6.1 Indledning
En hel del mennesker i Danmark er i dag klar over, at arbejdet med at skabe en mere
bæredygtig fremtid vedkommer os alle. Denne erkendelse kan ses som en vigtig overordnet
indikator på, at miljøarbejdet i Danmark de sidste 20-30 år har båret frugt. Alle ved
samtidig, at arbejdet ikke overstås i en håndevending.
Hvor stort et bidrag den lokale vejledning har ydet i denne sammenhæng er vanskeligt
at gøre op. Det er endvidere karakteristik, at der ikke automatisk er en kobling mellem
holdning og handling, selv når vidensniveauet generelt er højt.
Meget kan derfor tale for, at miljøstrategierne generelt - og i denne sammenhæng
specielt de lokale og folkeligt orienterede strategier bør tages op til revision.
Det er specielt aktuelt i forbindelse med regeringens nationale strategi for et
bæredygtigt Danmark juni 2001. Her er der er opstået nogle udfordringer, som vejlederne
kan tage op.
I det følgende bearbejdes seks temaer/ problemsæt, der påvirker mulighederne for at
den lokale vejledning får de bedst mulige arbejdsbetingelser og muligheder for succes.
Temaerne er:
- Lokal vejledning som strategi for bæredygtig udvikling
- Vejledernes rammebetingelser og organisering
- Spredning og forankring blandt lokale aktører og brugere
- Synergi og samarbejde mellem ordningerne
- Finansieringsproblematikken - nu og i fremtiden
- Muligheder for EU-finansiering
Indledningsvist skal det slås fast, at der frem til nu allerede er sket en rivende
udvikling på vejledningsområdet. De efterfølgende diskussioner drejer sig derfor
primært om at fokusere på nogle emner og perspektiver, som kan medvirke til at udvikle
indsatsen for bæredygtig udvikling yderligere med vejledernes mellemkomst.
Miljøspørgsmål har gennem flere årtier været håndteret af den offentlige
administration som samtidig ofte er blevet holdt til ilden af lokale græsrødder
og grønne foreninger.
Den lokale vejledning repræsenterer en anden tilgang. Man kan sige, at der i løbet af
de seneste årtier er kommet ny type aktør på banen, som via dialog,
holdningsbearbejdelse, oplevelser og projektudvikling forsøger at fremme forskellige
aspekter af bæredygtig udvikling lokalt. Det sker i tæt samspil med befolkningen, lokale
organisationer m.v.
Den lokale vejleder er ikke en ensartet størrelse, men repræsenterer forskellige
indsatsområder, tilgange og historiske baggrunde. Ligeledes finder vejledningen sted i
forskellige sammenhænge.
For eksempel har den lokale Agenda 21-medarbejder udgangspunkt i den kommunale
administration. Her har vejlederen delvis lagt myndighedskasketten på hylden til fordel
for en ny dialogbaseret indgang til lokale aktører. Med omvendt fortegn har energi- og
miljøvejlederne oprindeligt været græsrødder. I dag er der tale om lønnede
medarbejdere med en klar faglig profil, som bruges i dialogen med borgere m.v. Endelig
optræder eksempelvis mange grønne guider i en rolle som uafhængig tredjepart i dialogen
mellem borgere og myndigheder.
Vejlederne har på hver deres måde medvirket til at virkeliggøre den danske miljø-,
energi- og miljøpolitik. Alt i alt rummer de lokale vejledere det gælder også
vejledere, der ikke er omfattet af denne evaluering - således nogle kvaliteter og nogle
initiativmuligheder, som ikke umiddelbart kan eller vil overtages af andre lokale
aktører.
Den nationale strategi for bæredygtig udvikling
Regeringens udspil til Danmarks strategi for bæredygtig udvikling - udvikling med
omtanke fælles ansvar fra juni 2001 udpeger en række væsentlige fremtidige
indsatsområder omkring bæredygtig udvikling.
Borgerinddragelse og lokal Agenda 21 er udpeget som indsatsområde. Det er derfor
bemærkelsesværdigt, at strategien ikke kommer med et bud på, hvilken rolle den lokale
vejledning skal spille fremover. Overordnet set kan det således diskuteres, om den
nationale strategi vægter borgerinddragelse, lokal Agenda 21 og lokal vejledning nok.
Risikoen for, at der kommer et tomrum mellem de overordnede hensigter og mål for
bæredygtig udvikling og den konkrete lokale indsats og forankring, er i forvejen stor.
Hér kan den lokale vejledning måske spille en stor rolle.
Udfordringen består i at finde den rigtige afvejning mellem en top-down tilgang og en
bottom-up tilgang. En bottom-up tilgang fokuserer på at etablere lokal dynamik, der
"nedefra" kan skabe udvikling og lokalt tilpassede løsninger. Endvidere handler
det om demokratisk indflydelse omkring miljøspørgsmål et tema, som Danmark bl.a.
har forpligtet sig til via Århus-konventionen.
På den side handler top-down tilgangen om, at udvikle de overordnede strukturer og
rammer for en bæredygtig udvikling. Det sker f.eks. via en målrettet lovgivning,
afgiftsstrukturer, vidensudvikling m.v. Begge tilgange er nødvendige og afhængige af
hinanden, når en kompleks og vanskelig dagsorden som bæredygtig udvikling skal
håndteres. Samlet set tegner der sig et billede af, at den lokale vejledning i højere
grad bør tænkes strategisk ind i den nationale indsats omkring bæredygtig udvikling.
Lokal vejledning med synlig profil
Når den lokale vejledning endnu ikke har en så fremtrædende strategisk placering kan
det måske skyldes, at "lokal vejledning" som sådan ikke har en specielt
tydelig og selvstændig profil.
Fra en statslig synsvinkel kan man sige, at lokal vejledning generelt ikke helt er
trådt i karakter, som et selvstændigt virkemiddel, der kan supplere og spille sammen med
andre virkemidler i arbejdet for bæredygtighed. Dette gælder i en vis grad også
naturvejlederne, der nok har en relativ synlig profil overfor befolkningen, men som
ordning ikke er tænkt ind i en strategisk ramme for arbejdet med bæredygtighed.
Omvendt er de grønne guider fra centralt hold netop tænkt ind som en indsats, der
skal understøtte bæredygtighedsarbejdet, men ordningen synes at mangle bredere synlighed
i forhold til befolkningen.
Der er således en vigtig fælles udfordring for ordningerne i at synliggøre og
profilere den lokale vejledning som en strategi omkring bæredygtig udvikling. I det
politiske landskab må det fremstå endnu tydeligere, hvad den lokale vejledning kan i
forhold til andre strategier og aktører - på området.
Der er samtidig gode muligheder for at skabe en betydelig synergieffekt ved at få den
lokale vejledning til at spille bedre sammen med centrale initiativer og kampagner. Det
centrale niveau kan på den anden side få hjælp af de lokale vejledere til at bringe
centrale miljøbudskaber ud lokalt. I forlængelse heraf kan vejlederne hjælpe
beslutningstagerne med råd og information om, hvad der har gennemslagskraft hos de lokale
aktører.
Det er i denne sammenhæng vigtigt at fremhæve, at de fem hér omtalte ordninger kun
udgør en del af den samlede vejledning, der finder sted i relation til emnet
bæredygtighed. De fem ordninger repræsenterer primært de miljø-, energi- og
naturmæssige aspekter af bæredygtig udvikling og dækker dermed miljødimensionen af
bæredygtig udvikling. Bæredygtig udvikling har herudover en social og en økonomisk
dimension.
Det er således en fælles udfordring for alle der arbejder med bæredygtig udvikling,
at bringe lokal vejledning i fokus som eet ud af flere centrale virkemidler, der kan gøre
målet til virkelighed.
6.3 Vejledernes
rammebetingelser og organisering
Den enkelte vejlederordning, såvel som den enkelte vejleder er underlagt en række
rammebetingelser for det daglige virke. Rammebetingelser ligger i forskellige niveauer fra
det centrale til det lokale og til den enkelte vejleders arbejdsforhold. Finansieringen er
et væsentligt tværgående tema, der behandles selvstændigt i afsnit 6.6.
Vejledernes generelle rammebetingelser Den lokale vejledningsindsats kan stå i en
meget svær situation, hvis ikke de generelle rammebetingelser i form af lovgivning,
afgifter m.v. understøtter det lokale arbejde.
Lovgivningen kan i nogle tilfælde være en direkte barriere for gennemførelsen af
konkrete projekter. F.eks. har det været en lang proces at få lovgivningen omkring
anvendelse af regnvand i husholdninger på plads. Også på Agenda 21-området er det
sandsynligt, at en mere kontant lovgivning overfor kommunerne ville have drevet arbejdet
betydeligt længere frem, end tilfældet er i dag.
På den anden side kan den lokale vejledning understøtte implementering af centrale
beslutninger i form af programmer, støtteordninger, handlingsplaner og aftaler. Energi-
og miljøvejlederne har f.eks. deltaget aktivt i implementeringen af elvarmekonverteringen
via en lokal uvildig vejledning til borgerne, samt i øvrigt vejledt borgerne om
Energistyrelsens standardtilskudsordning til vedvarende energi.
De politisk fastlagte økonomiske forudsætninger i form af takster, grønne afgifter
og støttemuligheder har ofte afgørende indflydelse på hvorvidt konkrete tiltag
gennemføres. På den anden side er erfaringen også, at gode økonomiske forudsætninger
ikke altid er tilstrækkeligt. I mange kommuner er der utvivlsomt økonomiske besparelser
at hente ved fx at vælge ressourcebesparende installationer osv. Det sker bare ikke i det
omfang, det kunne. Vaner, holdninger og viden er vigtige faktorer at påvirke, og her kan
den lokale vejledning spille en vigtig rolle.
En anden form for generel rammebetingelse udgøres af de sidste 30 års trends og
svingninger i samfundet. I 1970-80erne var befolkningen generelt meget optaget af
fællesskabet og solidariske løsninger, og miljøbudskaberne havde let ved at finde
grobund. Mens 1990erne har været et årti med individuelle hensyn i højsædet med
den konsekvens, at de fælles problemer og udfordringen er gledet mere i baggrunden.
Derudover har andre emner haft højere prioritet i samfundsdebatten. Nu gider vi ikke
mere affald og afkald, synes devisen nu at være. Der kan med andre ord konstateres en
slags metaltræthed i miljødebatten, som over en bred kam stiller vejlederne overfor nye
udfordringer, når budskaberne skal ud.
Overordnet organisering og styring af ordningerne
Den overordnede organisering og styring af de lokale vejlederordninger varierer en
del. Nogle af vejlederne er på godt og ondt en del af den offentlige forvaltnings- og
beslutningsstruktur. De lokale Agenda 21-medarbejdere og en stor del af
naturvejledningerne er ansat i kommuner og amter. En del naturvejlederne er statslige
ansatte. For de kommunale Agenda 21-medarbejdere og de vejledere der er tæt på
kommunen - er en af de store udfordringer at få lokal politisk ejerskab og styring
omkring Agenda 21.
De grønne guider og de ikke-statslige naturvejledere under tips- og lottomidlerne
formes i højere grad af de overordnede programbeskrivelser, der ligger til grund for
ordningerne i henholdsvis den Grønne Fond og Friluftsrådet. Frihedsgraden ligger i de
konkrete projektbeskrivelser og i de beslutninger, der tages i de tilknyttede lokale
styregrupper.
De grønne guider er blevet beskrevet som "frie spillere", der kan skabe
dialog og resultater i feltet mellem kommune og borgere. Der er dog nogle gange i stedet
tale om "frisatte spillere", som mangler kontakt til eller opbakning fra vigtige
lokale aktører. Den lokale vejledning må tænkes ind i forpligtende netværk for ikke at
blive frit svævende.
Energi- og miljøkontorerne er organiseret som selvstændige foreninger med egen
bestyrelse og medlemskreds. I praksis udøver Energistyrelsen dog en rammestyring. I de
årlige bevillinger til SEK (Samvirkende Energi- og Miljøkontorer) beskrives overordnet,
hvilke fælles opgaver der skal løses på energi- og miljøkontorerne. Det fokuserer
indsatsen på de indsatsområder, som finder støtte centralt.
De grønne centre er for en stor dels vedkommende også organiseret som selvstændige
foreninger med egen bestyrelse og medlemmer. Centrene har generelt et spillerum til at
lægge deres egen profil og strategi i den lokale indsats.
Et andet vigtigt styringsinstrument er projektansættelse. Fordelen er bl.a., at man
kan definere målrettede ad hoc-indsatser, eller mere bredt sætte ind på at styrke et
område i en periode uden at være bundet af faste omkostninger og lønninger på lang
sigt. Ikke kun blandt administratorerne, men også blandt vejlederne kan man finde støtte
til projektansættelser, selvom projektansættelser også kan have sine negative sider,
jf. senere.
Generelt tegner der sig et billede af stor lokal frihed til at præge den lokale
vejledningsindsats. For naturvejledere, grønne guider og energi- og miljøvejlederne sker
det dog samtidig indenfor nogle centralt fastsatte rammer.
Det er i den sammenhæng interessant, at vejlederne generelt giver udtryk for, at de
har stor frihed til at forme deres eget jobindhold. På tværs af diverse centrale og
lokale styringsmekanismer har den enkelte vejleder således stor indflydelse på, hvordan
den konkrete indsats og dagligdag former sig. En stor del af vejledernes generelle
jobtilfredshed bunder formentlig heri.
Fra ordningernes side er fordelen at man får løst en række opgaver af en engageret
medarbejderskare, der "går langt på literen" fordi de selv har været med til
at tilrettelægge dagligdagen. Dermed bliver ordningernes uddannelse, de faglige netværk
m.v. ikke kun et spørgsmål om vidensopbygning, men også potentielt et vigtigt
styringsredskab for og en kvalitetssikring af vejledernes indsats, idet indsatsen
sjældent kan styres og overvåges præcist gennem traditionelle ledelsesmæssige
kommandoveje.
Organisering af brugerne
De lokale vejlederordninger prøver i forskellig omfang, at "organisere"
brugerne. Foreningsstrukturen omkring energi- og miljøkontorerne, nogle af de grønne
centre og de grønne guider udgør et meget håndfast forsøg på at bringe brugergruppen
tæt på og aktivere og engagere dem i arbejdet.
I denne sammenhæng fremhæver især de grønne centre faren i alene at få
"pinger" og "organisationsformænd" med i bestyrelserne.
Græsrødderne er også vigtige, da de mange gange har bedre tid og lyst til at bakke
centret op. Det giver en lokal forankring og et "fast" netværk men
måske kun indenfor en snæver kreds.
Agenda 21-medarbejderne arbejder udadvendt i forhold til borgerne, men finder også i
stort omfang brugere indenfor deres eget system. De arbejder eksempelvis ofte med
institutionsområdet med tilhørende brugere med emner som miljøstyring, miljø og
sundhed, økologi i børnehaven. Her er de forvaltningens "egen mand", og derfor
hjulpet godt på vej. På den anden side giver det en svaghed i forhold til at fungere som
en uafhængig part overfor den almindelige borger.
De kommunalt ansatte naturvejledere finder også deres kunder indenfor "eget"
system, idet en primær målgruppe udgøres af folkeskolen. Den store gruppe af
naturvejledere, der er ansat i skovdistrikterne, har rollen som "systemets"
ansvarlige for det særlige "forretningsområde", som naturvejledningen udgør.
Hér udgør den bagvedliggende basisorganisation vejlederens formelle organisatoriske
bagland.
Samlet set er der både brug for den interne og den eksterne lokale vejleder. I begge
tilfælde bliver det en vigtig udfordring at tilpasse indsatsen til brugernes ønske om
involvering.
For at styrke involveringen inddrages nøglepersoner og ildsjæle fra lokale
foreninger, bydele/lokalsamfund eller fra de amtslige og kommunale forvaltninger ofte i
vejlederens bestyrelser, styregrupper, koordinationsgrupper eller lignende. Andre
engagerede lokale aktører inddrages i uformelle netværk, borgerpaneler m.v. Dette giver
potentielt en større fleksibilitet i valget af emner, adgangen til nye målgrupper og
graden af involvering.
Almindelige borgere skal have mulighed for at gå til enkeltstående arrangementer, men
skal derudover også have mulighed for at engagere sig i (tidsbegrænsede)
projekter/forløb. Et godt eksempel er lokale forløb med grønne familier, hvor
familierne kan deltage i fællesmøder, få besøg f.eks. af den grønne guide og
konkurrere om at spare på el, varme og vand mv.
Den enkelte vejleders arbejdsforhold
Den enkelte vejleders arbejdsforhold varierer en del. Men den generelle vurdering er,
at de er nogenlunde i orden. Der er dog enkelte Agenda 21-medarbejdere og grønne guider,
der ikke er tilfredse. En del af de grønne guider arbejder delvist eller helt alene,
hvilket kan give anledning til isolation. Derudover kan manglende ressourcer og svigtende
lokal opbakning være en vigtig faktor. Dette gælder også for Agenda 21-medarbejderne,
der eksempelvis kan føle sig i klemme, når politiske hensigtserklæringer ikke bakkes op
af håndfast støtte til agenda-arbejdet.
Generelt tegner der sig et billede af, at det er vigtigt både fagligt og menneskeligt,
at have daglige kollegaer. Det kan ikke alle ordninger leve op til.
Den enkelte vejleder kan imidlertid i flere tilfælde hente støtte flere steder. Der
er opbygget faste netværk og støttefunktioner indenfor flere af ordningerne, som det
eksempelvis kendes fra naturvejledernes og de grønne guiders grunduddannelse og løbende
netværkskoordinering. For det andet er der mulighed for at etablere et samarbejde med
andre lokale vejledere i lokalområdet. De lokale energi- og miljøkontorer samt de
grønne centre er forskellige bud på, hvordan den nødvendige faglige og sociale tyngde
omkring den lokale vejledning kan sikres udenfor de offentlige myndigheders regi.
Samtidig er det vigtigt med en velfungerende beslutningsstruktur. Hvad enten det er en
styregruppe eller en foreningsbestyrelse skal den kunne fungere professionelt, bl.a. i
rollen som arbejdsgiver. Det kræver træning at være i en styrende funktion. Det har
f.eks. i nogle tilfælde givet vanskeligheder, at de grønne guider startede op med
"utrænede" styregrupper. Fra de samvirkende energi- og miljøkontorers side har
man også haft dette problem inde på livet, og ligefrem udarbejdet en håndbog om emnet
til at støtte bestyrelserne/vejlederne.
Endelig er ansættelsesformen en afgørende faktor for de lokale vejledere.
En fast ansættelse eller en form for løbende fast basisbevilling er ofte vigtig
m.h.t. at fastholde medarbejderne og opbygge de nødvendige kvalifikationer.
Projektansættelse bruges i næsten alle ordninger, men skaber uundgåeligt en vis
jobmæssig utryghed. En anden negativ side er, at megen tid anvendes på fundraising. På
den anden side kan den tilsyneladende jobmæssige utryghed, der skabes via
projektansættelse, også blive en vane eller et vilkår, som man finder sig i og
til en vis grad også trives med, fordi projektarbejdet ofte giver nogle udfordrende
opgaver, fagligt og personligt.
Støttefunktioner og netværk
Til rammebetingelserne hører ligeledes de generelle, overordnede støttefunktioner,
som primært understøtter kommunikation (IT-systemer) og uddannelse samt ordningsinterne
netværk på landsplan og regionalt. Ikke alle ordninger er dog forsynet med full-scale
støttefunktioner.
De grønne guider og naturvejlederne har set i forhold til de øvrige vejledere en ret
god, institutionaliseret støttestruktur at læne sig op ad. I den anden ende har de
grønne centre ingen fælles støttefunktioner, men en netværksorganisering står på
ønskesedlen. Energi- og miljøvejlederne har ingen permanente uddannelsesforløb men
mange interne forløb, hvor bl.a. kollegerne underviser hinanden. De kommunale
medarbejdere efterlyser generelt bedre uddannelsesstrukturer, og kæder bl.a. dette sammen
med, at de varetager ansvaret for et "kommunalpolitisk stedbarn".
Samlet set har de generelle støttefunktioner i form af uddannelser, temadage/kurser,
netværk m.v. en vigtig videns- og kulturdannende funktion. Det er også hér, ordningerne
kan medvirke til at styre og udvikle det faglige arbejde.
Etableringen/videreudvikling af egentlige grunduddannelser og efteruddannelse er
vigtigt for alle ordningerne. Samtidig er uddannelsen vigtig i forhold at skabe den
professionelle profil indenfor de enkelte ordninger. Det kan dog diskuteres hvilke
elementer, der skal vægtes i uddannelserne. På den ene side er der snævert faglige
kvalifikationer, og på den anden side er der generelle emner som kommunikation,
pædagogik, formidling, projektstyring m.v. Energi- og miljøvejledernes efteruddannelse
lægger vægt på det første, mens de grønne guiders og naturvejledernes uddannelse
lægger vægt på det sidste.
