De 10 interview er enkeltvis beskrevet som caseberetninger i dette bilag.
1. Interview med et ministerium
Den interviewede er edb-assistent, og har været ansat i 18 år i dette ministerium.
Deraf har hun de sidste 8 år været i edb-afdelingen. I al den tid har hun haft indkøb
under sig.
Hun bruger omkring 5-10% af sin arbejdstid på indkøb, men det er meget varierende.
Hun er ikke med i nogen netværk, der diskuterer indkøb af IT, men mener at
indkøbsafdelingen deltager i indkøbsfaglige netværk.
1.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
De er 2 medarbejdere i IT-afdelingen, som står for indkøb af IT-udstyr. Alle andre
indkøb foretages af ministeriets centrale indkøbsafdeling. Indkøbet af kontorelektronik
er skilt ud fra indkøbsafdelingen, da de ikke har den faglige kompetence til det i
indkøbsafdelingen.
Det sidste indkøb, der blev foretaget, var skærme. Der blev valgt 7 skærme af
forskellige mærker, som var inde til afprøvning i ministeriet. De blev testet af
medarbejderne og af IT-sektionen. De blev sammenlignet og vurderet og der blev taget
højde for både miljø og pris og kvalitet.
1.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Den interviewede ved ikke om ministeriet har en grøn indkøbspolitik. Der findes nogle
generelle retningslinier omkring køb af PCer som sikkerhedsudvalget har udarbejdet. Det
er mest omkring arbejdsmiljø. Disse retningslinier følger den interviewede, når hun
køber IT-udstyr ind.
På arbejdspladsen er der erfaring med at stille miljøkrav omkring PCers
energiforbrug, stråling fra skærme, samt bortskaffelsen af PCerne. Indkøberen nævner
selv, at hun ikke er ekspert i miljømærkerne, og primært tager brugernes udgangspunkt,
når hun køber kontorelektronik.
Kravene til energiforbrug forsøger de at kigge på hver gang. Alle deres skærme og
printere kører med nedslukningsfunktion.
Sidst de skulle købe PCer, havde de flere på prøve, og der blev også tænkt på
energi. De vidste, at dem, de havde haft før, ikke var så "smarte med hensyn til
energiforbruget". Det var primært energiforbruget, der blev stillet krav til. Til
dette indkøb af PCer blev der nedsat et udvalg på 9-10 medarbejdere, herunder
medarbejdere fra sikkerhedsudvalget. De var med til at træffe beslutning om hvilke PCer,
der skulle indkøbes, og de var rundt i hele huset og vise den valgte PC frem.
De valgte en model, der er service på. Servicen har stor betydning for valg af
leverandør. Det skyldes, at de tidligere har haft problemer på dette område. Deres
erfaring er, at de hellere vil bruge flere ressourcer på en god leverandør, der yder god
service end at stå med store problemer senere.
De bruger ofte Statens og Kommunernes Indkøbs Service. Den interviewede vurderer, at
90% af deres indkøb foregår via rammekontrakter.
Deres indkøb er af og til i EU-udbud. Hun har ikke erfaring med at stille miljøkrav
ved EU-udbud, da de har sagsbehandlere til dette arbejde.
Det brugte udstyr, bliver bortskaffet gennem et firma, der sorterer og genbruger
delene. Det er et firma, de har valgt efter, at der er kommet regler om bortskaffelse af
kontorelektronik. Førhen kunne de sælge udstyr til alle mulige, der var interesserede.
Nu gør de det omvendt, de betaler for at komme af med det.
1.3 Information og kilder til miljøviden
Den interviewede kender Svanemærket, og hun mener, hun kan bruge det i kraft af, at
hun kender det. Hun understreger, at hendes viden omkring mærket ikke er bred. Problemet
ved at bruge mærket er, at hun ikke møder mærket så mange steder, og hun ville kunne
bruge det mere, hvis det var mere udbredt.
Hun kender ikke Miljøstyrelsens Miljøvejledninger, men mener, at indkøbskontoret
kender dem. IT-brancheforeningens miljødeklarationer kendes heller ikke.
Den interviewede føler, at hun står meget til ansvar over for brugerne af
kontorelektronikken. De fortæller hende, hvad de mener om de indkøbte produkter på godt
og ondt, og det må hun tage til efterretning, når der købes nyt udstyr.
1.3.1 Kommunikation mellem sælgerne og indkøber
Kontakten til leverandørerne foregår både telefonisk og personligt. Den interviewede
oplever, at sælgerne ikke altid lytter til de krav og spørgsmål der stilles. Når de
kommer ud, så er det ofte med et fast program, de har tilrettelagt hjemmefra. Generelt
går de ikke så meget op i det med miljø, og hun oplever ikke, at miljø er en
væsentlig konkurrenceparameter. Det er som regel prisen og navnet på varen, der
konkurreres på.
"Nogle ganske enkelte har så gjort det modsatte. De har givet udtryk for, at
deres PCer og skærme er meget miljørigtige, og når de gør det, så reagerer vi andre
også. Det er så anderledes i forhold til andre sælgere. Det virker helt klart
positivt".
Hun oplever, at miljøinformationen fra leverandørerne som regel er noget der
refererer til godkendelser. Det er så op til indkøberen selv, hvis man vil søge mere
viden, om hvad god-kendelserne står for.
Den interviewede mener, at de miljøvenlige produkter stadig er noget dyrere, men
økonomien i den sammenhæng er ikke en barriere for ministeriet, da der er så mange
andre hensyn, der også skal afvejes i forhold til pris og kvalitet.
1.4 Holdninger, barrierer og behov
Den interviewede oplever, at hun mangler mere viden om miljøhensyn ved indkøb af
kontorelektronik. På arbejdsmiljøsiden kan hun læne sig op ad sikkerhedsudvalget, men
en tilsvarende opbakning har hun ikke på miljøsiden.
Hun savner noget materiale at slå op i. Måske kunne et seminar om indkøb af grøn
kontorelektronik også være interessant. Hvis hun skal prioritere, så vil et edb-kursus
blive valgt først.
I fremtiden håber hun, at miljøhensyn bliver noget leverandørerne automatisk tager
højde for. Hun forventer, at man i fremtiden ikke bare konkurrerer på pris, som det
stort set er i dag. Desuden forventer hun, at det bliver mere naturligt for sælgerne at
kunne fortælle om miljøsiden.
"Jeg håber, at det kommer gennem sælgerne, for det er svært for os andre at
holde os ajour med det, når man også har nogen andre arbejdsområder".
Hun mener, hendes eget ansvar for at reducere miljøbelastningen som offentlig
indkøber er pænt stor. Det er vigtigt, at hun tager et ansvar som indkøber på alle
medarbejdernes vegne.
"I så stor en offentlig institution så tænker brugerne ikke over
strømforbruget. Men varmeafgivelse og hvad der ellers kan flyve rundt i luften, det er de
meget opmærksomme på".
2. Interview med et ministerium
Til interviewet deltog servicechefen og edb-chefen. Servicechefen har det overordnede
ansvar for indkøb af kopimaskiner, telefoner, fax-maskiner og AV-udstyr. Edb-chefen har
det overordnede ansvar for indkøb af PCer, printere m.v. De har været ansat i dette
ministerium i henholdsvis 1 1/2 år og 35 år.
2.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Det er udelukkende de 2 afdelinger, serviceafdelingen og edb-afdelingen, der står for
indkøb i ministeriet.
De 2 interviewede bruger ca. 1 time om dagen på indkøb i hver afdeling. Tiden til
indkøb i serviceafdelingen vedrører ikke kun elektronik. Den indbefatter også indkøb
af møbler, kontorartikler m.v. I realiteten bruger de i øjeblikket ikke meget tid på
indkøb af kontorelektronik, da de har en leasingaftale for deres kopimaskiner. I den
aftale er der ikke tænkt på miljø, men det vil ministeriet stille krav om, næste gang
den skal fornyes.
Ministeriet har en miljøhandlingsplan, som også indeholder en grøn indkøbspolitik.
Her er kontorelektronik også med som et specifikt område.
De anvender Statens og Kommunernes rammekontrakter, for ca. 75% af indkøbene. Sidst de
købte PCer brugte de ikke rammekontrakterne, da der ikke fandtes en SKI-aftale med den
pågældende leverandør. De syntes, der er et problem ved, at rammekontrakten på
datamater kun fornyes hver fjerde år. De turde ikke bruge den ved deres sidste PC-køb,
da aftalen her var 4 år gammel og de var bange for, at aftalen ikke havde fulgt med den
teknologiske udvikling på markedet.
Deres holdning er, at SKI er nødt til at genforhandle IT-rammekontrakterne meget
oftere, så de altid har noget af det nyeste udstyr.
2.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Ministeriet har en miljøhandlingsplan, hvor miljøbevidste indkøb indgår. Her er det
præciseret, at den grønne indkøbspolitik også omfatter kontorelektronik.
Den ansvarlige IT-indkøber har mange erfaringer med, at stille miljøkrav når hun
køber PCer og skærme. Det er både krav om miljø, energi og arbejdsmiljø. Fx at der
skal være energibesparende nedslukningsfunktioner, ingen bromerede flammehæmmere og
mulighed for genanvendelse.
