Varedistribuering i Århus City

Tabel nr. 1.
Sammenfatning af løsningsforslag

 

MILJØZONER

FRIVILLIG KOORDINERING

UDLICITERING

Mål

At nedbringe antallet af biler.
At reducere emissionen fra den enkelte bil.

At koncentrere godset på det færre biler.

At koncentrere godset på minimale antal biler.

Udformning

Lastbiler må kun køre i zonen, hvis de:
1. overholder Euro 2-normen
2. har partikelfilter
3. er mindst 60%
4. vejer under 12 tons

Distributører går sammen om en koordinering af transporter.

Al varetransport til et afgrænset område udbydes i licitation. Kun den distributør, der vinder licitationen, får tilladelse til at fyldt køre i området.

Kommunens rolle

Definere regler i miljøzonen. Udarbejde værktøjer og redskaber til ansøgning, indberetning og certifikat

Skal ikke deltage aktivt, men kan give de koordinerende distributører fordele i form af p-pladser o.l.

Medvirke til at udbyde varetransporten i licitation

Distributørernes rolle

Omorganisering af transporter. Evt. udskiftning af køretøjer.

Etablering af selskab koordineret transport. for

Skal give tilbud på varetransporten.

Butikkernes rolle

Evt. skabe bedre modtageforhold.

Deltagelse i selskabet for koordineret transport

Skal træffe aftaler med producenter og grossister om afhentning afvarer hos dem.

Skal overlade levering af varer til den distributør, der vinder licitationen.

Kontrol

Kontrol på gaden af certifikat Kontrol af indberetninger af faktiske godsmængder

Ingen

Kontrol på gadeplan af, at ingen andre kører i området

Dispensationer

Dispensationer til særlige(ekspresgods, entrepreentreprenørkørsel mv.)

Ingen

Dispensationer til særligetranstransporter (ekspresgods entreprenørkørsel mv.)

Effekter

CO2 reduceres med 5% NOx og partikler reduceres med 15-20% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed

CO2 reduceres med 2-4% NOx og partikler reduceres med 10-15% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed

CO2 reduceres med 5-10% NOx og partikler reduceres med 20-30% Forbedret visuelt miljø Bedre fremkommelighed

Omkostninger

Kommunen skal afsætte
personale til udformning, administration mv.
Omkostninger til oplysning, kampagner, analyser mv. Distributører kan blive tvunget til at købe nyt udstyr.

Det må antages, at udgifterne
til distribution kan reduceres i forhold til eksisterende situation.

Det må antages, at udgifterne til distribution kan reduceres
i forhold til eksisterende situation.

Incitament

Distributører: Modernisering af vognpark
Kommune: Mindre miljøbelastning Butikker: Bedre gademiljø

Distributører: Modernisering af vognpark.
Desuden færre køretøjer og mindre tidsforbrug.
Kommune: Mindre miljøbelastning Butikker: Bedre gademiljø

Distributører: Der er mulighed for enerettighed for kørsel i gader. Kommune og butikker: Færrest mulige køretøjer i gadebilledet

Barrierer

Kan medføre øget transport andre steder

Ikke alt gods er egnet til. . koordinering
Nogle distributører lægger vægt på. egen transport af hensyn til service og konkurrence.

Ikke alt gods er egnet til koordinering. Varedistribuering planlægges traditionelt af de enkelte afsendere og distributører. Nogle distributører lægger vægt på egen transport af hensyn til service og konkurrence