| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Sammenfatning og perspektivering
"Og målet? At få stadig flere til at føle: Jeg gør en forskel. Og den
bliver større, når vi er flere om den! Vi sætter alle aftryk ved vores levevis og
handlinger. Derfor fingeraftrykket på kloden som logo for den grønne guide"
(Daværende formand for Den Grønne Fond, Elsebeth Gerner Nielsen i "Støtte til
Grønne Guider" 1997)
Grøn Guide ordningen blev lanceret i foråret 1996, hvor der blev udsendt en
vejledning om, at der kunne søges et løntilskud på 70% til en grøn guide, dog max.
200.000 kr. om året i 3 år. Målet var at få ansat 100 guider over en periode på 3 år
med start for det første hold i begyndelsen af 1997.
Med de grønne guider ønskede Den Grønne Fond at få iværksat en
miljøvejlederindsats på lokalt niveau, som skulle være informerende, inspirerende,
handlingsorienteret, aktiverende og koordinerende. Der blev lagt vægt på, at de grønne
guider skulle ud og virke blandt folk og nå over de allerede motiveredes kreds. Arbejdet
skulle være en tværgående og helhedsorienteret ressourcestøtte til borgernes
miljøindsats i hjemmet såvel som i form af aktiviteter og projekter i
lokalområdet. Samtidig blev der lagt vægt på, at beskæftigelseseffekten af den givne
støtte blev størst mulig.
De grønne guider er en helt ny aktør i lokalsamfundene. Ordningen er i den forstand
et eksperiment. Og da fonden direkte lagde op til, at den gerne så forskellige typer
Grøn Guide projekter med forskellige målgrupper og metoder så blev der i
virkeligheden tale om et eksperiment bestående af en række forskellige eksperimenter.
For at styrke det samlede eksperiment såvel som de enkelte projekter blev der fra
starten etableret en fælles organisering. Den består af en 5 ugers obligatorisk
efteruddannelse fordelt over 1 ½ - 2 år. Derudover er der også midler til at
gennemføre ad hoc kurser og fællesmøder. Der blev desuden etableret et
IT-konferencesystem til indbyrdes kommunikation og Grøn Guide projekterne fik bevilget
penge til at anskaffe det fornødne computerudstyr. Til at forvalte konferencesystemet,
forberede ad hoc kurser og møder, samt udarbejde et nyhedsbrev blev der fra starten ansat
en netværkskoordinator med placering hos Grøn Information. Da der kom flere grønne
guider blev endnu en netværkskoordinator ansat. Siden begyndelsen har der hvert år
været arrangeret årsmøder for guiderne og repræsentanter for styregrupperne.
Efterhånden som der er kommet flere guider til er der også etableret regionale grupper
og tema-netværk blandt guiderne.
Udover dette blev der allerede fra starten iværksat en ekstern evaluering, som siden
har fulgt udviklingen i ordningen og som flere gange undervejs er kommet med input til
fonden i form af status, problematiseringer og forslag til ændringer. Denne
evalueringsrapport er den afsluttende for det forløb.
Som det fremgår af kapitel 2 er der tale om en procesevaluering d.v.s. en
evaluering af hvordan Grøn Guide projekterne samlet set har udviklet sig, hvor langt de
er nået, hvilke barrierer og potentialer de indeholder, og hvad de så giver af
udfordringer og muligheder for en fremtidig udvikling. Hvor den første evalueringsrapport
fra 1998 lagde hovedvægten på ordningens interne organisering, er denne
slutevalueringsrapport fokuseret på Grøn Guide projekternes udadvendte arbejde. Da der
er tale om mange og forskellige projekter er evalueringen blevet gennemført ved at
udvælge og nærmere undersøge 8 forskellige projekter fra det første hold. Indsigterne
herfra har dannet baggrund for yderligere dataindsamling fra først og fremmest de øvrige
hold 1 projekter1, men for en del spørgsmåls
vedkommende også fra hold 2 og 32.
Resultaterne fra de 11 analytiske kapitler bliver i det følgende sammenfattet og
afrundet med anbefalinger og opstilling af perspektiver for fremtiden. Det sker i 3 dele: