Barrierer og potentiale for momsnedsættelse på reparationsydelser

Bilag A - 4. Spørgeskema

Spørgeskema, KPMG, februar 2001

I det følgende vil jeg bede dig tage stilling til hvilke overvejelser du gør dig, når/hvis du skiller dig af med et af dine møbler (sofaer, senge, borde, stole og lign.).

1. Når du skiller dig af med et af dine møbler, hvilken af følgende årsager er så den typiske? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At du ikke længere har behov for det (gå til spm. 3)
[ 2 ] At det er blevet umoderne
[ 3 ] At det er gået i stykker
[ 4 ] Ingen af de nævnte (gå til spm. 3)
[ 5 ] Ved ikke (gå til spm. 3)
[ 6 ] Skiller mig aldrig af med møbler (gå til spm. 3 )

[ Hvis svar 2 eller 3 i spm. 1 ]
2. Når du skiller dig af med møbler, der er umoderne eller gået i stykker, hvilken af følgende årsager er da den vigtigste til, at du ikke får dem istandsat eller repareret? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At de ikke kan istandsættes/repareres
[ 2 ] At det er dyrt at få møbler istandsat/repareret
[ 3 ] At det er besværligt at få møbler istandsat/repareret
[ 4 ] At der er andre møbler jeg hellere vil have
[ 5 ] Ingen af de nævnte
[ 6 ] Ved ikke

3. Hvor meget må istandsættelse eller reparationen af et møbel koste, for at det vil være acceptabelt for dig? Jeg vil bede dig angive en procent i forhold til nyprisen af møbelet.

[ 1 ] 0%-10%
[ 5 ] 41%-50%
[ 9 ] 81%-90%
[ 2 ] 11%-20%
[ 6 ] 51%-60%
[ 10 ] 91%-100%
[ 3 ] 21%-30%
[ 7 ] 61%-70%
[ 11 ] Ved ikke
[ 4 ] 31%-40%
[ 8 ] 71%-80%

I det følgende vil jeg bede dig tage stilling til hvilke overvejelser du gør dig, når/hvis du skiller dig af med et af dine hårde hvidevarer (køleskab, fryser, vaskemaskine og lign.).

4. Når du skiller dig af med en af dine hårde hvidevarer, hvilken af følgende årsager er så den typiske? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At du ikke længere har behov for den (gå til spm. 6)
[ 2 ] At der er kommet bedre produkter på markedet (gå til spm. 6)
[ 3 ] At det er gået i stykker
[ 4 ] Ingen af de nævnte (gå til spm. 6)
[ 5 ] Ved ikke (gå til spm. 6)
[ 6 ] Skiller mig aldrig af med hårde hvidevarer (gå til spm. 6 )

{ Hvis svar 3 i spm. 4 }
5. Når du skiller dig af med hårde hvidevarer, der er gået i stykker, hvilken af følgende årsager er da den vigtigste grund til, at du ikke får dem repareret? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At de ikke kan repareres
[ 2 ] At de er for dyre at få repareret
[ 3 ] At det er besværligt at få hårde hvidevarer repareret
[ 4 ]At der er kommet bedre produkter på markedet
[ 5 ] Ingen af de nævnte
[ 6 ] Ved ikke

6. Hvor meget må reparationen af hårde hvidevarer koste, for at det vil være acceptabelt for dig at få dem repareret. Jeg vil bede dig angive en procent i forhold til nyprisen af hårde hvidevarer.

[ 1 ] 0%-10%
[ 5 ] 41%-50%
[ 9 ] 81%-90%
[ 2 ] 11%-20%
[ 6 ] 51%-60%
[ 10 ] 91%-100%
[ 3 ] 21%-30%
[ 7 ] 61%-70%
[ 11 ] Ved ikke
[ 4 ] 31%-40%
[ 8 ] 71%-80%

I det følgende vil jeg bede dig tage stilling til hvilke overvejelser du gør dig, når/hvis du skiller dig af med et elektronisk produkt. Elektroniske produkter kan eksempelvis være TV, radio, EDB-udstyr og lign.

