| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indikatorsæt
9.
Fødevareproduktion - fødevaresikkerhed, landbrug og fiskeri
Målsætningen for fødevareproduktion i Danmark er at sikre at de fødevarer der
produceres og afsættes til forbrugerne, er sunde og af høj kvalitet samt at sikre et
højt informationsniveau herom. Vi skal fremme produktionsforhold der bevarer jordbrugs og
fiskerierhvervenes ressourcegrundlag samt sikre at miljø, natur, dyrevelfærd og gode
arbejdsbetingelser fremmes. Samtidig skal lønsom produktion og afsætning inden for de
fødevareproducerende erhverv fremmes.
Forbrugerne har krav på at fødevarer er sikre. Det er uacceptabelt hvis fødevarer
udgør en sundhedsmæssig risiko. Regeringen finder det vigtigt at vurderingen af
sikkerhed og risiko i relation til fødevarer tager udgangspunkt i forsigtighedsprincippet
i de situationer hvor der er rejst en videnskabeligt baseret mistanke, men hvor der endnu
ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for at be- eller afkræfte denne mistanke.
Mål og indsats |
Indikatorer |
Et vigtigt mål er at opnå et ubetinget højt niveau
af fødevaresikkerhed |
1. |
Antal fødevarebårne sygdomstilfælde |
|
Landbrugsproduktionen skal foregå på en måde der sikrer bæredygtighed. Det betyder
at rent vand (både grundvand, overfladevand og hav), ren jord og luft skal sikres.
Samtidig skal den biologiske mangfoldighed på land og i vand sikres, og der skal være en
balanceret husdyrtæthed i forhold til natur og miljø. Endelig skal landbrugets plante-
og dyregenetiske ressourcer bevares. Det er desuden vigtigt at den fremtidige udvikling
også sikrer levende landdistrikter.
Mål og indsats |
Indikatorer |
Landbrugets tab af nitrat, fosfor og
ammoniak skal begrænses til et niveau som ikke er til gene for mennesker, som sikrer
vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som giver mulighed for et rigt dyre- og planteliv |
1. |
Balanceopgørelse af tilført og fraført
N og P; herunder fordelingen af tab ved udvaskning og fordampning |
|
2. |
Landbrugets samlede import og
eksport af N og P |
|
Landbruget som naturforvalter. Naturen
skal beskyttes, og den biologiske mangfoldighed sikres (sårbare naturtyper, småbiotoper,
spredningskorridorer m.m.) |
3. |
Antallet af bedrifter og areal som har
grønne regnskaber/miljøstyring |
|
4. |
Udviklingen i arealet med miljøvenlige
jordbrugs ordninger (MVordningen) |
|
Regeringen ønsker inden for de kommende år at
fjerne overforbrug af pesticider |
5. |
Behandlingshyppighed for pesticider på
det konventionelt dyrkede areal |
|
Den økologiske tankegang skal ligge til grund for
indsatsen på alle relevante politikområder, og økologisk landbrug skal fremmes |
6. |
Antal og areal af økologiske brug |
|
Regeringen finder at det e rafgørende at
fortsat økonomisk vækst sker uden tilsvarende vækst i miljøbelastning og
ressourceforbrug |
7. |
Indeks: Landbrugets miljøpåvirkning:
3 miljøpåvirkninger f.eks. pesticid (behandlingshyppighed), antal dyreenheder og
kvælstofoverskud) i forhold til udvikling i BVT (landbrugssektorens primære produktion) |
|
8. |
Antal bedrifter, størrelse og specialisering
(harmoniske og uharmoniske bedrifter |
|
Perspektiver
De ovenstående indikatorer er på nuværende tidspunkt tilgængelige. Indikatorsættet
vil løbende blive udviklet.
EU har igangsat et omfattende arbejde med at udvikle indikatorer for den økonomiske,
sociale og miljømæssige dimension af et bæredygtigt landbrug og bæredygtig
landdistriktsudvikling. Forslaget til Danmarks strategi for bæredygtig udvikling
indeholder væsentlige mål om at opnå mere helhedsorienterede EU-støtteordninger og om
at sikre levende landdistrikter. Her kan udvikling af indikatorer i EU-regi blive central
på længere sigt. Der vil på det kortere sigt blive udviklet en national indikator med
henblik på at følge udviklingen i EU´s støtteordninger og den helhedsorienterede
indsats. Resultaterne af det internationale arbejde vil blive inddraget i det nationale
sæt af indikatorer.
