Evalueringen viser, at succeskriterium nr. 4 (at mindst 30 pct. af
virksomhederne i de udvalgte brancher skulle udarbejde en miljøhandlingsplan) ikke
umiddelbart er opfyldt til fulde.
48 pct. af virksomhederne i de udvalgte brancher10
har tilkendegivet, at de har implementeret et eller flere elementer af miljøledelse, uden
at der er tale om formaliserede systemer. En del virksomheder har således gennemført en
miljøkortlægning, udarbejdet skriftlige miljøpolitikker og fastlagt
miljøhandlingsplaner. 12 pct. af virksomhederne i de udvalgte brancher har eksplicit
angivet at have udarbejdet en miljøhandlingsplan. Ovenstående indikerer imidlertid en
generel interesse for miljøledelse i udvalgte brancher og peger samtidig på et uudnyttet
potentiale for formaliserede miljøledelsessystemer fremover.
Hvad angår ordningens sidste succeskriterium at der er indført
formaliseret miljøstyring eller taget de første skridt mod miljøstyring i 20 pct. af de
udvalgte branchers virksomheder, viser evalueringen, at denne målsætning ikke er nået,
og at den generelt må betragtes som urealistisk. Denne konklusion skal dog ses i lyset
af, at mange virksomheder arbejder med elementer af miljøledelse, om end ikke i
formaliseret form.
Evalueringen skal give svar på syv hovedspørgsmål, der kan sammenfattes i
nedenstående punkter, og som behandles enkeltvis. Hovedkonklusionerne er baseret på de
enkelte delanalyser rapporteret efterfølgende, hvor der ligeledes kan findes mere
uddybende delkonklusioner.
De syv hovedspørgsmål er:
- Vurdering af erhvervslivets kendskab til miljøledelse og EMAS
- Vurdering af spredning af viden om miljøledelse og EMAS og om betydningen for at
opnå konkurrencefordele
- Vurdering af, om der er etableret lettere adgang til at indføre miljøledelse og
registrering, herunder EMAS
- Vurdering af udviklede værktøjer og informationsaktiviteter (manualer,
vejledninger, workshops mv.) og vurdering af de udviklede uddannelser
- Vurdering af effekter for tilskudsordningens målgrupper, hvad angår miljø,
økonomi, integration af miljøstyring, forankring i virksomheden mv.
- Vurdering af effekter for formidlermålgruppen
- Vurdering af programmets administration
Som det fremgik af afsnit 2.1, er det evaluators overordnede vurdering, og dermed
en central hovedkonklusion fra evalueringen, at ordningens succeskriterium vedrørende
kendskab til miljøledelse i dansk erhvervsliv generelt er indfriet. Dette
betragter evaluator som en tilfredsstillende målopfyldelse.
Det er imidlertid også væsentligt at fremhæve, at der ikke nødvendigvis er tale om
et særligt omfangsrigt eller kvalificeret kendskab. Kendskabet er målt som værende
henholdsvis "indgående", "rimeligt", "begrænset" eller
"intet". Denne inddeling i kendskabsniveauer er benyttet for at sikre
ensartethed i forhold til de målinger, der ligger til grund for tilskudsordningens
igangsætning i 1995.
Med den usikkerhed, som denne inddeling indebærer, kan det konstateres, at blot 33
pct. af virksomhederne angiver at have enten "indgående" eller
"rimeligt" kendskab. Vurderet ud fra ønsket om et kvalificeret
kendskabsniveau defineret som enten et "indgående" eller et
"rimeligt" kendskab, viser evalueringen, at ordningen kun har nået sin
målsætning, for så vidt gælder fremstillingsvirksomheder, mens det ikke er tilfældet
for erhvervslivet generelt.
Det er også en central konklusion fra evalueringen, at der blandt de virksomheder
inden for de under ordningen prioriterede brancher, som ikke har indført formelle
miljøledelsessystemer, desuagtet er en interesse for og et kendskab til
miljøspørgsmål. 51 pct. havde således et kvalificeret kendskab til miljøledelse, og
48 pct. havde indført et eller flere elementer af miljøledelse. Fravalg af et egentligt
miljøledelsessystem er således ikke udtryk for manglende interesse for emnet. Derimod
vurderer mange virksomheder, at formaliserede miljøledelsessystemer ikke er relevante.
Evalueringen dokumenterer endvidere, at hvor kendskabet til miljøledelse generelt set
vurderes som tilfredsstillende, er kendskabet til de formaliserede
miljøledelsessystemer begrænset i dansk erhvervsliv generelt. Dog er kendskabet noget
højere blandt fremstillingsvirksomheder, der dels er de mest vidende om miljøledelse,
dels finder miljøledelse mere relevant end virksomheder i andre brancher. Kendskabet
blandt fremstillingsvirksomheder til formaliseret miljøledelse må dog under alle
omstændigheder betegnes som begrænset, idet otte ud af ti fremstillingsvirksomheder
intet kendskab har til EMAS, og seks ud af ti fremstillingsvirksomheder tilsvarende intet
kendskab har til ISO 14001.
Den ovenfor anførte målopfyldelse målt som kendskab til de relevante begreber kan
naturligvis være afstedkommet af andre faktorer end netop tilskudsordningen, og det har
ikke været muligt at fastslå, hvor stort et kendskab der hidrører fra henholdsvis
tilskudsordningen eller fra andre faktorer (herunder andre programmer).
Dog kan det konkluderes, at 18 pct. af de virksomheder i dansk erhvervsliv generelt,
der kender miljøledelsesbegreberne, angiver, at de eksplicit kender til ordningen.
Imidlertid vurderes effekten af ordningen at være større end 18 pct., idet yderligere
en andel af de virksomheder, der har kendskab til miljøledelsesbegreberne, har opnået
dette kendskab via deres brancheorganisation, og disse har som bekendt haft en central
rolle som formidlere. Det indirekte kendskab til ordningen antages derfor at være større
(op til 40 pct.). Samlet vurderes kendskabet til tilskudsordningen blandt virksomheder i
dansk erhvervsliv at være tilfredsstillende.
Blandt de virksomheder, som har indført formaliseret miljøledelse (ISO og/eller
EMAS), er kendskabet til tilskudsordningen langt større (57 pct.), hvilket
sandsynliggør, at kendskab til tilskudsordningen kan have været medvirkende til disse
virksomheders beslutning om at indføre miljøledelse. Dette underbygges af, at godt 30
pct. af de miljøcertificerede virksomheder har deltaget i/kendskab til projekter
finansieret under ordningen.
Endelig viser evalueringen, at knap en fjerdedel af virksomhederne i de udvalgte
brancher kender til tilskudsordningen, hvilket tyder på en vis spredning af resultaterne
af brancheprojekterne.
Evalueringens dybdeanalyse peger ligeledes i retning af, at anvendelsen af de udviklede
materialer (manualer, håndbøger mv.), og dermed spredningen heraf til tilskudsordningens
målgrupper, har været meget tilfredsstillende. Heraf fremgår, at en række
faktorer har haft betydning for spredning og forankring af projekternes resultater.
Det gælder projektspecifikke faktorer, som anvendelse af en målrettet
formidlingsstrategi, formidlervenlige produkter, behovsrettede produkter sikret ved brug
af ERFA-grupper og pilotvirksomheder samt kravet om, at deltagende virksomheder skulle
certificeres i processen. Det gælder tilsvarende for faktorer relateret til
projektholder, fx projektholders formidlingserfaring og netværk. Særligt hvad angår
brancheorganisationerne, har branchestørrelse, branchens tradition for miljøarbejde samt
interne ressourcer og miljøkompetencer været afgørende for succes.
Alt i alt må det konkluderes, at effekten målt på antallet af virksomheder, der har
anvendt produkterne og som en følge heraf har kendskab til og indført/overvejer at
indføre miljøstyring, er meget tilfredsstillende.
Lettere adgang til miljøstyring er i evalueringen primært vurderet ud fra de
omkostninger, der er forbundet dels med indførelse af miljøledelse, dels med
vedligeholdelse af systemerne.
Ud fra denne tilgang viser evalueringen, at de totale udgifter ved indførelse af
miljøledelse er blevet mindre (13%) i forhold til opgørelsen fra et projekt udgivet i
199911. Målt i kroner og ører er der således
opnået lettere adgang til indførelse af miljøledelse, hvilket var et af målene
for tilskudsordningen. Det skal dog i den forbindelse bemærkes, at tallene er præget af
en vis usikkerhed, om end de i caseanalysen interviewede virksomheder bekræfter det
generelle omkostningsniveau. Evalueringen viser endvidere, at omkostningerne ved
indførelse af miljøledelse varierer i forhold til branche og virksomhedsstørrelse.
Endvidere viser evalueringen, at tilskudsordningen via projekterne har bidraget til at
etablere lettere adgang til indførelse af miljøledelse. Som nævnt angiver over
halvdelen af de virksomheder, der i dag er certificerede og/eller registrerede, at de
kender tilskudsordningen. Dette kunne tyde på en årsagssammenhæng mellem kendskab til
tilskudsordningen og vilkårene for at indføre miljøledelse. To tredjedele af de
certificerede virksomheder, der eksplicit kender til projekter under tilskudsordningen,
finder, at projekterne har bidraget til at lette adgangen til miljøledelse.
Samtidig viser evalueringen, at der eksisterer en række barrierer for indførelse af
miljøledelse. Vedligeholdelsen af systemerne opleves som tidskrævende, og endvidere er
manglende kundekrav et problem, da virksomhedernes initiativer også på
miljøområdet typisk vil være styret af kundekrav. Også oplevelsen af manglende
relevans er en barriere for udbredelsen af miljøledelse. Endelig nævner dybdeanalysen en
række omverdensfaktorer, herunder barrierer uden for programmets handlerum, som kan have
virket begrænsende på dets effekt. Det gælder især virksomhedskundernes og
forbrugernes og dermed i bred forstand markedets begrænsede efterspørgsel
efter miljøledelse.
Omvendt har en række øvrige (og parallelle) offentlige programinitiativer i den
pågældende periode fungeret som positive omverdensfaktorer, herunder særligt
Program for rådgivning om miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder
(1994-1997) og Miljøisbryderordningen (1996-1999) samt indsatsen i øvrigt vedr. renere
teknologi og renere produkter. De to førstnævnte programmer har i modsætning til
nærværende tilskudsordning givet direkte virksomhedstilskud til etablering af
systematisk miljø- og arbejdsmiljøarbejde internt i virksomhederne og har derfor på
meget kontant vis bidraget til at skabe lettere adgang til miljøledelse.
Sammenfattende er det derfor vurderingen, at der er etableret lettere adgang til
indførelse af miljøledelse, dels økonomisk (om end ikke markant), dels via den
formidling og information, som tilskudsordningen har initieret.
Den kombinerede sagsgennemgang og produktanalyse af samtlige projekter viser, at
næsten alle projekter har haft en høj grad af relevans, vurderet såvel i forhold
til programmet som målsætningerne i det enkelte projekt. Den overvejende del af
projekterne er i høj grad gennemført i henhold til tilsagnsskrivelsen.
Endvidere finder evaluator, at kvaliteten af det materiale, der udgør projekternes
output, gennemgående er meget høj og produceret omkostningseffektivt. Dette vurderes som
afgørende for at skabe effekter, jf. nedenfor.
Evalueringen har endvidere bidraget til at belyse effekterne af indførelse af
miljøledelsessystemer i dansk erhvervsliv og har i den forbindelse bidraget til at
afdække de bevæggrunde, som ligger til grund for beslutningen om at indføre
formaliserede miljøledelsessystemer i form af ISO 14001 og/eller EMAS.
Evalueringen viser, at årsagerne til, at virksomhederne har ladet sig certificere
eller EMAS-registrere, typisk er ønsker om at skabe en bedre miljøprofil; at tage hensyn
til miljøet; at forbedre arbejdsmiljøet; samt at forbedre konkurrenceevnen.
Imidlertid viser evalueringen, at de realiserede effekter ikke i alle tilfælde har
været på højde med forventningerne. Således forventede virksomhederne typisk en
forbedret konkurrenceevne ved indførelse af miljøledelse, hvilket ikke er blevet
realiseret af lige så mange virksomheder, som oprindeligt havde forventninger herom. På
den anden side er der flere virksomheder, der er blevet bedre til at interagere med
miljømyndighederne, til trods for at denne effekt ikke var forventet i samme omfang.
Disse tendenser fra breddeundersøgelsen understøttes af de gennemførte caseanalyser
i udvalgte virksomheder. De besøgte virksomheder indfører primært miljøledelse for at
opnå økonomiske og konkurrencemæssige fordele, og sekundært for at skabe en grøn
profil. Der mangler dog stadig bevis for, at de økonomiske fordele overstiger
omkostningerne ved indførelse og vedligeholdelse af systemerne, men det er forventningen,
at dette sker på sigt, ikke mindst i lyset af at indførelsen af miljøledelsessystemer
giver ressourcemæssige besparelser. Omfanget er dog stærkt afhængigt af virksomhedernes
udgangssituation.
Det er endvidere værd at fremhæve fra casevirksomhederne, at indførelse af
miljøledelse ofte skal ses i sammenhæng med beslutningen om introduktion af andre
standarder (typisk kvalitetsstyring), og at der synes at være væsentlige fordele ved
integreret certificering.
Endvidere har evalueringen anskueliggjort, at indførelse af formaliseret miljøledelse
primært betyder, at virksomhederne får orden i eget hus, idet et
formelt miljøledelsessystem sikrer styring og dokumentation af samt overblik over
produktion og miljøpåvirkninger.
Endelig viser gennemgangen af samtlige projekter finansieret under ordningen, at et
stort antal brancher inden for såvel fremstillings- som andre hovedbrancher via
projekterne har fået en stor informationsmængde om miljøledelse samt et stort antal
branchetilpassede uddannelses- og miljøstyringsværktøjer af høj kvalitet til
rådighed. Evaluator vurderer generelt, at brancheorganisationerne har gjort en betydelig
og vellykket indsats med at videreformidle viden om miljøledelse til deres medlemmer,
hvilket bl.a. afspejles i et langt mere udbredt kendskab til miljøledelse generelt og til
de formaliserede miljøledelsessystemer specifikt i de under ordningen prioriterede
brancher.
Formidleranalysen har afdækket fire grupper af aktører, som indgik i
tilskudsordningens portefølje af mulige formidlere eller ambassadører, og som derfor
kunne være relevante som formidlere af miljøledelse til virksomheder i deres daglige
dialog med erhvervslivet. Miljømedarbejdere i kommuner og amter,
TIC-virksomhedsrådgivere, revisorer og banker har været involveret i analysen.
Evalueringen viser, at TIC-rådgiverne fremstår som de mest relevante
ambassadører for miljøledelse. Denne konklusion begrundes med, at TIC-rådgiverne ikke
blot kender til såvel de relevante begreber som tilskudsordningen, men også giver udtryk
for at være særdeles aktive i forhold til at rådgive virksomheder omkring
miljøforhold, herunder de konkrete muligheder for miljøcertificering. TIC-rådgiverne
fungerer som informationsspredere og erfaringsudvekslere, og forankringen af viden om
miljøledelse er således udbredt.
Endvidere har analysen dokumenteret, at miljømedarbejdere i kommuner og amter synes
at være væsentlige formidlere af miljøledelsestanken. Om end analysen viste en vis
spredning i kendskabs- og aktivitetsniveauet hos kommunerne, tegner der sig overordnet et
billede af vidende og aktive miljømedarbejdere i både amter og kommuner.
Også revisorerne fremstår som hensigtsmæssige formidlere, hvilket bl.a. skal
tilskrives udviklingen af virksomheders grønne regnskaber. Det skal dog bemærkes, at det
primært er de statsautoriserede revisorselskabers miljøafdelinger, der har
kendskab til og er aktive inden for miljøledelse og revision, hvilket skyldes, at
(de større) virksomheder oftest efterspørger disse kompetencer hos de statsautoriserede
revisorer. Endvidere tyder analysen på, at miljøforhold ikke systematisk inddrages i
revisorens dialog med virksomheden, men i høj grad er efterspørgselsdrevet. Kendskabet
til og anvendelsen af miljøledelse hos de registrerede revisorer er derimod
begrænset.
Endelig har analysen sandsynliggjort, at bankrådgivere endnu ikke fremstår som
en aktiv aktør inden for miljøledelse, om end der vurderes at være et vist potentiale i
at mobilisere bank- og finanssektoren.
Sammenfattende peger formidleranalysen på, at tilskudsordningen har
afstedkommet væsentlige effekter i forhold til at udbrede kendskabet til miljøledelse
blandt formidlerne (med undtagelse af bankerne) samt i et vist omfang initiere
selvstændige aktiviteter blandt formidlerne. Endvidere har inddragelsen af formidlerne
medført effekter i form af videnspredning til ordningens egentlige målgruppe, dvs.
virksomhederne. Det har dog ikke i forbindelse med formidleranalysen været målet at
kvantificere graden af videnspredning. Dette er i højere grad målet med breddeanalyserne
og projektanalysen.
Det er én af evalueringens hovedkonklusioner, at administrationen af
tilskudsordningen generelt har fungeret hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med god
forvaltningspraksis.
Det bemærkes i den sammenhæng, at det administrative samarbejde mellem
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen har fungeret meget tilfredsstillende.
Det skal dog også fremhæves, at spørgeskemaundersøgelsen til projektlederne har
dokumenteret, at godt 40 pct. har oplevet sagsbehandlingen som langvarig, hvilket dog ikke
nødvendigvis er udtryk for kritik, idet det derigennem har været muligt at tilrette og
revidere projektansøgninger.
Den internationale analyse har givet belæg for følgende (om end ikke entydige)
konklusioner og læresætninger: