| Forside | | Indhold | | Forrige |
Bilagsrapport til "Evaluering af Værditabsordningen";
arbejdsnotat 3
På baggrund af de foregående afsnit kan der opstilles skøn over restgruppens
størrelse samt vurderinger af det fremtidige tilskudsbehov. I tabel 1 fremgår disse
størrelser.
Tabel 1
Vurderinger af restgruppens størrelse samt tilskudsbehov til oprensning, ekskl.
lettere forurenede grunde.
1 |
I skønnene antages det, at antallet af grunde svarer til antallet af
lokaliteter. |
2 |
Lettere forurenede grunde (under afskæringskriterierne) er ikke medregnet
i restgruppens størrelse. |
3 |
Dette er den faktisk gennemsnitlige udgift pr. grund, der er opryddet
efter VTO, se arbejdsnotat 1(Status for ordningens gennemførelse). |
4 |
Miljøministeriets skønnede udgift på undersøgelse og oprensning. |
5 |
Værditabsudvalgets skønnede udgift på undersøgelse og oprensning. |
6 |
Det er antaget, at de boligejere, der vil sælge deres forurenede grund,
vil tilmelde sig VTO. Det antages, at 5% af de tilskudsberettigede grunde handles pr. år. |
Det skal bemærkes, at umiddelbart kan Miljøstyrelsens skøn og COWI's skøn ikke
sammenlignes. Miljøstyrelsens skøn dækker over det antal oprensninger af
punktkildeforureninger, som Miljøstyrelsen forventer rent faktisk vil blive oprenset
efter værditabsordningen. Skønnet beregnet af COWI dækker antallet af
tilskudsberettigede grunde, som kan tilmeldes værditabsordningen. En del af disse grunde
vil ved den konkrete sagsbehandling vise sig ikke at opfylde alle betingelser, og er
derfor alligevel ikke tilskudsberettigede, selvom grunden er forurenet og anvendes til
bolig. Et eksempel kan være, at grundejeren ikke var uvidende om forureningen ved købet
af grunden. COWI vurderer, at denne del af de beregnede skøn er så lille, at det er uden
betydning i denne sammenhæng.
Med de nuværende årlige bevillinger på ca. 35 millioner kr. vil det ifølge de
samlede udgifter fra Værditabsudvalget, Miljøministeriet og COWI vare hhv. ca. 32, 13 og
143 - 272 år at færdiggøre VTO.
Det reelle behov for midler kan forsigtigt vurderes at ligge et sted imellem de i tabel
4.1 beregnede tal. Hvilket af skønnene, der er det mest realistiske, kan ikke afgøres
nærmere på det foreliggende grundlag. Men det synes klart, at de nuværende årlige
midler næppe vil kunne dække behovet i VTO.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |