Innovative virksomheder med grønne job

Alternative virksomheder med traditionelle udfordringer

Miljøvenlige produkter kan give nye job
Traditionelle anbefalinger til alternative iværksættere
Forretningsplanen
Learn-as-you-go
Kendskab til markedet er afgørende
Kendskab til lovgivningen nødvendigt
Kapitalbehovet er stort ved vækst
Partnere og samarbejde giver en god basis
Vækst tager tid
Kommer succesen?
Miljø sælger ikke sig selv
Miljøfordelen skal være klar

Den Grønne Jobpulje har givet tilskud til innovative virksomheder, der laver miljøvenlige produkter. Som et led i evalueringen af Den Grønne Jobpuljes virke fra 1997-2000 har CASA udvalgt 8 projekter på virksomheder, der repræsenterer meget forskellige produkter og erfaringer. Hensigten med dette hæfte er både at evaluere projekterne og give kommende projektmagere mulighed for at lære af erfaringerne fra de 8 projekter. Fælles for virksomhederne er, at de udfordringer de møder ikke adskiller sig fra de udfordringer, der normalt møder iværksættere. Desuden er det fælles for de fleste projekter, at de skal præsentere alternative produkter på traditionelle markeder. Det er en proces, der tager tid.

Miljøvenlige produkter kan give nye job

Den Grønne Jobpulje har givet tilskud til en række innovative virksomheder. CASA har haft kontakt med 8 virksomheder, der repræsenterer meget forskellige produkter og erfaringer. Men fælles for dem er, at de udfordringer virksomhederne møder ikke adskiller sig fra de udfordringer, der normalt møder iværksættere. Det er karakteristisk, at de fleste på forhånd ikke har været særlig godt rustet vedr. administration og strategisk planlægning. Learn-as-you-go er udbredt for nye iværksættere. Desuden er det fælles for de fleste projekter, at de skal præsentere alternative produkter på traditionelle markeder. Det er en proces, der tager tid.

Virksomheder, der laver nye, miljøvenlige produkter, er et afgørende element i den danske miljøpolitik. Miljøgevinsten opstår, når de nye, miljøvenlige varer eller tjenesteydelser opnår en større markedsandel og fortrænger de mere traditionelle varer fra hylderne. Men kunderne er kræsne - gamle vaner skal brydes, markedsføringen skal være i orden, og der skal være klare fordele på miljø, kvalitet eller pris, før det lykkes.

Tilskud til virksomheder med renere produkter er nøgleprojekter for Den Grønne Jobpulje. Beskæftigelseseffekten afhænger af den kommercielle succes for produkterne. Hvis virksomheder med grønne produkter kan vokse og fortrænge traditionelle virksomheder, er det en fordel for miljøet, og der er skabt grønne arbejdspladser. I nogle tilfælde kan det dog betyde nedlæggelse af mere traditionelle arbejdspladser hos konkurrerende virksomheder. Det er der dog ingen konkrete eksempler på.

Traditionelle anbefalinger til alternative iværksættere

Der er ikke væsentlig forskel på at starte en virksomhed med grønne produkter i forhold til at starte mere traditionelle virksomheder. Det kræver muligvis en endnu større indsats, hvis der skal præsenteres noget utraditionelt og alternativt. Men anbefalingerne adskiller sig ikke fra de anbefalinger, som gives til andre iværksættere.

Den Grønne Jobpulje har i peroden 1997-2000 givet i alt 72 mio. kroner til 141 projekter, der fremmer udvikling og salg af grønne produkter. Som led i evalueringen af Den Grønne Jobpulje har CASA taget særlig kontakt til 8 virksomheder, der har modtaget tilskud. De 8 virksomheder har vist, at i hvert fald følgende anbefalinger er relevante:
Lav en god forretningsplan før du begynder. Spørg relevante rådgivere til råds.
Kend dit marked. Er der behov for produktet? Hvad med konkurrenterne?
Kend dit produkt og mulighederne.
Løbende produktudvikling og markedsføring er nødvendig.
Kapitalbehovet kan være stort. Er banken med hele vejen?
Vær forberedt på, at det tager nogle år, før succesen melder sig.
Vær forberedt på, at det kræver en stor arbejdsindsats.
Søg partnere eller gode rådgivere, men pas på dit produkt.
Find ud af hvad kunderne efterspørger.
Dokumentér de miljømæssige fordele.

Dette hæfte præsenterer de 8 projekter. Hensigten er på den ene side at evaluere indsatsen, og på den anden side at give Den Grønne Jobpulje, bevillingsmodtagere og kommende ansøgere mulighed for at kigge projektmagerne over skulderen: Hvad gik godt - hvad gik skidt? Hvad skal jeg passe på - hvor kan det måske gøres bedre?

De fleste af projekterne blev besøgt i forbindelse med midtvejsevalueringen af Den Grønne Jobpulje i 1999 og igen i efteråret 2000. Det er hensigten løbende at følge virksomhederne og beskrive forløbet for projekterne i løbet af evalueringen. De 8 virksomheder er:
Afatek A/S: Vask af forbrændingsanlæggenes slagger med henblik på genanvendelse.
ALBA A/S: Miljøvenlig vask af aftørringsklude fra trykkerier.
Aurora: Producent og distributør af miljøvenlig maling.
Den Økologiske Haves Hjemmeservice: Hjemmeservice.
Genbyg A/S: Økologisk Tømmerhandel.
OZ: Økologisk frisørsalon.
Pilebyg: Udvikling og salg af miljøvenlige støjskærme af piletræ.
Tinta: Design, produktionsstyring og salg af miljøvenlige tekstiler.

Projekterne er meget forskellige i karakter og giver et godt indtryk af bredden af de virksomheder, som Den Grønne Jobpulje har støttet. Der er større virksomheder som ALBA med 90 ansatte og små virksomheder som Tinta med blot en enkelt fast medarbejder. Der er nye virksomheder og gamle virksomheder. Der er succeser, og der er fiaskoer.

Motivationen for at begynde har været meget forskellig. For nogles vedkommende har miljømyndigheder presset på for en miljømæssig udvikling (ALBA) eller ændret vilkårene for afsætning af deres produkter (Afatek). For de fleste har muligheden for at kombinere levebrød og miljømæssige forbedringer været den store drivkraft.

Forretningsplanen

Gode håndbøger for iværksættere anbefaler, at iværksætteren udarbejder en forretningsplan. En forretningsplan beskriver ideen med projektet, markedet, produktudviklingen, behovet for produktion, lokaler, økonomi, finansiering, formaliteter, organisation og administration, og der er udarbejdet en handlingsplan. En god forretningsplan illustrerer, at den nye iværksætter har tænkt projektet grundigt igennem. En god forretningsplan tvinger iværksætteren til at gennemtænke og overveje alle aspekter.

Der er mange steder at hente de gode råd og inspirationen, eksempelvis TIC, den lokal erhvervschef, advokaten, revisoren, banken, Dansk Iværksætter Forening, Erhvervsfremmestyrelsen, Erhvervsministeriets hotline.

Det er en typisk iværksætterfejl, at man ikke afsætter tid nok til at udarbejde en forretningsplan. Projekterne, der er besøgt her, er ingen undtagelse. Mange har gjort de rigtige overvejelser, det ses af projektansøgningerne og fremgår af interviewene. Men der er stor spredning i projekterne fra den professionelle, kølige markedsanalyse hos ALBA til det mere begejstrede gå-på-mod hos Den Økologiske Haves Hjemmeservice.

Learn-as-you-go

Man kan ikke læse sig til alt. Selv med en god forretningsplan skal man hele tiden kunne omstille sig og forny sig. Særlig ved vækst skifter kravene til ledelse, økonomistyring og overblik karakter. Det har Tinta mærket i en vækstsituation med store ordrer.

Den Økologiske Haves Hjemmeservice står over for nye udfordringer, hvis virksomheden skal vokse. Paratheden til omstilling og den løbende kontakt til gode rådgivere er afgørende.

Kendskab til markedet er afgørende

For alle virksomheder er det afgørende at kende markedet for produkterne og konkurrence-situationen. Den Økologiske Haves Hjemmeservice er relativt godt i gang, men havde ikke lavet en analyse af markedet før start, og de lokale muligheder for kunder blev overvurderet.

Tinta har oplevet at efterspørgslen er på godt design, og at det økologiske er af mindre betydning. Tinta har haft stor gavn af en analyse af indtjeningen på virksomhedens områder. Pilebyg har haft gavn af samarbejdet med Rockwool, der har åbnet til et større marked.

Frisørerne hos OZ fortæller, at det miljømæssige kun er et salgsparameter, hvis alt andet er i orden. ALBAs analyser viste, at det vigtigste forretningsområde var miljøkludene, og at det var nødvendigt at tilpasse virksomheden.

Kendskab til lovgivningen nødvendigt

Det er nødvendigt at kende de love og regler, der angiver rammerne og måske mulighederne for virksomheden. Det gælder ikke bare skatteregler, ansættelsesvilkår eller miljøgodkendelser. Miljøbeskyttelsesloven bestemmer også virksomhedernes rammer på andre måder.

