Modtagerne af ansøgningsmaterialet fremsender materialet til høring ved de relevante
myndigheder, afhængigt af sagens art og omfang. Følgende forhold vurderes ved de
respektive myndigheder:
- Amtet vurderer de miljømæssige forhold i alle sager om håndtering af
havbundsmateriale.
- Kystinspektoratet, som hører under Trafikministeriet, vurderer forhold omkring
etablering af anlæg på kystterritoriet og genanvendelse af rent sediment, når det
anvendes til kystfodring.
- Skov- og Naturstyrelsen, som hører under Miljø- og Energiministeriet, vurderer forhold
omkring råstofindvinding, naturbeskyttelsesinteresser og arkæologiske forhold ved alle
oprensnings-, uddybnings- og klapsager.
- Farvandsvæsnet, som hører under Forsvarsministeriet, vurderer forhold omkring
sejladssikkerhed og kabelinteresser. Farvandsvæsnet høres i alle sager om oprensning,
uddybning og klapning.
- Fiskeridirektoratet, som hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
vurderer konsekvenserne for de lokale fiskeinteresser. Fiskeridirektorat høres i alle
sager om oprensning, uddybning og klapning af havbundsmateriale.
- Søfartsstyrelsen, som hører under Erhvervsministeriet, vurderer forhold som vedrører
sejladssikkerhed i forbindelse med etablering af arbejder på søterritoriet.
De lovgivningsmæssige bindinger, som er angivet i ovenstående skema vil blive
gennemgået nærmere i de efterfølgende afsnit.
Tilladelse
Det er amtsrådet i det amt hvori klapningen ønskes foretaget, der meddeler tilladelse
til dumpning af oprenset havbundsmateriale i henhold til Lov om beskyttelse af havmiljøet
§ 26 stk. 1. Hvis oprensningen og klapning foregår i 2 forskellige amter, skal
ansøgning om tilladelse sendes til det amt, som klapningen ønskes foretaget i.
Det fremgår af "Lov om beskyttelse af havmiljøet", bilag 1, hvilke forhold
der skal tages med i vurdering ved meddelelse af en klap tilladelse. Det fremgår af
lovens bilag 2, hvilke stoffer sedimentet kun må indeholde i uvæsentlige mængder og
koncentrationer.
Det fremgår af §3 i "Bekendtgørelse om dumpning af oprenset
havbundsmateriale", at en ansøgning skal indeholde oplysninger om:
- Arten af materialet som ønskes klappet
- Mængden angivet i m3
- Tykkelsen af laget af materiale som skal oprenses og klappes
- Angivelse af arbejdsområdet
- Forslag til klapplads
- Tidsplan for arbejdet
Når amtet har modtaget ansøgningen, sendes den til relevante høringsparter, som
beskrevet i afsnit 7.1. I henhold til bekendtgørelsens §3 skal Fiskeridirektoratet,
Farvandsvæsnet og Skov- og Naturstyrelsen høres. Hvis der skal klappes i et
EF-beskyttelsesområde, eller i et område med en vanddybde på under 6 meter, skal
miljøministeren meddele samtykke hertil.
Når amtet har modtaget ansøgningen, vil amtet vurdere om der skal udtages prøver af
sedimentet for at undersøge sammensætningen af sedimentet og tilstedeværelsen af
forurenende stoffer i sedimentet. Antallet af prøver der eventuelt skal udtages og
antallet af parametre der analyseres for, vurderes i hver enkelt sag ud fra mængden, som
skal oprenses, samt ud fra potentielle forureningskilder i området. Prøverne kan blive
analyseret for en eller flere af de parametre, som fremgår af bilag 1 og 2 i
"Bekendtgørelse om dumpning af oprenset havbundsmateriale" og "Lov om
beskyttelse af havmiljøet". Amtet kan pålægge ansøgeren udgifterne til
prøveudtagning og analyse.
Analyseresultaterne danner grundlag for amtets vurdering af om oprensningsmaterialet
kan tillades klappet.