De stiller det altid som et krav når der laves kontrakter, at produkterne skal være
miljømæssigt og ergonomisk i orden.
Begge indkøbere er meget opmærksomme på de arbejdsmiljømæssige forhold. Når de
skal prioritere mellem arbejdsmiljø og miljø, er det arbejdsmiljø, der kommer i første
række. Fx havde IT-indkøberen valget mellem "en meget grøn computer" og en
mindre grøn. Her larmede den grønne computer for meget, og blev derfor fravalgt.
"Jeg må indrømme, at hvis jeg kan få en PC, der er knap så miljørigtig,
men til gengæld ikke larmer, så vælger jeg den, der ikke larmer".
Medarbejderne kan ikke holde en larmende PC ud, og deres krav lytter indkøberne
generelt meget til. I serviceafdelingen opfatter de ministeriets medarbejdere som deres
kunder, så de baserer meget af deres arbejde på medarbejdernes ønsker.
Prisen er ikke en forhindring for at stille miljøkrav. De går efter gode og gedigne
kvalitetsprodukter og accepterer, at de koster mere end de andre. De er parate til at
betale lidt ekstra for en god kvalitet, og det indbefatter også miljø og arbejdsmiljø.
De interviewede gør opmærksom på, at de opfatter miljø meget bredt, og at det i
deres bevidsthed også omfatter arbejdsmiljømæssige forhold.
De kender begge Svanemærket, men møder det meget sjældent på
kontorelektronikprodukter. Deres kendskab til mærket kommer fra deres private
forbrugererfaringer.
Til gengæld møder de ofte TCO-mærket, og det bruger de meget. Det beskrives som et
af holdepunkterne, når de skal stille miljø- og arbejdsmiljøkrav til skærme. Det
betyder meget for dem, at miljømærkerne er troværdige, og at de er kontrollerede af en
tredje part.
De interviewede er skeptiske over for IT-Brancheforeningens miljødeklarationer, de
foretrækker at få oplysningerne fra et uvildigt sted. De mener, at Brancheforeningens
indsats er fornuftig nok, det viser at de gør noget på området, men deres oplysninger
kan ikke stå alene.
Med hensyn til bortskaffelsen bliver tonerpatronerne genanvendt, det har de et firma
til at stå for. De skrottede PCer afleveres til Slots- og Ejendomsstyrelsen som sørger
for at de bliver korrekt destrueret. De garanterer at det bliver gjort efter lovens
regler. Der er ikke noget elektronik, der bliver smidt i det almindelige affald i
ministeriet.
2.3 Information og kilder til miljøviden
Indkøberen der står for indkøb af PCer finder sine oplysninger og miljø og
arbejdsmiljø på Internettet, hos leverandørerne.
Inden for indkøb af kopimaskiner vil de fremover stille miljøkrav til udlejerne af
maskinerne. De oplever, at leverandørerne af kopimaskiner gør meget opmærksom på det
miljømæssige især omkring genanvendelsen af maskinerne. Gennem leverandørernes
markedsføring er de blevet opmærksomme på, at det er relevante krav at stille til
udlejerne.
Indkøberen af kopimaskiner havde for nylig et større indkøb af mobiltelefoner, og
her fandt han oplysninger i fagblade samt i Slots- og Ejendomsstyrelsen, og det endte med,
at de formidlede et køb, men der var ikke nogen miljømæssige overvejelser med ind over.
HK er blevet brugt, når der skal formuleres arbejdsmiljømæssige krav til
produkterne. Her er også Arbejdstilsynets vejledninger om edb-arbejdsmiljø blevet brugt.
Indkøberen af PCer er opmærksom på, at hvis produkterne overholder de svenske krav
til miljø og ergonomi, så er de meget langt. Det henter hun oplysninger om på
Internettet.
De kender godt Miljøstyrelsens Miljøvejledninger, men bruger dem ikke så meget. De
søger som regel oplysningerne selv fra indkøb til indkøb. På IT-området sker der hele
tiden noget, og oplysningerne skal derfor være helt nye.
De mener at Miljøstyrelsen er for lidt synlige med deres Miljøvejledninger. De kender
og bruger arbejdstilsynets vejledninger, men oplever ikke, at Miljøstyrelsen kommer så
godt ud til indkøberne med deres vejledninger sammenlignet med Arbejdstilsynets
vejledninger.
2.3.1 Kommunikationen med leverandørerne
Kommunikationen med leverandørerne foregår direkte. De 2 interviewede oplever, at
leverandørerne selv gør noget ud af at oplyse om det miljømæssige.
"Man har jo opdaget, at man kan kapre kunder ved at reklamere for de grønne
tiltag. (..)Vi kan regne med, at dem der ikke siger noget, de har nok heller ikke
rigtigt gjort noget ved det".
De interviewede oplever, at der er sket meget på det miljømæssige område i de
seneste år. Leverandørerne er blevet meget mere opmærksomme på, at imødekomme de
miljømæssige krav de stilles over for i hvert fald leverandørerne af
kvalitetsprodukter.
De oplever også, at leverandørerne er bevidste om, at ministeriet er en
statsinstitution, og derfor har miljøbevidste indkøb på dagsordenen.
Leverandørernes miljøoplysninger oplever de interviewede troværdige, når der fx
refereres til en ISO-standard. Ellers har de en vis skepsis med, når leverandørerne
anpriser deres egne produkter fx med hensyn til miljø og arbejdsmiljø.
2.4 Holdninger, barrierer og behov
De interviewede er generelt meget interesserede i at stille krav til leverandørerne om
miljø og arbejdsmiljø. Den kvindelige informant (som er chef for edb-afdelingen)
oplever, at det har haft betydning, at de i mange år har været 2 kvinder i
edb-afdelingen. Deres værdier er anderledes end på andre lignende arbejdspladser, og det
har bl.a. betydet, at miljø og arbejdsmiljø har været i højsædet gennem mange år.
De interviewede mener, at forhindringerne ved at stille miljøkrav blandt andet ligger
i, at miljømæssige hensyn halter bagud den øvrige IT-udvikling. Man har udviklet
teknikken, men miljødelen er ikke blevet prioriteret i den udvikling. Sådan har det i
hvert tilfælde været tidligere, måske er det i bedring nu, fortæller den interviewede
IT-chef.
De ser miljøudviklingen inden for kontorelektronik som fremadskridende i en positiv
retning, det er deres klare indtryk. Leverandørerne undrer sig ikke over, at de stiller
miljøkrav, det er de forberedt på. De 2 interviewede forventer, at den udvikling vil
fortsætte.
Hvis de skulle have mere information om miljøbevidste indkøb, så skulle det være
noget der lå i en samlet form. I dag er det en kunst at få opsamlet information på den
letteste måde, og de vil gerne have hjælp til det.
"Det skal samles, så det hele står på et sted, det som man har brug for.
Nogen skal sidde og plukke det ud for mig, så jeg lige kan gå ind og se en nem og
overskuelig oversigt".
IT-indkøberen savner, at der bliver afholdt et seminar om emnet. Hun ville gerne
prioritere at bruge en dag på det. Hun har aldrig set seminarer udbudt inden for
miljøbevidste indkøb. Hvis hun skulle deltage, skulle det handle specifikt om
IT-indkøb.
3. Interview med en institution under Forsvaret
Den interviewede institution er en afdeling i Forsvaret, det vil sige en statslig
institution. Institutionen har i alt ca. 2000 ansatte, hvor indkøbsafdelingen står for
et centralt indkøb af alle former for indkøb til alle de ansatte. Budgettet for indkøb
af kontorelektronik var sidste år omkring 5 millioner kr.
Den interviewede person er en blandt 9 personer, der står for hele institutionens
indkøb herunder også indkøb af edb-udstyr og andet kontorelektronik. Den interviewede
har en titel af indkøber og regnskabsfører, og har siddet i indkøbsafdelingen de sidste
8 år.
3.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Der eksisterer en central IT-afdeling, der står for support, installation af udstyr,
samt anbefalinger vedrørende indkøb af kontorelektronik. Selve indkøbene står den
centrale indkøbsafdeling for. Den interviewede person er ansat i indkøbsafdelingen.
IT-indkøb foregår derfor på den måde, at IT-afdelingen i samarbejde med brugeren
finder ud af, hvad der skal købes ind. Herefter kontaktes indkøbsafdelingen, der står
for selve indkøbet. Indkøbsafdelingen følger de rammekontrakter Forsvaret enten selv
har indgået (via Forsvarets Informatiktjeneste eller Materiel Kommandoen) eller
rammekontrakterne fra Indkøbs Service. For alt indkøb gælder, at 60% af indkøbene
foregår via Forsvarets egne rammekontrakter og 30% foregår gennem Indkøbs Services
rammekontrakter. For edb-området gælder derimod, at det er Indkøbs Services
rammekontrakter, der følges, dog kombineret med Forsvarets yderligere krav. Forsvaret
stiller store krav til sikkerheden af systemerne, hvorfor der for computere, printere og
andet edb-udstyr, der kobles på nettet, er stillet krav til hvilke specifikationer,
udstyret skal overholde. Der er således udarbejdet rammekontrakter på udstyr og
modeller, der overholder disse krav. Der er derfor på dette område på forhånd udvalgt
modeller, der skal vælges imellem ved indkøb.
På denne måde adskiller IT-indkøbet sig fra det øvrige indkøb, fordi der er
stillet specielle krav til sikkerhedsforhold ved systemerne. Derudover adskiller
IT-indkøbet sig også ved, at der er en speciel IT-afdeling, som fastsætter, hvad der
skal købes ind, hvorefter ordren sendes til indkøbsafdelingen. For PCer er det dog ikke
altid, at bestillingen går gennem indkøbsafdelingen. IT-afdelingen kan tage direkte
kontakt til leverandørerne på rammekontrakten, hvorefter ordren og betalingen foregår
gennem indkøbsafdelingen.
For alle andre indkøb har indkøbsafdelingen en lidt større indflydelse på selve
indkøbet. Valget foregår dog altid i samarbejde med brugeren eller de enkelte
afdelinger. Indkøbet er generelt karakteriseret ved, at der foregår mange små "her
og nu"-indkøb.
Generelt forsøger man at tage hensyn til miljøet i indkøbsafdelingen. Der er
opstillet en indkøbspolitik, der foreskriver, at der skal tages hensyn til miljøforhold
som returordninger, miljøvenlig bortskaffelse og lavt energiforbrug. Det er dog ikke i
alle tilfælde, at miljøforholdene er den primære indkøbsfaktor. Ofte prioriteres en
god service og hurtig levering højere, hvorfor der ofte handles ind lokalt, og hvorfor
rammekontrakter ikke altid følges på alle områder.
3.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Der eksisterer en grøn indkøbspolitik på IT-området, hvor IT-udstyr med lavt
energiforbrug, udstyr der kan genanvendes, eller returordninger prioriteres højest.
Institutionen har egen afdeling, hvor IT-udstyr og andet elektronisk udstyr skilles ad og
dele om muligt genanvendes. Herfra sendes det videre til genanvendelse eller korrekt
bortskaffelse.
Den interviewede person har ingen erfaringer med miljøbevidste IT-indkøb, da det i
langt de fleste tilfælde er Forsvarets fælles rammekontrakter, der følges på området.
Den interviewede har således heller ingen erfaring med brug af indkøbsværktøjer på
IT-området.
3.3 Information og kilder til miljøviden
Ifølge den interviewede er der en forholdsvis lav miljøviden i indkøbsafdelingen.
Heller ikke IT-afdelingen, der står for det endelige valg af PCer, printer m.m., har den
store viden om elektronikprodukters miljøforhold. Der eksisterer uddannede
miljømedarbejdere andet sted i organisationen, men hverken i indkøbs- eller
IT-afdelingen.
Da IT-afdelingen er adskilt fra indkøbsafdelingen, indgår miljøforhold kun ved
indgåelse af rammekontrakter, hvor sikkerhedsforhold og leveringsbetingelser dog har
meget høj prioritet. Det er desuden Indkøbs Service eller Forsvarets Informatiktjeneste,
der indgår i rammekontrakterne, hvorfor selve institutionen ikke har anvendt redskaber
til miljørigtige indkøb i forbindelse med indkøb af edb-udstyr.
3.4 Holdninger, barrierer og behov
Holdningen til miljøaspektet ved indkøb er forholdsvis positiv. Især energiforbrug,
genanvendelse og returordninger bliver prioriteret, men i sidste ende er det ofte
leveringssikkerhed, driftssikkerhed og sikkerhedskravene til edb-udstyret, der har den
største betydning. På grund af disse prioriteringer sker det derfor også, at der
indkøbes edb-udstyr uden om rammekontrakterne for at få en hurtig lokal service. I disse
tilfælde bliver der ikke taget hensyn til miljøforhold, da det er
leveringsbetingelserne, der er det primære i handlen.
Barriererne hos denne afdeling af Forsvaret er således dels store sikkerhedskrav, som
muligvis kan betyde, at miljøvenlige produkter ikke vælges. Der er dog ikke
nødvendigvis sammenfald mellem sikkerhed og miljøvenlighed. Derudover er der ønske om
lokal hurtig service, der også kan tilsidesætte miljøkrav.
På nuværende tidspunkt har miljøet således ikke altid første prioritet ved indkøb
og indgåelse af rammekontrakter, men den interviewede kan fornemme, at miljøet får en
højere og højere prioritet. Der er inden for de sidste par år sket meget inden for
miljøområdet, og det forventes, at det vil prioriteres meget højere i fremtiden.
Den interviewede erkender imidlertid, at viden om miljøforhold i forbindelse med
indkøb er lav, hvorfor det også er simple forhold som returordninger og energiforbrug,
der udelukkende tages hensyn til. Større krav til miljøet i fremtidens indkøb betyder
således, at der vil være et behov for miljøkurser, der direkte henvender sig til
indkøbere. Hensyntagen til miljøet skal imidlertid besluttes øverst i organisationen
for at have en effekt. Miljøforhold bør desuden indgå mere aktivt ved indgåelse af
rammekontrakter samtidig med, at der bør opstilles regler for miljøkrav ved lokale
indkøb.
4. Interview med en undervisningsinstitution
Den interviewede afdeling er en del af en større statslig undervisningsinstitution.
På undervisningsinstitutionen er indkøbet delt op i flere afdelinger, der følger de
enkelte enheder eller afdelinger på institutionen. Afdelingen, den interviewede person
kommer fra, er en IT-afdeling, der står for indkøb af edb-udstyr, repro-udstyr og
AV-udstyr til et par hundrede ansatte, hvilket er ca. en femtedel af hele
undervisningsinstitutionens ansatte. Denne IT-afdeling købte edb-udstyr for ca. 3
millioner kroner sidste år.
Den interviewede person er teknisk chef for IT-afdelingen, og står for det overordnede
ansvar for afdelingen. IT-afdelingen står for indkøb, installation af edb-udstyr, samt
IT-drift, administration og support. Den interviewede har været i IT-afdelingen i 2 år,
og har tidligere arbejdet med IT-rådgivning i en kommune. Den interviewede er
cand.scient. af uddannelse.
Der er i alt 11 personer ansat i afdelingen, hvoraf ca. en tredjedel årsværk går til
indkøb. Heraf bruges hovedparten af tiden på indkøb af kontorelektronik. Der er en
person i afdelingen, der fast står for det praktiske ved indkøbet bl.a. kontakten
med leverandørerne.
4.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Uddannelsesinstitutionen består af flere enheder og afdelinger, hvoraf IT-indkøbet
følger disse enheder. Det vil sige, at der foregår IT-indkøb decentralt flere stedet
på institutionen. Der er omkring 7-10 afdelinger med hver deres IT-afdeling og indkøb af
IT-udstyr. Der er generelt stor forskel på, hvordan indkøbene i de enkelte afdelinger er
organiseret. Den interviewede afdeling samler eksempelvis selv deres computere ud fra
dele, der indkøbes hos forskellige leverandører. De andre afdelinger køber færdige
computere hos leverandører. De beskrevne forhold vedrørende indkøb er således kun
repræsentative for den interviewede afdeling.
Tidligere blevet IT-indkøbet administreret centralt for hele uddannelsesinstitutionen,
men det er flere år siden, da institutionen var mindre. Der er således med tiden sket en
opdeling af indkøbene i lidt mindre enheder.
IT-indkøbet i den interviewede afdeling foregår altid ved, at markedet vurderes fra
gang til gang. Afdelingen vil ikke binde sig op på faste leverandører eller for få
leverandører. IT-afdelingen benytter sig ikke af Indkøbs Services rammekontrakter. Den
interviewede mener, at de er alt for dyre. Det kan gøres meget billigere ved selv at tage
kontakt til leverandører, og desuden fås en fordelagtig pris, når afdelingen selv
samler sine computere. Delene til computerne købes hos flere forskellige leverandører,
og det er udelukkende på grund af økonomien, at afdelingen har valgt at købe computere
ind i dele og samle dem selv.
Når der indkøbes IT-udstyr foregår det i samarbejde med brugerne. Brugerne lister
ønskerne, og IT-afdelingen vurderer, hvad der er behov for, for IT-afdelingen står for
selve indkøbet. Når det drejer sig om udstyr til eleverne, står IT-afdelingen
udelukkende for beslutningen.
Når det gælder kontorudstyr er det fortrinsvist det tunge udstyr, der indkøbes via
IT-afdelingen. Andet mindre kontorudstyr som kuglepenne, plastiklommer m.m. indkøbes hver
for sig i mindre afdelinger. IT-indkøbet adskiller sig således ved at være mere
centralt end det øvrige indkøb af kontorudstyr.
4.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
IT-afdelingen har ingen erfaring med miljøbevidste IT-indkøb. Den interviewede kender
til miljø- og energimærker, og de har da også købt udstyr, der er mærket, men det har
været en ren tilfældighed. Det har udelukkende været pris og leveringssikkerhed, der
har været afgørende for købet. Miljøet indgår ikke ved indkøb, men derimod bliver
der altid sørget for korrekt bortskaffelse af udstyr og tonerpulver. Det er derimod
økonomien, der helt klart har den afgørende prioritet ved indkøb. Herudover prioriteres
forhold som service, leveringshastighed, funktionalitet og kvalitet.
Den interviewede har ikke oplevet, at der er nogle af brugerne, der efterspørger
miljøvenligt udstyr, ligesom IT-afdelingen heller ikke selv efterspørger miljøvenlige
produkter. Det er der ikke tradition for.
4.3 Information og kilder til miljøviden
IT-afdelingen har ikke erfaringer med miljøbevidste indkøb, hvorfor de heller ikke
har anvendt nogen af redskaberne. Den interviewede har imidlertid i tidligere arbejde haft
kendskab til bl.a. Miljøstyrelsens Miljøvejledninger. Den interviewede mener, at
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger er alt for omstændige. De er ikke nemme at bruge -
især ikke for folk, der ikke er vant til at læse. Den interviewede vil derfor langt
hellere anvende miljø- og energimærker, da de er meget nemmere at gå til. De informerer
på en let og overskuelig måde om et miljø- eller energirigtigt indkøb. Brugeren kan
så selv vælge at sætte sig ind i de kriterier, som ligger bag de enkelte mærker, hvis
man vil vide mere om baggrunden, omfanget og troværdigheden af mærkerne.
4.4 Holdninger, barrierer og behov
Grunden til, at der ikke foretages miljøvenlige indkøb i dag er, at det ikke har
været en tradition på institutionen. Økonomien spiller desuden en meget stor rolle ved
indkøb. I takt med udviklingen ser det imidlertid ud til, at miljøet vil blive taget ind
i overvejelserne i fremtiden.
Den interviewede forventer, at der i fremtiden vil være et øget fokus på
miljøbevidste indkøb. Der har fra undervisningsinstitutionens side været meldinger om,
at miljø skal have et større fokus ved indkøb. Der er imidlertid ikke kommet en endelig
udmelding endnu.
Den interviewede forventer således, at der fremover kan komme krav til hvilke
miljøforhold, der skal tages hensyn til i forbindelse med indkøb. Det forventes desuden,
at ledelsen ved en sådan udmelding vil have sat sig ind i miljøforhold ved indkøb, og
vil meddele, hvilke krav forskellige produkter skal opfylde. Eksempelvis krav til
energimærker for edb-udstyr. Den interviewede forventer ikke, at der så vil blive afsat
flere penge til miljøvenlige indkøb. Det behøver ikke at være dyrere at købe
miljøvenligt IT-udstyr. Derimod kan der muligvis være problemer med kvaliteten af det
miljøvenlige udstyr.
Den interviewede føler sig rustet til at foretage miljøvenlige indkøb, hvis der
skulle komme krav om dette fra uddannelsesinstitutionens side. Denne udtalelse hænger
sammen med, at den interviewede udelukkende vil gå efter miljø- og energimærkede
produkter ved indkøb. Manglende tid til miljøvenlige indkøb opleves derfor ikke som en
barriere.
Den interviewede er af den holdning, at det bedste redskab til miljøvenlige indkøb er
mærker: Energi- og miljømærker. For simple produkter som køb af computere bør det
ikke være besværligt at foretage miljørigtige indkøb. Produkterne bør forsynes med de
enkelte mærker, så valget kan foretages hurtigt. Det er således også op til
indkøberen selv, hvor meget man vil sætte sig ind i den miljøinformation, der ligger
bag mærkerne og mærkningsordningerne.
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger er for komplicerede til sådanne simple indkøb.
Disse vejledninger bør i stedet anvendes på produktionsvirksomheder. Det bør ikke være
indkøberens rolle, at skulle sende lange lister af forskellige spørgsmål ud til
forskellige leverandører, når der findes simple mærkningsordninger, der simpelt kan
vise hvilke produkter, der er miljø- og energivenlige.
5. Interview med et hospital
Den interviewede institution er et hospital, det vil sige en amtslig institution.
Hospitalet har i alt mere end 5000 ansatte, hvoraf ikke alle fast arbejder med edb. Der
eksisterer i alt ca. 2500 edb-arbejdsstationer, som en central indkøbsafdeling står for
at indkøbe udstyr til. Sidste år blev der indkøbt edb-udstyr for i alt 11,5 millioner
kroner.
Den interviewede person er en blandt 2 centrale personer, der står for hele
hospitalets indkøb af edb-udstyr. Den interviewede har en amtskommunal kontoruddannelse,
og har i de sidste 5 år været ansvarlig for hospitalets indkøb af edb-udstyr. Den
interviewede har titlen assistent - indkøber af IT-udstyr.
Halvdelen af den interviewede persons dagligdag går med indkøb og edb-support, hvoraf
størstedelen af denne tid bliver brugt på indkøb og service i forbindelse med
indkøbet. Det vil sige, at en tredjedel af den interviewedes arbejdsdag går med indkøb.
5.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Hospitalet indkøber edb-udstyr centralt via IT-afdelingen, der står for både
indkøb, installation, support, samt drift og administration. Hver enkelt afdeling på
hospitalet har deres eget IT-budget, og skal således selv holde hus med hvor meget
udstyr, der kan fås for pengene. Indkøbene foregår normalt på den måde, at de enkelte
afdelinger kontakter IT-afdelingen, og udtrykker deres ønsker og behov, hvorefter
IT-afdelingen anbefaler et indkøb og står for selve indkøbet. Det sker dog enkelte
gange, at afdelingen selv vælger at foretage indkøbet, men langt størstedelen af
indkøbene går via IT-afdelingen.
Langt hovedparten af IT-indkøbene foregår via Indkøbs Services rammekontrakter. Det
skønnes, at ca. 95% af indkøbene foregår på denne måde, hvorimod kun ca. 5% af
indkøbene foregår decentralt i de enkelte afdelinger og dermed uden om Indkøbs Services
rammekontrakter.
Der indkøbes efter nogle overordnede retningslinjer som ledelsen har udstukket. For 6
til 7 år siden besluttede ledelsen sig for et bestemt mærke computere og printere, som
man har holdt sig til at indkøbe lige siden. Da hospitalet har et meget stort netværk (i
alt ca. 2500 arbejdsstationer) er det et ønske, at arbejdsstationerne skal være
ensartede, hvorfor man holder fast i udstyr af samme mærke og type til hele
organisationen. Andre retningslinjer, der indkøbes efter, er først og fremmest pris og
leveringssikkerhed. Da organisationen har et stort IT-indkøbsbudget, forhandler
IT-afdelingen ofte selv med leverandørerne på Indkøbs Services rammekontrakter for at
opnå en bedre pris. I og med at hver enkelt afdeling har deres eget IT-budget, der skal
overholdes, bliver der således fokuseret meget på prisen af udstyret.
IT-indkøbet adskiller sig ikke væsentligt fra indkøbet i øvrigt, der også foregår
centralt i organisationen.
5.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Der er ikke nogen erfaringer med miljøbevidste IT-indkøb, da miljøforhold i praksis
ikke indgår ved IT-indkøb. Der er ikke nogen tradition for at tage hensyn til
miljøforhold ved indkøb af IT-udstyr i organisationen. Den interviewede har ikke
kendskab til, om organisationen har nedskrevet en generel indkøbspolitik, men mener ikke,
der eksisterer en indkøbspolitik for kontorelektronikområdet.
Der stilles således ikke miljøkrav i forbindelse med indkøb af kontorelektronik. Der
stilles derimod høje krav til pris og leveringsbetingelser. Dette gælder generelt for
alle kontorelektronikprodukter som computere, printere og kopimaskiner. Den interviewede
behandler kun miljøspørgsmål, hvis medarbejdere i organisationen stiller spørgsmål om
de anvendte IT-produkter. Det er dog primært spørgsmål vedrørende arbejdsmiljø, der
stilles.
5.3 Information og kilder til miljøviden
Den interviewede indkøber har kendskab til miljømærkerne Svanen og Blomsten,
energimærket Energy Star, samt miljø- og arbejdsmiljømærket TCO, men kender derudover
ikke de nævnte redskaber til at foretage miljørigtige indkøb. Selvom der er et kendskab
til disse mærker, er de ikke anvendt i forbindelse med indkøb af IT-udstyr, da miljøet
ikke prioriteres ved indkøb. Den interviewede har derfor ikke kendskab til, hvordan disse
mærker og redskaber fungerer i forbindelse med indkøb, men udtrykker generelt et behov
for et større kendskab til hvilken information, der ligger bag mærkerne, samt
information om de andre listede redskaber.
Den interviewede oplever generelt et godt forhold til leverandørerne. For de enkelte
miljøspørgsmål, der er stillet til leverandørerne (på opfordring fra medarbejdere i
organisationen), har der ikke været problemer med at få svar på spørgsmålene.
Leverandørerne er generelt villige til at svare på alle spørgsmål.
5.4 Holdninger, barrierer og behov
I øjeblikket stilles der ikke miljøkrav i forbindelse med indkøb af IT-udstyr i
organisationen. Den interviewede forventer imidlertid, at miljøforhold vil spille en
større rolle ved IT-indkøb i fremtiden, men foreløbig ser det ud til at
indkøbspolitikken, der prioriterer pris og leveringsbetingelser, vil fortsætte.
Miljøforhold har i dag så lav en prioritet i organisationen, at det ikke vil være
acceptabelt eksempelvis at bruge en halv arbejdsdag til at læse om miljø og sætte sig
ind i produkternes miljøforhold.
Årsagen til denne manglende hensyntagen til miljøforhold skyldes helt klart
økonomiske forhold. Dels er det prisen på IT-produkterne, der er det vigtigste, og dels
er der ikke tid til at sætte sig ind i mange forhold vedrørende produkterne i
forbindelse med indkøb.
Den interviewede mener, at der skal ske en udmelding fra ledelsen om ændret
indkøbspolitik på området, før der vil ske en hensyntagen til miljøforhold ved
IT-indkøb. Det er ikke nok, at nogle få medarbejdere stiller spørgsmål om
miljøforhold for det eksisterende edb-udstyr, eller at den indkøbsansvarlige begynder at
sætte sig ind i IT-produkters miljøforhold, for det er der simpelthen ikke tid til. En
sådan udmelding fra ledelsen skal selvfølgelig efterfølges af en prioritering af
efteruddannelse inden for miljø samt en accept af, at det tager tid at holde sig ajour
med miljøforhold og at tage hensyn til miljøforhold ved indkøb.
Selvom den interviewede ønsker og har behov for efteruddannelse inden for miljø for
at kunne være i stand til at stille miljøkrav i forbindelse med indkøb af IT-udstyr,
så kræver det en opprioritering af miljøet fra ledelsens side, da efteruddannelse er
dyrt, og således ikke altid kan forventes at blive godkendt af ledelsen.
Blandt andet af denne årsag har den interviewede den holdning, at det er en central
opgave at stille miljøkrav til leverandører og deres produkter. Myndighederne bør
centralt sørge for, at leverandørerne generelt leverer mere miljøvenlige produkter.
Desuden bør det være en central organisation, eksempelvis Indkøbs Service eller andre,
der står for en miljøvurdering af de eksisterende produkter på markedet. Denne centrale
organisation bør udstede retningslinjer for hvilke typer produkter, der bør indkøbes,
og i bedste fald udarbejde en liste over hvilke miljøvenlige produkter der eksisterer på
markedet. Det er for meget dobbeltarbejde, hvis alle indkøbere skal foretage den samme
miljøvurdering af de eksisterende produkter på markedet.
Den interviewede mener således, at det bør være miljøspecialister, der vurderer
eksisterende produkters miljøforhold. Omvendt er den interviewede som indkøber også
interesseret i selv at indsamle miljøoplysninger og tage stilling til dem, da der kan
være forskel på, hvad forskellige organisationer prioriterer højest. Der er imidlertid
stadig forhold som tid og penge til uddannelse og til at foretage en miljøvurdering ved
indkøb, hvorfor den interviewede indkøber ser en liste over de mest miljøvenlige
produkter på markedet som det bedste redskab i forbindelse med indkøb af IT-udstyr.
Den interviewede mener, at det er indkøberne, der i fremtiden vil få ansvaret for, at
der indkøbes miljøvenlige IT-produkter. Indkøberen skal således have en form for
basisviden om miljø, men det kan ikke forventes, at alle indkøbere skal være
miljøspecialister. Indkøberens ønsker til efteruddannelse er dels at opnå et bredt
kendskab til miljø generelt, dels at blive orienteret om hvad der stilles af krav i
forbindelse med de forskellige mærkningsordninger. Desuden vil det være ønskeligt at
arrangere et specielt efteruddannelseskursus specielt rettet mod IT-indkøbere.
Den interviewede har desuden ikke kendskab til en lang række af redskaberne til
miljørigtige indkøb. Selvom den interviewede indkøber ville få kendskab til, hvor
informationer om miljø og redskaber til indkøb skulle søges, så er der ikke i
hverdagen tid til at sætte sig ind i hverken redskaber eller miljøforhold. Disse forhold
skal først og fremmest være prioriteret af ledelsen, og være fastsat og planlagt før
de føres ud i livet.
6. Interview med en specialskole
Den beskrevne institution er en amtslig specialskole for multihandicappede børn. De
har 50 elever og 35 ansatte. Den interviewede er afdelingsleder, og har været ansat i 2
år. Hans uddannelsesmæssige baggrund er folkeskolelærer. Han er ansvarlig for indkøbet
af kontorelektronik, hvilket han har været i de 2 år, han har været ansat. Han
vurderer, at han bruger omtrent 2 timer på indkøb om ugen.
6.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Skolen står selv for indkøbet af kontorelektronik. Det er afdelingslederen, der
beslutter hvad der skal købes. Han får hjælp fra skolens IT-vejleder, der har styr på
det pædagogiske område. Når han køber ind til administrationen af skolen, inddrager
han kollegaerne i afdelingen. De er 5 medarbejdere i administrationen, bestående af 3
ledere og 2 sekretærer.
Skolen køber en del specialudstyr inden for IT-området, da PCer bruges aktivt som et
led i specialundervisningen af børnene.
Budgettet til kontorelektronik varierer meget fra år til år, men var eksempelvis på
50.000- 75.000 kroner sidste år. Skolen har aldrig været i EU-udbud med deres
elektronikindkøb.
De bruger ofte rammekontrakter fra Indkøbs Service til kontorelektronik. Der er ikke
det store samarbejde mellem indkøberne på skolen og amtets indkøbsafdeling.
Skolen har ikke sin egen grønne indkøbspolitik, men er med under amtets grønne
indkøbspolitik.
6.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Afdelingslederen har ingen erfaringer med at stille miljøkrav eller energikrav ved
indkøb af elektronik. Ligeledes har han ikke erfaring med at stille krav til
arbejdsmiljøet. Det er dog ikke sådan, at miljøbevidste indkøb er helt fremmede for
skolen, da de har erfaringer med at stille miljøkrav inden for indkøb af kontorartikler.
Deres indkøb af IT-udstyr til undervisningen er begrænset af, at der ikke er så
mange leverandører til specialudstyr, til undervisning af handicappede børn. Det er
vigtigere for dem, at de kan få netop det udstyr som IT-vejlederen anbefaler ud fra en
pædagogisk betragtning, end at det opfylder nogle miljøkriterier.
Han oplever, at den største barriere for at købe grøn elektronik er økonomien. De
har et meget lille budget som amtslig institution, og kan ikke afsætte ekstra midler til
at prioritere det miljømæssige på IT-området. Han forestiller sig, at de grønne PCer
er noget dyrere end andre, men ved det ikke med sikkerhed, da de ikke har erfaring med at
købe nogen.
"Vi kigger på hvad koster det, det er det væsentlige for os, - sammenholdt
med hvad det kan".
6.3 Information og kilder til miljøviden
Den interviewede kender Svanemærket, men ikke Miljøstyrelses Miljøvejledninger,
Blomsten, TCO, Energy Star, eller IT-brancheforeningens miljødeklarationer.
Til gengæld har amtet udarbejdet nogle miljøvejledninger som han kender. Det er for
kopimaskiner, møbler og kontorartikler. Han har primært brugt dem inden for indkøb af
kontorartikler.
Han kan ikke huske at have set Svanemærket på elektronikprodukter, men kender det fra
andre sammenhænge. Fremover vil han prøve at holde mere øje med, om det findes inden
for elektronikken.
Hvis han skulle finde informationer om, hvordan miljøkrav kan formuleres ved et
indkøb, så ville han henvende sig til amtets centrale indkøbsafdeling. Ellers ville han
gennem sit kendskab til Svanemærket høre dem, om hvordan leverandørerne forholder sig
til det. Det er nok noget, han vil være mere opmærksom på næste gang, han skal købe
elektronik ind.
Han har en gang været med til et møde i en miljøgruppe under amtet. Der diskuterede
man miljøbevidste indkøb, men det blev ikke til mere end det ene møde. Han oplevede det
som en form for beskæftigelsesprojekt, der løb ud i sandet med tiden. Det gav ham dog en
følelse af, at miljø er noget man forholder sig til på andre institutioner i amtet.
Ellers deltager han ikke i netværk, der diskuterer IT eller miljø. Det foregår mest
internt. Deres IT-vejleder er med et fagligt netværk, og deres skoleleder er med i et
ledernetværk. Det er primært de pædagogiske temaer, de mødes om.
Han bruger generelt leverandørerne til at få oplysninger fra. Han synes at deres
oplysninger er troværdige, men har ikke erfaringer med at få særlige miljøoplysninger
fra dem. Han har altid en naturlig skepsis med, når han får oplysninger fra dem.
Kommunikationen foregår oftest gennem telefonen, da leverandørerne ofte ringer og
hører, om skolen har brug for noget nyt.
6.4 Holdninger, barrierer og behov
Den interviewede vil gerne deltage i et kortere kursus eller møde om miljøbevidste
indkøb. Det er primært det pædagogiske område samt det IT-faglige område han
prioriterer efteruddannelse inden for, men han er åben for at afsætte lidt tid til
miljøbevidste indkøb. De må ikke være så dyre, som kurserne inden for brug af
software er. Det er priser, der retter sig mod det private erhvervsliv.
Han vil også gerne have noget skriftligt materiale, han kan slå op i, når han
planlægger indkøbet.
Amtet har en aftale med Siemens og dem vil de bruge fremover, men den nåede de ikke at
bruge ved sidste indkøb af PCer, da aftalen ikke eksisterede på det tidspunkt. Ellers
kigger de primært på leverandørernes muligheder inden for specialudstyr til
multihandicappede.
Han oplever, at der er opbakning til miljøbevidste indkøb fra amtets side fx ved
igangsættelsen af miljøgruppen. Han oplever, at man førsøger at støtte dem til
igangsættelse af de miljøbevidste indkøb. Dog støttes de ikke økonomisk til de øgede
udgifter til miljøbevidste produkter.
Inden for almindelig kontorartikler oplever han ikke, at de grønne produkter er meget
dyrere. Han ved ikke, om det også er gældende for elektronik, da de ikke har nogen
erfaringer med køb af grøn elektronik. Han har en forestilling om, at det er dyrere.
I fremtiden forventer han, at miljø bliver en større konkurrenceparameter inden for
IT-branchen. Hans indtryk er, at det er noget man generelt interesserer sig mere og mere
for fx i amtets andre institutioner herunder på hospitalerne. Han har også oplevet, at
man inden for rengøringsområdet er meget opmærksomme på miljø. Det har ikke
umiddelbar interesse hos dem, da deres rengøring er udliciteret.
7. Interview med IT-chef i en kommune
Den interviewede er IT-chef i en mindre kommune med 17.000 indbyggere. Han står for
indkøb til i alt 400 brugere af kontorelektronik i kommunen.
Den interviewede bruger omkring 1 time om ugen på indkøb, og indkøbsbudgettet er på
ca. 15 millioner kroner,
Hans uddannelsesmæssige baggrund er biolog/geolog, og han har tidligere arbejdet inden
for miljøområdet. Han har været ansat i kommunen siden 1995 og har i al den tid også
haft IT-indkøb under sig.
Kommunen har en skriftlig indkøbspolitik, som også omfatter kontorelektronikområdet.
7.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Størstedelen af de generelle indkøb i kommunen foregår decentralt i de enkelte
institutioner og afdelinger. Indkøb af kontorelektronik foretages udelukkende af
IT-afdelingen i kommunen. Det er primært den interviewede, der træffer beslutning om
indkøb.
30% af indkøbene foregår gennem Indkøbs Services rammekontrakter, 40% gennem faste
leverandører, og endelig indkøbes 30% efter vurdering af marked og produkter fra gang
til gang.
Den interviewede IT-chef indgår i et uformelt netværk, der drøfter økonomi og
servicekontrakter. Det er et netværk som består af interessenter, der har fælles
interesse i at få de bedste produkter og ydelser så billigt som muligt fx gennem
stordrift og indkøbsrabatter. Det foregår sammen med andre kommuner og andre store
offentlige indkøbere, og de arbejder i øjeblikket på at gøre samarbejdet mere
formaliseret.
7.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Kommunen har en miljøhandlingsplan, hvor miljøbevidste indkøb indgår som et
element. IT-afdelingen har i den sammenhæng formuleret nogle stikord om miljøhensyn ved
elektronikindkøb. Det er ikke blevet beskrevet så detaljeret, da de ellers ville blive
overhalet af udviklingen inden for IT-området.
"Når der er kommet de og de hensyn, så korrigerer vi skibets kurs efter det.
Når vi så får lagt en kurs, så følger vi den".
Sidste gang, der blev indkøbt kontorelektronik, var få dage inden interviewet. Da
blev der ikke stillet andre miljøkrav end dem, der blev stillet sidste gang han købte
PCer. Da blev der stillet krav om energiforbrug, adskillelse af PCerne og krav om
tilbagetagning.
Særligt på affaldsområdet har IT-afdelingen været opmærksomme. De har tidligere
stået med 8 containere med skrottet kontorelektronik, som de ikke vidste, hvad de skulle
gøre ved.
"Vi lærte, at næste gang vi står med det, så sørg for at det kan skilles
ad, noget kan brændes, noget kan gå til genanvendelse, og noget kan skrottes.
Skrotningsproblemet har vi nu taget fat på i vores miljøhandlingsplan".
Nu køber de kun kabinetter, der kan skilles ad. Vægtmæssigt er affaldsmængderne
reduceret med 80% på den måde.
Den interviewede oplever, at der konkurreres på miljø i IT-branchen. Producenterne
accepterer, at man skal kunne det samme som konkurrenterne, ellers er man ikke med
længere.
Han mener, at producenter og leverandører oplever miljøkrav som en naturlig del.
Leverandørerne lytter, ellers får de inden kunder. Der er en generel forståelse for
miljøkrav, det har producenter og leverandører vænnet sig til. Det gælder også
arbejdsmiljøkrav. Nogle slår sig endda også op på det, og informerer selv om miljø.
7.3 Information og kilder til miljøviden
Den interviewede fortæller, at det er begrænset, hvad han bruger af redskaber til
miljøbevidste indkøb. Han kender Miljøstyrelsens Miljøvejledninger, og har nogle
erfaringer med at bruge dem. Han synes, det er et problem at tiden hurtigt løber fra dem,
og derfor bruger han primært Internettet som kilde til nye oplysninger.
Oplysninger om miljøkrav finder han primært på ministeriernes hjemmesider. Han
synes, de er gode til at lægge alle deres publikationer på Internettet. Det, der er
"hot" inden for deres områder, er som regel er godt dækket ind.
Hans viden om miljø har han i øvrigt fra sit tidligere job, hvor han arbejdede med
miljø i 5 år. På den måde føler han sig godt klædt på til at stille miljøkrav, men
han oplever også, at det er en usædvanlig baggrund at have i IT-branchen.
Derudover får han produktoplysninger fra leverandørerne. Han oplever, at oplysninger
er troværdige. Det er ikke altid, at sælgerne ved noget som helst, men de er hurtige til
at finde informationerne.
Den interviewede bruger ikke miljøafdelingen i kommunen.
7.4 Holdninger, barrierer og behov
Den interviewede mener, at der ligger et stort ansvar på de offentlige indkøbere med
hensyn til at stille miljøkrav. Alle de ting indkøberne ikke forholder sig til, det
lander et andet sted, fx som et affaldsproblem.
"Der skal vi i det offentlige kunne skue så bredt, at vi kan vise vejen frem.
Hvis ikke vi kan gøre det, så er der ingen, der kan".
Det er for den interviewede vigtigt, at der ikke skabes for meget affald. Det, der
er alfa og omega, er, at der er så stor genanvendelighed som muligt. Hvis han efter brug
kan komme af med en vare uden de store affaldsmængder, så er det perfekt.
Han fortæller, at der indimellem er nogen producenter, der finder på noget smart. Fx
at man kan nøjes med at skifte en mindre del i en skærm eller PCer når den er forældet
i stedet for at skifte det hele ud. Han oplever, at producenterne efterhånden er blevet
bedre til at producere i passende klumper med mulighed for at skifte enkeltdele ud. Det er
en barriere, der begynder at komme løsninger på.
Den interviewede føler, han har opbakning fra kommunen til at gennemføre
miljøbevidste indkøb, idet kommunen siden 1995 har haft indkøb af kontorelektronik med
i deres miljøhandlingsplan.
Det er ikke hans indtryk, at miljøvenlig kontorelektronik er væsentlig dyrere end
almindelig. Desuden nævner han, at et lavere energiforbrug kan give nogle besparelser på
længere sigt. Det, at kunne skifte enkeltdele i en skærm eller PCer, giver også
besparelser.
Den interviewede oplever ikke, at der er forskel på kvaliteten, når der er tale om en
miljøvenlig PCer.
Dog har han oplevet, at leverandører, der ikke kan leve op til miljøkravene, prøver
at dumpe prisen på deres produkter. Det virker som et restudsalg nogen gange. Det har de
ikke succes med.
Det er ikke tid til at foretage indkøb af kontorelektronik, der mangler. Indkøbene
fylder tidsmæssigt forholdsvis lidt, og han styrer selv, hvor meget tid han vil afsætte.
Han oplever ikke et behov for yderligere viden. I de tilfælde han mangler nogle
oplysninger, finder han dem på Internettet. Det kræver bare, at man er god til at søge.
Problemet ligger ikke i manglende viden, men om tingene bliver gjort mest miljøvenligt
i det pågældende led. Fx stod han på et tidspunkt med en masse bundkort med batterier,
der blev videregivet til affaldsafdelingen. Om de så blev behandlet korrekt og sorteret,
det ved han ikke. Når ansvaret er uden for hans rækkevidde, er det svært for ham at
gøre noget.
Han forventer, at indkøb af kontorelektronik i fremtiden vil være uforandret med
hensyn til miljø. Miljø vil ikke have den allerstørste bevågenhed. Måske vil det
være integreret som en mere naturlig del af produktion og salg af PCer.
8. Interview med IT-chef i en kommune
Den interviewede er IT-chef i en mindre kommune med 11.000 indbyggere, og 150 ansatte.
Han bruger 4-5 timer om ugen på indkøb, men det svinger en del. Han er ansvarlig for
indkøb af IT-udstyr til kommunens ansatte i administrationen samt til alle skoleeleverne
i kommunen.
Den interviewede har en økonomisk baggrund, derudover er han selvlært inden for IT.
Han har været ansat i kommunen siden 1982. Det er primært inden for de seneste 10 år,
han har stået for indkøb af elektronik.
8.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Kommunens IT-indkøbsbudget er af varierende størrelse. Det ligger et sted på mellem
en og 5 millioner kr. om året. Indkøbene kommer i portioner, hvilket kan give meget
store variationer fra år til år. Kommunen har en central indkøbsafdeling, der står for
øvrige indkøb i kommunen. Det er kun indkøb af IT, der er skilt fra indkøbsafdelingen.
