.dk

Målgruppen

Målgruppen er miljøkoordinatorer i pengeinstitutter.

Forudsætninger

Håndbogen er skrevet til medarbejdere i pengeinstitutter. Men miljøfagligt personale i virksomheder kan bruge miljøprofilværktøjet til på egen hånd at vurdere virksomhedens miljøprofil.

Udgivet materiale

Håndbog:
"Miljøhåndbog – et værktøj i kreditvurderingen". 254 s. 1997

Forfattere

Finanssektorens Uddannelsescenter
Deloitte & Touche Miljø
Brix Jensen, Havemann, Djurhuus,
Advokataktieselskab

Bestillingsadresse og pris

Håndbogen er i dag udsolgt og bliver ikke genoptrykt, da det kræver en større opdatering. Til gengæld får købere af håndbogen mulighed for at købe et rettelsesblad, der kort beskriver, hvilke dele af håndbogen, som er forældet, og hvad miljøkoordinatoren i dag skal forholde sig til. Rettelsesbladet kan fås gratis ved henvendelse til:

Finanssektorens Uddannelsescenter,
Skovsvinget 10, 8660 Skanderborg
Tel: 89 93 33 33

Brug af materialer

Miljøkoordinatorerne kan bruge håndbogen til at styrke deres kompetencer i at inddrage miljøforhold i kreditvurderingen af og dialogen med mindre og mellemstore virksomheder. Finanssektorens Uddannelsescenter afholder kurser, som kan supplere og illustrere informationerne i håndbogen.

Materialet er især anvendeligt, når miljøkoordinatoren i pengeinstituttet mødes med ledere i mindre og mellemstore virksomheder, hvor miljøforhold kan have en væsentlig indflydelse på virksomhedens økonomi. Med støtte i håndbogen kan miljøkoordinatoren lave en miljøprofil af den pågældende virksomhed.

Øvrige deltagere

Medarbejdere i forskellige pengeinstitutter.

Miljøledelseselementer

hvid.gif (56 bytes) Kortlægning
hvid.gif (56 bytes) Miljøpolitik, mål, handling
hvid.gif (56 bytes) Organisering og ansvar
hvid.gif (56 bytes) Prioritering og væsentlighed
hvid.gif (56 bytes) Udformning af system
hvid.gif (56 bytes) Miljørevision og opfølgning
hvid.gif (56 bytes) Forankring og medarbejderinddragelse
hvid.gif (56 bytes) Miljørapportering
hvid.gif (56 bytes) Miljødialog med omverdenen
hvid.gif (56 bytes) Arbejdsmiljø
sort.gif (49 bytes) Økonomi

Pengeinstitutternes og virksomhedernes miljøforhold

Projektresumé

Formålet med projektet var at udarbejde og afprøve et uddannelsesmateriale til at give pengeinstitutternes erhvervskundemedarbejdere en indsigt i miljøforhold, og hvordan dette emne kan indgå i en kreditvurdering.

Resultatet af projektet er et uddannelsesmateriale og en række pilotkurser, hvor der deltog 80 deltagere. Efter projektet er kurset blevet tilbudt i finansrådets uddannelsesprogram. 105 har efterfølgende deltaget i kurset. Derudover er uddannelsesmaterialet solgt i 200 eksemplarer, hvor den enkelte bank har uddannet medarbejdere i eget regi. Finansrådet planlægger at opdatere uddannelsesmaterialet i løbet af år 2000.

Den finansielle videreuddannelse, som 6-700 bankassistenter årligt deltager i, har efter projektets gennemførelse indeholdt lektionen "miljø i kreditvurdering". I lektionen bliver miljø og kreditvurdering gennemgået på et overordnet plan. Hensigten er, at vække bankassistenternes opmærksomhed på at inddrage miljø i kreditvurdering og give en introduktion til, hvordan det kan gøres.

Kontaktperson

Kaj C. Svarrer, Finansrådet,
Amaliegade 7, 1256 København K.
Tel: 33 70 11 28
E-mail: kcs@finansraadet.dk

Målgruppen

Medarbejdere i pengeinstitutter, som håndterer erhvervskunder.

Forudsætninger

Det kræver ingen faglige kvalifikationer at læse publikationen, men den er skrevet til medarbejdere i pengeinstitutter, som skal vurdere, hvordan miljø-forhold påvirker virksomhedens økonomi.

