Afslutningsvis gives der i Tabel 8.1 en oversigt over de mulige berørte parter, de
enkelte omkostningselementer som vurderes at være centrale samt forslag til beregning af
omkostningerne i de enkelte omkostningselementer.
Omkostnings- elementer |
Vurdering af omfang |
Omkostningsberegning |
Erhvervsmæssige brugere af kemiske
stoffer
(Industri, håndværk, landbrug, service) |
Indkøb af kemikalier
Ændringer i indkøb af kemikalier og andre materialer |
Ud fra massestrøms- analyser el. lign. vurdere
ændringen i kemikalie- og materialeforbrug ved:
- traditionel metode før anvendelses- regulering i forhold til
- alternative metoder efter anvendelses- regulering |
Enhedsomkostninger, kr./liter eller kr./kg af de
forskellige materialer, multipliceres med de ændrede mængder og typer af kemikalier og
materialer. |
Produktionsapparat
Ændringer, herunder
- investeringer i nyt udstyr
- installation og justering af udstyr, efteruddannelse af personale
- eventuel reduceret produktion under installation af nyt udstyr |
Vurdere behov for ændrede processer og ændret
udstyr både under hensyn til anvendelsesreguleringen og nye/forventede
produktionsmetoder.
Vurdere tidsforbrug og evt. tabt produktion ved installation og
justering af udstyr |
Opgørelse af omkostninger til køb af nyt udstyr.
Opgørelse af evt. scrapværdi af gammelt udstyr ved anden anvendelse eller ved
videresalg.
Opgøre omkostninger ved installation, justering og evt.
efteruddannelse af personale.
Opgøre værdi af eventuel produktionstab under omstilling. |
Miljøforhold
Ændringer i miljøbeskyttelse, arbejdsmiljø og affaldshåndtering |
Anvendelses- begrænsning kan medføre reduceret
(eller øget) behov for foranstaltninger vedr. arbejdsmiljø og ydre miljø, samt øge
eller mindske affaldsmængder, herunder mængden af farligt affald |
Opgørelse af reduktioner (eller stigninger) i
drifts- og investeringsomkostninger til håndtering af
- emissioner til det omgivende miljø
- arbejdsmiljø
- affald, herunder farligt affald |
Tidsforbrug
Ændringer i tidsforbrug og
arbejdskraft- forbruget |
Omfang og type af arbejdskraft ved traditionel
produktion sammenholdt med arbejdskraftforbrug ved alternative produktionsmetoder efter
anvendelsesregulering. Ved opgørelse af ændrede ventetider bør disse opgøres separat. |
Øget/reduceret timeforbrug af faglært og ufaglært,
evt. yderligere detaljeret på grupper, multipliceret med tilhørende timelønninger.
Ventetid opgøres til separat timesats |
Kvalitet
Ændringer i produkters kvalitet |
Eventuelle ændringer i produkter og serviceydelsers
kvalitet opgøres, herunder kvantificerbare funktionelle ændringer såsom levetid, styrke
o.lign., og kvalitative såsom farve, konsistens mv. |
Økonomiske konsekvenser af kvantitative ændringer
opgøres. |
Private brugere af kemiske stoffer
(husholdninger) |
Indkøb af kemikalier
Ændringer i forbrug af kemiske stoffer |
Opgøre reduktion i køb af det regulerede kemikalie
og evt. øget køb af kemiske produkter der substituerer dette. |
Meromkostninger eller besparelser til køb af kemiske
stoffer beregnes ud fra købte mængder og markedspriser inkl. evt. forhøjede afgifter |
Tidsforbrug
Ændringer i tidsforbrug ved
private aktiviteter |
Vurdere om anvendelsesreguleringen påfører
husholdningerne øget tidsforbrug (f.eks. til rengøring, lugning, affaldssortering mv.) |
Omkostninger ved øget tidsforbrug beregnes ved
anvendelse af gennemsnitlig timeløn ekskl. alle skatter. |
Udbydere af kemiske stoffer
(Producenter, importører, forhandlere) |
Salg af kemikalier
Ændringer i mængder og priser og i typer af solgte kemikalier |
Vurdering af forskydning mellem hhv. dansk produktion
og import af kemikaliet og dets substitutter som følge af anvendelsesregulering.
Hvis både det regulerede kemikalie og evt. substitutter udelukkende
importeres kan normalt ses bort herfra.
Hvis både det regulerede kemikalie og evt. substitutter udelukkende
produceres i Danmark vil effekten ligeledes være begrænset. |
Omkostninger beregnes ved at multiplicere ændringen
i dansk produktion af det regulerede kemikalie og dets substitutter med faktorpriserne på
de pågældende kemikalier. |
Den offentlige sektor (Stat,
amter, kommuner) |
Opgaver
Ændrede opgaver for myndigheder:
- Administration og tilsyn
- Reducerede opgaver med miljøbeskyttelse
- eventuelle investeringer |
Nye, og bortfald af eksisterende, administrations- og
tilsynsopgaver for kommuner, amter og stat som følge af reguleringen opgøres, og
tidsforbrug og evt. Behov for udstyr opgøres.
Anvendelsesbegrænsning kan medføre, at behovet for fællesopgaver
(f.eks. jordrensning, spildevandsrensning og kommunal affaldsbehandling) reduceres. |
Meromkostninger /besparelser for administration og
tilsyn beregnes ud fra skønnet tidsforbrug og lønsatser inkl. skatter og afgifter samt
udgifter til eller besparelser på udstyr.
I det omfang besparelser for fælles miljøbeskyttelse på kortere sigt kan opgøres
medtages disse. Der er dog vigtigt at undgå dobbeltregning af eventuelle besparelser i
virksomhedernes udgifter til miljøbeskyttelse
|
Forvridningstab
Forvridning af samfundets forbrugsmuligheder sfa. ændret
skatteopkrævning til at sikre balance på statens budget |
Vil sjældent være relevant i forbindelse med tiltag
i kemikaliesektoren, da der sjældent er tale om store statslige investeringer der kræver
skattefinansiering. |
Statens nettoudgifter til nyinvesteringer ganges med
1,2. |