Afatek har svært ved at definere markedet, da miljømyndighedernes krav ændrer sig. Aurora har oplevet, at det ikke er så lige til at markedsføre et produkt miljømæssigt. Aurora ville have gavn af markedsføringsregler og mærkningsordninger, der i højere grad favoriserede virksomhedens produkter. ALBA måtte sætte sig ind i lovgivningen for at få lov til at brænde genanvendt olie af.

Kapitalbehovet er stort ved vækst

Flere virksomheder har beskrevet, at der er et stort kapitalbehov, når virksomhederne kommer i vækst. Den Økologiske Haves Hjemmeservice kan blive en større virksomhed, men det kan kræve kapital at ekspandere geografisk.

Tinta oplever, at det er nødvendigt med gode bankforbindelser, når de store ordre kommer, fordi der går tid fra ordren kommer ind, til betalingen falder.

Aurora oplever, at det er vanskeligt at markedsføre et alternativt produkt på en marked, der er domineret af store producenter.

For Genbyg gælder, at virksomheden skal etablere sig i en branche, der kræver et stort varesortiment for at være interessant. Det betyder, at alt, hvad der måtte være af overskud, foreløbigt investeres i nye produkter.

Partnere og samarbejde giver en god basis

For flere har det vist sig, at gode rådgivere og samarbejdspartnere kan være en nøgle til vækst.

Pilebyg allierede sig med godt resultat med Rockwool. Men har også lært, at det er nødvendigt med gode aftaler, hvis forretningen skal bevares. Et samarbejde med en stor leverandør mislykkedes for PileByg, og kort efter kunne den store leverandør levere et konkurrerende produkt.

Genbyg har oplevet vanskeligheder med at bevare det økonomiske overblik og samarbejder nu med en revisor.

Tinta har tætte familiemæssige forbindelser til en iværksætter, der selv har startet en stor virksomhed. Her har der været mange erfaringer at hente.

Aurora havde samarbejde med Genbyg, men samarbejdet fungerede ikke, og Aurora er nu i gang med egne salgsteder.

Vækst tager tid

De nystartede virksomheder oplever, at det tager tid at etablere sig på markedet – helt i overenstemmelse med den generelle erfaring. Markedet og evnen til at lære og omstille sig, bliver på længere sigt afgørende for om virksomhederne får succes. Midlerne fra Den Grønne Jobpulje har skabt jobs, men der kan blive flere som tiden går.

Kommer succesen?

De besøgte virksomheder har gode potentialer både hvad angår miljø og beskæftigelse. Men deres markedsmæssige situation er meget forskellig.

ALBA er veletableret og har god kontakt til kunderne.

Afateks salgssituation er p.t. uafklaret og i en omstillingsfase p.g.a. ændret lovgivning.

Aurora har eksisteret i 15 år, men udviklingen går meget langsomt. Men det kan andre markedsføringsmuligheder ændre.

Den Økologiske Haves Hjemmeservice er allerede en større hjemmeservicevirksomhed. Men virksomheden har klare potentialer for vækst, hvis viljen og evnerne rækker.

Genbyg oplever stigende omsætning og har store mål.

OZ har ikke de store vækstønsker, men er på vej til at bide sig fast som økologisk frisørsalon.

Pilebyg er med Den Danske Designpris ved at være etableret på markedet.

Tinta har ikke haft den store vækst, og de forventede beskæftigelsesmæssige resultater i virksomheden er udeblevet. Men omsætningen stiger. Det betyder mere arbejde hos underleverandørerne.

Miljø sælger ikke sig selv

Det er ikke givet, at et nyt produkt kan sælges på de miljømæssige fordele alene. Kunderne er kræsne og pris, kvalitet, design, leveringstid eller fleksibilitet spiller også ind. Tintas oplever f.eks., at det i højere grad er design og kvalitet end miljø, der sælger varen.

De økologiske frisører peger på det gode håndværk som bedste salgsargument.

Markedsføringen skal være i orden, så kunderne bliver opmærksom på nye muligheder. Mange etablerede virksomheder har loyale kunder, som det kan være vanskeligt at lokke til at prøve nye muligheder. Derfor er det afgørende for succesen, at de nye virksomheder ved, hvem deres kunder er, og hvad kunderne efterspørger.

Miljøfordelen skal være klar

Selvom miljøet ikke bliver det første salgsargument, er det vigtigt at have argumenterne og dokumentationen i orden. Dokumentationen har været vanskelig for flere af virksomhederne, hvor myndighederne ikke har den nødvendige lovgivning på plads eller har mærkningsordninger, som kan hjælpe netop deres produkt. Eksempelvis efterlyser Aurora et økologimærke, der kunne anvendes på malinger.