Vægtbaserede indsamlingssystemer for dagrenovation

2. Affaldsanalyser

2.1 Gennemførelse af affaldsanalyserne
2.2 Tinglev Kommune
2.3 Nørre Rangstrup Kommune
2.4 Sammenstilling og samlet vurdering
2.4.1 Genanvendelige fraktioner
2.4.2 Fraktioner, der kan hjemmekomposteres
2.4.3 Fraktioner til aflevering i dagrenovationsbeholderen


Der er gennemført affaldsanalyser i to kommuner – Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune. I Tinglev Kommune har der siden 1992 været etableret et vægtbaseret indsamlingssystem for dagrenovation. I Nørre Rangstrup Kommune er der ikke etableret et vægtbaseret indsamlingssystem, men husstande i enfamilieboliger har mulighed for at vælge mellem forskellige beholderstørrelser. I begge kommuner er indsamlingsfrekvensen 14 dage for restaffaldsfraktionen.

For detaljeret beskrivelse af indsamlingssystemerne i de to kommuner se Miljøprojekt nr. 576, 2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede indsamlingssystemer" samt bilagsrapport.

Sortering af affald fra husstandene er i hver af de to kommuner gennemført over 3 dage.

Det blev tilstræbt at gennemføre sorteringerne i de to kommuner med så kort tidsmæssigt interval som muligt for at opnå ens forudsætninger for de to analyser med hensyn til årstidsvariationer, helligdage etc.

Affaldssorteringerne var i Nørre Rangstrup Kommune planlagt til den 13., 14. og 15. marts 2001 (uge 11), og affaldssorteringerne i Tinglev Kommune var planlagt til den 19., 20. og 21. marts 2001 (uge 12).

Affaldsanalysen i Nørre Rangstrup Kommune blev gennemført som planlagt mens affaldsanalysen i Tinglev Kommune blev udskudt i 14 dage på grund af meget kraftigt snefald i regionen.

Affaldsanalysen var planlagt til at omfatte 225 husstande i hver af de to kommuner.

Husstande, hvis affald indgår i affaldsanalyserne, er udtaget af henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune.

2.1 Gennemførelse af affaldsanalyserne

Inden sortering af affaldet fra husstandene blev vægten af hver enkelt beholder registreret, ligesom nedstiksdybden11 blev målt med henblik på at registrere beholdernes fyldningsgrad.

Herefter blev affaldet sorteret i følgende 11 fraktioner:
Animalsk madaffald
Vegetabilsk madaffald
Blomster og -haveaffald
Bleer
Aviser, ugeblade og reklamer
Pap
Andet papir
Metaldåser
Flasker og –husholdningsglas
Uorganisk affald (aske kattegrus, gadeopfej etc.)
Øvrigt affald12.

De udsorterede fraktioner blev efterfølgende vejet og fotograferet.

2.2 Tinglev Kommune

Som tidligere nævnt måtte den planlagte affaldsanalyse (i uge 12) aflyses på grund af meget kraftigt snevejr i regionen. Affaldsanalysen blev udskudt til næste planmæssige indsamling af restaffaldsfraktionen 14 dage senere (uge 14).

Efter gennemførelse af affaldsanalysen viste det sig, at en del beholdere (32 stk.) ikke var blevet tømt i uge 12, og der var således opsamlet affald for fire uger i beholderne, da de blev tømt ved næste planmæssige indsamling i uge 14.

Affaldsanalysen i Tinglev Kommune var planlagt til at omfatte 225 husstande, men der blev sorteret affald fra i alt 246 husstande. Heraf var affald fra de 32 husstande opsamlet over 4 uger.

Da de indvejede mængder før sortering/affaldsanalysen er opgjort i kg pr. uge, og de adresser hvor affaldet er opsamlet over fire uger er kendt, har dette forhold i sig selv ingen betydning, hvad angår den usorterede mængde.

Den sorterede mængde fordelt på fraktioner er imidlertid påvirket af, at 32 beholdere indeholdt affald opsamlet over 4 uger. Det er ikke muligt efterfølgende at afgøre, hvordan indholdet af disse 32 beholdere fordelte sig på fraktioner. Det er derfor i de følgende opgørelser valgt at nedskrive affaldsmængden med en lige stor procentdel for samtlige fraktioner. Mængderne i Tabel 2.1 er således for alle fraktioner nedskrevet med 8,8%13

Det forhold, at nogle husstande (32 stk.) kun har haft det halve af den normale opsamlingskapacitet til rådighed, kan have fået husstande til at ændre adfærd i denne periode (fx aflevere mere affald på genbrugsplads, hjemmekompostere mere organisk affald etc.).

Af Bilag A fremgår opgørelser for henholdsvis disse 32 husstande alene samt samlede opgørelser med og uden disse 32 husstande. Endvidere fremgår fyldningsgrad af beholderne inden sortering.

Tabel 2.1
Indsamlede mængder (kg pr. husstand pr. uge) reduceret med 8,8%

Fraktion

Kg pr. husstand pr. uge

Procentvis fordeling

Animalsk madaffald

0,304

5,3

Vegetabilsk madaffald

2,009

35,3

Blomster og haveaffald

0,111

1,9

Bleer

0,351

6,2

Aviser, ugeblade
og reklamer

0,116

2,0

Pap

0,053

0,9

Andet papir

0,157

2,8

Metaldåser

0,106

1,9

Flasker og hushold
ningsglas

0,137

2,4

Aske, kattegrus,
gadeopfej etc.

0,158

2,8

Øvrigt affald

2,196

38,5

I alt

5,698

100


Samtlige beholdere blev (som tidligere nævnt) vejet inden sorteringen. Den samlede mængde affald er opgjort til 3.172,73 kg, mens vægten efter sorteringen samlet er opgjort til 3.073,81 kg.

Denne forskel i samlet mængde skyldes unøjagtighed i forbindelse med vejningen. Alt affald er inden sorteringen vejet i beholdere og efter sorteringen vejet i beholdere eller sække. Beholdervægten er udregnet som et gennemsnit på baggrund af vejning af et antal beholdere af hver type14.

2.3 Nørre Rangstrup Kommune

Husstandene i Nørre Rangstrup Kommune ejer selv deres opsamlingsmateriel. Der blev derfor udsendt et brev til i alt 245 husstande, hvoraf det fremgik, at deres beholder ville blive hjemtaget for affaldsanalyse, såfremt de ikke meddelte kommunen, at de ikke ønskede, at deres affald skulle indgå i undersøgelsen.

Affaldsanalysen var planlagt til at omfatte affald fra 225 husstande, og da der var en formodning om, at nogle husstande ville melde fra, blev der udsendt brev til 20 ekstra husstande.

Der var imidlertid flere husstande end forventet, der meddelte kommunen, at de ikke ønskede, at deres affald skulle indgå i affaldsanalysen, så affaldsanalysen har derfor kun omfattet 169 husstande.

Den indsamlede mængde før sortering fremgår af Tabel 2.2

Tabel 2.2
Opgørelse før sortering

Kg i alt

Antal husstande

Antal uger

Kg pr. husstand pr. uge

3.459,94

169

2

10,237


De indsamlede mængder opgjort i kg pr. husstand pr. uge (Tabel 2.2) er i Tabel 2.3 opskaleret til kg pr. husstand for et år.

Tabel 2.3
Opgørelse før sortering opskaleret til indsamlet mængde for et år

Antal husstande

Kg pr. husstand pr. år

169

532


Af Tabel 2.4 fremgår den indsamlede mængde affald efter sortering opgjort i kg pr. husstand pr. uge og fordelt på fraktioner.

Tabel 2.4
Indsamlede mængder (kg pr. husstand pr. uge samt procentvis fordeling)

Fraktion

Kg pr. husstand pr. uge

Procentvis fordeling

Animalsk madaffald

0,413

4,1

Vegetabilsk madaffald

2,602

26,0

Blomster og haveaffald

0,204

2,0

Bleer

0,710

7,1

Aviser, ugeblade og reklamer

0,470

4,7

Pap

0,113

1,1

Andet papir

0,227

2,3

Metaldåser

0,147

1,5

Flasker og husholdningsglas

0,338

3,4

Aske, kattegrus, gadeopfej etc.

0,911

9,1

Øvrigt affald

3,884

38,8

I alt

10,019

100


Samtlige beholder blev (som tidligere nævnt) vejet inden sorteringen. Den samlede mængde affald er opgjort til 3.459,94 kg, mens vægten efter sorteringen samlet er opgjort til 3.386,46 kg.

Denne forskel i samlet mængde skyldes unøjagtighed i forbindelse med vejningen. Alt affald er inden sorteringen vejet i beholdere og efter sorteringen vejet i beholdere eller sække. Beholdervægten er udregne som et gennemsnit på baggrund af vejning af et antal beholdere af hver type15.

2.4 Sammenstilling og samlet vurdering

De indsamlede mængder før sortering for henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune fremgår af Tabel 2.5

Tabel 2.5
Indsamlede mængder før sortering

 

Tinglev Kommune

Nørre Rangstrup Kommune

Kg i alt

3.172,73

3.459,94

Kg pr. husstand
pr. uge

6,11016 (4,35717;
6,44918)

10,237


Der er registreret i gennemsnit 4,127 kg affald pr. husstand pr. uge mere fra husstandene i Nørre Rangstrup Kommune end fra husstandene i Tinglev Kommune. Opskaleret til årsbasis svarer dette til en difference på affaldsmængden i de to kommuner på 215 kg pr. husstand.

Tabel 2.6.
Indsamlede mængder opgjort i kg pr. husstand pr. år

Kommune

Affaldsanalyse

Øvrige husstande i kommunerne i samme uge, som affaldsanalyse blev gennemført

199919

Gennemsnit for 5 kommuner med vægtbaseret indsamlings-system og 5 reference-kommuner19

Tinglev

318

293

313

325

Nørre
Rangstrup

532

564

621

729


Som det fremgår af Tabel 2.6, er den opskalerede mængde dagrenovation, der blev registreret ved affaldsanalysen i Tinglev Kommune (318 kg pr. husstand pr. år) stort set identisk med den mængde, der blev registreret for alle kommunens husstande i 1999 (313 kg pr. husstand pr. år). Den indsamlede mængde affald fra de husstande, der ikke indgik i affaldsanalysen, er for den samme periode 25 kg (8%) større/mindre end den opskalerede mængde fra affaldsanalysen.

For Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende er mængden af indsamlet affald for alle kommunens husstande i 1999 89 kg (17%) større end den opskalerede mængde fra affaldsanalysen. Den indsamlede mængde affald fra de husstande, der ikke indgik i affaldsanalysen, er for den samme periode 32 kg (6%) større pr. husstand end den opskalerede mængde fra affaldsanalysen.

Forskellen i mængden (opgjort pr. husstand) registreret i Nørre Rangstrup Kommune ved affaldsanalysen og for de øvrige husstande i kommunen i samme uge som affaldsanalysen blev gennemført kan muligvis skyldes, at der ved indsamlingen af dagrenovation medtages andet end affald fra dagrenovationsbeholdere (fx ekstra sække, storskraldslignende effekter, erhvervsaffald eller lignende).

Den indsamlede mængde restaffald udgjorde i 1998 og 1999 i gennemsnit for hele landet henholdsvis 5872 kg og 5883 kg pr. husstand.

Sammenstilling af de indsamlede mængder fordelt på fraktioner for henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune fremgår af Tabel 2.7

Tabel 2.7
Indsamlede mængder opgjort i kg pr. husstand pr. uge samt den procentvise fordeling

Fraktion

Tinglev Kommune

Nørre Rangstrup Kommune

 

Kg pr. husstand pr. uge20

Procentvis fordeling

Kg pr. husstand pr. uge

Procentvis fordeling

Animalsk madaffald

0,304

5,3

0,413

4,1

Vegetabilsk madaffald

2,009

35,3

2,602

26,0

Blomster og haveaffald

0,111

1,9

0,204

2,0

Bleer

0,351

6,2

0,710

7,1

Aviser, ugeblade og reklamer

0,116

2,0

0,470

4,7

Pap

0,053

0,9

0,113

1,1

Andet papir

0,157

2,8

0,227

2,3

Metaldåser

0,106

1,9

0,147

1,5

Flasker og husholdningsglas

0,137

2,4

0,338

3,4

Aske, kattegrus, gadeopfej etc.

0,158

2,8

0,911

9,1

Øvrigt affald12

2,196

38,5

3,884

38,8

I alt

5,698

100

10,019

100


Differencen i indsamlede mængder de to kommuner imellem fremgår af Tabel 2.8

Tabel 2.8
Indsamlet mængde (Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune)

Fraktion

Kg pr. husstand pr. uge

 

Tinglev Kommune

Nørre Rangstrup
Kommune

Difference

Difference
opgjort i procent

Animalsk madaffald

0,304

0,413

0,109

36%

Vegetabilsk madaffald

2,009

2,602

0,593

30%

Blomster og haveaffald

0,111

0,204

0,093

84%

Bleer

0,351

0,710

0,359

102%

Aviser, ugeblade og reklamer

0,116

0,470

0,354

305%

Pap

0,053

0,113

0,060

113%

Andet papir

0,157

0,227

0,070

45%

Metaldåser

0,106

0,147

0,041

39%

Flasker og husholdningsglas

0,137

0,338

0,201

147%

Aske, kattegrus, gadeopfej etc.

0,158

0,911

0,753

477%

Øvrigt affald12

2,196

3,884

1,688

77%

I alt

5,698

10,019

4,321

76%


To af ovenstående fraktioner har husstandene i begge kommuner mulighed for at aflevere til genanvendelse på kommunernes miljøstationer/opstillingssteder for containere. Det drejer sig om følgende fraktioner:
Aviser, ugeblade og reklamer
Flasker og husholdningsglas.

For flasker og husholdningsglas er der 17 afleveringsmuligheder i Tinglev Kommune (16 miljøstationer og 1 genbrugsplads) og 17 afleveringsmuligheder i Nørre Rangstrup Kommune (12 opstillingssteder og 5 genbrugspladser).

For papir (aviser, ugeblade og reklamer) er der i Tinglev Kommune de samme 17 afleveringsmuligheder som for flasker og husholdningsglas, og i Nørre Rangstrup Kommune er der 8 afleveringsmuligheder for papir (3 opstillingssteder og 5 genbrugspladser).

Fraktionerne afhentes også af frivillige organisationer i begge kommuner.

Endvidere kan følgende fraktion afleveres på miljøstationerne og genbrugspladsen i Tinglev Kommune og på genbrugspladserne i Nørre Rangstrup Kommune:
Metaldåser.

Følgende af fraktionerne i Tabel 2.8 kan afleveres på begge kommuners genbrugspladser:
Blomster- og haveaffald
Pap
Andet papir.

Følgende fraktioner kan hjemmekomposteres
Vegetabilsk madaffald
Blomster og haveaffald.

Følgende af fraktionerne i Tabel 2.8 bør afleveres i opsamlingsmateriellet for restaffald hos den enkelte husstand:
Animalsk madaffald
Bleer
Aske, kattegrus, gadeopfej etc.
Øvrigt affald.

2.4.1 Genanvendelige fraktioner

Samtlige fraktioner, der kan afleveres på nærgenbrugsstationerne/opstillingssteder for containere i de to kommuner, kan også afleveres på kommunernes genbrugsstationer.

2.4.1.1 Papir og pap

Ifølge Miljøprojekt nr. 576, 2000 er indsamlingseffektiviteten for papir og pap generelt højere i kommuner med vægtdifferentieret indsamlingssystemer end i referencekommunerne.

Indsamlingseffektiviteten for papir og pap i de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer, som Miljøprojekt nr. 576, 2000 omhandler, udgjorde i 1999 i gennemsnit 71% og i gennemsnit 41% i referencekommunerne.

I Tinglev Kommune blev der i 1999 indsamlet 122 kg papir og pap21 pr. husstand (107 kg papir og 15 kg pap), svarende til en indsamlingseffektivitet for kommunen på 78%, og den indsamlede mængde udgjorde i 2000 106 kg papir og pap (95 kg papir og 11 kg pap), svarende til en indsamlingseffektivitet på 68%. Dette svarer til henholdsvis 2,346 kg papir og pap pr. husstand pr. uge i 1999 og 2,038 papir og pap pr. husstand pr. uge i 2000.

I Nørre Rangstrup Kommune blev der i 1999 indsamlet 105 kg papir og pap21, svarende til en indsamlingseffektivitet for kommunen på 66%. Den indsamlede mængde udgjorde i 2000 107 kg, svarende til en indsamlingseffektivitet på 68%. Dette svarer til henholdsvis 2,019 kg pr. husstand pr. uge i 1999 og 2,058 kg pr. husstand pr. uge i 2000.

Den papir- og papmængde, der blev registreret i dagrenovationsbeholderen ved affaldsanalysen, svarer opskaleret til et år for Tinglev Kommunes vedkommende til 8,788 kg pr. husstand og for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende til 30,316 kg pr. husstand.

Tabel 2.9
Papir og pap

Kommune

Potentiale22 pr. husstand pr. år

Gennemsnitlig indsamlet pr. husstand i 2000

Registreret mængde ved affaldsanalyse opskaleret til hele året

I alt (indsamlet til genanvendelse i 2000 samt registreret ved affaldsanalysen)

Tinglev

155,4 kg

106 kg

8,8 kg

114,8 kg

Nørre Rangstrup

159,8 kg

107 kg

30,3 kg

137,3 kg


Som det fremgår af Tabel 2.9, udgør den samlede mængde papir og pap indsamlet til genanvendelse i 2000 og registreret ved affaldsanalysen 114,8 kg i Tinglev Kommune svarende til 73% af potentialet.

For Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende udgør den tilsvarende mængde 137,3 kg, svarende til 86% af potentialet.

Hverken i Tinglev Kommune eller Nørre Rangstrup Kommune er der tale om, at der indsamles 100% af potentialet, når mængden afleveret til genanvendelse og mængden registreret i restaffaldet ved affaldsanalysen summeres. Ved denne summering nås 86% for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende, men kun 73% af potentialet for Tinglev Kommunes vedkommende.

Årsagen, til at summering af papir- og papmængderne ikke når 100% af potentialet, kan skyldes, at papir og pap fx afbrændes, placeres i containere til brændbart affald eller andet på containerpladserne, eller at potentialerne ikke er korrekte.

2.4.1.2 Andet papir

Andet papir (fx papiremballage eksklusive emballage til våde og fugtige fødevarer) kan i begge kommuner afleveres på kommunernes genbrugspladser.

Mængde af andet papir, der blev registreret i dagrenovationsbeholderen ved affaldsanalysen, svarer opskaleret til et år for Tinglev Kommunes vedkommende til 8,164 kg pr. husstand og for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende til 11,804 kg pr. husstand. Potentialet22 for denne fraktion udgør 16,6 kg pr. husstand pr. år.

Heller ikke her indsamles 100% af potentialet, og årsagerne hertil kan være de samme som for papir og pap. I Nørre Rangstrup Kommune er der ved affaldsanalysen registreret en mængde, der svarer til 71% af potentialet, mens der i Tinglev Kommune kun blev registreret en mængde svarende til 49% af potentialet. Potentialet for denne fraktion indgår i det samlede potentiale i Tabel 2.9.

2.4.1.3 Metaldåser

Metaldåser kan i Tinglev Kommune afleveres på miljøstationer og på genbrugspladsen, men der foreligger ikke en selvstændig opgørelse over de indsamlede mængder. Mængderne indgår i en samlet opgørelse af jern og metal indsamlet på genbrugspladsen.

I Nørre Rangstrup Kommune kan metaldåser afleveres på kommunens genbrugspladser.

Den mængde metaldåser, der blev registreret i dagrenovationsbeholderen ved affaldsanalysen, svarer opskaleret til et år for Tinglev Kommunes vedkommende til 5,512 kg pr. husstand og for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende til 7,644 kg pr. husstand.

2.4.1.4 Flasker og husholdningsglas

I Tinglev Kommune blev der i 1999 indsamlet 36 kg flasker og husholdningsglas pr. husstand, svarende til en indsamlingseffektivitet på 81%, og den indsamlede mængde udgjorde i 2000 34 kg, svarende til en indsamlingseffektivitet på 77%. Dette svarer til henholdsvis 0,692 kg pr. husstand pr. uge i 1999 og 0,654 kg pr. husstand pr. uge i 2000.

I Nørre Rangstrup Kommune blev der i 1999 indsamlet 32 kg flasker og husholdningsglas pr. husstand, svarende til en indsamlingseffektivitet for kommunen på 72%, og den indsamlede mængde udgjorde i 2000 29 kg, svarende til en indsamlingseffektivitet på 66%. Dette svarer til henholdsvis 0,615 kg pr. husstand pr. uge i 1999 og 0,558 kg pr. husstand pr. uge i 2000.

Den glasmængde, der blev registreret i dagrenovationsbeholderen ved affaldsanalysen, svarer opskaleret til et år for Tinglev Kommunes vedkommende til 7,124 kg pr. husstand og for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende til 17,576 kg pr. husstand.

Tabel 2.10
Flasker og husholdningsglas

Kommune

Potentiale23 pr. husstand pr. år

Gennemsnitligt indsamlet pr. husstand i 2000

Registreret mængde ved affaldsanalyse opskaleret til hele året

I alt (indsamlet til genanvendelse i 2000 samt registreret ved affaldsanalysen)

Tinglev

44,2 kg

34 kg

7,1 kg

41,1 kg

Nørre
Rangstrup

44,2 kg

29 kg

17,6 kg

46,6 kg


Der skal gøres opmærksom på, at mens der for papir og pap er tale om potentialer, der er individuelle for kommunerne, er det anvendte potentiale for flasker og husholdningsglas ens for alle kommuner.

2.4.1.5 Indsamlede mængder; genanvendelig fraktioner

Af Tabel 2.11 fremgår mængden af genanvendelige fraktioner registreret i dagrenovationsbeholderne ved affaldsanalyserne samt omfanget af disse fraktioner afleveret til genanvendelse i 2000.

Tabel 2.11
Genanvendelige fraktioner (opskaleret til kg pr. år)

 

Tinglev Kommune

Nørre Rangstrup Kommune

 

Afleveret til genan
-vendelse i 2000

Registreret i dagreno-
vations
-beholder

I alt

Afleveret til genan- vendelse

Registretet i dagreno-
vations
-beholder

I alt

Papir og pap

10624

8,788

114,8

10725

30,316

137,3

Andet papir

 

8,164

 

 

11,804

 

Papir, pap og andet papir i
alt

 

 

123,0

 

 

149,1

Flasker og husholdnings
glas

3426

7,124

41,1

2927

17,576

46,6

Metal

 

5,512

 

 

7,644

 


Som det fremgår af Tabel 2.11, udgør mængden af papir, pap og andet papir indsamlet til genanvendelse i 2000 og registreret ved affaldsanalysen i 2001 i alt 123,0 kg i Tinglev Kommune. Dette svarer til 78% af potentialet.

For Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende udgør den tilsvarende mængde 149,1 kg, svarende til 93% af potentialet.

Derudover viste undersøgelse på genbrugsplads (se Kapitel 3), at der i containere til brændbart var placeret en mængde aviser, ugeblade og reklamer samt pap, der omregnet til årsbasis svarer til 10,227 kg pr. husstand for Tinglev Kommunes vedkommende og 2,744 kg pr. husstand for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende.

Tabel 2.12
Papir og pap (inkl. Mængder fra container til brændbart affald)

 

Tinglev Kommune

 

Afleveret til genanvendelse i 2000

Dagrenovations-
beholder

I alt

Genbrugsplads (container til brændbart affald

Total

Papir, pap og andet papir

10628

8,8 + 8,2 i
alt 17, 0

123,0

10,2

133,2

 

Nørre Rangstrup Kommune

 

Afleveret til genanvendelse i 2000

Dagrenovations-
beholder

 

 

 

Papir, pap og andet papir

10729

30,3 + 11,8 i
alt 42,1

149,1

2,7

151,8


Via genanvendelse, restaffald og container til brændbart affald indsamles i alt ca. 85% af potentialet i Tinglev Kommune, mens der i Nørre Rangstrup Kommune indsamles ca. 95% af potentialet.

Den samlede mængde flasker og husholdningsglas indsamlet til henholdsvis genanvendelse i 2000 og registreret ved affaldsanalysen udgør for Tinglev Kommune 41,1 kg, svarende til 93% af potentialet, mens den tilsvarende mængde for Nørre Rangstrup Kommune udgør 46,6 kg, svarende til 105% af potentialet.

Her skal igen gøres opmærksom på, at mens der for papir og pap er tale om potentialer, der er individuelle for kommunerne, er det anvendte potentiale for flasker og husholdningsglas ens for alle kommuner.

2.4.2 Fraktioner, der kan hjemmekomposteres

Mængden af blomster- og haveaffald, der ved affaldsanalysen blev registreret i dagrenovationsbeholderen, udgør opskaleret til et år 5,772 kg pr. husstand for Tinglev Kommunes vedkommende og 10,608 kg pr. husstand for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende.

Blomster- og haveaffald kan afleveres på begge kommuners genbrugsstationer. Begge kommuner opfordrer deres borgere til hjemmekompostere denne fraktion, ligesom begge kommuner opfordrer borgerne til at hjemmekompostere vegetabilsk madaffald.

Mængden af vegetabilsk madaffald, der ved affaldsanalysen blev registreret i dagrenovationsbeholderen, udgør opskaleret til et år 104,468 kg pr. husstand for Tinglev Kommunes vedkommende og 135,304 kg pr. husstand for Nørre Rangstrup Kommunes vedkommende. Det vil sige, at den registrerede mængde vegetabilsk madaffald ved affaldsanalysen er 30% større i Nørre Rangstup Kommune end i Tinglev Kommune.

I spørgeskemaundersøgelsen afrapporteret i Miljøprojekt nr. 576, 2000 oplyser 61% af de husstande, der besvarer spørgsmålet om frugt og grønt til kompostering, at de komposterer alt eller næsten alt, mens den tilsvarende procentandel er 32 i Nørre Rangstrup Kommune. På baggrund af besvarelserne i spørgeskemaundersøgelsen kunne det forventes, at forskellen på den mængde vegetabilsk madaffald, der blev registreret ved affaldsanalysen i henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune, ville have været større.

Det kunne ligeledes forventes at afregning af restaffald efter vægt i Tinglev Kommune ville få husstandene til at hjemmekompostere i større omfang end registreringerne ved affaldsanalysen viser.

2.4.3 Fraktioner til aflevering i dagrenovationsbeholderen

Af Tabel 2.13 fremgår mængderne af henholdsvis animalsk madaffald, bleer, aske/kattegrus/ gadeopfej/etc. samt øvrigt affald. Disse fire fraktioner skal i begge kommuner alle indsamles som dagrenovation.

Tabel 2.13.
Opgørelse af fraktioner, der skal indsamles som dagrenovation

Fraktion

Tinglev Kommune

Nørre Rangstrup
Kommune

Animalsk madaffald

15,808 kg

21,476 kg

Bleer

18,252 kg

36,920 kg

Aske, kattegrus,
gadeopfej etc.