7. Når du skiller dig af med et elektronisk produkt, hvilken af følgende årsager er så den typiske? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At du ikke længere har behov for det (gå til spm. 9)
[ 2 ] At der er kommet bedre produkter på markedet (gå til spm. 9)
[ 3 ] At det er gået i stykker
[ 4 ] Ingen af de nævnte (gå til spm. 9)
[ 5 ] Ved ikke (gå til spm. 9)
[ 6 ] Skiller mig aldrig af med elektroniske produkter(gå til spm. 9)

[ Hvis svar 3 i spm. 7 ]

8. Når du skiller dig af med elektroniske produkter, der er gået i stykker, hvilken af følgende årsager er da den vigtigste til, at du ikke får dem repareret? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] At de ikke kan repareres
[ 3 ] At de er besværligt at få repareret
[ 5 ] Ingen af de nævnte
[ 2 ] At de er for dyre at få repareret
[ 4 ] At der er kommet bedre produkter på markedet
[ 6 ] Ved ikke

9. Hvor meget må reparationen af elektroniske produkter koste, for at det vil være acceptabelt for dig at få dem repareret. Jeg vil bede dig angive en procent i forhold til nyprisen af de elektroniske produkter.

[ 1 ] 0%-10%
[ 5 ] 41%-50%
[ 9 ] 81%-90%
[ 2 ] 11%-20%
[ 6 ] 51%-60%
[ 10 ] 91%-100%
[ 3 ] 21%-30%
[ 7 ] 61%-70%
[ 11 ] Ved ikke
[ 4 ] 31%-40%
[ 8 ] 71%-80%

I det følgende vil jeg stille dig et spørgsmål om alle typer af indbo.

10. Hvad gør du typisk ved det indbo, som du skiller dig af med? {Hjulpet} Du må kun angive ét svar.

[ 1 ] Afleverer det til genbrug/storskrald
[ 2 ] Sælger det/forærer det væk
[ 3 ] Får forhandler/transportør til at tage det med retur
[ 4 ] Ingen af de nævnte
[ 5 ] Ved ikke

11. Sidst du lod noget af dit indbo reparere, hvad var da årsagen til dette? {Hjulpet} Gerne flere svar. Er der andet?

[ 1 ] Det var billigt at repareret i forhold til nyprisen på et tilsvarende produkt
[ 2 ] Det havde affektionsværdi
[ 3 ] Det var nemt at få det repareret
[ 4 ] Andet____________________________________
[ 5 ] Ved ikke
[ 6 ] Har ikke fået noget repareret

12. Er det dit overordnede indtryk, at der en stor eller lille sammenhæng mellem pris og kvalitet når du køber møbler?

[ 1 ] Meget stor sammenhæng
[ 4 ] Lille sammenhæng
[ 2 ] Stor sammenhæng
[ 5 ] Meget lille sammenhæng
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

13. Er det dit overordnede indtryk, at der en stor eller lille sammenhæng mellem pris og kvalitet når du køber hårde hvidevarer?

[ 1 ] Meget stor sammenhæng
[ 4 ] Lille sammenhæng
[ 2 ] Stor sammenhæng
[ 5 ] Meget lille sammenhæng
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

14. Er det dit overordnede indtryk, at der en stor eller lille sammenhæng mellem pris og kvalitet når du køber elektroniske produkter som eksempelvis TV, radio, EDB-udstyr og lign. ?

[ 1 ] Meget stor sammenhæng
[ 4 ] Lille sammenhæng
[ 2 ] Stor sammenhæng
[ 5 ] Meget lille sammenhæng
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

15. Er det sandsynligt eller usandsynligt at du ville købe brugte møbler?

[ 1 ] Meget sandsynligt
[ 4 ] Usandsynligt
[ 2 ] Sandsynligt
[ 5 ] Meget usandsynligt
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

16. Er det sandsynligt eller usandsynligt at du ville købe brugte hårde hvidevarer?

[ 1 ] Meget sandsynligt
[ 4 ] Usandsynligt
[ 2 ] Sandsynligt
[ 5 ] Meget usandsynligt
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

17. Er det sandsynligt eller usandsynligt at du ville købe brugte elektroniske produkter som eksempelvis TV, radio, EDB-udstyr og lign.?

[ 1 ] Meget sandsynligt
[ 4 ] Usandsynligt
[ 2 ] Sandsynligt
[ 5 ] Meget usandsynligt
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

18. Ville du se det som en god eller dårlig idé, hvis de ting du afleverede til storskrald blev repareret og solgt igen?

[ 1 ] Meget god idé
(gå til spm20)
[ 4 ] Dårlig idé
(gå til spm. 19)
[ 2 ] God idé
(gå til spm 20)
[ 5 ] Meget dårlig idé (19)
[ 3 ] Hverken/eller
(gå til spm20)
[ 6 ] Ved ikke
(gå til spm. 19)

19. Hvis det kunne nedbringe renovationsudgifterne, ville du da se det som en god eller dårlig idé, hvis de ting du afleverede til storskrald blev repareret og solgt igen?

