Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

5. Skærpelser i den nye luftvejledning

5.1 Opdeling
5.2 Procesanlæg
5.2.1 Hovedgruppe 2
5.2.2 Hovedgruppe 1
5.3  Energianlæg
5.3.1 NOx
5.3.2 Støv
5.3.3 CO
5.3.4 Hg, Cd, S 5-metal (Ni, V, Cr, Cu og Pb)
5.3.5 HCl
5.3.6 HF
5.3.7 Kontrol
5.4 Andre skærpelser og ændringer

5.1 Opdeling

I det følgende skelnes mellem procesanlæg og energianlæg. Sidstnævnte har i udkastet til den nye vejledning fået deres eget, selvstændige kapitel. De er derfor - med få undtagelser såsom emissioner i forbindelse med håndtering og oplagring af brændsel og evt. aske - ikke omfattet af emissions- og massestrømsgrænseværdierne i kapitel 3.

Kapitel 6 antages at gælde ikke blot for rene energianlæg (jfr. punkt G.1 - G.3 på listen over godkendelsespligtig virksomhed), men også for energianlæg til fremstilling af damp og/eller varmt vand eller hedtolie på andre virksomheder. De herfra udsendte forureninger findes i en røggas med et O2-indhold < 21%, ofte også < 10%.

Et anlæg, hvori et stof f.eks. tørres eller inddampes under anvendelse af røggas som energikilde, men hvor der ikke er kontakt mellem røggassen og det stof/materiale, der tørres/inddampes, betragtes som et energianlæg.

Procesanlæg er derimod omfattet af kapitel 3. De herfra udsendte forureninger findes dels i luft (O2 = 21%), dels i procesgasser fra f.eks. smeltnings-, brændings-, kalcinerings- og tørringsprocesser, hvorved der anvendes et brændsel, og hvor røggasserne kommer i direkte kontakt med det behandlede materiale. Afhængig af processen vil der her findes O2-indhold på alt mellem nogle få og tæt op imod 21%.

5.2 Procesanlæg

5.2.1 Hovedgruppe 2

De vigtigste skærpelser inden for hovedgruppe 2 er de allerede omtalte skærpelser af emissionsgrænseværdierne for NOx, SO2 og Støv i øvrigt.

NOx- og SO2-emissionsgrænseværdierne skærpes begge fra 500 til 400 mg/m³. Derimod er massestrømsgrænseværdierne uændrede. De skærpede grænseværdier får således umiddelbart alene virkning over for de virksomheder, som i forvejen er pålagt at overholde de nugældende 500 mg/m³.

Hertil kommer dog, at en række undtagelser anført side 10 og 27-28 i den gældende vejledning ikke overføres til den nye. Herved udvides gyldighedsområdet til også at omfatte teglværksovne, molerovne, raffinaderiovne, cementovne, glasovne, kupolovne og stålovne.

Dog hedder det: "Emissionsgrænsen for NOx gælder ikke for cementovne", og Miljøstyrelsen har under udarbejdelsen af nærværende rapport tilkendegivet, at SO2-emissionsgrænseværdien ikke skal overholdes af virksomheder, hvis SO2-emission ikke overstiger den, der stammer fra det anvendte, lovlige brændsel, uanset at dette kan føre til større emissionskoncentrationer end, hvad der svarer til 400 mg/m³ ved 10% O2.

For så vidt angår Støv i øvrigt er massestrømsgrænserne ligeledes uforandrede, mens emissionsgrænseværdierne skærpes
ved en massestrøm større end 0,5 kg/h, men mindre end eller lig 5 kg/h: fra 75 til 50 mg/m³
ved en massestrøm større end 5 kg/h: fra 20-40 til 10 mg/m³

Disse skærpelser vil ramme bredt.

De særlige grænseværdier for Vådt støv skærpes generelt fra 200 til 150 mg/m³, og den samme skærpelse sker for "støv i en tørreproces med et dugpunkt ned til 60-65 oC samt for læskere og befugtere". Grænseværdien for kalklæskere fastholdes rent numerisk (100 mg/m³), men referencetilstanden ændres fra "ved 100 oC" til "0oC, 101,3 kPa, ved 10% ilt".

"For korntørringsanlæg og på lucernemelsfabrikker, hvor der anvendes cyclofaner, venticloner eller tilsvarende" skærpes fra 40-50 til 40 mg/m³. Ordet "presseanlæg" i den gældende vejledning udgår og erstattes med "pillekølere (foderstofproduktion)". Konsulenten vurderer, at denne skærpelse næppe vil blive gjort gældende over for eksisterende anlæg, og at den derfor ikke vil udløse investeringer i anlæg, der overholder mellem 40 og 50 mg/m³.

Grænseværdierne for vådt støv gælder fortsat "målt som tørstof".

For asfaltfabrikker ændres grænseværdien fra 55-110 mg/m³ uden angivelse af nogen iltprocent til 30 mg/m³ ved 10% O2.

Det Organiske stof "Blandingsfortynder" omdefineres, og B-værdien reduceres fra 0,3 til 0,15 mg/m³. Sidstnævnte værdi er Lugtrelateret. Det hedder dog "For bestående maleanlæg, hvor afkast er dimensioneret på grundlag af en B-værdi på 0,3 mg/m³, bør påbud om forhøjelse af skorstenshøjde el. lign. med henblik på overholdelse af en B-værdi på 0,15 mg/m³ kun meddeles, hvis der er modtaget veldokumenterede klager over væsentlige lugtgener".

For phenol fastholdes emissionsgrænseværdien, 5 mg/m³, men den gældende vejlednings tilføjelse: "Imidlertid kan særlige produktionstekniske forhold gøre det nødvendigt at acceptere en højere emissionsgrænse, f.eks. op til 20 mg/normal m³" ændres til: "For mineraluldsfabrikker og glasuldsfabrikker kan særlige produktionsteknsiske forhold dog gøre det nødvendigt at acceptere en højere emissionsgrænse, f.eks. op til 20 mg/normal m³".

Blandt de mulige fremgangsmåder til overholdelse af emissionsgrænseværdierne for (dampformige) organiske stoffer er termisk og katalytisk oxidation. Som noget nyt indeholder udkastet i kapitel 10 nogle emissionsgrænseværdier for TOC, CO, lugt og NOx fra sådanne anlæg.

I stofgrupperne Uorganisk støv af farlig art og Damp- eller gasformige uorganiske stoffer sker der ingen ændringer. Dog indføres der i kapitel 7 nye bestemmelser om opbevaring i tanke og siloer af henholdsvis flydende og faste stoffer.

Desuden udvides gyldighedsområdet, idet nogle undtagelser på side 10 i den gældende luftvejledning: "Endvidere bør der normalt ikke stilles krav om yderligere rensning, når der allerede er foretaget rensningsforanstaltninger med høj tilbageholdelsesgrad, f.eks. ved fluoremission ved produktion af PK-gødning…og der bør ved fremstilling af blyholdigt glas fastsættes emissionsværdier efter en konkret vurdering", udgår.

5.2.2 Hovedgruppe 1

For Støv ændres den krævede udskilningsgrad fra 99,9 til 99,97%.

For Brændbare stoffer sker der ingen ændringer.

For Stoffer, hvor absolutfiltrering eller forbrænding ikke er mulig, ændres emissionsgrænseværdierne for Klasse I fra 0,1-0,5 til 0,25 mg/m³ og for Klasse II fra 1-5 til 2,5 mg/m³. For nogle virksomheder vil dette betyde en skærpelse, for andre en lempelse.

Særlige stoffer: For PCB er emissionsgrænseværdien uændret, mens den generelle emissionsgrænseværdi for dioxiner skærpes fra 1 til 0,2 ng/m³ I-TEQ, og det tilføjes, at værdien gælder ved 10% O2. Asbest er fortsat omfattet af en særlig bekendtgørelse fra 1988 (se afsnit 3.1.1).

De hidtidige grænseværdier for formaldehyd: 20 mg/m³ ved en massestrøm større end 100 g/h skærpes til 5 mg/m³ ved en massestrøm større end 25 g/h. Dog opretholdes de gældende grænseværdier for mineraluldsfabrikker og træ- og møbelfabrikker. For glasuldsfabrikker skal gælde en ny emissionsgrænseværdi på 5 mg/m³ ved en massestrøm større end 100 g/h.

Som noget nyt fastsættes for PAH en emissionsgrænseværdi på 0,005 mg/m³ benz[a]pyren-ækvivalenter.

Udkastets kapitel 7, afsnit 7.1.1 indeholder nye, særlige regler for tanke til opbevaring af flydende hovedgruppe 1 stoffer, og i afsnit 7.2 hedder det: "Siloer til opbevaring af faste stoffer bør forsynes med egnede filtre ved påfyldning (konvolutfiltre eller filterpatroner), så luftvejledningens vejledende emissionsgrænser kan overholdes". D.v.s., at den konkrete emissionsgrænseværdi afhænger af det stof, der opbevares.

5.3 Energianlæg

Udkastets kapitel 6 indeholder de i fremtiden gældende emissionsgrænseværdier for energianlæg med en indfyret effekt < 50 MW, excl. gasmotorer og gasturbiner.

Ved "anlæg" menes det samlede anlæg. D.v.s., at hvis et anlæg har to kedler, der hver har en indfyret effekt på 4 MW, så er anlæggets kapacitet 8 MW, og hver kedel er derfor omfattet af f.eks. afsnit 6.2.5 og 6.3.4.

Fuelolie bør fremover ikke anvendes i brændere med indfyret effekt mindre end 5 MW. I den gældende vejledning er denne grænseværdi 1 MW. Tilsvarende bør kul, pet-coke og brunkul ikke anvendes i anlæg, der er mindre end 5 MW. For kul gælder i dag en nedre grænse på 1 MW.

For anlæg på 50 MW eller derover, inkl. anlæg for fyring med biomasseaffald, træ og halm, gælder bekendtgørelsen om store fyringsanlæg, for så vidt angår NOx, SO2 og støv, men udkastet opstiller nye emissionsgrænseværdier for en række andre luftforurenende stoffer. For anlæg, der afbrænder olieaffald samt for affaldsforbrændingsanlæg gælder ligeledes særlige bekendtgørelser.

Grænseværdierne er angivet brændsel for brændsel. Der er ingen emissionsgrænser for SO2, idet det forudsættes, at de anvendte brændsler overholder de gældende grænseværdier for svovlindholdet i forskellige brændsler (se tabel 3.1).

5.3.1 NOx

Følgende NOx-emissionsgrænseværdier er nye, tabel 5.1a og 5.1.b:

Tabel 5.1.a
Fossile brændsler NOx-emissionsgrænseværdier, regnet som NO2, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/

Brændsel

< 120 kW

120kW
- 5 MW

5- 50 MW

Bemærkninger

Naturgas og LPG

Gasreglem. Bygnsregl.

651)

651)

1) for eksist. op til 100

Gasolie

Særl. bek.

1102)

1102)

2) for eksist. op til 200

Fuelolie

Bør ikke anvendes

200

 

Kul3)

Bør ikke anvendes

200

3) inkl. pet-coke og brunkul


Tabel 5.1.b

Fornybare brændsler NOx-emissionsgrænseværdier, regnet som NO2, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/ brændsel

120 kW - 1 MW

1 - 50 MW

Biomasseaffald1)

ingen grænseværdi

300

Træ

ingen grænseværdi

300

Halm

ikke omtalt

300

1) som defineret i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 638 af 1997.07.03 om biomasseaffald

5.3.2 Støv

Følgende støvgrænseværdier er nye (N), skærpede (S) eller uændrede (U), tabel 5.2.a og 5.2.b:

Tabel 5.2.a
Fossile brændsler Støv-emissionsgrænseværdier, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/
Brændsel

< 120 kW

120kW
- 5 MW

5- 50 MW

Bemærkninger

Naturgas og LPG

Gasreglem. Bygnsregl.

ingen gr.-værdi (i.g.)

5 (U)

 

Gasolie

Særl. bek.

i.g.

30 (S)1)

1) Det antages, at tabel 10 i den gældende vejledn. går forud for Bilag E

Fuelolie

Bør ikke anvendes

100 (U)1)

Kul2)

Bør ikke anvendes

100 (U)

2) inkl. pet-coke og brunkul


Tabel 5.2.b

Fornybare brændsler Støv-emissionsgrænseværdier, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/ brændsel

120 kW - 1 MW

1 - 50 MW

Biomasseaffald1)

200 (N)

40 (N)

Træ2)

300 (N)

40 (N)

Halm

ikke omtalt

40 (U)

1) som defineret i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 638 af 1997.07.03 om biomasseaffald. Fyringsanlæg for biomasseaffald er ikke omtalt i den gældende luftvejledning. 2) Fyringsanlæg for træ er ikke omtalt i den gældende luftvejledning.

5.3.3 CO

For en del energianlæg opstilles der emissionsgrænser for CO. De er alle nye pånær grænseværdien for halm i anlæg på mellem 1 og 50 MW, som er uændret.

Tabel 5.3.a
Fossile brændsler CO-emissionsgrænseværdier, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/Brændsel

< 120 kW

120kW

- 5 MW

5- 50 MW

Naturgas og LPG

Gasreglement og
Bygns.reglement

75

75

Gasolie

Særlig bek.

100

100

Fuelolie

Bør ikke anvendes

100

Kul

Bør ikke anvendes

100


Tabel 5.3.b

Fornybare brændsler CO-emissionsgrænseværdier, mg/m³, 10% O2

Anlægsstørrelse/brændsel

120 kW - 1 MW

1 - 50 MW

Biomasseaffald

500

250

Træ

ingen grænseværdi

625

Halm

ikke omtalt

625


5.3.4 Hg, Cd, S 5-metal (Ni, V, Cr, Cu og Pb)

For følgende brændsler
fuelolie > 5 MW, gælder også for anlæg > 50 MW
kul > 5 MW, gælder også for anlæg > 50 MW
biomasseaffald > 50 MW

indføres der nye emissionsgrænser gældende ved 10% ilt for
Hg0,1 mg/m³(Hertil svarer 0,16 ved 3% og 0,14 mg/m³ ved 6% O2)
Cd0,1 mg/m³(Hertil svarer 0,16 ved 3% og 0,14 mg/m³ ved 6% O2)
S 5-metal5 mg/m³ (Hertil svarer 8 ved 3% og 7 mg/m³ ved 6% O2)

Det er under udarbejdelsen af nærværende rapport blevet påpeget, at emissionsgrænserne for de 7 tungmetaller ved oliefyring evt. vil kunne overholdes ved i stedet for at rense røggassen at stille krav til oliens indhold af de nævnte metaller. Se også afsnit 6.3.4 og 7.3.5

5.3.5 HCl

For kulfyrede anlæg > 5 MW indføres der en ny grænseværdi for HCl på 10 mg/m³, gældende ved 10% O2. Værdien gælder også for anlæg > 50 MW. Ved det for store kulfyringsanlæg normalt anvendte referenceiltindhold, 6% andrager værdien 14 mg/m³.

5.3.6 HF

Endelig indføres for kulfyrede anlæg > 50 MW en ny grænseværdi for HF på 1 mg/m³, gældende ved 10% O2. Hertil svarer 1,4 mg/m³ ved 6% O2.

5.3.7 Kontrol

Grænsen for, hvornår et olie- eller fast brændselsfyret anlæg skal været forsynet med måle- og reguleringsudstyr for ilt til styring af forbrændingsprocessen nedsættes fra 30 til 5 MW. For gasfyrede anlæg bibeholdes derimod den nugældende, nedre grænse på 30 MW

5.4 Andre skærpelser og ændringer

Blandt andre skærpelser og ændringer kan nævnes

 
Bortfald af bemærkning side 9 i den gældende vejledning: "Enkelte små luftafkast, som ikke naturligt kan integreres i en virksomheds større eller samlede afkast, kan friholdes for rensekrav, forudsat at de hver udgør mindre end 10% af massestrømsgrænsen for det/de pågældende stoffer"
 
 
Bortfald af bemærkning side 9 i den gældende vejledning: "Denne vejledning kan ikke anvendes til at påbyde rensning af rumluft fra komfortventilation som overholder Arbejdstilsynets krav"
 
 
Bortfald af nomogrammetoden til bestemmelse af skorstenshøjder
 
 
Bortfald af de særlige regler i den gældende vejlednings afsnit 4.6 om skorstene til mindre fyringsanlæg, herunder af reglen om at "skorstenshøjden skal være mindst 1,25 x højdeforskellen mellem skorstensfoden og tagryggen på enhver bygning inden for en afstand af 100 m". Denne regel gælder i dag for
- naturgas- og LPG-fyrede anlæg i størrelsesområdet 1-5 MW
- gasoliefyrede anlæg på mellem 650 kW og 5 MW, og
- anlæg fyret med andre brændsler i intervallet 120-250 kW.
I fremtiden skal skorstenshøjden for disse anlæg beregnes med OML-modellen
 
 
Det præciseres (side 53, jfr. side 56 i høringsudkastet), at præstationskontrol omfatter mindst tre enkeltmålinger, en gang om året
 
 
Bortfald af bemærkning side 60 i den gældende vejledning: "I situationer, hvor der kan gøres rede for emissionerne fra et givet anlæg på en anden måde, f.eks. ud fra kendskabet til emissionerne ved viden om indholdet af forurenende stof i råvaren, kan det være unødvendigt at lave kontrol ved automatisk måling". For så vidt angår emission af metaller fra fueloliefyrede anlæg hedder det dog (høringsudkastet side 71), at emissionen i mange tilfælde kan beregnes ud fra indholdet i brændslet.

Konsulenten vurderer dog, at disse andre skærpelser og ændringer kun i helt specielle tilfælde vil udløse nye investeringer og øgede driftsudgifter i bestående virksomheder.