Bilagsrapport til "Evaluering af Værditabsordningen";
arbejdsnotat 3

Forord

Dette arbejdsnotat er en del af en evaluering af Værditabsordningen1 (VTO), som COWI Rådgivende Ingeniører AS har gennemført for Miljøstyrelsen i vinteren og foråret 2000.

Evalueringen omfatter VTO fra dens start i 1993 til udgangen af 1999.

Evalueringen har været fulgt af en styregruppe bestående af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Finansstyrelsen, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen ved Nordjyllands Amt og Roskilde Amt. Styregruppen har løbende gennem evalueringen fungeret som faglig sparringspartner for COWI. Indeholdet i evalueringen er imidlertid udelukkende COWI's ansvar. Styregruppen er således ikke ansvarlig og er heller ikke nødvendigvis enig med indeholdet og konklusionerne på evalueringen.

Formål

Dette arbejdsnotat indeholder resultatet af en analyse, som har til formål at:
undersøge om antallet af tilskudsberettigede boligejere er ændret siden værditabsordningen (VTO) trådte i kraft i 1993.
vurdere det fremtidige behov for tilskudsmidler til værditabsordningen.

Arbejdsnotatet er inddelt i 4 hovedafsnit. Efter dette indledende afsnit vurderes restgruppens størrelse. Der opstilles forskellige skøn af restgruppens størrelse fra hhv. værditabsudvalget, Miljøministeriet, AVJ og forskellige amter samt Københavns Kommune.

I afsnit 2 analyseres forskellige faktorer, der kan have indflydelse på det fremtidige behov for værditabsordningen, både hvad angår restgruppens størrelse og tilskudsmidler. I dette afsnit forsøges afdækket, hvilken indflydelse grundejernes holdning til ordningen har på antallet af faktiske tilmeldinger til ordningen. I den forbindelse forsøges det belyst, hvilke årsager der ligger bag grundejernes tilmelding eller fravalg af VTO. Desuden forsøges klarlagt hvilken indflydelse forureningsforhold og oprensningsniveauer har på udgifterne til oprensning og derved på det fremtidige behov for tilskudsmidler. Afsnittet afrundes med et skøn over restgruppens størrelse, korrigeret for indflydelsen af ovennævnte faktorer.

På baggrund af de foregående afsnit opstilles der i afsnit 3 skøn over restgruppens størrelse og der gives vurderinger af det fremtidige tilskudsbehov i forbindelse med VTO.

Metode

De forskellige skøn over antallet af tilskudsberettigede grunde vil være baseret på en række forskellige kilder og allerede foretagne beregninger som anført nedenfor:
I forbindelse med forslaget til Jordforureningsloven blev der af Miljøministeriet foretaget beregninger af antallet af forurenede grunde og de økonomiske udgifter til opgaverne i tilknytning til disse.
Amternes Videnscenter for Jordforurening har gennemført beregninger over udgifterne i forbindelse med den nye Lov om Jordforurening, herunder også udgifter vedrørende værditabsordningen. AVJ's data er indsamlet fra de enkelte amter.
I en række amter er der foretaget skøn og beregninger, som vi dels har fået i forbindelse med interviewrunden i de udvalgte amter, og dels har fået fra anden kontakt med amter og Københavns Kommune.

Grundejernes argumenter vedrørende tilmelding og fravalg af VTO er hentet fra interview med såvel grundejere, der har fået tilskud efter VTO, som grundejere der er tilskudsberettigede, men som enten har fravalgt eller slet ikke tilmeldt sig VTO.

1 I dette notat omtales "Lov om Værditabsordningen for boligejere m.v." enten som Værditabsordningen eller Værditabsloven. I begge tilfælde refereres til ordningen med hjemmel i loven om Værditabsordningen (lov nr. 214 af 28. april 1993).