Netværket for lokale grønne centre i form af en ansøgning til den Grønne Fond
om støtte til netværkssekretariat
Agenda 21-medarbejdere
Der findes ikke noget samlet overblik over amternes og kommunernes fremtidige visioner
med lokal Agenda 21, eller med den rolle Agenda 21-medarbejderen skal spille fremover.
Den kampagne og de fælles aktiviteter, der er igangsat, vil i forbindelse med Rio +10
i 2002, blive taget op til fornyet overvejelser og justeret i det omfang, der vurderes
behov for det. Det er hensigten, at alle kommuner og amter igangsætter en proces omkring
LA21 og udpeger kontaktpersoner, der kan formidle, koordinere og igangsætte lokale
initiativer. Der er i dag ca. 200 kontaktpersoner.
Med den seneste ændring af planloven (feb. 2000) er kommunerne og amterne forpligtet
til at udarbejde en strategi for det fremtidige Agenda 21 arbejde i første halvdel af den
kommunale valgperiode, dvs. første gang i perioden 2002-2003. Strategien skal indeholde
politiske målsætninger for Agenda 21 arbejdet indenfor fem specifikke indsatsområder.
Det forventes at denne nyskabelse vil føre til en mere strategisk indfaldsvinkel til LA21
og kvalificere bæredygtighedstankerne i den kommunale planlægning. Samlet set forventes
det lokale Agenda 21-arbejde at få et løft på baggrund af de kommende strategiske
arbejde.
Grønne guider
Den Grønne Fond har i sin beskrivelse taget udgangspunkt i en ordning med et volumen
svarende til i dag, hvor der er ca. 100 grønne guider.
Hidtidige evalueringer har vist at de grønne guider udfylder en vigtig funktion i
lokalområdet. På den baggrund vurderer fonden, at der ikke er behov for væsentlige
ændringer af formål eller sigte med ordningen. Derimod ønskes et initiativ til en
løsning, der kombinerer en forsat statslig støtte med et mere stabilt og langsigtet
lokalt engagement i finansieringen.
På længere sigt skal der fokuseres på, hvorvidt det er nødvendigt at fastholde den
ekstra ressource, som den grønne guide udgør, i det samme lokalområde ud over de
første seks år. Der kan således være andre områder, som er parate til og kan
have større nytte af at få et løft.
Fonden ser perspektiver i at udvikle og understøtte partnerskabsmodeller, som et nyt
indsatsområde. Det er en arbejdsform, hvor guiden arbejder parallelt med to (eller flere)
parter, der har brug for hinanden, hvis en miljøindsats skal lykkes. Det kan f.eks. være
beboere og gårdmænd (affald og grønne områder) eller institutioner og forældre (kost,
hygiejne og legetøj).
Naturvejledere
Naturvejlederne har en udviklingsvision, der går på at være med til at sikre en
forsat fremdrift af udviklingen mod et bæredygtigt samfund. De har en solid lokal
forankring og et godt udgangspunkt for at inddrage befolkningen aktivt i at opnå en
større forståelse og ansvar for natur og miljø. Antallet af naturvejledere bør ifølge
visionen fordobles over en tiårig periode fra de nuværende 250 til 500.
Naturvejlederordningen vil opprioritere indsatsen overfor børn og unge specielt
store børn, handicappede, målgrupper af anden etnisk oprindelse og turister
danske såvel som udenlandske.
På metodesiden er ordningen i gang med at opprioritere bæredygtighedsaspektet i
naturvejledningen ligesom formidling af kulturmiljøet også ønskes opprioriteret.
Energi- og miljøvejledere
Energi- og miljøkontorerne har i de senere år udviklet deres funktion fra den
generelle vejlederrolle i retning af en konsulent/rådgiverrolle. Samtidig står det klart
at energi- og miljø-kontorernes arbejdsopgaver i den kommende tid vil befinde sig i en
brydningstid.
Behovet for den hidtidige konkrete vejledning om tilskud til vedvarende energianlæg
vil formentlig blive reduceret på et tidspunkt på grund af anlægstilskuddets
afskaffelse for en eller flere anlægstyper. Derudover må det forventes at en række
andre aktører i stigende grad vil fokusere på lokal vejledning og oplysning indenfor
energiområdet. Endelig forventes Energistyrelsens samlede bevillinger til at fremme
vedvarende energi at være faldende i de kommende år.
Disse ændrede rammebetingelser for energi- og miljøkontorernes virke kalder på en
gentænkning af deres rolle som den lokale energivejleder. Fra Energistyrelsens side
ønsker man en særskilt evaluering af det hidtidige arbejde som grundlag for drøftelser
vedrørende en sådan nyorientering.
Grønne Centre
De grønne centre har ikke en egentlig fælles organisering, men der arbejdes med
planer om at etablere et netværkssekretariat til fremme og udvikling af LA21.
Netværkssekretariatet ønskes placeres hos et af de grønne centre og bemandes med en
fuldtidsansat. Denne person skal have til opgave at fungere som tovholder,
sparringspartner og holde kontakt til de enkelte centre. Samtidig skal personen være
opsøgende og igangsættende i forhold til samarbejdet mellem centrene, såvel som
udviklende overfor nye centre.
Tværgående emner
Organisering
Det fremgår af ordningernes perspektivpapirer, at der ikke lægges op til ændringer
af den eksisterende organisering for Agenda 21-medarbejderne, naturvejlederne og energi-
og miljøkontorerne.
Den Grønne Fond lægger heller ikke op til ændringer af organiseringen af de grønne
guider, men har dog identificeret et behov for at hjælpe styregrupperne med at få bedre
overblik over projektet. Der er således behov for fremover at vurdere projektgruppernes
kapacitet i forbindelse med nye projekter.
De grønne centre har ikke planer om en egentlig fælles organisering, men de ønsker i
stedet at etablere et fælles netværkssekretariat såfremt at de kan få finansieringen
på plads.
Finansiering
Den Grønne Fond har udarbejdet deres oplæg under den forudsætning, at ordningen
kører videre med et volumen der svarer til i dag. Fonden har samtidig tilkendegivet, at
en fortsat statslig delfinansiering vil være et effektivt middel til at styrke
engagementet i lokal Agenda 21.
Når det gælder mulighederne for en større grad af lokal finansiering svarer både
naturvejlednings- og grøn guideordningen, at denne mulighed ikke er realistisk. De
grønne guider har allerede i dag problemer med at få de lokale bidrag finansieret.
Naturvejlederordningen vurderer, at man har nået et mætningspunkt for andelen af lokal
finansiering med den nuværende fordeling, hvor 2/3 af ordningen finansieres lokalt.
Oplægget vedr. de kommunale Agenda 21-medarbejdere nævner ikke noget generelt omkring
den fremtidige finansiering, mens oplægget vedr. energi- og miljøkontorerne gør det
klart, at der er brug for at gentænke ordningen incl. finansieringsmulighederne.
De grønne centre er for en stor dels vedkommende i dag primært finansieret via lokale
basismidler, såvel som statslige projektmidler. Denne ordning forventes at fortsætte
uændret.
Støttefunktioner
Indenfor de enkelte ordninger bliver der i perspektivpapirerne givet udtryk for at de
nuværende støttefunktioner overordnet set fungerer tilfredsstillende. Undtagelsen er de
grønne centre, som ser et behov for et fælles sekretariatet.
Der sker en løbende evaluering og justering af støttefunktionerne hos de enkelte
ordninger, herunder bl.a. i forbindelse med naturvejledernes og de grønne guiders
netværk og uddannelse.
Den Grønne Fond har identificeret et særligt behov for at styrke den samlede
kompetence indenfor projektledelse og strategisk innovativ tænkning. KL vil igen tilbyde
kurser for Agenda 21-medarbejderne i kommunerne.
Opsamling
Samlet set må det forventes at ordningernes rammebetingelser ændrer sig i den
nærmeste fremtid. Overordnet har staten eksempelvis signaleret, at det lokale niveau
måske skal bære en større del af finansieringen.
De grønne guider kan forvente en større ændring, idet den eksisterende ordning efter
planen udfases fra årsskifte 2002/2003 frem til 2005, med mindre der bevilliges nye
midler på finansloven inden da. Energi- og miljøkontorerne kan formentlig også imødese
større ændringer i de kommende år.
Hos Agenda 21-medarbejderne er der generelt set ikke tegn på store ændringer af
ordningens rammebetingelser. Dette dækker dog over store lokale udsving, idet en del
kommuner i større eller mindre grad er i gang med at udvikle det lokale Agenda 21
arbejde, mens andre endnu ikke er kommet i gang eller har skåret ned i arbejdet.
Naturvejlederne forventer at fortsætte deres nuværende ekspansion uden de store
ændringer af rammebetingelserne. Endelig er der de grønne centre, som i dag fungerer
uden faste statslige bevillinger en ordning som forventes at forsætte uændret.
Alle ordningernes udviklingsvisioner bærer præg af at være indledende overvejelser.
De beskriver ordningens nuværende organisering og forslår mindre justeringer, men der
skitseres ikke en klar strategi for at videreudvikle ordningen i en ny retning.
Samtidig er der ingen af ordningerne, der skitserer en strategi, der sammentænker en
eller flere ordningers vejledningsarbejde.
I det følgende beskrives tre udviklingsscenarier for de grønne vejledere. Scenarierne
har karakter af "historier fra fremtiden" nærmere bestemt fra år 2010.
De tre scenarier omfatter: Et uinspirerende "business as usual" samt to
forskelligt vinklede mere udviklingsorienterede scenarier. De tre historier forsøger
dermed at skildre nogle relevante sammenhænge, der formodes at være vigtige at forholde
sig til i forbindelse med vejlederordningernes fremtid.
Forudsætninger
Scenarier opstilles altid på grundlag af en række forudsætninger. Det er normalt
ikke muligt klart at specificere alle disse, men nogle af de centrale kan beskrives som
følger:
Alle vejlederordningerne har vist deres berettigelse. Der er dog et uudnyttet
potentiale i ordningerne måske ikke så meget i de enkelte ordninger, som i
ordningerne som helhed.
Vejlederne har under forskellige omstændigheder vist sig at have nogle særlige
muligheder for at skabe udvikling og debat om nye ting i lokalområderne. Også her er der
dog helt sikkert muligheder for at udvikle disse færdigheder langt mere.
Særligt kommunernes engagement eller til dato manglende ditto i forhold
til lokal Agenda 21 spiller på godt og ondt en afgørende rolle for det lokale arbejde
med bæredygtighed.
Vejlederordningerne supplerer på mange måder hinanden i dag i deres tilgang til
miljø, energi og natur og dermed til en bæredygtig udvikling. Dette forhold kan
tydeliggøres og udnyttes til et øget samarbejde, hvis man vil.
Regeringens nye strategi for bæredygtig udvikling stiller vejlederne overfor nye,
aktuelle udfordringer.
Flere af ordningerne har "ondt i økonomien". Og det er sandsynligt, at
ordningerne i nær fremtid vil stå overfor et politisk krav om at skabe mere værdi for
samfundet for uændrede bevillinger måske endda for reducerede bevillinger.
Vi springer nu frem i tiden
Scenarium 1: "Business as usual"
Det er sært så svært, det stadig er at nedlægge offentlige aktiviteter med mindre
de direkte misbruger offentlige midler eller på det nærmeste chikanerer politikerne
eller andre væsentlige magthavere. Her i år 2010 er det stadig sådan, at hvis man
holder sig i det skjulte "den, der lever stille, lever godt" og
fremsætter nogle lokkende visioner, når man af og til kommer under luppen, så skal det
faktisk gå meget galt, hvis man ikke får lov at køre videre i det uendelige.
Dette er jo ikke i sig selv slemt, hvis der i øvrigt blev produceret nogle resultater,
der var gode og nyttige for samfundet. Desværre er tendensen næsten altid, at denne type
"stille" aktiviteter er stille på stort set enhver tænkelig måde
faktisk bruger de blot offentlige midler og holder nogle mennesker beskæftiget og
det er måske da heller ikke så galt, men er det nok?
Det sidste eksempel af denne karakter, der er kommet frem i offentligheden er de
grønne vejlederordninger. Disse blev etableret i løbet af 1980´erne og 90´erne med det
formål at støtte udviklingen på natur, energi- og miljøområdet i lokalsamfundene og
med en relativt høj grad af statslig finansiering.
Der var en del debat om ordningerne og deres værdi for samfundet og udviklingen
umiddelbart efter årtusindskiftet, men her lykkedes det tilsyneladende ordningerne at
frembringe nogle visioner, der overbeviste politikerne om, at de ville udvikle sig i nye
retninger fremover og løfte nye opgaver bl.a. i forbindelse med regeringens
strategi for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2001.
I 2001 og 2002 gjorde man herefter ordningernes statslige finansiering mere permanent
en enkelt ordning blev dog lukket - idet man samtidig bad ordningerne om at levere
målbare resultater. Ord som "målbarhed", "omkostningseffektiv" og
"benchmarking" mv. var meget hotte på den tid. Der kom ro om ordningernes
økonomiske situation, hvad der også på mange måder havde været brug for. Noget tyder
imidlertid på, at der kom alt for meget ro om dem, for siden har man ikke hørt meget til
dem. Der var lidt debat i 2005 og lidt i 2008, men begge gange lykkedes det ordningerne at
fremsætte nogle vagt formulerede visioner, som politikerne valgte at tro på i de
sene nattetimer under udarbejdelse af finanslovsforligene.
Hukommelsen er kort i dette land! nu er ordningerne blevet kigget lidt
grundigere efter i sømmene af EU-revisionen, og det viser sig, at visionerne fra år 2001
stort ikke er blevet tilfredsstillende realiseret på eet eneste punkt! Det samme
gælder de senere visioner. Derimod trives ordningerne tilsyneladende udmærket i
lokalsamfundene, hvor de ansatte hygger sig gevaldigt sammen med brugerne. Det skaber blot
ikke så mange resultater, næsten ingen debat og absolut ingen udfordringer det
har nærmest karakter af underholdning, og omtales da også af nogle brugere som et
udmærket alternativ til visse kinesiske og amerikanske internet-serier.
Der sker imidlertid ikke noget der er ingen vilje til at røre ved ordningerne
fra politisk hold i Danmark, og efter etableringen af Danmarks særstatus i EU efter den
5. folkeafstemnings-bekræftelse af de nu 9 forbehold, har EU-undersøgelsen ingen
retskraft i Danmark, selvom den blev iværksat via de danske medlemmer af
Europaparlamentet. Så ordningerne kommer nok foreløbigt til at køre på ubestemt tid
men det er der jo også mange andre ligegyldige forhold i Danmark, der gør
.
Scenarium 2: "Kommunerne tog over"
I løbet af 1980´erne og 90´erne blev der skabt et antal "grønne
vejlederordninger" i lokalsam-fundene. Ordningerne havde deres storhedstid mod
slutningen af 1990´erne og omkring årtusindskiftet, hvor det samlede antal vejledere i
ordningerne var over 500, og hvor ordningerne havde betydelig indflydelse. På trods af
det forholdsvis gode renomme og lovende resultater samt behovet for lokalt at arbejde med
bæredygtig udvikling, blev ordningerne i løbet af kort tid overflødige. Vejledningen
forsvandt dog ikke som aktivitet arbejdet skiftede blot helt karakter. Men hvad var
det egentlig, der skete?