[ 1 ] Meget god idé
[ 4 ] Dårlig idé
[ 2 ] God idé
[ 5 ] Meget dårlig idé
[ 3 ] Hverken/eller
[ 6 ] Ved ikke

20. Benytter du dig af den nuværende reklamationsfrist, når dine ting går i stykker indenfor et år efter du har købt dem?

[ 1 ] Ja, altid
[ 4 ] Aldrig
[ 2 ] ja, af og til
[ 5 ] Ved ikke
[ 3 ] Ja, men sjældent

21. Hvor mange personer er der i din husstand?

[ 1 ] 1      [ 2 ] 2      [ 3 ] 3       [ 4 ] 4      [ 5 ] 5       [ 6 ] 6      [ 7 ] Over 6

22. Må jeg spørge om din alder?

[ 1 ]______________        [ 2 ] Ønsker ikke at svare

23. Hvad er din højeste gennemførte uddannelse?

[ 1 ] Grundskoleniveau;
[ 2 ] Almen gymnasial uddannelse;
[ 3 ] Erhvervsfaglig uddannelse (Efg, tømrer, grafiker mv.)
[ 4 ] Kortere videregående uddannelse (2-3 år);
[ 5 ] Mellemlang videregående uddannelse (3-4 år);
[ 6 ] Lang videregående uddannelse (over 4 år);
[ 7 ] Ønsker ikke at oplyse;

24. Må jeg spørge: Hvad er husstandens samlede bruttoindkomst før skat?

Svarmulighederne oplæses.}

[ 1 ] Under 149.999 Kr;
[ 2 ] 150.000-299.999 Kr;
[ 3 ] 300.000-399.999 Kr;
[ 4 ] 400.000-499.999 Kr;
[ 5 ] 500.000-599.999 Kr;
[ 6 ] 600.000-699.999 Kr;
[ 7 ] 700.000-799.999 Kr;
[ 8 ] Mere end 800.000 Kr;
[ 9 ] Ved ikke/Vil ikke svare.

25. Hvilket Amt bor du i? {Anvendes kun af MEGAFON.}

[ 1 ] Københavns Kommune;
[ 2 ] Frederiksberg Kommune;
[ 3 ] Københavns Amt;
[ 4 ] Frederiksborg Amt;
[ 5 ] Roskilde Amt;
[ 6 ] Vestsjællands Amt;
[ 7 ] Storstrøms Amt;
[ 8 ] Bornholms Amt;
[ 9 ] Fyns Amt;
[ 10 ] Sønderjyllands Amt;
[ 11 ] Ribe Amt;
[ 12 ] Vejle Amt;
[ 13 ] Ringkøbing Amt;
[ 14 ] Århus Amt;
[ 15 ] Viborg Amt;
[ 16 ] Nordjyllands Amt.

Nu er vi færdige med interviewet. Tusind tak for hjælpen.

(26 Interviewet fortaget d.__/__’00 (27kl. __.__
(28 Interviewer___________________

(29Noter Tlf.nr: ____________________________________

 

General indledning, KPMG

Goddag, mit navn er ________________ fra analysefirmaet MEGAFON. Vi er i øjeblikket i gang med at gennemføre en undersøgelse vedrørende reparation af forskellige produkter.

Jeg vil derfor gerne tale med en person i husstanden som medvirker i beslutningerne om køb af møbler, hårde hvidevarer og/eller elektronik. {og som er hjemme i undersøgelsesperioden}. Personen skal være min. 16 år. Interviewet tager ca. 5 min.

{Når den rigtige person kommer til telefonen gentages ovenstående (med mindre du allerede taler med vedkommende).

Undersøgelsen fokuserer på din holdning til reparation og genbrug af forbrugsgoder såsom møbler, hårde hvidevare og elektroniske produkter.

 

Hvis tidspunktet ikke er passende:

Er der mulighed for, at jeg kan ringe igen på et senere tidspunkt?

Evt. Ja: Hvornår?_________________________________________________

 

{Hvis der spørges om baggrundsspørgsmål: Spørgsmålene skal bruges til at

inddele svarene i grupper, og alle spørgsmål besvares anonymt}.

 

 

 

MEGAFON er et moderne dansk analysefirma, der laver forbruger- og markedsundersøgelser. Vi ser det som vores fornemmeste opgave at fortælle virksomheder og organisationer, hvilke krav og ønsker de danske forbrugere har til dem og til deres produkter og services.