Samfundsøkonomiske omkostningsvurderinger ved                            anvendelsesreguleringer på kemikalieområdet

8. Sammenfatning

Afslutningsvis gives der i Tabel 8.1 en oversigt over de mulige berørte parter, de enkelte omkostningselementer som vurderes at være centrale samt forslag til beregning af omkostningerne i de enkelte omkostningselementer.

Tabel 8.1:
oversigt over omkostningsvurdering ved anvendelsesbegrænsning på kemikalieområdet

Omkostnings- elementer

Vurdering af omfang

Omkostningsberegning

Erhvervsmæssige brugere af kemiske stoffer
(Industri, håndværk, landbrug, service)

Indkøb af kemikalier
Ændringer i indkøb af kemikalier og andre materialer

Ud fra massestrøms- analyser el. lign. vurdere ændringen i kemikalie- og materialeforbrug ved:
- traditionel metode før anvendelses- regulering i forhold til
- alternative metoder efter anvendelses- regulering

Enhedsomkostninger, kr./liter eller kr./kg af de forskellige materialer, multipliceres med de ændrede mængder og typer af kemikalier og materialer.

Produktionsapparat
Ændringer, herunder

- investeringer i nyt udstyr

- installation og justering af udstyr, efteruddannelse af personale

- eventuel reduceret produktion under installation af nyt udstyr

Vurdere behov for ændrede processer og ændret udstyr både under hensyn til anvendelsesreguleringen og nye/forventede produktionsmetoder.

Vurdere tidsforbrug og evt. tabt produktion ved installation og justering af udstyr

Opgørelse af omkostninger til køb af nyt udstyr. Opgørelse af evt. scrapværdi af gammelt udstyr ved anden anvendelse eller ved videresalg.

Opgøre omkostninger ved installation, justering og evt. efteruddannelse af personale.

Opgøre værdi af eventuel produktionstab under omstilling.

Miljøforhold
Ændringer i miljøbeskyttelse, arbejdsmiljø og affaldshåndtering

Anvendelses- begrænsning kan medføre reduceret (eller øget) behov for foranstaltninger vedr. arbejdsmiljø og ydre miljø, samt øge eller mindske affaldsmængder, herunder mængden af farligt affald

Opgørelse af reduktioner (eller stigninger) i drifts- og investeringsomkostninger til håndtering af
- emissioner til det omgivende miljø
- arbejdsmiljø
- affald, herunder farligt affald

Tidsforbrug
Ændringer i tidsforbrug og
arbejdskraft- forbruget

Omfang og type af arbejdskraft ved traditionel produktion sammenholdt med arbejdskraftforbrug ved alternative produktionsmetoder efter anvendelsesregulering. Ved opgørelse af ændrede ventetider bør disse opgøres separat.

Øget/reduceret timeforbrug af faglært og ufaglært, evt. yderligere detaljeret på grupper, multipliceret med tilhørende timelønninger. Ventetid opgøres til separat timesats

Kvalitet
Ændringer i produkters kvalitet

Eventuelle ændringer i produkter og serviceydelsers kvalitet opgøres, herunder kvantificerbare funktionelle ændringer såsom levetid, styrke o.lign., og kvalitative såsom farve, konsistens mv.

Økonomiske konsekvenser af kvantitative ændringer opgøres.

Private brugere af kemiske stoffer (husholdninger)

Indkøb af kemikalier
Ændringer i forbrug af kemiske stoffer

Opgøre reduktion i køb af det regulerede kemikalie og evt. øget køb af kemiske produkter der substituerer dette.

Meromkostninger eller besparelser til køb af kemiske stoffer beregnes ud fra købte mængder og markedspriser inkl. evt. forhøjede afgifter

Tidsforbrug
Ændringer i tidsforbrug ved
private aktiviteter

Vurdere om anvendelsesreguleringen påfører husholdningerne øget tidsforbrug (f.eks. til rengøring, lugning, affaldssortering mv.)

Omkostninger ved øget tidsforbrug beregnes ved anvendelse af gennemsnitlig timeløn ekskl. alle skatter.

Udbydere af kemiske stoffer (Producenter, importører, forhandlere)

Salg af kemikalier
Ændringer i mængder og priser og i typer af solgte kemikalier

Vurdering af forskydning mellem hhv. dansk produktion og import af kemikaliet og dets substitutter som følge af anvendelsesregulering.

Hvis både det regulerede kemikalie og evt. substitutter udelukkende importeres kan normalt ses bort herfra.

Hvis både det regulerede kemikalie og evt. substitutter udelukkende produceres i Danmark vil effekten ligeledes være begrænset.

Omkostninger beregnes ved at multiplicere ændringen i dansk produktion af det regulerede kemikalie og dets substitutter med faktorpriserne på de pågældende kemikalier.

Den offentlige sektor (Stat, amter, kommuner)

Opgaver
Ændrede opgaver for myndigheder:

- Administration og tilsyn

- Reducerede opgaver med miljøbeskyttelse

- eventuelle investeringer

Nye, og bortfald af eksisterende, administrations- og tilsynsopgaver for kommuner, amter og stat som følge af reguleringen opgøres, og tidsforbrug og evt. Behov for udstyr opgøres.

Anvendelsesbegrænsning kan medføre, at behovet for fællesopgaver (f.eks. jordrensning, spildevandsrensning og kommunal affaldsbehandling) reduceres.

Meromkostninger /besparelser for administration og tilsyn beregnes ud fra skønnet tidsforbrug og lønsatser inkl. skatter og afgifter samt udgifter til eller besparelser på udstyr.


I det omfang besparelser for fælles miljøbeskyttelse på kortere sigt kan opgøres medtages disse. Der er dog vigtigt at undgå dobbeltregning af eventuelle besparelser i virksomhedernes udgifter til miljøbeskyttelse

Forvridningstab

Forvridning af samfundets forbrugsmuligheder sfa. ændret skatteopkrævning til at sikre balance på statens budget

Vil sjældent være relevant i forbindelse med tiltag i kemikaliesektoren, da der sjældent er tale om store statslige investeringer der kræver skattefinansiering.

Statens nettoudgifter til nyinvesteringer ganges med 1,2.