Havnesedimenters indhold af miljøfremmede organiske forbindelser

3 Kortlægning af nuværende og fremtidige behov for klapning og deponering af havnesedimenter

Den anden del af projektet har bestået i at foretage en gennemgang af amternes nuværende strategi for klapning og deponering af havnesedimenter, herunder en oversigt over det fremtidige behov for oprensning af sediment og deponeringsmulig-heder. Et spørgeskema blev udarbejdet og fremsendt af Miljøstyrelsen til alle amterne, Miljøkontrollen og Statshavneadministrationen. I det følgende gives et oversigt over de indkomne svar.

3.1 Tidligere undersøgelser for miljøfremmede stoffer i havnesedimenter

I tabel 7 er givet en oversigt over svarene på spørgsmål no. 4:

"Er havnesedimenter blevet analyseret for antibegroningsmidler, LAS, total olie og organiske forureninger. I givet fald bedes man rapportere de fundne niveauer for de undersøgte havnesedimenter, samt tørstof og glødetabsværdier for prøverne."

Antallet af havne, som er blevet undersøgt i de forskellige amter, varierer fra en enkelt havn til flere havne. Glødetabet er altid blevet analyseret sammen med de øvrige analyser. Hovedparten af amterne har undersøgt indholdet af kobber i havnesedimenterne, fordi det har indgået i undersøgelser af andre tungmetaller i havnesedimenter. Undersøgelser af indholdet af TBT er blevet foretaget af amterne i København, Frederiksborg, Fyn, Sønderjylland, Ribe og Nordjylland, som vist i tabel 7. Det er stort set kun Lillebæltsamterne, 1998, og Århus Amt, 1998, der har undersøgt sedimenter for organiske forureninger. Fem amter har undersøgt indholdet af total hydrocarboner i havnesedimenter.

Sammenslutningen af danske Havne har svaret på spørgeskemaet, som blev sendt til Statshavneadministrationen. De har udarbejdet en fyldig oversigt over analyse af total tin, org. tin, TBT, DBT og MBT. Oplysninger er hovedsaglig baseret på tidligere publiceret materiale (Miljøstyrelsen, 1998 og 1993, Sønderjyllands Amt, 1998), samt undersøgelser foretaget af Fyns Amt af sedimenter fra Odense Havn og Lindøværftet. Desuden er inkluderet data fra endnu ikke rapporterede undersøgelse foretaget af DMU i samarbejde med Ribe og Sønderjyllands Amt samt Esbjerg Havn over antibegroningsmidler i Vadehavet samt Esbjerg og Rømø Havn. I tabel 8 er også inkluderet data fra denne oversigt. Data fra Miljøstyrelsen, 1998 og 1993, er ikke inkluderet i tabel 8.

Det fremgår af tabel 8, at meget høje koncentrationer af TBT er fundet i Rungsted Havn (1844 mg Sn/kg TS), Årøsund Fiskerihavn (48-1500 mg Sn/kg TS) og Lindøværftet (343-5712 mg Sn/kg TS). I nærværende undersøgelse er der fundet op til 1122 mg Sn/kg TS i Århus Havn (figur 8). De fundne niveauer ved Lindøværftet er meget høje. Desuden er der fundet en meget højt indhold af irgarol i Augustenborg Lystbådehavn (380 mg Sn/kg TS). Dette indhold er meget forhøjet i forhold til nærværende undersøgelse, hvor der maximalt er fundet 23 mg Sn/kg TS (figur 7).

Tabel 7
Oversigt over analyserede havnesedimenter

Amt

Kobber

TBT1

Irgarol/
Diuron/
Triazin

Organiske forure-
ninger

Total
hydro-
carboner

Havne
undersøgt

Københavns Kommune

ja

Sn/TBT

nej

nej

nej

Svanemøllen+
0rientbassinet

København

ja

TBT

nej

nej

nej

Hvidovre

Frederiks-
borg

ja

Sn/TBT

nej

nej

ja

Lynæs, Rungsted,
Hundested,

Gilleleje, Nivå (THC), Helsingør Skibsværft (THC)

Roskilde

ja

Sn

nej

få analyser

ja

Garderhøj Lystbådehavn, Køge Lystbådehavn, Køge Nordhavn, Roskilde Havn

Vestsjælland

?

nej

nej

phenol, cresol, xylenol

ja

Stigsnæs, Kalundborg

Storstrøm

nej

nej

nej

nej

nej

nej

Bornholm

nej

nej

nej

nej

nej

nej

Fyn

ja

ja

nej

ja2

3

Marstal, Søby, Bagenkop,

Fåborg, Ærøskøbing, Lindø Værft, Sejlrende Odense Fjord, Kerteminde og Lundeborg.

Sønderjyl-
land

ja

TBT

Irgarol

ja2

nej

Rømø, Augustenborg lystb., Kalvø, Årøsund, Haderslev, Augustenborg, Sønderborg Lystb. og Åbenrå Lystb.

Ribe

ja

4

4

4

ja

Esbjerg

Vejle

ja

nej

nej

ja2

nej

2

Århus

ja

Sn

nej

ja

Århus Havn, 1989

Århus og Randers samt Århus Bugt, Stavns Fjord, Randers Fjord, Mariager Fjord

Ringkøbing

 

 

 

 

 

Ingen besvarelse, da Amtet har højere prioriterede opgaver.

Viborg

nej

nej

nej

nej

nej

nej

Nordjylland

ja

TBT

nej

nej

nej

Gjøl Lystbådehavn (TBT) og Frederikshavn ved at blive undersøgt for TBT,

1 Sn/TBT betyder, at total tin og/eller TBT er blevet analyseret.
2 Lillebælssamarbejdet, 1998, har foretaget undersøgelser af sedimenterne i kystområder samt i det åbne Lillebælt.
3 Fyns Amt har undersøgte enkelte havnesedimenter for indhold af PAH’er.
4 DMU er ved at færdiggøre en rapport til Ribe og Sønderjyllands Amt over antibegroningsmidler og PAH’er i Vadehavet samt Esbjerg og Rømø Havn.


3.2 Grænseværdier for miljøfremmede stoffer

I dette afsnit resumeres i tabel 9 svarene på spørgsmålet:

"Beskriv de grænseværdier, som amtet anvender for klapning af havnesediment med indhold af ovennævnte stoffer, og/eller beskriv amtets fremtidige strategi for klapning/deponering af havnesedimenter indeholdende disse stoffer."

Tabel 9 viser, at de fleste amter har grænseværdier for kobber vedr. klapning af opgravet sediment. Derimod har ingen af amterne fastsat grænseværdier for de øvrige miljøfremmede stoffer med undtagelse af Fyns Amt, som har anvendt en grænseværdi for TBT, som nu er under revision. Vejle Amt og delvist Århus Amt har udarbejdet en strategi for klapning/deponering af forurenede havnesedimenter. Flere amter efterlyser, at Miljøstyrelsen udarbejder ensartede retningslinier for fastlæggelse af grænseværdier for de undersøgte stoffer vedr. klapning/deponering af opgravede havnesedimenter.

Tabel 8
Oversigt over analyser af TBT, DBT, MBT og Irgarol i havnesedimenter (mg Sn/kg TS). <d.l. = koncentration lavere end detektionsgrænsen. IK = ikke kvantificeret.

Havn

År

TBT

DBT

MBT

Irgarol

Københavns Amt

Hvidovre Lystbådehavn

1999

222-274

62-102

151-220

 

Frederiksborg Amt

Lynæs Havn

1999

220± 2

47± 1

12± 2

 

Gilleleje C

1999

136

29

20

 

Gilleleje B

1999

58± 11

5,9± 0,7

<2

 

Rungsted S1

1998

1844± 76

211± 17

 

 

Rungsted S2

1998

890± 1

276± 1

 

 

Rungsted S3

1998

162± 18

106± 6

 

 

Sønderjyllands Amt

Rømø

1998

23-61

1,3-9,9

<1

 

Augustenborg Lystbådehavn

1998

205-291

 

 

380

Kalvø Havn

1998

54-120

11-23

7-22

 

Årøsund Fiskerihavn

1998

48-1500

6,7-170

2,3-32

 

Haderslev Havn

1998

47

78

11

3,5

Augustenborg Havn

1998

29

58

17

18,5

Sønderborg Lystbådehavn

1998

51

4

1

10

Åbenrå Lystbådehavn

1998

<d.l.

<d.l.

<d.l

<d.l

Fyns Amt1

Marstal Færgehavn. 98, T

1998

33

10

IK

 

Søby industrihavn (værft), 97, A

1997

5201

1082

1185

 

Søby Fiskerihavn, 97, A

1997

1681

280

IK

 

Søby Færgehavn, 97, A

1997

1154

176

IK

 

Søby Lystbådehavn, 97, A

1997

1293

414

192

 

Bagenkop Færgehavn. 98, T

1998

11 – 17

IK-2,67

<d.l

 

Fåborg Værft, udenfor molen. 99

1999

82

34

23

 

Ærøskøbing Havn. 99, A

1999

757

145

56

 

Marstal Industrihavn. 99, A

1999

1.614

155

88

 

Lindø Terminal, svejebassin, før oprensning

1997

352-397

10-12

3-5

 

Lindø Terminal, svejebassin, efter oprensning

1998

155

22

<2

 

Sejlløb på fjorden, ved Flintholm

1996

170

 

 

 

Sejlløb på fjorden, ved Flintholm

1997

41

51

8

 

Sejlløb på fjorden, ved Flintholm

1997

198

434

28

 

Kanalen ved spulefelt

1997

49-72

<20

<20-38

 

Klapplads i Kattegat

1997

1-2

<20

<20

 

Lindøværftet

1998

343-5712

29-145

<24

 

Bagenkop Fiskerihavn, 99, A

1999

171

53

11

 

BagenkopHavn bassin 3, 99, A

1999

234

42

20

 

Kerteminde Lystbådehavn, 99

1999

38

14

14

 

Kerteminde Fiskerihavn, 99

1999

1908

307

161

 

Lundeborg Havn, 99

1999

128

13

3,3

 

Vejle Amt

Kolding, ny lystbådehavn

1999

38-103

<2-51

<2-10

 

DMU/Ribe og Sønderjyllands Amt

Rømø

1998

24-61

<1-10

<1

 

Vadehavet 10 forskellige lokaliteter

1998

<0,2-4,0

<0,2-2,5

<0,2-3

 

Esbjerg Havn – forskellige bassiner

1998

3-96

<2

<1

 

Nordjyllands Amt (Gjøl Havn)

Fruens Holm, st. 1

1998

2,50± 0,63

<0,3

<0,3

 

Fruens Holm,, st. 2

1998

0,47± 0,02

<0,3

<0,3

 

Gjøl st. 3

1998

0,18± 0,04

<0,3

<0,3

 

Gjøl sejlrende, st. 4

1998

0,07± 0,01

<0,3

<0,3

 

Nibe Bredning, st. 5

1998

0,19

<0,3

<0,3

 

Tabel 9
Oversigt over grænseværdier for klapning af miljøfremmede stoffer.

Amt

Kobber

TBT/
Irgarol/
Diuron/
Triazin

Organiske foruren- inger

Total hydro-
carboner

Kommentarer

Københavns Kommune

nej

nej

nej

nej

Alle havnesedimenter er forurenede og deponeres på et depot ved Lynetten bortset fra en lille mængde fra Sundby Sejlforening. Derfor ingen grænse-
værdier fastsat.

København

nej

nej

nej

nej

Ingen formulerede grænseværdier eller fremtidig strategi.

Frederiksborg

ja

nej

nej

nej

Grænseværdi for Cu svarende til diffust belastet sediment
og afhængig af glødetab. Ingen fremtidig strategi.

Roskilde

nej

nej

nej

nej

Forventer at anvende detektionsgræn-
serne som grænseværdi for klapning. For landdeponering skeles til "Vejledning i håndtering og bortskaffelse af forurenet og renset jord på Sjælland og Lolland-Falster.

Vestsjælland

ja

nej

nej

nej

Enkelte tilfælde anvendt 2x baggrundsværdien for Cu (ca. 10 mg Cu/kg). Fremtidig strategi ikke fastlagt, da udspil fra MST afventes.

Storstrøm

nej

nej

nej

nej

Problemer i fremtiden med mere forurenede sedimenter. Afventer vejledning fra MST.

Bornholm

nej

nej

nej

nej

ingen strategi p.g.a. få sager.

