| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vægtbaserede indsamlingssystemer for dagrenovation
I Miljøprojekt nr. 576, 2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede
indsamlingssystemer for husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede
indsamlingssystemer" kunne (ved opgørelser af affaldsmængder fra henholdsvis fem
kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og fem referencekommuner) konstateres en
forskel i indsamlet dagrenovationsmængde på i gennemsnit 359 kg pr. husstand pr. år.
Når der blev taget højde for den i projektet gennemførte spørgeskemaundersøgelses
resultater om en højere grad af hjemmekompostering i kommunerne med vægtbaserede
indsamlingssystemer end i referencekommunerne kunne forskellen reduceres til 279 kg pr.
husstand pr. år.
Da resultaterne af den gennemførte spørgeskemaundersøgelse ikke viste, at der var
forskel på indkøbsvanerne hos husstande i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer
og referencekommunerne, måtte det antages, at der i gennemsnit produceres den samme
mængde affald hos husstande i de to typer af kommuner.
Den relativt store forskel på de registrerede mængder affald i de to typer af
kommuner kan fx skyldes, at husstande i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer
bortskaffer affald på alternativ vis. Dette kan omfatte aflevering af andre fraktioner
end papir, pap og glas på genbrugspladser samt afbrænding i brændeovn/fastbrændselsfyr
og placering af affald på rastepladser og lignende.
Desuden kan der være tale om, at der i de indsamlede mængder restaffald fra
referencekommunerne indgår andet affald end dagrenovation. Det er muligt, at der i
højere grad i kommuner med vægtafhængig gebyrfastsættelse indsamles erhvervsaffald,
haveaffald, storskraldslignende produkter eller lignende sammen med dagrenovationen.
Såfremt andre affaldstyper end dagrenovation ikke længere indsamles som dagrenovation,
vil dette forhold reducere den indsamlede mængde affald opgjort pr. husstand.
På denne baggrund er undersøgelserne, der er afrapporteret i nærværende projekt,
gennemført i to af de kommuner, der indgik i undersøgelsen i Miljøprojekt nr. 576,
2000; "Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for
husholdningsaffald med hovedvægt på vægtbaserede indsamlingssystemer".
Rapporten omhandler tre konkrete undersøgelser foretaget i henholdsvis Tinglev Kommune
og Nørre Rangstrup Kommune.
De tre gennemførte undersøgelser er:
- Affaldsanalyse for restaffald opsamlet hos den enkelte husstand
- Sortering af indholdet i container til brændbart affald på
genbrugsplads
- Opgørelse af affald registreret på rastepladser.
Ad. 1 Formålet med gennemførelsen af affaldsanalysen har været at undersøge, om og
i givet fald hvilke affaldsfraktioner, der fremkommer i uens omfang hos de to kommuner.
Ad 2 Via sorteringen af affald fra container til brændbart affald på genbrugspladsen
undersøges om der er forskel på de affaldsfraktioner, der afleveres som brændbart
affald på genbrugspladserne i de to kommuner.
Ad 3 Registreringen af affald indsamlet af fem amters vejvæsner på rastepladser og
lignede er gennemført for at undersøge, om der er forskel i omfaget af
dagrenovationslignende affald, der af borgere placeres på rastepladser i henholdsvis
kommuner med og uden vægtbaserede indsamlingssystemer.
Affaldsanalyse
De registrerede mængder samt differencen i registrerede mængder ved affaldsanalysen i
henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune fremgår af Tabel 0.1
Tabel 0.1
Mængden af restaffald registreret ved affaldsanalysen opgjort pr. husstand
Fraktion |
Kg pr. husstand pr. uge |
|
Tinglev Kommune |
Nørre Rangstrup Kommune |
Difference1 |
Difference opgjort i procent |
Animalsk madaffald |
0,304 |
0,413 |
0,109 |
36% |
Vegetabilsk madaffald |
2,009 |
2,602 |
0,593 |
30% |
Blomster og haveaffald |
0,111 |
0,204 |
0,093 |
84% |
Bleer |
0,351 |
0,710 |
0,359 |
102% |
Aviser, ugeblade og reklamer |
0,116 |
0,470 |
0,354 |
305% |
Pap |
0,053 |
0,113 |
0,060 |
113% |
Andet papir |
0,157 |
0,227 |
0,070 |
45% |
Metaldåser |
0,106 |
0,147 |
0,041 |
39% |
Flasker og husholdningsglas |
0,137 |
0,338 |
0,201 |
147% |
Aske, kattegrus, gadeopfej etc. |
0,158 |
0,911 |
0,753 |
477% |
Øvrigt affald12 |
2,196 |
3,884 |
1,688 |
77% |
I alt |
5,698 |
10,019 |
4,321 |
76% |
Som det fremgår af Tabel 0.1, er der meget stor forskel på mængden af de enkelte
fraktioner registreret ved affaldsanalysen i henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre
Rangstrup Kommune.
Af Tabel 0.2 fremgår mængderne af henholdsvis animalsk madaffald, bleer,
aske/kattegrus/gadeopfej/etc. samt øvrigt affald opskaleret til kg pr. husstand pr. år.
Disse fire fraktioner skal i begge kommuner alle indsamles som dagrenovation.
Tabel 0.2
Opgørelse pr. husstand pr. år af fraktioner, der skal indsamles som dagrenovation
Fraktion |
Tinglev Kommune |
Nørre Rangstrup
Kommune |
Animalsk madaffald |
15,8 kg |
21,5 kg |
Bleer |
18,3 kg |
36,9 kg |
Aske, kattegrus,
gadeopfej etc. |
8,2 kg |
47,4 kg |
Øvrigt affald |
114,2 kg |
202,0 kg |
I alt |
156,5 kg |
307,7 kg |
Ved affaldsanalysen blev den samlede mængde af de fraktioner, der fremgår af Tabel 0.2,
og som skal indsamles som dagrenovation, registreret som ca. dobbelt så stor i Nørre
Rangstrup Kommune som i Tinglev Kommune (97% større i Nørre Rangstrup Kommune end i
Tinglev Kommune).
Mængden af animalsk madaffald er 5,668 kg (36%) større pr. husstand (opskaleret til
et år) i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune. Mængden af bleer er 18,668 kg
(102%) større, og mængden af aske, kattegrus, gadeopfej etc. er 39,156 kg (477%) større
i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune. Endvidere er mængden af øvrigt affald
87,776 kg (77%) større i Nørre Rangstrup Kommune end i Tinglev Kommune.
Sortering af affald fra container på genbrugsplads til brændbart affald
Tabel 0.3
Dagrenovation samt haveaffald i containere til brændbart affald
Fraktion |
Mængde i kg |
Tinglev Kommune |
Nørre Rangstrup Kommune |
Animalsk madaffald |
5,70 |
0 |
Emballage |
152,00 |
14,30 |
Bleer |
20,50 |
0 |
Aviser, ugeblade og reklamer |
88,60 |
9,10 |
Pap |
34,10 |
14,30 |
Andet papir |
218,90 |
26,10 |
Tøj og sko |
187,50 |
32,05 |
Aske |
5,80 |
2,65 |
Øvrigt affald/dagrenovation |
127,05 |
22,85 |
Legetøj |
3,55 |
18,50 |
Hjemmepleje |
7,60 |
|
Dagrenovation i alt |
851,30 |
139,85 |
Haveaffald |
23,90 |
4,00 |
Total |
875,20 |
143,85 |
Den samlede mængde
affald i containeren til
brændbart affald |
1.465 kg |
1.420 kg |
Dagrenovation og haveaffald
i procent af den samlede
mængde affald i containeren til brændbart affald |
60% |
10% |
Brændbart affald |
589,8 kg ~ 40% |
1.276,15 ~ 90% |
Som det fremgår af Tabel 0.3, kan der registreres en markant forskel på mængden af
dagrenovation i containeren til brændbart affald i henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre
Rangstrup Kommune, mens den samlede mængde af affald i containerne i de to kommuner er
nogenlunde ens (1.465 kg og 1.420 kg). Over halvdelen (60%) af indholdet i containeren til
brændbart affald var i Tinglev Kommune dagrenovation, mens dagrenovation udgjorde 10% af
mængden i containeren i Nørre Rangstrup Kommune.
Ifølge vurdering foretaget af personalet på de to genbrugspladser afveg affaldet ved
undersøgelsen ikke fra affaldet i containeren til brændbart affald normalt. Forudsættes
ca. 58% af affaldsmængden placeret i containeren til brændbart affald på årsbasis i
Tinglev Kommune at være dagrenovation, medfører dette, at der via fraktionen brændbart
affald på genbrugspladsen (i Tinglev Kommune) opsamles ca. 309.000 kg dagrenovation,
svarende til ca. 74 kg pr. husstand pr. år.
