Varedistribuering i Århus City Tabel nr. 1. |
|
MILJØZONER |
FRIVILLIG KOORDINERING |
UDLICITERING |
Mål |
At nedbringe antallet af biler. |
At koncentrere godset på det færre biler. |
At koncentrere godset på minimale antal biler. |
Udformning |
Lastbiler må kun køre i zonen, hvis
de: |
Distributører går sammen om en koordinering af transporter. |
Al varetransport til et afgrænset område udbydes i licitation. Kun den distributør, der vinder licitationen, får tilladelse til at fyldt køre i området. |
Kommunens rolle |
Definere regler i miljøzonen. Udarbejde værktøjer og redskaber til ansøgning, indberetning og certifikat |
Skal ikke deltage aktivt, men kan give de koordinerende distributører fordele i form af p-pladser o.l. |
Medvirke til at udbyde varetransporten i licitation |
Distributørernes rolle |
Omorganisering af transporter. Evt. udskiftning af køretøjer. |
Etablering af selskab koordineret transport. for |
Skal give tilbud på varetransporten. |
Butikkernes rolle |
Evt. skabe bedre modtageforhold. |
Deltagelse i selskabet for koordineret transport |
Skal træffe aftaler med producenter og grossister om afhentning afvarer hos dem. Skal overlade levering af varer til den distributør, der vinder licitationen. |
Kontrol |
Kontrol på gaden af certifikat Kontrol af indberetninger af faktiske godsmængder |
Ingen |
Kontrol på gadeplan af, at ingen andre kører i området |
Dispensationer |
Dispensationer til særlige(ekspresgods, entrepreentreprenørkørsel mv.) |
Ingen |
Dispensationer til særligetranstransporter (ekspresgods entreprenørkørsel mv.) |
Effekter |
CO2 reduceres med 5% NOx og partikler reduceres med 15-20% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed |
CO2 reduceres med 2-4% NOx og partikler reduceres med 10-15% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed |
CO2 reduceres med 5-10% NOx og partikler reduceres med 20-30% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed |
Omkostninger |
Kommunen skal afsætte |
Det må antages, at udgifterne |
Det må antages, at udgifterne til
distribution kan reduceres |
Incitament |
Distributører: Modernisering af
vognpark |
Distributører: Modernisering af
vognpark. |
Distributører: Der er mulighed for enerettighed for kørsel i gader. Kommune og butikker: Færrest mulige køretøjer i gadebilledet |
Barrierer |
Kan medføre øget transport andre steder |
Ikke alt gods er egnet til. .
koordinering |
Ikke alt gods er egnet til koordinering. Varedistribuering planlægges traditionelt af de enkelte afsendere og distributører. Nogle distributører lægger vægt på egen transport af hensyn til service og konkurrence |