Fyn

ja

ja

nej

nej

Grænseværdi for Cu svarende til ca. 2x baggrundsværdi. Grænseværdi for
TBT 190 mg/kg TS i 1998 og efterfølgende 100 mg/kg TS.

Sønderjylland

ja

nej

nej

nej

Cu sammenstilles med regional baggrundsværdier eller MST’s værdier for diffust belastet sediment.

Ribe

ja

nej

nej

nej

Grænseværdi for Cu svarende til ca. 2x baggrundsværdi.

Vejle

ja

nej

nej

nej

Grænseværdi for dumpning for Cu: 500 mg Cu/kg GT ved GT³ 10%,
50 mg Cu/kg TS ved GT£ 10%. Udarbejdet "Retningslinier for bortskaffelse af optagne havbunds-
materialer, 1996."

Århus

ja

nej

nej

nej

I mange år: grænseværdi for Cu svarende til ca. 2x baggrundsværdi på GT-basis. Nu tages både koncentration og mængde i betragtning ved dumpning. I vandkvalitets-
planen for Århus Amt, 1997, er udarbejdet en strategi/plan for klapning af opgravede sedimenter.

Ringkøbing

 

 

 

 

Ingen besvarelse, da Amtet har højere prioriterede opgaver.

Viborg

nej

nej

nej

nej

Planer om nedsættelse af fælles klapgruppe for Limfjordsamterne. Afventer vejledning fra MST.

Nordjylland

ja

nej

nej

nej

Grænseværdi for Cu: 34 mg/kg TS, bevirket, at materiale fra inderhavne er blevet deponeret, mens mindre belastet sediment er klappet.


3.3 Nuværende og fremtidige behov for klapning og deponering

I bilag 8 er vist svarene på spørgsmålet:

"Beskriv i nedenstående tabel de havne, hvor klapning/landdeponering er udført og skal udføres med et skøn over det fremtidige mængder."

Det fremgår af bilag 9, at hovedparten af amterne har opgivet de klappede mængder i 1998-99 samt det skønnede behov for klapninger i perioden 2000-2003. I 1998 er klappet ca. 870.000 t og i 1999 ca. 800.000 t. Det fremtidige behov i årene 2000-2001 er ca. 1,5 mill. tons pr. år, mens det falder til 1,2 mill. t i 2002 og 0,8 mill. t i 2003. De lavere tal for 2002 og 2003 skyldes formentlig manglende viden om behovet. I Gedser, Esbjerg, Hanstholm og Hirtshals havne klappes årligt fra hver havn 150.000-300.000 t, hovedsageligt uforurenet sand.

Indberetninger fra amterne til Miljøstyrelsen over klappede mængder har normalt ligget i intervallet 3-5 mill. tons pr. år. Det tyder på, at opgørelserne i denne rapport er for lave. Dette kan delvist være forårsaget af, at mange amter har angivet antal m3 klappet sediment, som i denne rapport er blevet omregnet til tons ved at gange med en faktor 1,25. Nogle amter har anvendt en faktor på 1,8.

3.4 Beskrivelse af nuværende klapområdet

I tabel 10 er vist en oversigt over svarene på spørgsmålet.

"Beskriv klapområdet for hver havn med angivelse af afstand til klapområdet.
Hvorledes transporteres det opgravede sediment til klappladsen?
Hvor længe forventes, at der forsat kan klappes i området?
Beskriv strømforholdene i klapområdet.
Beskriv sedimenttypen i klapområdet."

Det fremgår af tabel 10, at
det opgravede havnesediment enten transporteres med klappram eller skib (uddybningsfartøj) til klappladsen;
de fleste klappladser har fra mindst 10 års kapacitet til ubegrænset kapacitet;
de fleste klappladser ligger på mere end 10 m dybde;
på de fleste klappladser er der moderat til stærk strøm, hvilket bevirker, at sedimentet spredes fra klappladsen;
sedimenttyperne på klappladser er sand og silt og enkelte steder mudder. Meget få klappladser ligger i sedimentationsområder.

De fremsendte besvarelser viser, at de fleste klappladser ligger i områder, hvor det klappede materiale bliver borttransporteret, da områderne ikke er sedimentationbassiner.

Se her!

3.5 Landdeponering af havnesediment

Amterne er også blevet bedt om at svare på følgende spørgsmål:

"Beskriv eventuelle deponeringsområder på land for hver havn med angivelse af afstand til deponeringsområdet.
Sker der afvanding af det opgravede sediment før deponering? Beskriv hvorledes?
Hvorledes transporteres det opgravede sediment til deponeringspladsen?
Hvor længe forventes det, at der kan deponeres i depotet?
Beskriv jordtype i deponeringsområdet.
Hvad er der foretaget/bliver foretaget for at forhindre evt. nedsivning til grundvandet (membran eller andre tiltag)?
Hvad er der foretaget for at forhindre udsivning til havet?"

Svarene på spørgsmålene kan resumeres som følger:
Ni amter har etableret 24 landdepoter/kystdepoter eller indspulingsbassiner;
i 1998 er der deponeret ca. 230.000 t og i 1999 ca. 425.000 t;
det skønnede behov er i 2000 ca. 340.000 t og i 2001-2003 ca. 240.000 t.
det opgravede sediment pumpes som regel til deponeringspladsen;
nogle depoter er midlertidige, hvor det opgravede sediment afvandes, hvorefter det afvandede sediment deponeres på kontrolleret losseplads;
København Havns depot ved Lynetten er det største kystnære, lukkede depot;
Ålborg havn har etableret et depot på et inddæmmet fjordareal, hvor der årligt deponeres ca. 170.000 t/år. Depotet er godkendt i 1990 og har tilladelse til at anvende depotet indtil 2010;
ingen depoter har membraner; men de er i de fleste tilfælde placeret langs kysten eller i havneområder, hvor der ikke er fare for grundvandsforurening;
ingen oplysninger er givet om jordtyper under depotet;
udsivning til havet er forhindret ved at opbygge dæmninger;
i mange depotet udledes overskydende vand til havet via et overløb. Der er i de fleste tilfælde i godkendelsen givet en minimum opholdstid for overskydende vand før udledning til havet. I landdepoter afvandes depotet ved nedsivning til grundvandet og ved fordampning. Depotet er normalt placeret tæt ved kysten, så grundvandet siver til havet.

Landdeponering af havnesedimenter er omfattet af Miljølovens bestemmelser for landdepoter. Dette betyder, at havnen skal have en miljøgodkendelse for depotet. I denne godkendelse indgår også krav til indholdet af forurenede stoffer i overløbs-/overskydende vand fra depotet.

3.6 Diskussion af klapning kontra deponering på land

I de fleste tilfælde er yderhavnen mindre forurenet end inderhavnen. Dette betyder, at sediment fra yderhavnen oftere kan klappes, mens sedimentet fra inderhavnen ofte er forurenet, så der ikke kan gives tilladelse til klapning. Det må derfor landdeponeres.

De store havne har økonomiske midler til at foretage undersøgelser af sedimenter, inden de fremsender en klaptilladelse. De får derved belyst omfanget af forureningen af det sediment, som skal opgraves. Derimod har små havne, som ofte har mindre områder at uddybe, vanskeligt ved at finansiere prøvetagning og de dyre kemiske analyser.

Havnesediment, som skal deponeres i et landdepot, er afgiftsfrit, hvis det kun bruges til havnesedimenter. Hvis depotet anvendes til andre formål, er der pålagt en affaldsafgift, som p.t. er 375 kr per ton, samt et gebyr som afhænger af lossepladsen. Derimod er der ingen afgift på klapning af havnesediment.

Analyseudgifterne vil blive væsentlig større, hvis der både skal analyseres for tungmetaller og organiske forureninger. Mange små havne vil derfor få et endnu større incitament til at landdeponere.

Der er lille incitament til at genanvende havnesedimenter, idet Skov- og Naturstyrelsen kan bevilge fritagelse for råstofafgift, som p.t er ca. 4-5 kr/m3.

3.7 Konklusion på spørgeskemaundersøgelsen

Miljøstyrelsen udsendte et spørgeskema om amternes strategi vedr. klapning/deponering af havnesedimenter til Københavns Kommune, alle amterne og Statshavneadmini-strationen (i det følgende benævnt amterne). Alle amterne har besvaret spørgeskemaet.

I næsten alle amter er der foretaget undersøgelse af kobberindholdet (samt andre tungmetaller) i havnesedimenter i forbindelse med klaptilladelser. Seks amter har undersøgt indholdet af antibegroningsmidlet TBT (DBT og MBT) i havnesedimenter; men kun Sønderjyllands Amt har rapporteret analyser af antibegroningsmidlet irgarol. Undersøgelser af organiske miljøfremmede stoffer er kun blevet foretaget af Lillebæltsamterne og Århus Amt. Fem amter har undersøgt indholdet af total hydrocarboner i havnesedimenter. Desuden har Sammenslutningen af danske Havne svaret på MST’s henvendelse til Statshavneadminstrationen, idet de har lavet en oversigt over TBT analyser udført i danske havne fra 1992-99. Hovedparten af disse data er publiceret i Miljøprojektrap-porter fra Miljøstyrelsen og er derfor ikke medtaget i denne rapport.

Meget høje koncentrationer af TBT er fundet i Rungsted Lystbådehavn (1844 mg Sn/kg TS), Årøsund Fiskerihavn (48-1500 mg Sn/kg TS) og Lindøværftet (343-5712 mg Sn/kg TS). Disse niveauer, især ved Lindøværftet, ligger væsentligt over denne undersøgelses resultater, hvor max. værdien er på 1122 mg Sn/kg TS. I Augustenborg Lystbådehavn er der fundet et meget højt indhold af irgarol (380 mg Sn/kg TS), hvor nærværende undersøgelse har fundet en max. værdi på 23 mg Sn/kg TS i Marselisborg Lystbådehavn.

Næsten alle amter anvender en grænseværdi for kobber for klapning af havnesediment. De fleste anvender en grænseværdi lig med to gange diffust belastet sediment baseret på glødetab. Derimod har ingen amter rapporteret grænseværdier for antibegroningsmidler, organiske forureninger, LAS og total hydrocarboner. Vejle Amt og delvist Århus Amt har udarbejdet en strategi for klapning/deponering af havnesedimenter. Flere amter efterlyser, at Miljøstyrelsen udarbejder ensartede retningslinier for fastlæggelse af grænseværdier for de undersøgte stoffer vedr. klapning/deponering af opgravede havnesedimenter.

Hovedparten af amterne har rapporteret de klappede mængder i 1998-99, hvor 800-900.000 t er blevet klappet pr. år. Det skønnede behov for 2000-2003 varierer fra 1,5 mill. t i 2000 til 0,8 mill t 2003. Gedser, Esbjerg, Hanstholm og Hirtshals Havn klapper årligt 150-300.000 t pr. havn bestående hovedsageligt af sandet, uforurenet, sediment.

I de fleste tilfælde transporteres det opgravede sediment til klappladsen med opgravningsfartøjet eller med klappram. De fleste klappladser ligger i områder, hvor det klappede materiale borttransporteres af moderat til stærk strøm. Meget få klappladser ligger i sedimentationsbassiner, hvor sedimentet bliver liggende. De fleste klappladser har derfor mindst 10 års kapacitet eller ubegrænset kapacitet.

Ni amter har etableret 24 landdepoter/kystdepoter eller indspulingsbassiner. I 1998 er der deponeret ca. 230.000 t forurenet sediment og i 1999 ca. 425.000 t. Det skønnede behov er i 2000 ca. 340.000 t og i 2001-2003 ca. 240.000 t pr. år. Det opgravede sediment pumpes som regel til depotet. Nogle depoter er midlertidige for at afvande sedimentet, hvorefter det deponeres på kontrolleret losseplads. Ingen depoter har membraner. De fleste depoter har et overløb, hvor overskydende vand udledes til havet efter en vis opholdstid for at reducere indholdet af partikler.

1I skemaet er de havne, hvor det målte indhold af TBT har givet anledning til et afslag på ansøgning om klaptilladelse mærket med A og de havne, hvor der efter målingen er udstedt klaptilladelse er mærket med T. Der er endnu ikke truffet afgørelse i sagerne om Lundeborg Havn og Kerteminde Havn. De havne som ikke er mærket med A eller T er havne, hvor andre forurenende stoffer ( f.eks. tungmetaller) har givet anledning til et afslag.