Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

1. Udkastet af juni 2001 til ny luftvejledning

1.1 Ændringer i forhold til høringsudkastet
1.2 Tilbageværende konsekvenser af høringsudkastet

1.1 Ændringer i forhold til høringsudkastet

Udkastet af juni 2001 til en ny luftvejledning er struktureret på samme måde som høringsudkastet fra oktober 2000, men indeholder alligevel en lang række ændringer i forhold til høringsudkastet. Disse ændringer er resultatet af Miljøstyrelsens behandling af dels de høringssvar, styrelsen selv har modtaget, og dels de svar, der er fremkommet ved Konsulentens undersøgelse.

Mange af svarene indeholdt ganske tungtvejende indvendinger mod forskellige af de i høringsudkastet foreslåede skærpelser (se Bilagsrapportens kapitel 7). Miljøstyrelsen har været lydhør over for disse indvendinger og har derfor omformuleret vejledningsudkastet på forskellig vis, således bl.a.:
der er indføjet en forklarende uddybning i afsnit 1.3 i udkastet. Det hedder bl.a. heri: "Miljøstyrelsen vil løbende informere om, hvordan de enkelte BAT-noter skal anvendes af godkendelsesmyndighederne. Disse oplysninger skal lægges til grund ved godkendelses- og tilsynsmyndighedernes fastsættelse af krav om begrænsning af luftforureningen fra (i)-mærkede virksomheder. Luftvejledningens afsnit om afkasthøjder, egenkontrolvilkår m.v. finder dog under alle omstændigheder anvendelse på denne type virksomheder."

Det kan heraf konkluderes, at de allerede foreliggende BAT-noter ikke umiddelbart kan opfattes som værende gældende vejledninger i Danmark. Indtil de nævnte "oplysninger" foreligger, er Luftvejledningen alene gældende

en række specifikke forhold, f.eks.

– udsendelse af SO2 fra kalkværker, molerværker, lecaværker, stenuldsfabrikker og teglværker

– udsendelse af NOx fra bestående fuelolie- og kulfyrede anlæg

overlades til en konkret vurdering. Udsendelse af formaldehyd fra bestående gasmotoranlæg vil blive reguleret ved en kommende bekendtgørelse i stedet for gennem den nye luftvejledning
det anerkendes, at visse brancher er nødsaget til at begrænse deres støvemission ved hjælp af elektrofiltre i stedet for posefiltre og derfor bør have emissionsgrænseværdier, der er tilpasset til denne situation

Til gengæld indeholder det endelige udkast en skærpelse med hensyn til dioxin. Denne behandles i kapitel 2.

1.2 Tilbageværende konsekvenser af høringsudkastet

Konsekvensen heraf er, at de fleste af de rejste indvendinger og påståede økonomiske konsekvenser er imødekommet og imødegået. Tilbage bliver (se Bilagsrapportens kapitel 7) nogle få økonomiske konsekvenser i form af: øget SO2-rensning på Cheminova og øgede krav til tanke i olie- og asfaltbrancherne, i alt ca. 35 mio. kr. i investering og 2-5 mio. kr. i årlige driftsudgifter.