Ud fra oplysninger om klappladsen vurderes det, om sedimenttypen kan klappes på den
foreslåede plads.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 8, hvilke forhold tilladelsen kan sætte vilkår
for. Tilladelsen kan indeholde retningslinier for, hvilke forureningsbegrænsende
foranstaltninger, der skal gennemføres i forbindelse med oprensning, transport og
dumpning af havbundsmateriale. Foranstaltningerne skal sættes i værk for at sikre, at
oprensning og transport påvirker området, hvor oprensningen finder sted mindst muligt.
Tilladelsen kan indeholde vilkår om, at der skal udtages prøver under og efter
oprensningen har fundet sted som dokumentation for, at de opstillede kriterier er opfyldt.
Amtet fører tilsyn med at klaptilladelsens vilkår overholdes.
Når der meddeles en afgørelse om klapning, skal denne indeholde en klagevejledning.
Amterne skal placere klappladser på dansk søterritorium, og klappladserne skal være
optaget som retningslinie i amtsrådets regionplan, og udlagt med lempet målsætning.
Gamle klappladser indeholdende forurenet materiale skal bevares i regionplanen, også
efter at de ikke mere benyttes til klapning.
En klapplads er ikke et egentligt anlæg, men et område hvortil der i hver enkelt sag
bliver givet en tilladelse til specifik anvendelse. Vilkår for anvendelse af pladsen
opstilles i hver enkelt tilladelse. Derfor skal der ikke meddeles en miljøgodkendelse af
disse klappladser.
Klappladsens egnethed vurderes i hver enkelt sag i henhold til "Bekendtgørelse om
dumpning af oprenset havbundsmateriale"
Tilladelse til oprensning af forurenet havnesediment meddeles af amtsrådet i det amt
oprensningen finder sted i henhold til "Lov om miljøbeskyttelse" § 27. stk.2.
Det fremgår ikke af bekendtgørelser eller vejledninger, hvilke oplysninger der skal
fremsendes for at opnå tilladelsen. Det er dog praksis, at det som minimum skal oplyses:
- Hvorfor oprensningen er nødvendig.
- Arten af materialet.
- Mængden angivet i m.3
- Tykkelsen af laget af materiale som skal oprenses.
- Angivelse af arbejdsområdet.
- Forslag til metode til oprensning og evt. forslag til forureningsbegrænsende
foranstaltninger.
- Oplysninger om, hvortil materialet skal bortskaffes.
- Tidsplan for arbejdet.
Når amtet har modtaget ansøgningen, sendes den til relevante høringsparter, som
beskrevet i afsnit 7.1
Når amtet har modtaget ansøgningen, vil de vurdere om der skal udtages prøver af
sedimentet for at undersøge sammensætningen af sedimentet, hvis sammensætningen ikke
allerede er beskrevet tilstrækkeligt. Antallet af prøver der udtages, og antallet af
parametre der analyseres for, vurderes i hver enkelt sag blandt andet ud fra mængden, som
skal renses op, samt ud fra potentielle forureningskilder i området. Prøverne kan blive
analyseret for de relevante parametre, der er anført i bilag 2 i "Lov om beskyttelse
af havmiljøet". Ansøgeren kan pålægges at betale udgifterne til prøveudtagning
og analyse.
Analyserne gennemføres for, at myndighederne har et grundlag for at afgøre, om der
skal sættes vilkår for oprensningen for at minimere påvirkningen af omgivelserne.
Analyseresultaterne skal også danne baggrund for beslutningen om, hvordan materialet skal
bortskaffes, og om der skal fastsættes restriktioner i forbindelse med dette.
Tilladelserne kan indeholde vilkår for, hvilke forureningsbegrænsende
foranstaltninger, der skal gennemføres omkring oprensningen og transporten af
havbundsmaterialet. Foranstaltningerne skal sættes i værk for at oprensningen og
transporten påvirker området mindst muligt. Tilladelsen kan indeholde vilkår om, at der
skal udtages prøver under og efter oprensningen som dokumentation for at de opstillede
kriterier er opfyldt.
Når der meddeles en afgørelse, skal denne indeholde en klagevejledning.
Amtet fører tilsyn med at tilladelsen vilkår efterleves.