Så vidt vides var ordningerne ofte til debat i Folketinget i årene efter
årtusindskiftet. Ordningerne havde her et samlet volumen, der jævnligt påkaldte sig
opmærksomhed, og emnet bæredygtig udvikling var efter mange års tøven langt om længe
ved at blive taget alvorligt på Christiansborg. De politiske grupperinger, der
oprindeligt i særlig grad støttede ordningerne, var parallelt hermed kommet noget på
retræte i forhold til de noget ukoordinerede vejlederordninger. Det var ganske enkelt et
problem at finde en dagsorden eller et plot, der kunne give ordningerne en ny troværdig
profil, der pegede fremad.
Samtidig oplevede landet i løbet af bare to år fra 2002-04 hele tre regeringsskifter,
og det var mere end et par af ordningerne kunne bære. De var i forvejen ikke alt for godt
forankrede, og uden politisk stabilitet kunne de ikke fungere. Men hovedårsagen
som også udløste de mange folketingsvalg var den kommunalreform, som efter lang
tids rumlen pludselig blev gennemført med virkning fra 1. januar 2004: Amterne blev
erstattet af to sundhedsregioner - Øst og Vest - og kommunernes antal blev reduceret fra
275 til 50. Kommunerne overtog samtidig bl.a. miljøarbejdet fra amterne.
Som led i reformerne blev et hidtil forsømt arbejdsfelt kraftigt opprioriteret: Det
arbejde, som kommunerne oprindeligt skulle lave under overskriften lokal agenda 21 - men
som helt frem til 2003 havde haltet gevaldigt - blev med eet slag løftet til at blive
hovedhjørnestenen for kommunernes strategiske planlægning og udvikling. Man kan måske
sige, at dette resultat repræsenterede et klimaks for de gamle ordningers virke.
Planloven blev omdøbt til "Lov om bæredygtig udvikling", og en lang række
krav til kommunerne om miljøprioriterede sektorplaner blev indføjet; den traditionelle
kommuneplan blev afskaffet som instrument og erstattet af en pligt til at udarbejde en
sammenhængende strategisk plan for en bæredygtig kommunal udvikling, hvor hensynet til
de fremtidige generationer i langt højere grad end tidligere skulle tages alvorligt.
Bl.a. blev der fastlagt nye procedurer for skabelse af sammenhæng mellem de økonomiske
budgetter og de langsigtede mål og planer i kommunerne, og begrebet "økologisk
råderum" blev pludselig det centrale omdrejningspunkt for mange lokalpolitiske
debatter.
De gamle vejlederordninger blev nedlagt, men bragte en væsentlig inspiration med ind i
den nye kommunale styrelseslov. De havde nemlig vist, at "lokal vejledning" kan
gøre en forskel i forhold til fremme af bæredygtighed. Kommunerne blev derfor pålagt at
etablere og basisfinansiere et større "Grønt center" pr. kommune, styret
uafhængig af kommunalstyrelsen via et bredt sammensat brugerråd. Centrene blev bemandet
med en professionel, tværfaglig enhed bestående af kommunale vejledere med
spidskompetencer indenfor naturformidling, byøkologi, sundhed & miljø og
livscyklusanalyser osv. Ideen var, at centrene skulle betjene borgere og erhvervsliv med
gratis råd og vejledning om natur, miljø og bæredygtighed.
Denne "kommunalisering" af vejlederarbejdet faldt ikke i starten i god jord
hos mange tilhængere af de gammelkendte ordninger. Det viste sig imidlertid hurtigt, at
eksempelvis frygten for, at de nye vejledere blot ville være de nye kommunalstyrelser
forlængede og ukritiske arm, var ubegrundet. De nye kommunale
"agenda-teams" fik i de fleste kommuner hurtigt den folkelige debat om den
bæredygtige fremtid op at køre; og de fik i den forbindelse samtidig sat effektivt og
forebyggende ind over for det demokratiske underskud, som mange frygtede ville blive en
uønsket sideeffekt af de nye storkommuner. De nye storkommuner indså hurtigt, at de
havde brug for nogle professionelle parter, der til stadighed kunne bearbejde og opsamle
de diskussioner i det civile samfund, som ikke automatisk faldt ind under de nye
forvaltningsregler men som ud fra en demokrativinkel var og er uundværlige.
Vejlederne fik med centrene i ryggen både synlighed, frihed og styrke til at tage de
udfordringer og det lokale konfliktstof op, som skønnedes nødvendigt. De nye agendateams
fik således en nøglerolle i arbejdet for lokal bæredygtig udvikling; Og de nye
kommunale styrings- og udviklingsplaner fik ikke mindst tilført kød og blod med det
resultat, at gabet mellem teori dvs. politisk retorik omkring bæredygtighed - og
praksis dvs. konkret handling - aldrig har været mindre end i dag.
I 2008 var det etableret i alt 60 sådanne centre med en samlet basisbemanding på ca.
1.200 vejledere. I alt ca. 2.500 lokale NGOer og foreninger bliver som en sideydelse
betjent med sekretariatsbistand mv. fra disse centre.
Succesen med kommunaliseringen af vejlederarbejdet hænger imidlertid også tæt sammen
med en anden nyskabelse, som alle kommuner dog dags dato ikke er helt på omgangshøjde
med. I 2006 tilsluttede Danmark sig det nye EU-initiativ om tværnationale
"bæredygtige kommuneforbund" (Cross-Border Councils for Sustainable Local
Initiatives), som blev igangsat på et særligt initiativ af en energisk tysk
miljøkommissær. Det vil sige nye, forpligtende samarbejder mellem kommuner
(lokalsamfund) i mindst tre EU-lande, som via en dokumenteret fremdrift dvs. med
regelmæssig audit fra EUs Miljøagentur - i forhold til styrkelse af det kommunale
økologiske råderum kan opnå en økonomisk fortrinsstilling bl.a. i form af kontante
tilskud til nye miljøforbedringer direkte fra EU
.
Scenarium 3: "Det går ufatteligt godt"
Her i år 2010 holder vi verdenskonferencen for bæredygtig udvikling i København, og
det er en meget stor begivenhed med international bevågenhed af en hidtil uset kaliber
her i landet. Det er imidlertid med god grund, da Danmark virkeligt har skabt helt
særlige resultater indenfor bæredygtig udvikling i de senere år det er faktisk
lykkedes på dette område at gøre lille Danmark til det store foregangsland
internationalt, som vi altid tidligere kun har kunnet drømme om at være.
Hvordan er det egentlig lykkedes? Det er umuligt at svare på, da det er en utroligt
kompliceret kombination af mange forhold. Der er imidlertid et bestemt forhold, der i
særlig grad er i fokus her på konferencen, og det er den helt særlige danske succes i
de sidste 5 10 år med de lokale vejlederordninger i lokalsamfundene. Disse
ordninger startede i 1980´erne og 90´erne med de grønne vejlederordninger indenfor
natur- og miljøområdet, der omkring årtusindskiftet havde nået et volumen på ca. 500
ansatte på landsplan.
I dag arbejder vejlederordningerne bredt med alle problemstillinger indenfor
bæredygtig udvikling, herunder natur, miljø, nærdemokratiudvikling, fremtidsdebatter,
viden- og kompetenceudvikling i lokalsamfundene, lokal bæredygtig erhvervsudvikling og
meget mere. Vejlederne samarbejder tæt med de lokale myndigheder og med alle mulige
lokale foreninger, interessegrupper, erhvervsvirksomheder m. v. og er i gennemsnit
finansieret halvt af staten/EU og halvt af lokalsamfundene.
