Debatoplæg om Indikatorsæt til Danmarks strategi for bæredygtig udvikling

7. Transport

For at opnå bæredygtig udvikling på transportområdet er regeringens overordnede mål at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien. Transportsystemet skal sikre befolkningen adgang til arbejde, butikker, offentlig service og fritid, og alle skal sikres effektiv mobilitet gennem kollektive og private transportløsninger. Erhvervslivet skal sikres gode transportforbindelser til omverdenen og trængsel på vejene bør kun forekomme i spidsbelastningssituationer. Den kollektive og individuelle trafik samt cykel- og gangtrafikken skal sikres høj fremkommelighed.

For at opnå en bæredygtig udvikling skal hensyn til sikkerhed og miljø integreres i transportområdet. Regeringen har som langsigtede pejlemærker, at transportsektoren yder sit rimelige bidrag til reduktionen af det nationale udslip af klimagasser, og at udledningen af luftforurening fra trafikken ikke udgør en sundhedsfare for befolkningen. Trafikstøj er begrænset til et niveau som sikrer, at ingen udsættes for negative sundhedspåvirkninger, og det er sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken. Endelig skal transportsystemets negative påvirkning af biodiversitet og levesteder, ved barriereeffekter, støjbelastning eller forurening begrænses.

Perspektiver:

Der kan være behov for yderligere at udvikle indikatorsættet på nogen af de centrale områder, hvor der er fastlagt mål, men hvor der endnu ikke er pålidelige data, der kan beskrive udviklingen på området. Det gælder for eksempel spørgsmålet om udvikle bedre metoder til at beregne, hvor mange boliger, der er svært belastet af støj fra trafikken. Et andet område er mulighederne for at udvikle en indikator, der belyser transportsektorens påvirkning af biodiversitet og levesteder (ved barriereeffekter). Også den nationale andel af persontransportarbejdet foretaget med international luftfart kan der være behov for at udvikle en indikator for.

Tabel 7. Transport
Mål og indsats Indikatorer
Effektiv mobilitet gennem kollektive og private transportløsninger
  1. Gennemsnitlige gangtid til nærmeste bus eller tog fra henholdsvis hjem og arbejde. Trængsel på det overordnede vejnet
Bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien
  1. Trafikarbejdet/BNP
  1. Persontransportarbejde fordelt på transportformer
Udledning af luftforurening fra trafikken udgør ikke en sundhedsfare for befolkningen
  1. Transportens emissioner (CO2, PM10, NOx, NMVOC og SOx )
Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken
  1. Antal dræbte og alvorligt tilskadekommende i trafikken fordelt efter transportform i antal og pr. personkm
Efterspørgsel og udbud af miljøvenlige transportvalg øges
  1. Overgang til renere drivmidler (blyfri benzin, lavsvovl diesel, el, andre alternative brændstoffer og køretøjer på alternative drivmidler
  1. Gennemsnitlige energieffektivitet for person- og godstransport
  1. Nye personbilers energieffektivitet