Vægtbaserede indsamlingssystemer for dagrenovation

1. Baggrund for undersøgelsen

Miljøprojekt nr. 576, 2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede indsamlingssystemer" er gennemført ved at kombinere to forskellige metoder. Dels sammenholdes en række data fra kommuner med gebyrdifferentierede indsamlingssystemer med data fra referencekommuner, og dels blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse.

I datadelen er der inddraget erfaringer fra 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer, 2 kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemer og 1 kommune, hvor der ydes et nedslag i renovationsafgiften, hvis husstandene hjemmekomposterer. Til hver af disse 8 kommuner var der udvalgt en referencekommune, som ikke har gebyrdifferentieret indsamlingssystem8.

Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført i 8 kommuner (5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og 3 referencekommuner).

Resultaterne af både undersøgelsen i datadelen og spørgeskemaundersøgelsen pegede i retning af, at der kunne registreres en mindre mængde restaffald samt en større mængde indsamlet papir til genanvendelse i de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i de tilhørende referencekommuner.

I rapporten blev der taget en række forbehold for disse resultater, idet forskellen i indsamlet mængde restaffald og indsamlet mængde papir til genanvendelse ikke alene skyldtes afregning af restaffaldsfraktionen efter vægt.

I rapporten registreres en forskel i indsamlet mængde på i gennemsnit 359 kg dagrenovation pr. år i henholdsvis kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer og referencekommuner. Når der tages højde for spørgeskemaundersøgelsens resultater om en højere grad af hjemmekompostering i kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer end i referencekommunerne kan forskellen reduceres til 279 kg pr. husstand pr. år.

Af Tabel 1.1 fremgår de gennemsnitlige affaldsmængder for henholdsvis kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer og referencekommunerne.

Tabel 1.1
Gennemsnitlig affaldsmængde opgjort i kg pr. husstand for 1999 inkl. hjemmekompostering

Fraktion

Gennemsnit for kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer

Gennemsnit for referencekommuner

Restaffald

325 kg

729 kg

Papir og pap

108 kg

67 kg

Glas

38 kg

34 kg

Hjemmekom
postering

124 kg9

44 kg10

I alt

595 kg

874 kg


Kilde: Miljøprojekt nr. 576, 2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede indsamlingssystemer

Da resultaterne af den gennemførte spørgeskemaundersøgelse ikke viste, at der var forskel på indkøbsvanerne hos husstande i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og referencekommunerne, må det antages, at der i gennemsnit produceres den samme mængde affald hos husstande i de to typer af kommuner.

Når der alligevel er så relativ stor forskel på de registrerede mængder affald i de to typer af kommuner, kan det fx skyldes, at husstande i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer bortskaffer affald på alternativ vis. Dette kan omfatte aflevering af andre fraktioner end papir, pap og glas på genbrugspladser samt afbrænding i brændeovn/fastbrændselsfyr og placering af affald på rastepladser og lignende.

Desuden kan der være tale om, at der i de indsamlede mængder restaffald fra referencekommunerne indgår andet affald end dagrenovation. Det er muligt at der i højere grad i kommuner med vægtafhængig gebyrfastsættelse indsamles erhvervsaffald, haveaffald, storskraldslignende produkter eller lignende sammen med dagrenovationen. Såfremt andre affaldstyper end dagrenovation ikke længere indsamles som dagrenovation, vil dette forhold reducere den indsamlede mængde affald opgjort pr. husstand.

På denne baggrund er undersøgelserne, der er afrapporteret i nærværende projekt, gennemført i to af de kommuner, der indgik i undersøgelse i Miljøprojekt nr. 576, 2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede indsamlingssystemer".

De to kommuner der indgår i nærværende undersøgelse er henholdsvis Tinglev Kommune (vægtbaseret indsamlingssystem) og Nørre Rangstrup Kommune (referencekommune). Årsagen, til at det er disse to kommuner, der indgår i den videre undersøgelse er, at de "ligner hinanden mest". Det vil sige, at af de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og de tilhørende 5 referencekommuner, der indgår i undersøgelsen i Miljøprojekt nr. 576, 2000, er det kommunerne Tinglev og Nørre Rangstrup, der, hvad angår renovationsforhold (fx ordninger for papir og glas) og demografiske forhold, er de to kommuner, der ligger tættest på hinanden. Dette er tilfældet, selvom det i Nørre Rangstrup Kommune er muligt for husstandene at vælge mellem flere forskellige størrelser på beholdere til opsamling af dagrenovation hos den enkelte husstand (volumenbaseret indsamlingssystem).

I kommunerne Tinglev og Nørre Rangstrup er gennemført en affaldsanalyse af restaffaldet i dagrenovationsbeholdere opsamlet hos den enkelte husstand, og der er gennemført en sortering af affald, der af husstande i de to kommuner er afleveret på genbrugspladser i containere til brændbart affald.

Formålet med disse to registreringer er at undersøge, hvilke affaldsfraktioner der fremkommer i uens omfang hos de to kommuner (affaldsanalysen), samt at undersøge om der er forskel på de affaldsfraktioner, der afleveres som brændbart affald på genbrugspladserne.

Der er endvidere gennemført en registrering af affald indsamlet af fem amters vejvæsner på rastepladser og lignede for at undersøge om der er forskel i omfaget af dagrenovationslignede affald, der af borgere placeres på rastepladser i kommuner med og uden vægtbaserede indsamlingssystemer.

8 En enkelt referencekommune har dog volumenbaseret indsamlingssystem
[Tilbage]
  
9 59% af den vegetabilske fraktion i mindre provinsbyer (Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 264, 1994)
[Tilbage]
  
10 21% af den vegetabilske fraktion i mindre provinsbyer (Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 264, 1994)
[Tilbage]