Der er behov for supplere indikatoren for antal og areal af økologiske brug med
indikatorer for produktionen eller omsætningen af økologiske varer. Så snart der for
eksempel findes data for forbrugernes køb eller detailhandlens salg af økologiske varer,
vil disse indikatorer indgå i sættet.
For landbrugets rolle som naturforvalter kan det være relevant at udvikle en indikator
der belyser zonering af agerlandet på forskellige typer arealer. I takt med at
naturplaner benyttes og registreres i alle amter, vil disse kunne indoptages som
indikator.
Der vil også blive arbejdet for at udvikle indikatorer der kan vise miljøeffekter af
brugen af GMO'er.
Fiskeriet er afhængigt af at fiskebestandene fungerer som fornybare naturressourcer.
Et bæredygtigt fiskeri der medvirker til at sikre havets fiskebestande og økosystem,
sikrer også erhvervets udvikling i fremtiden. Størst mulig viden om virkninger af
fiskeri og andre påvirkninger af havets naturressourcer er afgørende for at kunne
forvalte fiskeriet bæredygtigt og for at kunne fremskaffe tilstrækkelige og sunde
fødevarer fra havet.
Fiskebestandene, fiskernes adgang til dem og anden miljøpåvirkning på havområdet er
i meget høj grad grænseoverskridende. Størstedelen af det danske fiskeri og de
fiskebestande det har adgang til, er afhængige ikke alene af den danske indsats for
bæredygtig udnyttelse af havets levende ressourcer, men også af andre landes indsats. En
effektiv politik skal derfor bygge på målrettet internationalt samarbejde.
Mål og indsats |
Indikatorer |
Havets fiskebestande og økosystem skal bevares |
1. |
Gydebiomasse og fiske dødelighed set i forhold til
fiskekvoter, fangsternes størrelse og biologisk sikre grænser |
|
Omfanget af udsmid skal reduceres |
2. |
Størrelse af bifangst og udsmid fordelt
på fiskeredskaber og fiskerier (baseret på estimater) |
|
Fangstredskaber skal gøres mere selektive så
utilsigtede bifangster (herunder marsvin) og uønskede påvirkninger af havbunden bedre
kan undgås |
3. |
Bifangst af marsvin (estimater) og monitering af
effekt ved særlige afværgeforanstaltninger (f.eks. elektroniske afværgemidler) |
|
Flådestørrelse og sammensætning der er bedre
tilpasset fangstmulighederne |
4. |
Fiskeriflådens kapacitet (tonnage, motorkraft mv.) og
sammensætning |
|
Perspektiver
Der kan være behov for fortsat at udvikle indikatorerne for at opnå større
målesikkerhed.
En redegørelse er under forberedelse med henblik på afdækning af viden og problemer
i forbindelse med bundslæbende fiskeredskabers påvirkning af havbunden. I forlængelse
heraf vil mulighederne for at udvikle indikatorer for dette område blive vurderet. Der
vil blandt andet blive set på muligheden for at opgøre hvor store arealer der påvirkes
af bundtrawl, og vurderet om det kunne være en relevant indikator.
Et rent havmiljø er vigtigt for at sikre fiskeriets naturgrundlag. Det vil være
relevant at vurdere mulighederne for at udvikle indikatorer der kan belyse havmiljøets
tilstand. Der vil blive set på mulighederne for at identificere særligt skadelige
påvirkninger (forurening m.v.) og for at registrere virkningen af initiativer der skal
mindske disse påvirkninger.
Den nationale indsats for at udvikle indikatorer må ske med løbende reference til den
internationale overvejelser om at udvælge og udvikle egnede indikatorer for at belyse
bæredygtig udvikling. Der er væsentlige drøftelser om dette i EU og i ICES (det
internationale havundersøgelsesråd).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |