| Forside | | Indhold | | Næste |
Bilagsrapport til "Evaluering af Værditabsordningen";
arbejdsnotat 3
Dette arbejdsnotat er en del af en evaluering af Værditabsordningen1 (VTO), som COWI Rådgivende Ingeniører AS har gennemført
for Miljøstyrelsen i vinteren og foråret 2000.
Evalueringen omfatter VTO fra dens start i 1993 til udgangen af 1999.
Evalueringen har været fulgt af en styregruppe bestående af repræsentanter fra
Miljøstyrelsen, Finansstyrelsen, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen ved
Nordjyllands Amt og Roskilde Amt. Styregruppen har løbende gennem evalueringen fungeret
som faglig sparringspartner for COWI. Indeholdet i evalueringen er imidlertid udelukkende
COWI's ansvar. Styregruppen er således ikke ansvarlig og er heller ikke nødvendigvis
enig med indeholdet og konklusionerne på evalueringen.
Formål
Dette arbejdsnotat indeholder resultatet af en analyse, som har til formål at:
| undersøge om antallet af tilskudsberettigede boligejere er ændret siden
værditabsordningen (VTO) trådte i kraft i 1993. |
| vurdere det fremtidige behov for tilskudsmidler til værditabsordningen. |
Arbejdsnotatet er inddelt i 4 hovedafsnit. Efter dette indledende afsnit vurderes
restgruppens størrelse. Der opstilles forskellige skøn af restgruppens størrelse fra
hhv. værditabsudvalget, Miljøministeriet, AVJ og forskellige amter samt Københavns
Kommune.
I afsnit 2 analyseres forskellige faktorer, der kan have indflydelse på det fremtidige
behov for værditabsordningen, både hvad angår restgruppens størrelse og
tilskudsmidler. I dette afsnit forsøges afdækket, hvilken indflydelse grundejernes
holdning til ordningen har på antallet af faktiske tilmeldinger til ordningen. I den
forbindelse forsøges det belyst, hvilke årsager der ligger bag grundejernes tilmelding
eller fravalg af VTO. Desuden forsøges klarlagt hvilken indflydelse forureningsforhold og
oprensningsniveauer har på udgifterne til oprensning og derved på det fremtidige behov
for tilskudsmidler. Afsnittet afrundes med et skøn over restgruppens størrelse,
korrigeret for indflydelsen af ovennævnte faktorer.
På baggrund af de foregående afsnit opstilles der i afsnit 3 skøn over restgruppens
størrelse og der gives vurderinger af det fremtidige tilskudsbehov i forbindelse med VTO.
Metode
De forskellige skøn over antallet af tilskudsberettigede grunde vil være baseret på
en række forskellige kilder og allerede foretagne beregninger som anført nedenfor:
| I forbindelse med forslaget til Jordforureningsloven blev der af Miljøministeriet
foretaget beregninger af antallet af forurenede grunde og de økonomiske udgifter til
opgaverne i tilknytning til disse. |
| Amternes Videnscenter for Jordforurening har gennemført beregninger over udgifterne i
forbindelse med den nye Lov om Jordforurening, herunder også udgifter vedrørende
værditabsordningen. AVJ's data er indsamlet fra de enkelte amter. |
| I en række amter er der foretaget skøn og beregninger, som vi dels har fået i
forbindelse med interviewrunden i de udvalgte amter, og dels har fået fra anden kontakt
med amter og Københavns Kommune. |
Grundejernes argumenter vedrørende tilmelding og fravalg af VTO er hentet fra
interview med såvel grundejere, der har fået tilskud efter VTO, som grundejere der er
tilskudsberettigede, men som enten har fravalgt eller slet ikke tilmeldt sig VTO.
1 I dette notat omtales "Lov om
Værditabsordningen for boligejere m.v." enten som Værditabsordningen eller
Værditabsloven. I begge tilfælde refereres til ordningen med hjemmel i loven om
Værditabsordningen (lov nr. 214 af 28. april 1993).
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top | |