Det er vanskeligt at finde den rette balance mellem faglig viden og "proces"
viden. Det ideelle er nok, når vejlederen behersker begge dele. Særligt i en situation,
hvor nye målgrupper opsøges, er det vigtigt at kunne møde folk, der "hvor de
er", dvs. at man eksempelvis kan sætte sig reelt ind i landmandens eller den unges
livssituation og præferencer mv. Dette kræver færdigheder som psykologisk forståelse
og empati. På den anden side skal vejlederen også gerne have noget med "i
posen" rent fagligt set, som er vedkommende for den pågældende målgruppe.
Det er således en konstant udfordring at overveje, hvordan vejledernes konkrete
handlekompetencer udvikles bedst. Udveksling og afprøvning af konkrete metoder og
koncepter er en meget direkte vej til læring, men det er samtidig vigtigt at samle op og
evaluere, hvad der dur og hvad der ikke gør. Hér kan alle ordninger gøre en indsats for
at forbedre videngrundlaget for det fremtidige arbejde.
6.4 Spredning og
forankring blandt lokale aktører
Der er sket en udviking i lokalområderne omkring miljø, energi og natur og dermed
omkring bæredygtig udvikling. På tværs af alle ordninger og geografiske skel vurderer
vejlederne og brugere, at vejledningen har gjort en forskel. Det er dog svært at give
karakterer, når det samlede resultat skal gøres op. Det samme gør sig gældende m.h.t.
til den samlede spredning. Naturvejlederne har haft over en halv millioner besøgende,
mens andre af ordningerne har haft langt færre kontakter. Men hvad tæller mest
mange kontakter eller dyb involvering af få, men vigtige lokale nøglepersoner og
ildsjæle?
Målgrupper og emner
Den lokale vejledningsindsats dækker forholdsvis bredt indenfor den miljømæssige
dimension af bæredygtighed. Man kan dog ikke sige, at det er sket udfra en overordnet og
gennemtænkt plan, så spørgsmålet er hvorvidt vejledningen kommer ud, hvor den skal.
Samlet set fokuserer de fem vejlederordninger på borgere, frivillige foreninger,
skoler og daginstitutioner, samt teknisk forvaltning. En række andre målgrupper
håndteres i forskellig grad indenfor de enkelte ordninger, mens andre er ladt noget i
stikken.
Det er derfor værd at overveje om der er målgrupper, der generelt fortjener en
større opmærksom, f.eks. servicevirksomheder og detailhandel. De er miljømæssigt set
vigtige - både m.h.t. til afsætning og drift. Det samme gælder den egentlige industri,
men det er et åbnet spørgsmål, om det er de her nævnte vejledere, der primært skal
tage sig af denne gruppe. I Vejle amt har kommunerne og amtet således haft stor succes
med Green Network, der er blevet bakket op af mange lokale virksomheder.
Blandt borgermålgruppen peger mange vejledere endvidere med beklagelse på, at de unge
mellem 15-30 år stort set er fraværende. Også landbruget, turisterhvervet og
servicevirksomheder og detailhandlen synes at være grupper, der ikke dækkes så godt
ind.
Det samme differentierede billede tegner sig i de emner, der tages op. Emner som
ressourceforbrug og sundhed og miljø vægtes generelt højt i indsatsen, mens der ikke
så ofte tages fat på mere generelle emner såsom levevilkår og livsstil. Det er
interessant, at der generelt er god overensstemmelse mellem de emner, brugerne ønsker at
prioritere fremover og de emner, vejlederne arbejder mest med i dag.
Det er imidlertid ikke sikkert, at disse emner og indfaldsvinkler er de mest relevante
set udfra et overordnet perspektiv. Ikke-lokal forurening (CO2 m.v.), livsstil
og forbrug, levevilkår og selve den sociale organisering kunne f.eks. være bud på
emner, der er meget relevante omkring en bæredygtig udvikling.
Flere af disse emner vurderes klart at ligge indenfor den emneramme, de fem ordninger
samlet set beskæftiger sig med, men andre vejledere har naturligvis også en relevans
her, f.eks. sund by-butikkerne.
For det andet er det heller ikke sikkert, at de valgte emner, er de mest interessante
udfra et lokalt perspektiv. Emner som ældrepleje, børnepasning, sundhed er fagområder
med meget stort lokalt fokus. Vejledningen kan i højere grad medtænke fokusområder som
disse i tilrettelæggelsen af vejledningsarbejdet. Skal man fange folks interesse om
miljøarbejdet, der "hvor de er", er det netop vigtigt at kunne bringe
miljøspørgsmålet ind i de aktuelle sammenhænge på en kompetent måde. Når der f.eks.
gøres en miljøindsats i skolen og børnehaven kan hjemmet inddrages omkring de temaer,
der tages op, f.eks. vandbesparelser, affaldssortering m.v.
Udgangspunkt i den lokale virkelighed
Er der en geografisk forskel på den lokale vejledningsindsats? Ser man på landkortet
er der en naturlig koncentration omkring de større byer. Der tegner sig dog generelt en
pæn fordeling på landsplan.
Der eksisterer alligevel en forskel i indsatsen mellem by og land. I de større byer er
de synlige miljømæssige problemer tydeligere end på landet, hvilket nok skaber en bedre
grobund for at prioritere en indsats på området. I landområderne er der samtidig et
mindre befolkningsgrundlag, samt generelt færre ressourcer til rådighed. "Det
skæve Danmark" slår også igennem, hvad angår mulighederne for at prioritere en
udviklingsorienteret lokal vejledning.
Vejledningen har under alle omstændigheder et fælles krav om at integrere vejledning
med den lokale virkelighed. Når det lokale og ikke de overordnede idealer er
udgangspunktet, er det vanskeligt at komme med et isoleret miljøbudskab. Det kan derfor
give mere dynamik at koble bæredygtighed til udviklingen af lokalsamfundet i bred
forstand. Det kan f.eks. ske i forbindelse med obligatoriske opgaver som
kommuneplanlægning, affaldsplanlægning m.v., der kan udvikles og bruges som naturligt
afsæt for gennemførelsen af lokal processer omkring Agenda 21 og bæredygtig udvikling.
Vejledningens resultater og effekter
Analysen af vejledningens resultater og effekter har grundlæggende været baseret på
vurderinger fra implicerede vejledere og brugere/samarbejdspartnere.
For det første er såvel vejledere som brugere/ samarbejdspartnere blevet spurgt
systematisk om deres vurdering af vejledningens resultater indenfor to hovedområder -
emner og aktiviteter. Der tegner sig generelt et positivt billede på tværs af
ordningerne. Hvor der er gjort en indsats, er der ofte opnået resultater.
I undersøgelsen er der generelt ikke emner eller aktiviteter, der skiller sig ud ved
at give bedre eller dårligere resultater end andre. Der kan derfor ikke gives nogle
generelle anbefalinger om, at der er bestemte målgrupper, aktiviteter og emner, som er
nemme eller svære at opnå resultater omkring. Der er dog ingen tvivl om, at den enkelte
vejleder opbygger sig et billede af, hvad der fungerer og ikke fungerer. Her er det
vigtigt, at de enkelte vejledere bliver udfordret f.eks. via dialog med andre vejledere.
Nogle vejledere har angivet, at de ofte vægter indsatsen der, hvor de
erfaringsmæssigt opnår gode resultater. Det betyder dog ikke nødvendigvis at man
fravælger en målgruppe som f.eks. borgerne selvom den kan være svær at håndtere. Der
er tale om en løbende læreproces, hvor man prøver med nye aktiviteter og nye emner. På
den anden side er der målgrupper som f.eks. detailhandlen, hvor der samlet set ikke er
lagt en stor indsats i nogle af vejledningsordningerne. Der er ikke i undersøgelsen
spurgt nærmere ind til hvorfor. En mulighed kan være, at detailhandlen ikke opfattes som
vigtig, og derfor ikke prioriteres, men det kan også være fordi nogle vejledere opfatter
målgruppen som "svær". Men også her ligger der gode eksempler som der kan
tages fat på, bl.a. fra Byøkologisk Center i Kolding.
Den rette kombination af målgruppe, emne og aktivitetstype afhænger i høj grad af
det mål, der skal nås. Hvis målgruppen er en kommunal driftsenhed, og målet er at
opnå løbende ressourcebesparelser og mindre forurening, vil det være oplagt at fokusere
på indførelsen af et miljøledelsessystem. Hvis målgruppen derimod er en større gruppe
af borgere, vil kampagner nok være en mere passende vejledningsaktivitet. Generelt peger
det på vigtigheden af, at få formidlet og nyttiggjort de gode eksempler, som netop
rummer den rigtige kombination af mål og virkemidler.
Brugerne/samarbejdspartnerne og til dels vejlederne er endvidere blevet spurgt nærmere
til effekterne af vejledningen.
Omkring halvdelen af brugerne har opnået konkrete forbedringer omkring miljø, energi
eller naturspørgsmål. Der er ikke blevet spurgt til, hvor gennemgribende forbedringerne
er. Derudover er der blevet spurgt nærmere ind til overførslen af ny viden, ændrede
holdninger og evnen til selv at tage initiativ. Her er tale om effekter, der kan være
afgørende for om brugerne er i stand til komme videre selv. Svarene er generelt positive,
hvilket indikerer, at vejledningen har en mere vidtrækkende effekt hos de brugere, der
nås. Det er dog utvivlsomt et område, som kan undersøges nærmere. Dette ligger i
forlængelse af en generel diskussion omkring læreprocesser, der drejer sig om, hvordan
man får de lokale aktører fra holdning til handling m.v.
I undersøgelsen blev brugerne / samarbejdspartnere spurgt om de havde nået egne mål
omkring natur, energi eller energispørgsmål som resultat af vejledningen. Det mener
omkring halvdelen af brugerne, men en stor del er usikre omkring spørgsmålet for
hvad er egentlig deres mål? Spørgsmålet er en overordnet indikator på om vejledningen
lever op til forventningerne - det mener omkring halvdelen af brugerne.
Brugerne af energi- og miljøkontorerne skiller sig positivt ud ved at svare mere
entydigt positivt på spørgsmålet. Dette kan måske bunde i det forhold, at vejlederne
og brugerne her arbejder med forholdsvis afgrænsede mål, f.eks. en afklaring af,
hvorvidt det er en god idé, at få installeret biomasse fyr eller ej. Omvendt er de
grønne guiders og de kommunale Agenda 21-medarbejderes arbejde præget af
udviklingsprocesser, som er vanskelige at vurdere. Også naturvejledernes arbejde er
vanskeligt at gøre målbart, bl.a. fordi der ofte er tale om korte møder mellem kunde og
vejleder.
Ovenstående illustrerer de metodiske problemer i overhovedet at gøre resultater og
effekter op. Der er tale om komplekse sammenhænge og om vejledningsarbejdet også
har en varig effekt står åbent. Det er dog vores samlede vurdering, at vejledningen alt
i alt gør en forskel både på kort og på langt sigt.
Der ligger dog en række andre muligheder for at udbygge den kvantitative vurdering af
vejledningsindsatsen. Som en indikator for mål- eller behovsopfyldelse - og hermed
forankringen af ordningen i brugerkredsen - henviser energi- og miljøkontorerne f.eks.
til det høje antal af forespørgsler, som mange kontorer har. Dertil kommer f.eks.
mulighederne for at gøre effekterne op i form af sparet vand, el og varme samt øget
affaldssortering og kompostering mv. Et andet eksempel er kampagner á la Giftfri Have,
hvor bl.a. lokale Agenda 21-medarbejdere har gjort en indsats. Her kan effekten f.eks.
måles via hvor meget bekæmpelsesmiddel, der samles ind via affaldsindsamling m.v.
Der ligger en stor udfordring for enhver der arbejder med lokal vejledning, i at
udvikle metoder og indikatorer, der kan tage pulsen på om udviklingen nu også går i den
ønskede retning og om vejledningen hermed giver den ønskede effekt.
For den enkelte vejleder kan opgaven et stykke hen af vejen løses ved at opstille
forholdsvis få, men kontante mål for arbejdet, da sådanne alt andet lige vil være
lettere at operationalisere i en effektmåling end mere bredt formulerede målsætninger.
Set i forhold til det generelle vejledningsarbejde rummer specifikke rådgivningstiltag
eller større kampagner generelt nogle bedre muligheder for at måle effekter. Ved
regelmæssig opfølgning kan man få en pejling af, i hvilken grad de gamle vaner igen har
fået overtaget, eller omvendt: hvorvidt den nyerhvervede miljøbevidsthed har bidt sig
fast.
På den side er det vigtigt ikke at forfalde til et "mål- og
indikatortyranni", hvor sund fornuft og langsigtede processer stilles til side for en
enøjet målopfyldelse. Netop bæredygtig udvikling kræver måske i højere grad
eksperimenter og metoder, hvor procesmålene og ikke alene kvantitative målinger med
nøgne tal er afgørende.
Lokal vejledning en udviklingsproces
Samlet set har de lokale vejledere fået værdifulde erfaringer om, hvordan de lokale
aktører kan engageres omkring miljø, energi og naturspørgsmål. Udviklingen af den
lokale vejledning er imidlertid en fortsat proces. Det er bl.a. spørgsmålet, i hvor høj
grad den lokale vejledning skal bevæge sig ind i på områder, hvor der er konfliktstof,
og hvor virkemidler og fremgangsmåder måske ikke er givet på forhånd.
Udfordringen for den lokale vejledning kan illustreres via følgende figur.
Kort sagt kræver forskellige omstændigheder forskellige tilgange til lokal
vejledning. Samtidig er det forskelligt, hvilke læreprocesser, der sættes i gang.
Der har i nogle år været tendens til, at den lokale vejledning har sat konkret
handling i værk, hvor der en lokal konsensus. Det kan der være god mening i, da
vejlederen på den måde opnår et godt grundlag for det videre arbejde og den fortsatte
dialog. På den anden side kan netop konflikten være et værdifuldt brændstof til at nå
længere. En indsats på områder, hvor der faktisk er usikkerhed eller uenighed kan give
nye perspektiver og skabe fornyet opmærksomhed om miljøarbejdet. Det er en krævende
rolle for den lokale vejleder rutiner og standardløsninger rækker ikke alene. Det
er en vanskelig balancegang på den ene side at fremme nytænkning herunder at
kunne provokere konstruktivt - og på den anden side respektere de lokale forudsætninger,
interessemodsætninger og ønsker.
Der er en række muligheder for at videreudvikle de enkelte ordninger. Energi- og
miljøkontorerne kan f.eks. være en af de vejlederordninger, der arbejde videre med
byøkologi som særligt tema hvis der er politisk opbakning til at gøre en
målrettet indsats på området. De grønne guider kunne arbejde med målrettet med
projekter af eksperimenterende karakter som f.eks. eksperimentalzoner i landsbyer, mens
set er oplagt for Agenda 21-medarbejderne, at afprøve nye former for borgerinddragelse i
kommunalt regi. Naturvejlederne kunne arbejde videre med at styrke de sociale processer,
der motiverer de bogligt svage skoleelever og giver eleverne mere selvtillid. De grønne
centre kan f.eks. arbejde videre med at etablerer tværsektorielle projekter omkring
borgerinddragelse, hvor centrenes fleksibilitet kan udnyttes.
Endelig bør alle kommuner i hele landet engagere sig helhjertet i den lokale Agenda 21
indsats, herunder udpege en Agenda 21 koordinator for det lokale arbejde med specificerede
mål for indsatsen og en dertil svarende kompetence.
6.5 Synergi og
samarbejde mellem ordningerne
De fem ordningers forskellighed er en stor styrke, da der herved opnås en stor bredde
i indsatsen set i forhold til målgrupper, emner, indfaldsvinkler og metoder mv. En
bevidst udnyttelse af denne styrke vil kræve et bedre samarbejde mellem ordningerne, end
det kendes i dag. Samarbejdet kan finde sted på flere planer. I det følgende skitseres
nogle muligheder. Atter skal det dog erindres, at samarbejdet ikke alene skal defineres
med udgangspunkt i de fem her behandlede ordninger, men at også andre vejledere kan
spille en vigtig rolle.
Profilering og branding
Det er gennem analysen konstateret, at ordningerne i forskellig grad mangler profil og
synlighed. Selv om hver ordning måske i dag delvis har sine egne "varemærker"
eller et "brand" kan et fælles fokus på profilering af "lokal
vejledning" være med til at give den samlede indsats et løft. Samtidig kan det
være med til at skabe en endnu bedre arbejdsdeling.
Vejlederne kan bakkes bedre op profileringsmæssigt gennem centrale initiativer, som
gør det nemmere at slå igennem lokalt. Der er delte meninger i vejlederkredse om behovet
for sådanne initiativer, men det er i dag en næsten umulig opgave at få et budskab ud
til den brede befolkning med mindre man investerer målrettet og konsekvent i
markedsføring. At "brande" mærkevarerne er det moderne ord herfor.
Branding er som begreb ikke forbeholdt det traditionelle producentmarked - som f.eks.
læskedrikke eller stereoanlæg - men i høj grad også relevant indenfor service- eller
"holdningsbrancher" som vejlederordningerne. Populært kan man sige, at jo
større harmoni der er mellem markedets (kunderne/brugerne) billede af ordningen, og
ordningens/vejledernes eget syn på sig selv nu og i fremtiden jo stærkere
er værdien af ordningens brand. Der kan med andre ord være inspiration at hente i
brand-tankegangen.
Behovet for et positivt brand kan måske bedst illustreres ved, at en videbegærlig
borger ofte kan få svar på givne spørgsmål fra mange forskellige kilder, hvis man bare
går efter fakta (vejledningens "tekniske produktfordele"). Det, vejlederen som
noget unikt kan lægge oven i, handler derimod om personlige holdninger, livsstil og andre
emotionelle forhold. En brand-inspireret udviklings- og kommunikationsfilosofi kan
således medvirke til at finde ind til ordningens kerneværdier og bringe disse
værdier bedre i spil sammen med brugerne. En vejlederordning kan dog langt fra på alle
måder paralleliseres med en vare. Samtidig er vejledningen ikke tilgængelig alle steder
i landet, hvilket der må tages højde for.
Samarbejde om uddannelse og IT
På uddannelsessiden er der interessante perspektiver i et større samarbejde
omkring grunduddannelsen. F.eks. vil de to store ordninger grønne guider og
naturvejlederne, sandsynligvis på et tidspunkt nå et mætningspunkt for antallet af
vejledere. Det betyder, at det i fremtiden kan blive sværere at holde en kontinuerlig og
kvalitetspræget grunduddannelse i gang, simpelthen fordi der ikke vil være nok nye folk
at tage ind hvert år.
Etableringen af en fælles grunduddannelse for de to ordninger kan være vejen frem.
Begge ordninger vægter i forvejen det almene pædagogiske, det formidlingsmæssige og
f.eks. kompetencer i projektledelse meget højt på bekostning af det mere faglige. Der er
dog også forskelle: Hvor naturvejlederne lægger meget vægt på det pædagogiske,
lægger de grønne guiders uddannelse meget vægt på metoder til borgerinddragelse,
konfliktløsning mv.
Selv om de enkelte ordninger lægger vægt på, at undervisningen i f.eks. formidling
tager udgangspunkt i de ordningsspecifikke vejledningssituationer, kan der være noget at
hente i et samarbejde her. En sådan fælles "folkeformidler" grunduddannelse
vil også have interesse for andre vejledere. F.eks. opleves det som et stort problem, at
lokale agenda 21-medarbejderne ikke har nogen fælles grunduddannelse at bygge på. Måske
kan disse behov tilgodeses i samme ombæring?
Oven på denne basis kan man så lægge mere specifikke fag- eller temaorienterede
specialmoduler. Som et tredje element kan man forestille sig et individuelt projekt- eller
specialemodul.
Det er næppe realistisk at forestille sig, at der kan spares store økonomiske
ressourcer ved at slå grunduddannelserne for grønne guider og naturvejlederne sammen.
Fordelene ligger snarere i, at kvaliteten og regulariteten kan fastholdes, at der bedre
kan nyudvikles, og at en fælles uddannelse kan støtte bedre op om de overordnede fælles
mål og strategier som ordningerne sætter sig. Endelig kan der opbygges gode faglige og
personlige netværk på tværs af ordningerne.
Parallelt med en fælles grunduddannelse bør man imidlertid også fastholde nogle
identitetsskabende introduktionsforløb inden for hver ordning. Erfaringen viser, at
tilegnelsen af en "ordningsidentitet" eller korpsånd, og skabelsen af et
personligt netværk af ligesindede via grunduddannelsen, udgør en meget vigtig og
i øvrigt bevidst udnyttet sideeffekt af de eksisterende uddannelsesforløb.
Samtidig udgør de interne forløb en mulighed for centralt at påvirke vejledningens
kvalitetspræg og håndværksmæssige udførelse.
Også på IT-området, som ellers ser ud til at være kommet ind i en god gænge
for næsten alle ordninger, er der god grund til at vurdere samarbejdsmulighederne.
Allerede i dag sker der en vis kryds-brug af hinandens IT-konferencer og debatfora, men
dette kan formentligt for små midler udnyttes bedre. Dog er der også her
et mætningspunkt, idet for store systemer eller for stort brug heraf fører til manglende
overblik og effektivitet.
Etableringen af en fælles internet-portal kan være en måde at synliggøre
vejledernes forskellige tilbud overfor omverdenen og over for hinanden. Fælles
værktøjskasser, idébanker og e-nyhedsbreve udgør andre konkrete muligheder. Med den
rivende udvikling, som præger IT-området, vil nye muligheder hele tiden dukke op. Det
vil her være en vigtig opgave at holde hovedet koldt, og kun udbygge fælles faciliteter,
der reelt understøtter de strategier, som ordningerne/vejlederne er enige om.
Netværksdannelse
Endelig kan ordningerne fra centralt hold medvirke til at styrke netværksdannelse på
tværs af ordningerne gennem understøtning af regionale/lokale netværk, projektnetværk,
faglige netværk og deciderede centre.
De forskellige ordninger driver i dag én eller flere former for netværksaktiviteter.
Flere af disse kan formentlig uden særlige ulemper men med fordel åbnes
for andre grupper.
Regionalt/lokalt er det meget afgørende, at gøre en indsats for at få de lokale
netværk styrket på tværs af ordningerne. Her skal man selvfølgelig huske at tænke
bredt i forhold til alle relevante lokale ressourcer. Mange vejledere i de tyndt besatte
områder kan f.eks. have stor gavn at få sig nogle næsten-kolleger, der bor i samme
område.
Naturvejlederne har i nogle år arbejdet på at styrke de regionale netværk via
etableringen af en central koordinatorfunktion og seks regionale koordinatorer, jf.
kapitel 4. Denne funktion arbejder tillige med at få dialogen mellem vejlederniveauet og
det centrale niveau styrket.
Igangsætning af de lokale netværk kan evt. ske gennem en projektorienteret tilgang
eller via erfa-netværk. Det er dog under alle omstændigheder på sin plads at fremhæve,
at der allerede i dag er tværgående samarbejde lokalt mellem de forskellige ordninger.
Nogle energi- og miljøkontorer har således et større eller mindre samarbejde med de
grønne guider. Naturvejlederne og grønne guider samarbejder om giftfri haver og andre
kampagner. Grønne centre arbejde sammen med kommunen om byøkologiske og sociale tiltag.
En anden mulighed er styrkelsen af fokuserede faglige netværk indenfor
ordningerne. Energi og miljøvejlederne har f.eks. faglige "tovholdergrupper",
som har ansvar indadtil og udadtil indenfor et bestemt fagligt område. Dette anvendes
også i undervisningsøjemed. Dermed kan der skabes en mere samlet faglig dynamik. Udadtil
kan det give de lokale vejlederordninger en central placering i diskussionen med centrale
aktører på landsplan, f.eks. omkring affaldsplanlægning og -strategier.
Endelig kan etableringen af nye lokale centre eller tilknytningen til et
eksisterende grønt center, et energi- og miljøkontor, en sund by-butik el.lign
være en vej frem til at styrke de lokale netværk og undgå alenearbejdet. Flere steder i
landet har man gode erfaringer med denne model, som kan give inspiration til andre
områder. Andre steder har man dog også oplevet, at centrene kommer i gang f.eks.
med kommunal støtte til basisdriften men at det på lidt længere sigt er svært
vedblivende at opretholde støtten.
De forskellige typer af netværk vil generelt være velegnede til at udløse de
synergier, der ligger i at vejlederne lærer af hinanden, og tilsammen videreudvikler
deres arbejdsmetoder og kompetencer i forhold til for eksempel lokale aktørinddragelse,
konfliktløsning, supervision og projektstyring osv. Også konkrete projekter, kan der
samarbejdes om. Men som med så meget andet, kræver det et godt forarbejde og en aktiv
opfølgning at holde initiativerne på sporet og netværkene i live.
Forbehold for samarbejde
Éen ting skal man dog holde sig for øje, når der tales om øget samarbejde og
netværksdannelse mv.: det tager tid at pleje et netværk, og en måske i forvejen
tidspresset vejleder har kun i begrænset omfang ressourcerne hertil. Derfor er det også
på netværksområdet vigtigt, at fællesinitiativer designes, så de understøtter
vigtige, reelle behov og ikke blot udvikler sig til tidsrøvere.
Vejledernes styregrupper/ arbejdsgivere/ bestyrelser kan endvidere udgøre en potentiel
barriere for øget samarbejde i det omfang de ønsker at målrette vejlederens indsats
indenfor områder, hvor det ikke er naturligt at samarbejde på tværs af ordningerne.
Herudover kan der i den praktiske omstilling til større formelt samarbejde på
eksempelvis uddannelses- og netværksområdet være strukturelle bindinger inden for
enkelte ordninger i form af aftaler og underleverandørkontrakter mv., som det kan tage
lidt tid at vikle sig ud af. Det er dog næppe hér, hovedproblemerne ligger.
6.6
Finansieringsproblematikken nu og i fremtiden
Generelt spiller de offentlige midler fra såvel stat og kommune en væsentlig rolle i
finansieringen af de lokale vejledere. Det fremgår af kapitel 4, at staten skønsmæssigt
i dag står for ca. 40% af den samlede udgift til de fem vejlederordninger, svarende til
ca. 75-80 mill. kr. årligt. Resten, dvs. 100-125 mill. kr. finansieres overvejende fra
lokalt hold og via andre kilder. Som det uddybes i det følgende, vil det også fremover
være af stor betydning, at der fortsat er et statsligt bidrag til stede. Det ligger dog
samtidig klart, at der fra statsligt hold er et ønske om at den lokale vejledning også i
højere grad finansieres lokalt.
I brugerundersøgelsen angiver meget få brugere og samarbejdspartnere, at de er
villige til at bidrage mere til de lokale vejlederordninger. På den anden side har en
stor gruppe ikke gjort op med sig selv og baglandet, om de kan/vil gøre dette. Samlet set
vurderes det at være urealistisk, at den almindelige borgere/bruger skal bidrage. De
større brugere og samarbejdspartnere, som kommuner og amter, yder allerede i dag
væsentlige bidrag, men det kan ikke afvises, at nogle af ordningerne kan indhente
yderligere midler.
Finansieringen forankring eller uro
Der er store forskelle på hvor godt de enkelte ordninger er forankret rent finansielt
og i hvilket omfang, der er tale om lokal finansiering.
Naturvejledererne har generelt "ordnede forhold", og har opnået fast
finansiering fra både staten og kommunerne. I de senere år har tendensen været at der
tilmeldes flere naturvejledere især fra kommunalt hold, selvom der på det seneste
generelt har været en lille afdæmpning i væksten af naturvejledere. De ca. 50
naturvejledere, som delfinansieres via Friluftsrådet, har også generelt ordnede forhold,
selvom der efter tre år skal ske en "prøvning" af jobbet via en ansøgt
genbevilling. Hér er altså lidt mere usikkerhed set i forhold til de øvrige
naturvejledere.
De lokale agenda 21-medarbejdere er ganske vist som regel fastansatte i kommunerne, men
de har ofte har svært at ved at få prioriteret vejlederarbejdet i forhold til andre
faste opgaver. Ligeledes kan det være småt med økonomiske midler til f.eks. kampagner.
Hér er det altså ikke selve ansættelsen men jobindholdet, der er usikkert.
Energi- og miljøkontorerne fungerer under noget usikre forhold, da de kun får en
grundbevilling fra Energistyrelsen til ca. 2/3 medarbejder pr. kontor. Resten skal hentes
hjem via projektmidler. I 2001 har der været en del usikkerhed på grund forsinkede
bevillinger. Fremtiden er også usikker, da kontorerne er afhængige af den førte politik
inden for vedvarende energi-området.
De grønne guider står noget forskelligt. En stor del af guiderne har finansieringen
rimeligt på plads i den nuværende 2½-3 års periode. For andre guider er det svært at
opnå tilskudsmidler fra lokalt hold til den daglige drift. Der er yderligere nogle
"fattige" projekter, som har haft store problemer med økonomien gennem hele
projektperioden. Endelig har det de seneste år været politisk usikkerhed om selve
ordningens forlængelse.
De grønne centre er også for en stor dels vedkommende baseret en kombination af
lokale og statslige midler. Fra statens side har Den Grønne Fond via projektmidler
spillet en rolle for stort set alle centre. De kommunale midler til basisdriften har som
nævnt ovenfor i nogle tilfælde været svære at fastholde over længere tid, og flere
grønne centre er lukket på denne baggrund.
Alle vejledere på nær de statsansatte naturvejledere og et fåtal af de lokale Agenda
21-medarbejdere står således ofte i den situation, at skulle bruge tid på at sikre det
økonomiske grundlag for deres arbejde, herunder diverse projektbevillinger.
Projektfinansieringen giver både fordele og ulemper som tidligere nævnt, men samlet set
synes det at være en uforholdsmæssig stor del af vejledningsarbejdet, der i dag er
afhængig af vekslende held med fundraising.
En fast grundbevilling ville derfor set fra den enkelte vejleders synspunkt være
hensigtsmæssig, således at ressourcerne kunne rettes mod det egentlige: vejledningen og
borgerne.
Nye finansieringsmuligheder
Fra analysen kan der konstateres en betydelig kreativitet m.h.t. at skabe den fornødne
finansiering. Men megen tid spildes også på ansøgninger, som får afslag. En oplagt,
men måske lidt overset mulighed, er de midler, der kommer ind via gebyrer og afgifter på
vand, el, varme, affald m.v. Allerede i dag kanaliseres en del af disse penge tilbage til
forbrugerne i form rådgivningsydelser via forsyningsselskabernes såkaldte oplysnings- og
informationsarbejde - ofte i form af de lokale energicentre, der gratis giver råd til
virksomheder og borgere om energi- og ressourcebesparelser.
Det er dog spørgsmålet, om denne finansieringskilde i højere grad end i dag kan
bruges direkte til medfinansieringen af de lokale vejlederordninger. Det sker bl.a. i
forbindelse med Agenda 21-centret i Albertslund samt i forbindelse med ad hoc
projektaktiviteter andre steder i landet. Allerede i dag synes der at være visse
muligheder, såfremt der lokalpolitisk er opbakning hertil. Skal denne mulighed
videreudvikles vil det dog kræve, at den tilhørende lovgivning i højere grad signalerer
denne mulighed.
En anden lignende mulighed er, at de lokale forsyningsselskaber eller de
fælleskommunale selskaber skyder penge i lokale vejledningsinitiativer. Det har netop
været tilfældet i Københavns Miljø- og Energikontors store affaldsprojekt på
Nørrebro. En tredje mulighed består i at benytte AFs aktiveringsressourcer mere
målrettet. Der er bl.a. gode erfaringer fra et stor program i Vejle Amt omkring grøn
beskæftigelse. Andre steder har aktiveringsmidler - kommunale eller fra AF været
anvendt i forbindelse med renovering og udbygning af grønne områder i byerne.
Men kan en målrettet miljøindsats ikke tjene sig selv ind via økonomiske
rationaliseringer? Som tidligere nævnt afhænger det bl.a. af den overordnede
afgiftsstruktur. Flere boligforeninger har fået råd til grønne gårdmænd via sparede
affaldsafgifter. På den anden side viser praksis, at holdninger, viden m.v. ofte skal
ændres for at selv oplagte besparelser bliver udnyttet.
En yderligere mulighed er kommercialisering af de lokale vejlederordninger. Enkelte
grønne centre er begyndt at sælge deciderede ydelser. Erfaringsmæssigt vil et grønt
center, der udelukkende skal leve på kommercielle vilkår blive nødt at bevæge sig ud
på et regionalt og landsdækkende marked. Også blandt energi- og miljøkontorerne er
kommercialiseringen så småt på vej. Spørgsmålet er så, om de kan kaldes grønne
centre eller græsrødder i normal forstand. Samtidig kommer vejlederne via en
kommercialisering nemt "i lommen" på opdragsgiverne al den stund man
nødvendigvis må være loyal overfor en betalende kunde.
Kommercialiseringen forekommer vanskelig, hvis den specielle gratis og lokalbaserede
tilgang skal bevares. Under alle omstændigheder kan og skal finansieringsspørgsmålet
ikke ses isoleret fra ordningernes virke og fremtidsplaner. Lykkes det at finde en formel,
hvorved "lokal vejledning" styrkes som en realistisk og resultatskabende
delstrategi for implementeringen af regeringens samlede strategi for bæredygtig
udvikling, er meget nået.
Alligevel må nogle af ordningerne nok indstille sig på, at rammebetingelserne for
statslig finansiering ændres i de kommende år. En øget lokal finansiering kan derfor
være en af vejene frem.
6.7 Muligheder for EU-finansiering
Som en særlig delopgave er der foretaget sonderinger af mulighederne for at aktivere
EU-midler til hel eller delvis finansiering af de lokale vejledningsinitiativer.
Kortlægningen viser, at der eksisterer en række større eller mindre ordninger som
indholdsmæssigt kan være relevante for en lang række af de aktiviteter, der finder sted
under de fem ordninger.