Udgivet materiale

Kursusmateriale:
"Pengeinstitutterne og Virksomhedernes Miljøforhold". 195 s. excl. bilagsmateriale. ISBN: 87-87068-70-2. 1997

Forfattere

Finansrådet
Rambøll
Hedeselskabet

Bestillingsadresse og pris

Finansrådet,
Amaliegade 7, 1256 København K.
Tel: 33 12 02 00
Pris: 375 kr.

Brug af materialer

Det er hensigten, at uddannelsesmaterialet skal bruges som opslagsværk for medarbejdere, der har været på kursus i "Pengeinstitutterne og Virksomhedernes Miljøforhold". Når medarbejderne i forbindelse med en kreditvurdering skal vurdere, hvordan miljøforhold påvirker en virksomheds økonomi, kan de få vejledning i uddannelsesmaterialet.

Uddannelsesmaterialet består af ti oplæg. De første syv oplæg er en generel introduktion til miljøområdet, som er nødvendig baggrundsviden for, at medarbejderen kan være i dialog med erhvervskunderne om miljøforhold. De sidste tre moduler "Forsikringsdækning af Miljørisici", "Finansiering og Tilskudsmuligheder" samt "Miljørisiko i Relation til Kreditvurdering" kan medarbejderen direkte bruge til at rådgive og kreditvurdere erhvervskunderne.

Materialet er især anvendeligt når medarbejderne i pengeinstitutterne skal bevilge lån til virksomheder, der står over for en investering, som i væsentlig grad kommer til at påvirke virksomhedens miljøforhold.

Enkelte banker har valgt at købe undervisningsmaterialet og selv forestå undervisningen, som så i højere grad har kunnet tilpasses bankens politik på miljøområdet.

Øvrige deltagere

Kreditmedarbejdere i pengeinstitutter.

Miljøledelseselementer

hvid.gif (56 bytes) Kortlægning
hvid.gif (56 bytes) Miljøpolitik, mål, handling
hvid.gif (56 bytes) Organisering og ansvar
hvid.gif (56 bytes) Prioritering og væsentlighed
hvid.gif (56 bytes) Udformning af system
hvid.gif (56 bytes) Miljørevision og opfølgning
sort.gif (49 bytes) Forankring og medarbejderinddragelse
hvid.gif (56 bytes) Miljørapportering
hvid.gif (56 bytes) Miljødialog med omverdenen
hvid.gif (56 bytes) Arbejdsmiljø
sort.gif (49 bytes) Økonomi

Miljøregnskab og praktisk miljøstyring

Projektresumé

Folderen "Introduktion til miljøområdet" giver en kort introduktion til miljølovgivningen, grønne regnskaber og miljøstyring.

Kernen i håndbogen er en miljøkontoplan, som kan integreres med den regnskabsmodel, som FRR tilbyder sine medlemmer. Da håndbogen var færdig, blev der holdt en konference i Landstingssalen, som omhandlede grønne regnskaber generelt. Efter projektet har omtrent 120 revisorer været på kursus hos FRR for at få viden om miljøkontoplanen. Håndbogen er efterfølgende løbende blevet redigeret.

Kontaktperson

John Lunau Dam, Foreningen Registrerede Revisorer,
Åmarksvej 1, 2650 Hvidovre
Tel: 36 34 44 22
E-mail: jld@frr.dk

Målgruppen

Målgruppen er revisorer, der rådgiver om eller udarbejder grønne regnskaber i henhold til bekendtgørelsen om grønne regnskaber for mindre og mellemstore virksomheder. Håndbogen er solgt til 75 registrerede revisorvirksomheder.

Forudsætninger

Kendskab til kontoplaner og regnskaber vil være en fordel.

Udgivet materiale

Håndbog:
"Miljøregnskab – og introduktion til miljøstyring". Ringbind, 1. oplag 1996. 3. oplag. 1999

Folder:
"Introduktion til miljøområdet". 16 s. 1996

Forfattere

John Lunau Dam, Foreningen Registrerede Revisorer FRR
Stig Hirsbaak, Rambøll – Energi & Miljø

Bestillingsadresse og pris

Foreningen Registrerede Revisorer FRR,
Åmarksvej 1, 2650 Hvidovre
Tel: 36 34 44 22
Pris: 945 kr. - opdatering 504 kr. årligt.

Brug af materialer

Håndbogen kan anvendes til at udarbejde et grønt regnskab, som opfylder kravene i bekendtgørelsen om grønne regnskaber. Den giver en række eksempler og checklister, som kan inspirere læseren. Miljøkontoplanen skal sikre troværdige miljødata.

Der er lavet branchespecifikke checklister og eksempler for følgende typer virksomheder: tømrervirksomheder, autoværksteder, gartnerier, malervirksomheder, benzinstationer, vognmandsvirksomheder, plejehjem, industrivaskerier, trykkerier og kontorer.

Øvrige deltagere

I såvel udviklingsfasen som i vedligeholdelsesfasen er materialet blevet afprøvet i praksis hos registrerede revisorvirksomheder.

Miljøledelseselementer

sort.gif (49 bytes) Kortlægning
hvid.gif (56 bytes) Miljøpolitik, mål, handling
hvid.gif (56 bytes) Organisering og ansvar
hvid.gif (56 bytes) Prioritering og væsentlighed
hvid.gif (56 bytes) Udformning af system
hvid.gif (56 bytes) Miljørevision og opfølgning
hvid.gif (56 bytes) Forankring og medarbejderinddragelse
sort.gif (49 bytes) Miljørapportering
hvid.gif (56 bytes) Miljødialog med omverdenen
hvid.gif (56 bytes) Arbejdsmiljø
sort.gif (49 bytes) Økonomi

Revisor som fremmer af miljøstyring i dansk erhvervsliv

Projektresumé

Formålet med projektet er at øge statsautoriserede revisorers kendskab og positive holdning til miljøstyring og miljørevision. I løbet af projektperioden blev der lavet et hæfte "Grønt regnskab – Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder". Der blev samtidig holdt ti møder forskellige steder i landet, hvor statsautoriserede revisorer fik viden om, hvordan et grønt regnskab skal udarbejdes, og hvornår det er relevant for en virksomhed at udarbejde. I tilknytning til projektet har FSR udgivet to publikationer rettet mod revisorer. Den ene publikation hed "Revisor og miljøet", og titlen på den anden publikation er "Modelregnskab A. Hansen A/S – grønt regnskab 1996". Begge publikationer blev udgivet i 1996 og er i dag udsolgt.

Der blev trykt 20.000 eksemplarer af "Grønt regnskab - Miljøstyring og miljørevision". Der er i dag ikke flere eksemplarer tilbage.

Kontaktperson

Niels Ebbe Andersen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Kronprinsessegade 8, 1306 København K.
Tel: 33 93 91 91
E-mail: fsr@fsr.dk

Målgruppen

Ledere i virksomheder, der overvejer at indføre miljøstyring som en naturlig del af god virksomhedsledelse.

Forudsætninger

Det kræver ingen særlige forudsætninger at bruge publikationen. Men det er en fordel, hvis læseren interesserer sig for eller har erfaring med ledelse.

Udgivet materiale

Pjece:
"Grønt regnskab – Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder". 20 s. ISBN: 87-7747-179-2. 1996.

Forfattere

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Bestillingsadresse og pris

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Kronprinsessegade 8, 1306 København K.
Tel: 33 93 91 91
Pris: Gratis

Brug af materialer

Publikationen introducerer miljøstyring. Introduktionen giver ledelsen et bedre beslutningsgrundlag for at vælge, om de vil indføre miljøstyring, og støtter i dialogen om miljøstyring med virksomhedens revisor.

Materialet er især anvendeligt i dialogen mellem revisor og virksomhedsleder.

Øvrige deltagere

Arthur Andersen
BDO – Scanrevision
Deloitte & Touche Miljø
KPMG
PricewaterhouseCoopers
Revisor Samvirket

Miljøledelseselementer

hvid.gif (56 bytes) Kortlægning
hvid.gif (56 bytes) Miljøpolitik, mål, handling
hvid.gif (56 bytes) Organisering og ansvar
hvid.gif (56 bytes) Prioritering og væsentlighed
hvid.gif (56 bytes) Udformning af system
hvid.gif (56 bytes) Miljørevision og opfølgning
hvid.gif (56 bytes) Forankring og medarbejderinddragelse
sort.gif (49 bytes) Miljørapportering
hvid.gif (56 bytes) Miljødialog med omverdenen
hvid.gif (56 bytes) Arbejdsmiljø
hvid.gif (56 bytes) Økonomi