8,216 kg

47,372 kg

Øvrigt affald

114,192 kg

201,968 kg

I alt

156,468 kg

307,736 kg


Ved affaldsanalysen blev den samlede mængde af de fraktioner, der skal afleveres via dagrenovationsbeholderne, registreret som ca. dobbelt så stor i Nørre Rangstrup Kommune som i Tinglev Kommune (97% større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune).

Ovennævnte fraktioner er alle fraktioner, der i forhold til deres volumen vejer meget. Dog består fraktionen "øvrigt affald" af mange forskellige produkter12.

Der kan i indsamlingssystemer, hvor restaffaldsmængden afregnes efter vægt, være et incitament til at bortskaffe affald, der vejer meget på alternativ vis.

Mængden af animalsk madaffald er 5,668 kg (36%) større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune.

Mængden af bleer er 18,668 kg (102%) større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune.

Mængden af aske, kattegrus, gadeopfej etc. er 39,156 kg (477%) større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune.

Mængden af øvrigt affald er 87,776 kg (77%) større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune. Denne fraktion indeholder bl.a. tøj og sko, der i Nørre Rangstrup Kommune kan afleveres på genbrugspladsen. I Tinglev Kommune kan tøj afleveres på genbrugspladsen.

11 Mål fra overkant af affald til overkant af beholder
[Tilbage]
  
12 Fraktionen øvrigt affald består primært af emballage (drikkevareemballage, kød- og grøntsagsbakker etc.), men også af cigaretskod, vådt og snavset papir, spraydåser, tøj, sko, legetøj etc.
[Tilbage]
  
13 Den teoretiske ekstra mængde (halvdelen af den registrerede mængde hos de 32 beholdere indeholdende affald for 4 uger) udgør 8,8% af den samlede mængde affald fra alle 246 beholdere
[Tilbage]
  
14 190 liter beholdere vejede fra 12,60 kg til 13,10 kg pr. stk. (5 stk.), og 400 liter beholderne vejede fra 20,60 til 24,90 kg pr. stk. (3 stk.)
[Tilbage]
  
15 120 liter beholderne vejede fra 11,95 kg til 12,25 kg pr. stk. (5 stk.), 140 liter beholderne fra 12,30 kg til 12,45 kg pr. stk. (5 stk.), 240 liter beholderne fra 25,35 kg til 25,95 kg pr. stk. (5 stk.), 360 liter beholderne fra 25,35 kg til 25,95 kg pr. stk. (2 stk.) og en enkelt 660 liter beholder vejede 42,90 kg
[Tilbage]
  
16 Opgjort eksklusive affald fra de 32 hustande, hvor affald er opsamlet over 4 uger
[Tilbage]
  
17 Opgjort alene for de 32 husstande, hvor affald er opsamlet over 4 uger
[Tilbage]
  
18 Opgjort inklusive affald fra de 32 hustande, hvor affald er opsamlet over 4 uger
[Tilbage]
  
19 Miljøprojekt nr. 576, 2000
[Tilbage]
  
20 Alle mængder er nedskrevet med 8,8% (se afsnit 2.2)
[Tilbage]
  
21 Papmængden er indsamlet på genbrugsstation, hvorfor det må forventes, at der i den indsamlede mængde også indgår pap fra erhverv i et ikke kendt omfang
[Tilbage]
  
22 Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 490, 1999; "Kortlægning af papirpotentialet i kommunerne"
[Tilbage]
  
23 Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 419, 1998; "Håndbog i Ren Sys, del 1. Generelle forudsætninger"
[Tilbage]
   
24 122 kg i 1999
[Tilbage]
  
25 105 kg i 1999
[Tilbage]
  
26 36 kg i 1999
[Tilbage]
  
27 32 kg i 1999
[Tilbage]
  
28 122 kg i 1999
[Tilbage]
  
29 105 kg i 1999
[Tilbage]