Den viste årsagskæde gælder for luftforureningseffekter. Lignende kæder kan
opstilles for de andre relevante eksterne effekter (f.eks. støj mv.). Det er her ikke
meningen at gå i dybden med de enkelte af disse elementer, da det er et studie i sig selv
at analysere hver enkelt af disse. Det er nærmere et forsøg på at give et overblik over
forskellige indfaldsvinkler til at lave disse koblinger, så det bliver muligt at foretage
værdisætningen.
Det er vigtigt her at skelne mellem metoder, der beskæftiger sig med de marginale
effekter af trafikken altså effekten af en yderligere kørt km og metoder,
der ser på de totale opgørelser af trafikkens eksterne omkostninger. Ved
totalopgørelser approksimeres de marginale omkostninger ved hjælp af
gennemsnitsomkostningerne. Disse afviger ofte fra marginalomkostningerne og vil derved
resultere i en forkert optimal skat (se næste kapitel). At der kan være store forskelle
på disse to typer af omkostningsopgørelser demonstreres bl.a. i Leksell og Löfgren
(1995). For derimod korrekt at finde marginalomkostningerne, er det nødvendigt at
bestemme omkostningernes afhængighed af trafikniveauet (eller omkostningsfunktionen).
I dette afsnit fokuseres på indholdet i årsagskæden beskrevet ovenfor for
luftforurening. For det sidste led i kæden er mange af elementerne her i princippet
identiske med elementer i opgørelse af omkostninger forårsaget af støj og
færdselsuheld. Opgørelserne indeholder værdier som tabt arbejdsfortjeneste, tabt
produktionsværdi og værdien af statistiske liv mv.
Når der anvendes marginal værdisætning er det et væsentligt element også at kende
niveauet for den trafik, hvortil der sker en marginal ændring. Det er en meget
simplificerende antagelse at antage, at en ekstra kørt km giver anledning til de samme
effekter uafhængigt af niveauet af trafikken. Er der i forvejen meget trafik, er den
marginale effekt større (voksende marginalomkostninger).
En metode til at inkludere de voksende effekter ved øgede trafikmængder er at anvende
årsagskæder. I sådanne kæder kan f.eks. eksponeringerne af de forurenende stoffer få
relativt større skadevirkninger, når trafikmængden er større. Der er dog stadig en
række problemer med at anvende årsagskæderne. En nærmere beskrivelse heraf kan findes
i Cowi (1999).
Vi vil ikke gå i dybden med de enkelte led i kæden, men kun se på de væsentligste
elementer samt nogle af de svagheder, der findes i de studier, hvor metoden har været
anvendt (f.eks. Cowi, 1999 og Filliger et al, 1999).
Emissionsfaktorerne laver koblingen fra en kørt km. til emissionen af forskellige
stoffer. Disse differentieres på køretøjstyper, kørselsmønstre (tæt by-, by- og
landkørsel er typiske opdelinger). De måles typisk i gram pr. km. De fleste
emissionsfaktorer er baseret på laboratoriemålinger, hvor køremønstrene er fastlagt.
De er derfor relativt veldefinerede om end meget usikre i forhold til faktisk kørsel,
hvor mange andre elementer spiller ind. Emissionsfaktorerne opgøres i Europa ud fra
Copert modellen eller i Danmark vha. Tema modellen. Selvom der ud fra
laboratorieforsøgene kan etableres sammenhænge, der angiver emissionerne til de mange
forskellige forhold der influerer er dette ofte en detaljering det ikke er muligt at
anvende i et system som dette. I stedet antages den samme emissionsfaktor til f.eks. alle
hastigheder. Dette giver således et lineært forhold mellem kørsel og emission.
Dette led indeholder flere dele. Dels sker der en kemisk omdannelse af de
emitterede stoffer til de stoffer, der påvirker de eksponerede personer, bygninger og
dyr. En illustration af disse omdannelsesprocesser er vist i bilag a. Dels sker der en
spredning af stofferne og endelig er der den egentlige eksponering. Herefter omtales det
hele som eksponeringen, med mindre der specifikt er tale om et af de tre led.
Eksponeringen er en meget kompliceret størrelse, der i meget høj grad afhænger af
bl.a. topologiske og klimamæssige forhold. Det er i opgørelsen af eksponeringsfaktorer
vigtigt at tage hensyn til koncentrationer, da der for mange stoffer er tale om
tærskelværdier, hvorunder stofferne ikke antages at forvolde skader. Dette er et
forhold, der ikke tages hensyn til i Cowi (1999). Der er således ikke den i Cowi (1999)
antagne lineære sammenhæng mellem emission og eksponering, idet emissionerne giver
anledning til øgede koncentrationer af stofferne. For at kunne beregne virkningerne af de
opståede koncentrationer, skal det endvidere kendes hvor mange individer mv., der bliver
udsat for de angivne koncentrationer.
Eksponeringsfaktoren opgøres f.eks. ved at angive, hvor mange m
g af et givent stof en person udsættes for om året pr. emitteret tons af stoffet.
Det største problem er, som antydet, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem
emission og eksponering. For at rette op på dette forhold skal eksponeringerne findes i
forhold til det aktuelle koncentrationsniveau i det relevante område. Det er et problem,
der formentlig vil blive arbejdet mere med fremover.
Dose-response faktorer oversætter ændringer i eksponering af
luftforurening til effekter på sygdomme, dødelighed, afgrøder, bygninger mv. Koblingen
fra eksponering til effekt er angivet i tabel 4. Opgørelserne af disse faktorer baseres i
vid udstrækning på bl.a. epidemiologiske undersøgelser. Det er helbredsskader, der
udgør langt den største del af de samlede opgjorte eksternalitetsomkostninger fra
luftforurening.
Typiske dose-response faktorer er antal helbredsskader pr 100.000 indbyggere pr. år
pr antal koncentrationsenheder. Blandt de effekter, der anvendes mht. helbredsskader
ses der typisk på: hospitalsophold, skadestuebesøg, bronkitisanfald, dage med nedsat
aktivitet, astmaanfald, symptomdage og dødelighed.
Værdisætningen omsætter de enkelte skader og påvirkninger til omkostninger
forbundet hermed.
Typiske faktorer er omkostninger pr. sygedag pr. tilfælde og omfatter bl.a.
sygehusomkostninger, tabt arbejds- og produktionsfortjeneste samt, som det mest
væsentlige: omkostningerne ved et tabt statistisk liv.
3.2 Værdisætningsmetoder
Metoderne til at fastsætte omkostningerne ved en given skade/påvirkning kan opdeles i
følgende kategorier: