a. |
ved at lukke kredsløbet reduceres mængden af affald der skal deponeres |
b. |
ved at håndtere affaldet med alternative løsninger kan der indvindes
energi fra affaldets organiske fraktioner forud for recirkulering. Samtidig vil
energiudvindingen gøre virkningen af næringsstofferne (navnlig kvælstof) mere
forudsigelig i forbindelse med jorbrugsanvendelsen, idet afgasset slam er et hurtigt
virkende og ret veldefineret organisk gødningsprodukt |
c. |
at reducere anvendelsen af begrænsede ressourcer |
d. |
de alternative teknologier der er beskrevet i rapporten forudsætter en
betydelig reduktion i vandforbruget, i forbindelse med brug af toiletterne. En sådan
reduktion vil desuden have en mærkbar effekt på det samlede vandforbrug i
husholdningerne, og mindske grundvandsindvindingen. En del af de valgte teknologier er
baseret på lokal nedsivning af gråt spildevand, hvilket vil øge grundvandsdannelsen
lokalt. Dermed vil ændringerne samlet imødegå den sænkning af grundvandsspejlet som er
foregået omkring de større byer, navnlig i øst Danmark i de senere år |
e. |
de alternative teknologier der er beskrevet vil i forskelligt omfang
kræve en øget inddragelse af lokalsamfund, og bevidstgørelse af befolkningen. De vil
bl.a. kræve etablering af en ny slags dialog mellem byboere og landmænd, og dermed også
kræve at der skabes bedre forståelse på tværs af by og land |
f. |
det er grundlæggende enkelt og rimeligt at fremtidens byer skal have så
meget styr på stofskiftet at næringsstofferne og det organiske stof kan recirkuleres
uden at udgøre en fare for omgivelserne. Byerne skal kunne indvinde grundvand i eget
nærområde og på lang sigt leve med deres omgivelser uden at skade dem. Tankegangen
indenfor byplanlægning, byøkologi og forvaltning skal udviddes til også at omfatte
forståelse og ansvar for byernes stofskifte, og et samarbejde med de bynære jordbrug der
kan hjælpe med til at aftage bygødninger |
Dette er ikke blot miljømæssige og etiske spørgsmål, men repræsenterer også
langsigtede forretningsmæssige muligheder ved eksport af viden og teknologi. Globalt er
behovet for byudvikling i det 21. århundrede nærmest grænseløst, og mulighederne for
at implementere vel gennemprøvede økologisk baserede løsninger vil øges, i takt med at
samfundene i stigende grad vil betone bæredygtig udvikling.
I Sverige har der været meget fokus på tilbageførsel af human urin, som
repræsenterer den mest næringsholdige, og sundhedsmæssigt mindst komplicerede
bygødningsfraktion. I dette arbejde har vi set på hele spildevandskredsløbet samt det
organiske affald fra husholdningerne for at finde frem til helhedsløsninger ved
omstilling af kredsløb. Det er vigtigt at anvende helhedsperspektivet, for at sikre at
der skabes en løsning fremfor blot en flytning af problemet. Vi kan dog ikke påstå at
vi her har løst alle problemerne, men vi har identificeret muligheder og barrierer ved
ændring af kredsløb. Der gøres opmærksom på at der i de opstillede løsningsmodeller
ikke er foretaget konkrete sundhedsmæssige vurderinger.
Det er således ikke uden sundhedsmæssige problemer at ændre kredsløb. Projektet har
i begrænset omfang bidraget til at øge vores forståelse af dette problemkompleks, ved
at fokusere på kemiske og mikrobiologiske indikatorer i opsamlet human urin. Resultaterne
tyder på at anvendelse af lagret urin som gødning synes at udgøre en yderst ringe
risiko for bakterielt-betingede mavetarm infektioner hos dyr og mennesker ved håndtering
af urin, samt ved indtagelse af afgrøder gødet med urin (Dalsgaard og Tarnow, 2001). De
kemiske undersøgelser viser at den indsamlede urin havde en gunstig fordeling af
plantenæringsstoffer, og at indholdet af tungmetaller og organiske fremmedstoffer var
100-1000 gange lavere end det der findes i spildevandsslam, samt komposteret
husholdningsaffald. Yderligere undersøgelser er påkrævet til fastlæggelse af forekomst
og overlevelse af parasitter og virus i lagret urin.
Der er en række teknologiske problemer ved at ændre kredsløb. Udvalget af
systemløsninger er baseret på kendte, prøvede delløsninger. De er udvalgt udfra en
forudsætning om at projektmedarbejderne selv var villige til at leve med dem, givet at de
blev implementeret under de rette lokale betingelser. Fordi forholdene varierer både med
den geografiske lokalitet, som fra boliger i tæt bykerne til villaer, er der udarbejdet
en vifte af løsninger, fremfor en patent teknologi. Disse løsninger er vurderet bredt,
udfra en række kvantitative såvel som kvalitative kriterier.
Når systemernes egnethed i forskellige bebyggelser vurderes, viser det sig ikke
overraskende, at mulighederne indsnævres i takt med bebyggelses tætheden. Ydermere viser
det sig at der ikke er særlig stor forskel i den sammenlignende vurdering af systemerne,
da der kun er udvalgt systemer der udfra et ingeniørmæssigt synspunkt anses for
fornuftige. Derved er helt ekstreme løsninger blevet fravalgt i udgangspunktet.
Der er i rapporten opstillet en generel metode til valg af systemer for byer, som er
anvendt på en konkret by (Hillerød). Havde vi valgt andre byer, ville udfaldet være
blevet anderledes. Eksemplet har vist at der er betydelige samspils muligheder mellem de
enkelte system løsninger, som derfor i hovedparten af tilfældene implementeres i
modificeret form.
Det er givet ingen guldgrube (på kort sigt) at skifte teknologi. Der kræves en
investering af samfundet. På den anden side tyder de økonomiske beregninger på at en
del af løsningerne kan implementeres uden særlige ekstra omkostninger i nybyggeri. Som
ovenfor anført må den samfundsøkonomiske investering vurderes i lyset af ønsket om
bæredygtig udvikling, samt de eksportmuligheder, der kan følge af velgennemført
forskning og udvikling.
Udover de muligheder og barrierer for recirkulering som naturligt blev identificeret
gennem projektet, gjorde vi en indsats for at mobilisere myndigheder, teknikere og
landmænd på et dialog værksted .
Generelt er der et behov for etablering af relevante håndteringssystemer i mindre
byområder, så de kan afprøves og videreudvikles. En række af de systemløsninger der
er identificeret i dette projekt er særdeles relevante i forbindelse med realisering af
regeringens Affaldsplan 21, ifølge hvilken 7% af det samlede organiske køkkenaffald skal
bioforgasses efter år 2004.
Der kræves en praktisk afprøvning og undersøgelse af en række forhold: