Transportens eksterne omkostninger 

Tabel 12
Oversigt over de "marginale" enhedspriser fra en række af de undersøgelser, der er beskrevet i dette notat. Desuden er angivet en sammenfatning af elementerne af de enkelte undersøgelser. Priserne er ikke omregnet til et fast prisniveau.

Undersøgelse
(se nedenfor)
Transport-
middel
Trængsel Ulykker Støj Luftforurening Total
Kr/Km   Lav Høj Lav Høj Lav Høj Lav Høj Lav Høj

Cowi (1994)

Bil

0

0

0,05

0,1

0,02

0,08

0 a)

0,1 a)

0,08

0,29

T&E (1993)

Bil

0,12

0,12

0,02

0,02

0,06

0,06

0,2

0,2

0,39

0,39

Litman (1999)

Bil

0,05

0,57

0,05

0,26

0,001b)

0,01b)

0,04

0,56

0,14c)

1,40 c)

Cowi (1997)

Bil

0,19

0,19

0,05

0,15

0,02

0,03

0,03

0,04

0,29

0,41

Larsen (1996)

Bil

 

 

 

 

 

 

 

 

0,82

0,82

Vejdirektoratet (1999)

Bil

 

 

 

 

 

 

0,05

0,14

 

 

Cowi (1999d))

Bil

 

 

 

 

 

 

0,02

0,47

 

 

Cowi (1994)

Lastbil

0,28

0,28

0,18

0,43

0,13

0,47

0,05 a)

1,13 a)

0,63

2,31

Litman (1999)

Lastbil

0,10

1,16

0,03

0,17

 

 

0,24

5,36

0,37 c)

6,69 c)

Larsen (1999)

Lastbil

 

 

 

 

 

 

 

 

3,74

3,74

Cowi (1997)

Lastbil

0,72

0,72

0,32

0,95

0,14

0,28

0,18

0,30

1,36

2,25

Vejdirektoratet (1999)

Lastbil

 

 

 

 

 

 

0,13

0,29

 

 

Cowi (1999 d))

Lastbil

 

 

 

 

 

 

0,19

14,17

 

 

Cowi (1994)

Varebil

0

0

0,13

0,31

0,05

0,18

0,01 a)

0,16 a)

0,19

0,64

Litman (1999)

Varebil

0,05

0,61

0,03

0,29

 

 

0,05

0,82

0,13 c)

1,73 c)

Larsen (1996)

Varebil

 

 

 

 

 

 

 

 

0,94

0,94

Cowi (1997)

Varebil

0,24

0,24

0,09

0,26

0,03

0,06

0,03

0,06

0,39

0,62

Cowi (1999 d))

Varebil

 

 

 

 

 

 

0,06

1,06

 

 

a) Lavt og højt skøn er fundet som hhv. 50% under og 50% over gennemsnitsprisen.
b) Højt og lavt skøn er fundet ud fra prisen ved forskellige hastigheder. Undersøgelsen giver ikke selv et bud på høje og lave skøn eller skøn differentieret på transportmidler.
c) Fundet som sum af de fire elementer i tabellen. I analysen opgøres de samlede omkostninger som summen af både eksterne og interne omkostninger.
d) Analysen ser kun på luftforureningens eksterne omkostninger. Der differentieres i analysen på flere transportmidler end de angivne
(se bilag b)