Tilladelse
Tilladelse til uddybning ud over offentliggjort dybde skal indhentes hos
Kystinspektoratet. Tilladelsen meddeles i henhold til "Bekendtgørelse om
henlæggelse af opgaver til Kystinspektoratet og om kundgørelse af ordensreglementer for
havne" nr. 1051 § 4.
Det fremgår ikke af bekendtgørelser eller vejledninger, hvilke oplysninger der skal
fremsendes for at opnå tilladelsen. Det skal dog som minimum oplyses
- Hvor uddybning foretages
- Hvorfor uddybning er nødvendig
- Hvilken udstrækning uddybning skal have
Hvis det opgravede materiale ønskes klappet, deponeret eller genanvendt, skal der
indhentes særskilt tilladelse hertil.
Afhængigt af sagens omfang sendes ansøgningen til høring hos relevante
høringsparter jvf. afsnit 7.1
En tilladelse kan blandt andet indeholde krav om, at der foreligger en tilladelse til
at bortskaffe det opgravede materiale, inden arbejdet kan påbegyndes.
Når der meddeles en afgørelse om uddybning, skal denne indeholde en klagevejledning.
VVM-procedure
Ved ansøgning om uddybning, skal Kystinspektoratet i henhold til § 6 i
"Bekendtgørelse om henlæggelse af opgaver til Kystinspektoratet og om kundgørelse
af ordensreglementer for havne" afgøre, om der skal gennemføres en VVM-procedure
for det pågældende projekt. I "Bekendtgørelse om miljømæssig vurdering af anlæg
på søterritoriet(VVM)", er det beskrevet, hvilke anlæg der er omfattet, og hvilke
oplysninger der skal ligge til grund for vurderingen af, om proceduren skal gennemføres.
Høringsparterne som udtaler sig om ansøgningsmaterialet skal også udtale sig om,
hvorvidt de mener der skal gennemføres en VVM-vurdering. På baggrund af udtalelser fra
høringsparter og egen vurdering træffer Kystinspektoratet en afgørelse som kan
påklages.
Miljøgodkendelse
I henhold til "Lov om miljøbeskyttelse" er det amtsrådet der meddeler
miljøgodkendelse til depoter, specialdepoter og spulefelter i henhold til
"Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse" § 33. Amtsrådet meddeler også
tilladelse til udledning af spildevand direkte til recipienten i henhold til § 28.
Det fremgår af "Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed", hvilke
oplysninger ansøgningen skal indeholde, og hvilke forhold der kan stilles vilkår for i
en miljøgodkendelse. En afgørelse skal indeholde en klagevejledning, da afgørelser kan
påklages.
Det er amtet som fører tilsyn at med vilkårene i godkendelsen overholdes.
Hvis depotet etableres som en udvidelse i søterritoriet, skal Kystinspektoratet
meddele tilladelse hertil.
Der skal betales en årlig afgift til amtet i henhold til "Bekendtgørelse om
brugerbetaling for godkendelse og tilsyn efter miljøbeskyttelsesloven". Afgiften
ligger p.t. fra 500 224.000 kr.
VVM-procedure
I henhold til "Lov om planlægning" og "Bekendtgørelse om
supplerende regler i medfør af lov om planlægning" skal der gennemføres en
VVM-procedure i forbindelse med etablering af depoter.
Det fremgår af bekendtgørelsens bilag 1 og 2, hvilke anlæg der er omfattet af
bekendtgørelsen. Hvis et depot er omfattet af bilag 1, skal der altid gennemføres en
VVM-procedure. Er depotet i stedet omfattet af bilag 2, skal amtet foretage en vurdering
af, om det er nødvendigt at gennemføre en VVM-procedure. Det fremgår af bilag 3, hvilke
forhold der skal lægges til grund for denne vurdering.
Det er amtsrådet som træffer afgørelsen, og afgørelsen kan påklages.
En ansøgning om en tilladelse til udledning af forurenet vand fra et depot, skal
fremsendes til kommunen, hvori depotet skal etableres. Kommunen afgør, om ansøgningen
skal sendes videre til behandling i amtet. Direkte udledning til recipient fra et depot
vil i udgangspunktet blive behandlet i amtet. Det er den myndighed, som behandler sagen,
der afgør, hvilke oplysninger ansøgningsmaterialet skal indeholde.
Det fremgår af "Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4", hvilke forhold, der kan reguleres i en
udledningstilladelse.
En afgørelse fra myndigheden skal indeholde en klagevejledning.
Afgift
I henhold til "Lov om afgift af spildevand", skal en virksomhed med en
udledning af spildevand direkte til recipient og virksomheder som nedsiver spildevand,
anmeldes hos Told og Skat. Denne myndighed vil påligne virksomheden en afgift, som
afhænger af mængden af spildevand som udledes, og mængden af næringssalte og
iltforbrugende stoffer i spildevandet.
En ansøgning om en tilladelse til at tilslutte spildevandsstrømmen fra et anlæg til
det kommunale afløbssystem, skal fremsendes til kommunen.
Kommunen træffer afgørelse i henhold til "Bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4" om, hvilke
forhold der skal reguleres i en tilslutningstilladelse.
Afgift
Kommunen meddeler, hvad afløbsafgiften for spildevandet skal være.
Transport
Der skal ikke meddeles særskilt tilladelse til selve transporten af det opgravede
slam. Afgørelser om oprensning, uddybning og klapning vil dog ofte indeholde
restriktioner omkring transporten, som skal efterleves.
Det er amtet som fører tilsyn med, at vilkårene overholdes.
Indberetning af opgravede mængder til klapning
Havbundsmateriale som klappes er ikke omfattet af kommunens affaldsregulativer og er
ikke omfattet af de almindelige bestemmelser for affald.
I henhold til "Bekendtgørelse om dumpning af oprenset
havbundsmateriale(klapning)", skal amtet underrettes om mængden i henholdsvis tons
og m3, umiddelbart efter klapningen er udført. Amtet skal én gang årligt
indberette til Miljøstyrelsen, hvor store mængder der er klappet det foregående
kalenderår.
Indberetning af opgravede mængder forurenet havbundsmateriale
I henhold til "Bekendtgørelse om afgift på affald og råstoffer" nr. 570 af
3. august, §11, stk. 7 er anlæg til deponering af oprensningssedimenter fritaget for
registrering. Dermed er disse virksomheder ikke omfattet af indberetningspligten(ISAG) i
henhold til "Bekendtgørelse om affald" §15 19.
Hvis sedimentet modtages på et depot, hvor der modtages forskellige typer affald, skal
det indberettes til Miljøstyrelsen, da disse virksomheder er registreringspligtige i
henhold til "Bekendtgørelse om afgift på affald og råstoffer".
Registrering af transporterede mængder
I henhold til "Bekendtgørelse om affald" skal transportører af det
havnesediment som hverken skal klappes eller genanvendes føre register over
transporterede mængder, -type, affaldets producent og afleveringssted. Disse oplysninger
skal opbevares i 5 år.
Det er affaldsproducenten, som oftest er kommune eller havn, der skal give disse
oplysninger til transportøren. Hverken transportør eller affaldsproducent er pålagt
indberetningspligt til Miljøstyrelsen. Dermed skal der ikke ske indberetning af mængden
af opgravet forurenet sediment.
Afgifter
Hvis oprenset sediment afleveres på et depot som modtager blandet affald, vil det
blive pålagt statsafgift i henhold til "Bekendtgørelse om afgift på affald og
råstoffer"
Genanvendelse
Hvis oprensningsmaterialet anvendes i stedet for jomfruelige råstoffer, skal Skov- og
Naturstyrelsen kontaktes med henblik på at få fritagelse for råstofafgiften ved
anvendelse af materialet.
Beskrivelse af myndighedsbehandling i forbindelse med genanvendelse af produktet til
f.eks. vejmateriale, strandfodring, jordforbedringsmiddel, rekreative områder som f.eks.
fugle-ø, eller mursten er nærmere beskrevet i Miljøstyrelsens arbejdsrapport om
nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|