I Nørre Rangstrup Kommune udgør affaldsmængden placeret i containeren til brændbart
affald ca. 10%. Dette medfører, at via fraktionen brændbart affald på genbrugspladsen
på årsbasis opsamles ca. 67.000 kg dagrenovation, svarende til ca. 17 kg pr. husstand
pr. år.
88 kg (svarende til 6%) af indholdet i containeren til brændbart affald var i Tinglev
Kommune aviser, ugeblade og reklamer, mens 34 kg (2%) var pap. I Nørre Rangstrup Kommune
var 9 kg (0,6%) af indholdet i containeren til brændbart affald aviser, ugeblade og
reklamer, og 14 kg (1%) var pap. I begge kommuner er der på genbrugspladserne separate
containere til disse to fraktioner.
Der blev ved sorteringen for alle fraktioner (på nær legetøj) registreret en større
mængde affald i Tinglev Kommune end i Nørre Rangstrup Kommune. For fraktionerne
emballage og aviser, ugeblade og reklamer er der registreret ca. 10 gange så stor en
mængde i Tinglev Kommune som i Nørre Rangstrup Kommune og for fraktionerne øvrigt
affald/dagrenovation, andet papir samt tøj og sko blev der registreret mere end 5 gange
så meget affald i containeren i Tinglev Kommune som i containeren i Nørre Rangstrup
Kommune.
Fraktionerne animalsk affald, bleer og affald fra hjemmepleje blev kun registreret i
containeren i Tinglev Kommune.
Undersøgelse af affald indsamlet på rastepladser
Registreringerne af affald indsamlet fra rastepladser i fire amter (Sønderjyllands
Amt, Fyns Amt, Ringkøbing Amt og Viborg Amt) viser, at der forholdsmæssigt indsamles
mere dagrenovation fra rastepladser i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end
fra rastepladser i de øvrige kommuner. De samme konklusioner kan ikke genfindes i
registreringerne fra Vejle Amt. Imidlertid kan resultaterne fra dette amt ikke udelukke at
borgere i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer henstiller mere affald ved
rastepladser end borgere fra kommuner, der ikke har etableret et sådant system.
Af Tabel 0.4 fremgår det gennemsnitlige antal af sække henstillet uden for
opsamlingsmateriellet pr. opsamlingsenhed. Tabel 0.5 viser, hvor stor en andel af disse
sække der er registreret som dagrenovation.
Tabel 0.4
Sække henstillet udenfor opsamlingsmateriel pr. opsamlingsenhed
|
Sønderjyllands Amt |
Fyns Amt |
Ringkøbing Amt |
Viborg Amt |
Vejle Amt |
Kommuner med vægtbaserede
indsamlings-systemer |
1,4 |
1,4 |
2,1 |
1,5 |
0,4 |
Øvrige kommuner |
0,7 |
0,4 |
1,8 |
1,4 |
0,9 |
Registreret over |
9 uger |
10 uger |
6 uger |
4 uger |
4 uger |
Tabel 0.5
Andel af dagrenovation for sække henstillet udenfor opsamlingsmateriel
|
Sønderjyllands Amt |
Fyns Amt |
Ringkøbing Amt |
Viborg Amt |
Vejle Amt |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings-systemer |
81% |
84% |
92% |
67% |
87% |
Øvrige kommuner |
59% |
80% |
84% |
28% |
87% |
Samlet vurdering
Af Tabel 0.6 fremgår mængden af restaffald registreret ved affaldsanalysen opskaleret
til et år, indsamlede mængder papir og pap samt flasker og husholdningsglas indsamlet i
2000. Endvidere er for Tinglev Kommune tillagt den difference i vegetabilsk madaffald og
haveaffald, som fremgår af Tabel 1 (opskaleret til et år), idet det forudsættes, at der
produceres lige store mængder af disse to fraktioner i de to kommuner, men at differencen
i vegetabilsk madaffald og haveaffald udgør en yderligere mængde, der hjemmekomposteres
i Tinglev Kommune ud over den mængde, der i øvrigt måtte hjemmekomposteres i de to
kommuner.
Tabel 0.6
Affaldsmængder opgjort pr. husstand
Fraktion |
Tinglev Kommune |
Nørre Rangstrup Kommune |
Restaffald (registreret ved
affaldsanalysen i 2001) |
318 kg |
532 kg |
Papir og pap (2000) |
106 kg |
107 kg |
Flasker og husholdningsglas
(2000) |
34 kg |
29 kg |
Restaffald + papir og glas |
458 kg |
668 kg |
Difference i mængden af
vegetabilsk madaffald og
haveaffald (0,593 kg + 0.093 kg)
x 52 uger |
36 kg |
- |
Dagrenovation i alt |
494 kg |
668 kg |
Dagrenovation i container
til brændbart affald på genbrugsplads (opskaleret til et år) |
74 kg |
17 kg |
Total |
568 kg |
685 kg |
Den indsamlede mængde restaffald udgjorde i 1998 og 1999 i gennemsnit for hele landet
henholdsvis 5872 kg og 5883 kg pr. husstand.
Som det fremgår af Tabel 0.6, kan der også efter indregning af en mermængde, der
forudsættes hjemmekomposteret i Tinglev Kommune, registreres en forskel på mængden af
dagrenovation i de to kommuner.
Differencen i affaldsmængde mellem Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune udgør
117 kg pr. husstand pr. år.
I Miljøprojekt nr. 576, 2000 blev der registreret en gennemsnitlig difference mellem
de fem kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og de fem referencekommuner på 359
kg, og 279 kg når der tages højde for den højere grad af hjemmekompostering, som
spørgeskemaundersøgelsen gennemført i dette projekt viste. Differencen udgjorde
specifikt for Tinglev Kommune og referencekommunen Nørre Rangstrup 287 kg.
Da resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen i Miljøprojekt nr. 576, 2000 ikke viser,
at der er forskel på indkøbsvaner hos kommuner med og uden vægtbaserede
indsamlingssystemer, må det antages, at der i gennemsnit produceres den samme mængde
affald hos husstande i de to typer af kommuner.
Som det fremgår af Miljøprojekt nr. 576, 2000, kan forskellen i affaldsmængde, der
indsamles (inkl. hjemmekompostering) i de to typer af kommuner, skyldes, at husstande i
kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer bortskaffer affald på alternativ vis.
Dette kan omfatte aflevering af andre fraktioner end papir, pap og glas på
genbrugspladser samt afbrænding i brændeovn/fastbrændselsfyr og placering af affald på
rastepladser og lignende.
Af Kapitel 2 fremgår det, at der stort set ikke er forskel i mængden af papir, pap og
glas, der afleveres til genanvendelse i henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup
Kommune. Der blev i 2000 i gennemsnit indsamlet 106 kg papir og pap pr. husstand i Tinglev
Kommune mod 107 kg i Nørre Rangstrup Kommune, og der blev samme år indsamlet 34 kg glas
i Tinglev Kommune mod 29 kg i Nørre Rangstrup Kommune.
Som det fremgår af Kapitel 3, kunne det konstateres, at mængden af dagrenovation ved
sortering af affald, der var afleveret i containere til brændbart affald på
genbrugspladserne, var væsentligt højere i Tinglev Kommune end i Nørre Rangstrup
Kommune. Opskaleret til årsbasis udgør forskellen i dagrenovationsmængden i containeren
til brændbart affald på genbrugspladsen 57 kg pr. husstand pr. år.
Ligeledes viser registreringen af affald, der hensættes på rastepladser, at omfanget
af dagrenovation er større på Tinglev Kommunes rastepladser end på rastepladserne i
Nørre Rangstrup Kommune.
Derimod kunne der ikke i nærværende undersøgelse konstateres den forskel i
hjemmekompostering som spørgeskemaundersøgelsen gennemført i Miljøprojekt nr. 576,
2000 indikerede. Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen indikerede her en forskel på
i gennemsnit ca. 80 kg pr. husstand pr. år, mens der ved affaldsanalysen gennemført 2001
kun kunne registreres en forskel i mængden af vegetabilsk madaffald, der opskaleret til
et år svarer til ca. 30 kg pr. husstand.
1 |
Mængden fra Nørre Rangstrup Kommune fratrukket mængden fra
Tinglev Kommune
[Tilbage]
|
2 |
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 3, 2000;
"Affaldsstatistik 1998" (83% af den opgivne mængde dagrenovation fordelt på
2.406.968 husstande) [Tilbage]
|
3 |
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 17, 2000;
"Affaldsstatistik 1999" (85% af den opgivne mængde dagrenovation fordelt på
2.406.968 husstande)
[Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|