Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til lystbåde 

Bilag D Kommentarer fra Resultatskemaet

Kommentarer fra Resultatskemaet

Begroning: ·
Lyseblå klart den bedste, få rurer og et let slimet lag · D. 19.6 var båden oppe, og der var ingen begroning.
Let at gøre bunden ren, kun et let lag slim - mest på Mørkeblå. Ingen begroning m. rurer, kun lidt på agterkanten af kølen.
Mere ren end sidst år, nemmere at gøre ren · Lyseblå den bedste, mørkeblå havde lidt græsbegroning + spredte rurer og slim i vandlinien. Rurer skulle skrabes af, resten kunne let fjernes med højtryksrensning.
Begge sider ser fine ud, lyseblå dog bedre end mørkeblå.
Malingen er på det nærmeste ligeså god som tidligere brugte typer. På bagkanten af roret (skarpe del) sad nogle rurer, hvilket der ikke tidligere har været.
Efter optagning konstateres lidt slim på båden. På roret var der tegnet 25er det dykkeren der har skrevet dette? Begroningen (slim) var nem at spule af.
1 stk. foto vedlagt efter optagning. Den Lyseblå var nemmere at vaske af end Mørkeblå. Som det fremgår af billedet er der en stor farve forskel ca. 50 cm. Oppe på kølen. Der var også mange rurer ved rorstammen på Mørkeblå og slet ingen på Lyseblå.
Mørkeblå maling, næsten ingen rurer under vandlinien men den 5-10cm brede, røde vandlinie var besat med et 1½cm tykt lag rurer fra stævn til ca. 100cm fra ror. Laget tyndede her ud fra de 1½cm til 0 cm. Roret var belagt som midtskibs, men næsten helt frit under vand. Siden var også fedtet, men nem at rense.
Mere begroning, ringere produkt end Bravo. Konstateret afskalning trods grundig klargøring af primer efter forskriften.
Vi har været godt tilfredse - den lyseblå er klart den, der bedst holder sig ren gennem sommeren. Det virker som om, at vi spulede det meste af malingen af da vi tog båden op, til trods for at der var meget lidt snavs på båden især den lyseblå, som har vendt mod vest i havnen.
Ved rengøring: mørkeblå binder ikke så godt, lyseblå binder meget godt.
Mørkeblå en anelse slimet (vender vest) ellers betydeligt bedre på begge sider end sidste års testmaling. Der kunne godt være brugt 1l. maling mere.
Med min gamle bundmaling -International Racing Superior kunne der være begroning fra september. Jeg har været yderst tilfreds. Det har været gennemgående, at det har gået stærkt ud over alle tæringsklodser.
Begge produkter synes at være bedre til at holde bunden ren end Mille Dynamic
Mere begroning end med bravo
Vandlinien har ikke krævet så hyppig rengøring som tidligere
En smule mere fedtagtig på den mørkeblå
Mørke blå maling blev stort set fjernet, da bunden blev renset med højtryksrenser.
Mere ren end sidst år, nemmere at gøre ren.

Sejladsegenskaber:
Sidst på sæsonen lidt hurtigere på Lyseblå
Mindre friktion = hurtigere.
Jeg ved ikke om det var det malingen, men båden styrede kraftigt til bagbord (Lyseblå - tror jeg det var) mest i efterårssæsonen. Super bundmaling, hvornår kommer det i handlen?
Den virker lige så godt som en "gammeldags" - er nemmere at føre på og nemmere at tage af - er uændret at sejle med - så det er rigtigt godt.
Det har været en positiv oplevelse der overgår mine forventninger.
Malingen fungerede udmærket, den smule fedt der er på båden kan tørres af med fingrene eller med en tør klud el. hvad der svarer til ca. 2 timers sejlads. Har gennem 40 år brugt kobbermaling.
Mere fart i båden - tilsyneladende ingen generende bevoksning.
Kun modtaget den Mørkeblå. Båden sejlede som normalt, nem at arbejde med og god dækkeevne.
Jeg sejlede tidligere med VC17 og havde en fantastisk glat overflade. Til trods for at både lyseblå og mørkeblå testmaling føles meget grov og ujævn sammenlignet med VC 17, så er farten stor. Begroningen er mindre end på VC 17, men det er svært at vurdere om Lyseblå eller Mørkeblå er bedst, eftersom at Lyseblå får langt mere sollys og på grund af den lyse farve ses begroningen tydeligere.
Følt med hånden mens båden lå i vandet og mærket at Lyseblå (nord) har været mere begroet · Forøgelse af fart med ½ - 1 knob, kan måske skyldes højglanspolering af skruen, el. også en kombination a bundmaling/skrue.
Pga. mindre begroning har båden sejlet bedre.
Ingen reduktion af bådens fart, blandt bedste maling i de sidste 45 år.
Blev hurtigere ren med højere fart til følge · Jeg har oplevet at båden har gået en rigtig god fart hvilket jeg også oplevede i sidste sæson, hvor jeg var med i samme type test for Hempel · Jeg synes de hæfter bedre og den mørkeblå er køn. Hvis de nye malinger virker lige så godt på en sejlbåd skifter jeg gerne. I øvrigt skal Kvik ikke på land før april/maj for evt. ny bundmaling.

Andet:
Båden har ikke sejlet i år 2000 på grund af indtrufne omstændigheder.
Båden har kun sejlet ca. 10 sømil samme dag den blev søsat.
Båden har kun sejlet fra kranen og over på plads. Har ikke været ude af havnen i år pga. defekt motor.