Den lokale finansiering er yderligere sammensat på et utal af måder, fra ren kommunal
finansiering over alle kombinationer til ren finansiering fra private virksomheder, og der
er ydermere et meget stort volumen af frivilligt arbejde. Det samlede antal lønnede
vejledere er på ca. 2.500. Det samlede antal frivillige årsværk kendes ikke, men
vurderes at være af størrelsesordenen 8.000-10.000.
Et særligt forhold ved vejlederne er, at de er såkaldte "frie spillere" i
lokalområderne, idet de er organiseret som foreninger, grønne centre eller egentlige
virksomheder med lokale bestyrelser, der råder over økonomien, uanset hvor pengene
kommer fra. De fungerer dermed som en slags "facilitatorer" i lokalsamfundene,
der kan rejse et hvilket som helst spørgsmål, organisere debatter, bringe parter sammen,
der ellers ikke kommunikerer og på alle tænkelige måder gå på tværs af systemerne.
Der er i Danmark nærmest opstået en særlig kultur omkring dette vejlederbegreb
en kultur med en særlig "handlingsviden", som folk kommer fra hele verden for
at studere.
Hvordan er dette lykkedes så godt? Det begyndte antagelig i 2001-02, hvor der var
nogle ret stormfulde debatter om vejlederordningernes fremtid i folketinget en
situation, der meget let kunne have ført til ordningernes ophør efter få år. Det skete
imidlertid ikke, og hovedårsagen var, at vejlederordningerne satte sig sammen og skabte
en fælles vision om fremtiden en vision, hvor de skulle spille en væsentlig rolle
i etableringen af en bæredygtig udvikling i de danske lokalsamfund på baggrund af
ordningernes samlede erfaringer på dette tidspunkt ikke mindst erfaringerne med
funktionen som "uafhængig tredjepart" i lokalsamfund, erfaringer der på dette
tidspunkt var enestående i verden, men spredt over et større antal vejlederordninger,
der kun i begrænset omgang samarbejdede.
Det rigtigt vigtige var imidlertid ikke visionen der dog reddede ordningernes
økonomi for endnu et år - men det forhold, at nøglepersoner fra alle ordningerne i det
følgende år satte sig sammen, og gennem et meget intenst arbejdsforløb over 8 måneder
udarbejdede en meget konkret, gennemtænkt og operationel plan for en fælles realisering
af visionen. Noget sådant var ikke før set i Danmark, og det vakte i høj grad
politikernes respekt ikke mindst fordi vejlederordningerne for en behersket øgning
af finansieringen over 5 år påtog sig nogle meget betydelige opgaver i
regeringens på dette tidspunkt helt nye handlingsplan for en bæredygtig udvikling. Siden
kom der endnu flere vejledere til, idet andre ordninger - som dækkede andre områder af
bæredygtighedsarbejdet også meldte sig på banen.
Den nationale handlingsplan var på dette tidspunkt meget åben og uforpligtende
for ikke at sige en anelse tynd! og vejlederordningernes initiativ var faktisk
starten til en lang række tilsvarende initiativer i de følgende år fra andre aktører i
samfundet for at gøre planen mere troværdig og realistisk. At ordningernes plan så
også i høj grad fik medvind fra den pludselige frygt, der blev skabt i hele
befolkningen, da benzin-additivet MTBE i 2005 da det for længst var taget helt ud
af brug - uopretteligt havde ødelagt op mod 20% af grundvandet, er en anden sag. At det
på den anden side også spillede positivt ind, at lokalsamfundene og nærdemokratiet
styrkedes meget væsentligt via lovgivning fra EU var selvfølgelig lidt heldigt
men heldet følger nu ofte dem, det tager stafetten på det rigtige tidspunkt!
På CNN ser vi lige nu den amerikanske præsident i en hjertelig og intens samtale med
formanden for det danske vejledernetværk forud for konferencesessionen om
nærdemokrati-udvikling i lokalsamfund, der er planlagt og ledes af netværket. Også den
danske minister for miljø og tværsektoriel samordning er på talerstolen
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|