Kommunen har ingen skriftlig grøn indkøbspolitik. Kommunen indkøber fast 2 typer af PC
mærker, en type til administrationen og en anden til skolerne. Nu, hvor de er begyndt at
købe disse typer af PCer, holder de fast i de mærker.
95% af indkøbene foregår gennem Indkøbs Services rammekontrakter.
Brugerne i administrationen er med til at beslutte, hvilken type PCer der indkøbes.
Ved sidste PC-indkøb var der opstillet 4 typer, som medarbejderne kunne prøve. Der var
nogen, der blev sorterede fra på grund af støj. Mange ønsker de flade skærme, men det
kan ikke lade sig gøre af økonomiske grunde, selv om der kan være miljøfordele ved dem
i forhold til energiforbrug.
8.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
IT-chefen fortæller, at han har erfaring med at stille krav om støj, stråling, og om
de er lette at adskille. Det er hans erfaring, at det er sværere at adskille PCerne, når
det er mærkevarer. Miljøkravene er ikke nogle, der er skrevet ned, men formuleres fra
gang til gang.
Sidste gang, der skulle købes PCer til skolerne, stødte han på en undersøgelse, der
viste, at Siemens var bedst på den miljømæssige side, og det passede med, at der var et
godt tilbud på dem. Hvis de ikke havde været på tilbud, kunne det måske lige så godt
være blevet IBM, de købte. Miljø er et forhold der tilgodeses, men prisen er vigtigere.
Med hensyn til funktion og miljø mener han, at han vægter det ens.
Brugerne af IT-udstyret hjælper med at formulere kravene fx med hensyn til støj.
Brugerne lægger stor vægt på, om computerne larmer og er i langt mindre grad
opmærksomme på andre miljømæssige forhold.
8.3 Information og kilder til miljøviden
Den interviewede bruger af og til miljøvejledningerne, men ikke slavisk. Hans holdning
til dem er, at de er udmærkede og anvendelige.
"Jeg kigger da lige i dem, og fanger det af det, jeg kan bruge".
IT-Brancheforeningens miljødeklarationer kender han også, og han bruger dem til
inspiration. Han synes dog, de er meget detaljerede.
"Det kan godt lyde, som om man næsten glemmer, det er en PC vi snakker om. Det
skal også være sådan, at man tager nogen hensyn til, hvordan den i øvrigt fungerer.
Der er for mange detaljer".
IT-chefen får også information om miljø fra leverandørerne, men han er med egne ord
bevidst om at tage oplysningerne med et gran salt. Han supplerer oplysningerne fra
leverandørerne med tests af PCer fx fra Forbrugerstyrelsen og andre uafhængige steder.
Han understreger vigtigheden af at supplere leverandørernes oplysninger med uafhængige
oplysninger.
Miljømærkerne kender han, især TCO og Energy Star, og synes, at de er anvende-lige.
Dem, der sidder på skærmen, er udtryk for en vis standard, og det er godt. Han oplever,
at de er tilstrækkeligt udbredte. Han har erfaring med, at nogle gange står mærket ikke
på PCeren, men kun på regningen.
Mærkerne på skærmene er ikke afgørende, når han køber ind, det er vigtigere, at
skærmen er tydelig.
Når de gamle PCer skal bortskaffes, bliver de som regel brugt et andet sted i kommunen
fx på skolerne. Når de skrottes endeligt, bliver de afleveret til en genbrugsstation.
Endelig får den interviewede informationer fra Kommunernes IT-Forening, hvor det sker,
at miljø og indkøb er på dagsordenen. Det er en forening, hvor kommunernes IT-chefer
mødes ca. en gang i kvartalet, ofte regionalt arrangeret. Der er ca. 150 kommuner med i
netværket.
8.4 Holdninger, barrierer og behov
Kommunikationen mellem den interviewede og leverandørerne foregår ofte pr. telefon.
Ved større projekter/indkøb holder de et møde.
Han oplever ikke, at leverandørerne bliver overraskede over at møde krav om mil-jø.
Det virker som, at de er vant til de krav, og arbejder i den retning med deres produkter.
"Hvis du som indkøber lægger vægt på det miljømæssige, så vil
leverandørerne også interessere sig for det".
De forskellige producenter er meget opmærksomme på at gøre tingene bedre. Han ved
ikke, om de ligefrem konkurrerer på det, men nogle leverandører snakker mere om miljø
end andre.
Kommunen har ikke en grøn indkøbspolitik. På spørgsmålet om der er politisk
opbakning til miljøbevidste indkøb, svarer han, at han ikke møder modstand:
"Hvis det ikke ligefrem koster en masse mere. Så har de da ikke noget imod
det".
Han føler heller ikke, at hans tid til IT-indkøb er en barriere. Han har tid til at
gå i dybden med indkøbet, hvis han prioriterer det.
Tilsvarende oplever han ikke, at manglende viden er en barriere.
"Det er muligt, at jeg ikke ved det hele, men jeg synes, det er rigeligt, det
jeg ved".
Han kunne godt forestille sig at deltage i et kort kursus eller møde om at stille
miljøkrav, men det skulle ikke være af længerevarende karakter.
Hans holdning er, at det gør en forskel, om han stiller miljøkrav eller ej. Det er
ikke ligegyldigt at gøre en indsats på det område. Desuden er han meget opmærksom på
vigtigheden af at tilfredsstille brugernes krav ved indkøb af kontorelektronik.
9. Interview med en boligforening
Den interviewede institution er en andelsboligforening. Der er i alt kun omkring 15
personer ansat. I afdelingen, hvor den interviewede er regnskabschef, er der i alt 6
personer. Der er således ikke et stort budget til indkøb af IT-udstyr. Den interviewede
kan ikke fastsætte et beløb for hvor meget, der indkøbes af IT-udstyr. Normalt er
forbruget småt og der indkøbes, når der er brug for det.
Den interviewede er regnskabschef, og har været i afdelingen i 3 år, men har ikke i
tidligere ansættelser haft med indkøb at gøre.
9.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Andelsboligforeningen er en lille organisation, hvorfor der ikke eksisterer en
selvstændig IT-afdeling. Den interviewede står for indkøb af IT-udstyr samt at sætte
retningslinjerne for indkøbet, men det er hans chef, der har det overordnede ansvar for
beslutningerne vedrørende indkøbet.
Indkøbet foregår, når der er behov for det. Den interviewede vurderer i hver enkelt
situation, hvad der er behov for, hvorefter tilbud indhentes. Der vælges ikke samme
leverandør hver gang, der købes udstyr. Markedet vurderes derimod fra gang til gang.
Der eksisterer ikke nogen indkøbspolitik, hverken på IT-området eller generelt, men
man skeler lidt til miljøforhold i forbindelse med IT-indkøb.
9.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Normalt kigger man på energimærker og Svanemærket ved indkøb af IT-udstyr. Miljøet
er imidlertid ikke den afgørende faktor, da pris og kvalitet helt klart også har noget
at sige i forbindelse med indkøb. Generelt er det en sammenblanding af mange forhold, der
afgør, hvad der indkøbes.
Den interviewede gav et eksempel på, hvor de forsøgte at indkøbe miljøvenligt. De
havde bestilt en Svanemærket kopimaskine på prøve, dels på grund af Svanemærket og
dels på grund af prisen, men de måtte gå over til et andet ikke-mærket produkt, da den
ikke levede op til deres kvalitetskrav. Kopierne var simpelthen for dårlige.
9.3 Information og kilder til miljøviden
Institutionen har anvendt energi- og miljømærker i forbindelse med IT-indkøb, men
som eksemplet ovenfor beskriver, har de haft dårlige erfaringer med køb af et
Svanemærket produkt, da kvaliteten ikke levede op til deres krav.
Den interviewede vurderer, at der ikke er nogen problemer med at skaffe oplysninger fra
leverandørerne vedrørende miljøet. Energiforbrug er altid opgivet på forhånd, og
andre specifikationer er ikke noget problem.
9.4 Holdninger, barrierer og behov
Holdningen til miljørigtige indkøb er, at der godt må skeles til miljøforhold og
energiforbrug, men pris og kvalitet vægtes generelt højere. I fremtiden vil miljøet
sandsynligvis få en større betydning.
Der er ikke den store viden om miljøforhold i forbindelse med kontorelektronik i
afdelingen, hvorfor der også primært skeles til miljø- og energimærker, når der skal
indkøbes. Et miljø- eller energimærke er således et godt redskab til indkøb. Den
interviewede havde kun kendskab til nogle miljø- og energimærker, og kendte ikke
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger.
I takt med at der efterhånden kommer mere og mere fokus på miljøet, kan der derfor
blive behov for mere viden om miljørigtige indkøb. Der er behov for et større fokus på
og en større prioritering af miljøområdet, før der vil blive afsat midler til
efteruddannelse i miljø i en så lille organisation.
10. Interview med en undervisningsinstitution
Den interviewede afdeling er en IT-afdeling, der er en del af denne selvejende
undervisningsinstitution. IT-afdelingen står for indkøb af kontorelektronik som PCer,
printere og kopimaskiner til både ansatte og undervisningsbrug. Der er i alt 2000
PCere installeret på institutionen. IT-afdelingen købte edb-udstyr for ca. 13
millioner kroner sidste år.
Den interviewede person er informatikchef for IT-afdelingen, og står for det
overordnede ansvar for afdelingen. IT-afdelingen står for indkøb, installation af
edb-udstyr, samt IT-drift, administration og support. Den interviewede har været i
IT-afdelingen i 8 år, og har tidligere arbejdet med udvikling af IT-løsninger. Den
interviewede har ikke i tidligere ansættelser haft med indkøb at gøre.
Der er i alt 14 personer ansat i afdelingen, hvoraf kun et par ansatte står for det
direkte indkøb. Der bruges kun en mindre del af afdelingens tid på selve indkøbet. Der
bruges mere tid på at analysere behovet før indkøbet.
10.1 Organisering af kontorelektronikindkøbet
Uddannelsesinstitutionen har en central IT-afdeling, der står for det samlede indkøb
af elektronikprodukter. Indkøbet har tidligere været delt op i flere decentrale enheder,
der hver især stod for indkøb til de respektive afdelinger. Indkøbet blev dog slået
sammen for nogle år siden for at undgå suboptimering af indkøb, og for at kunne få en
bedre pris ved at indkøbe i større mængder. Desuden gør decentrale indkøb det svært
at styre en central indkøbspolitik.
IT-afdelingen står for alle indkøb af PCer, printere og kopimaskiner, hvorimod
indkøb af fax-maskiner er placeret et andet sted, delvist på grund af, at der sjældent
indkøbes fax-maskiner. Ligeledes er indkøb af produkter som tonerpulver placeret
andetsteds, men det er dog IT-afdelingen, der står for bortskaffelse og returnering til
genbrug.
Indkøbet af edb-udstyr er som sagt placeret på få personer i IT-afdelingen, der dog
langt fra bruger al deres tid på indkøb. Selve indkøbsprocessen bruges der ikke meget
tid på. Der bruges mere tid på at analysere behovet for indkøb. IT-afdelingen står for
at lave årlige behovsanalyser af edb-udstyret på institutionen. Der udarbejdes således
en tidsplan for udskiftning af edb-udstyret til både ansatte og undervisning. På
baggrund af denne plan er det således muligt at indkøbe få, men store, portioner af
udstyr af gangen. Der indkøbes typisk mellem 20 og 100 PCer hver gang, og der indkøbes
typisk 400 PCer om året. Langt størstedelen af indkøbene er disse store indkøb. Det er
kun, hvis der går noget "galt", at der indkøbes mindre portioner som en til 2
PCer.
Indkøbet foregår kun gennem Indkøbs Services rammekontrakter. 75% af indkøbene
foregår direkte gennem Indkøbs Services rammekontrakter, hvorimod der i de sidste 25% af
tilfældene er udarbejdet tillægskontrakter til Indkøbs Services rammekontrakter.
Tillægskontrakterne indeholder forhold som rabatter og leveringsbetingelser.
Planlægningen af indkøbene af edb-udstyr foregår i IT-afdelingen, men i samarbejde
med sikkerhedschefen for også at vælge arbejdsmiljøvenlige edb-løsninger. Desuden
indgår energiforbrug, og forhold som at udstyret let kan skilles ad igen i overvejelserne
ved indkøb.
Institutionen har ikke defineret nogle specifikke krav til miljø ved indkøb af
edb-udstyr, men der eksisterer en overordnet miljøpolitik på institutionen, der
indeholder nogen meget generelle retningslinjer for alt indkøb.
10.2 Erfaringer med miljøbevidste indkøb
Ved indkøb lægger IT-afdelingen vægt på forhold som energiforbrug, at udstyret er
bygget til let at kunne skilles ad, og at de forskellige plasttyper er mærket. Der
eksisterer ikke nogen decideret miljøpolitik for IT-indkøb, men nogle generelle
retningslinier om miljøbevidsthed på institutionen. Disse retningslinjer efterleves ved
alle former for indkøb i IT-afdelingen.
Tidligere har IT-afdelingen købt udstyr hos en leverandør, der lagde vægt på
genbrug, og at computerne kunne skilles ad. Denne leverandør blev udvalgt blandt
leverandørerne på Indkøbs Services rammekontrakter. På grund af leveringssvigt har man
imidlertid droppet denne leverandør. Den interviewede mener, at man gav leverandøren
rimelig "lang snor" på grund af det positive på miljøsiden, men til sidst gav
det for mange problemer med leveringen, hvorfor man gik over til en anden leverandør.
Der er således også forhold som pris og leveringssikkerhed, som spiller ind ved valg
af leverandører, men den interviewede mener, at miljøet indgår på lige fod med andre
parameter ved indkøb.
10.3 Information og kilder til miljøviden
Der købes ind efter Indkøbs Services rammekontrakter, men derudover går man efter at
købe produkter, der har energimærker. Miljømærker kender den interviewede ikke så
meget til, men indkøbspersonalet drøfter det ved forhandlinger med nye leverandører.
Den interviewede har hørt om Miljøstyrelsens Miljøvejledninger og IT-Brancheforeningens
miljødeklarationer, men kender dem ikke, og anvender dem ikke. Der har således ikke
været anvendt andre redskaber end energimærker i forbindelse med indkøb. Ellers
fokuseres der udelukkende på de førnævnte miljøforhold.
Den interviewede mener ikke, at der er nogen problemer med at få miljøoplysninger ud
af leverandørerne, da de i dag opfatter miljø som en væsentlig konkurrenceparameter.
10.4 Holdninger, barrierer og behov
Institutionen har den overordnede holdning til miljø, at det er noget, der skal og
bør prioriteres. Det afspejler sig blandt andet ved, at der også kigges på
miljøforhold, når der vælges leverandører fra Indkøbs Services rammekontrakter.
Den interviewede mener ikke, at tid mangles til at prioritere miljøhensyn ved indkøb.
Der mangler generelt tid til, at nå det man skal, men det behøver nødvendigvis ikke at
gå ud over miljøhensyn ved indkøb. Det er desuden en væsentlig fordel, at en del af
forarbejdet ved indkøbet er gjort via Indkøbs Services rammekontrakter.
En væsentlig grund, til at institutionen anvender Indkøbs Services rammekontrakter,
er, at det ville blive for omfattende, hvis de selv skulle stå for at lave EU-udbud. Så
ville det være nødvendigt at ansætte jurister også. Det er en væsentlig fordel, at
udbudene foregår centralt, hvorfra det er muligt at udvælge leverandører.
Den interviewede mener ikke, at de i indkøbsafdelingen ved meget om miljøforhold, men
at de til gengæld ved nok, til at foretage de valg de skal. Den interviewede mener
desuden, at der ikke skal ligge en detaljeret miljøekspertise hos hver enkelt indkøber.
Ekspertisen bør ligge et centralt sted som staten, der via lovgivning bør sætte krav
til miljøforhold.
Den interviewede mener, at produkterne (PCer og printere) i dag er meget ens på
miljøsiden. Der er selvfølgelig nogen, der er bedre end andre, men generelt ligger
produkternes miljøforhold meget tæt på hinanden. En af årsagerne til, at der er sket
en udvikling på miljøområdet indenfor edb-udstyr, er blandt andet, at Indkøbs Service
stiller krav til miljø i forbindelse med udbud. Det er en sådan efterspørgsel fra
indkøbernes side, der vil sikre den løbende produktudvikling inden for miljøområdet.
For kopimaskiner kan den interviewede derimod mærke, at der er andre forhold, der
gælder. På dette område er der ikke så mange leverandører, hvilket betyder lavere
konkurrence. Det går derfor ikke så hurtigt på kopimaskineområdet rent miljømæssigt.
Da produkterne generelt ligger så tæt på hinanden miljømæssigt, er det således
først ved større teknologiskift, at den interviewede mener, at der rigtigt er behov for
at undersøge markedet. For eksempel er afdelingen i øjeblikket ved at skulle undersøge,
om de skal gå over til fladskærme. De er nu i en pris, hvor man kan betale for dem, og
de har et mindre energiforbrug end almindelige skærme, men den interviewede er ikke
sikker på, om fladskærme er mere miljøvenlige end almindelige skærme.
Den interviewede regner med at tage dette emne op i samarbejde med sikkerhedschefen. De
vil starte med at lede efter undersøgelser af skærmene. De vil dog starte med at lede
hos Miljøstyrelsen. Leverandørerne er de sidste, de vil gå til, da de ikke er
uafhængige.
I fremtiden regner den interviewede med, at der vil blive sat endnu mere fokus på
miljøet. Leverandørerne vil finde ud af (hvis de ikke allerede har gjort det), at
indkøberne går mere og mere efter miljørigtige produkter. Staten er derudover en så
betydelig en indkøbsfaktor, at der automatisk vil komme mere fokus på miljøet fra
leverandørernes side, hvorfor forskning og udvikling indenfor miljøforhold vil komme
mere i fokus.
Det er således fra centralt hold, at miljøvenlig produktion skal fremmes. På EU-plan
bør der løbende stilles krav til materialer, strømforbrug m.m. Dette eventuelt via
afgifter, da PC-området er meget prisfølsomt, eller via beskatning så det ikke er en
fordel at producere ikke-miljøvenlige produkter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |