Manual for offentligt-privat samarbejde om projekteksport

1. Indledning

1.1 Hvorfor øget offentlig deltagelse i projekteksport?
1.2 Formålet med manualen
1.3 Manualens målgruppe
1.4 Læsevejledning
1.5 English Summary


Denne manual er et produkt af EPO-projektet og indeholder redskaber og retningslinier udarbejdet i forbindelse med projektet af projektets sekretariat, arbejdsgruppe og følgegruppe

EPO står for Effektiv Projekteksport med det Offentlige. Projektet startede i sommeren 2000, og er planlagt afsluttet i 20011. Miljø- og Energiministeriet er ansøger til projektet, der er finansieret af Erhvervsfremme Styrelsen. Endvidere deltager repræsentanter for organisationer og virksomheder, herunder Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen, i EPO-projektet.

Formålet med projektet er at styrke offentligt-privat samarbejde på miljøområdet og at inddrage offentlig ekspertise mere effektivt i projekteksport.

1.1 Hvorfor øget offentlig deltagelse i projekteksport?

Brug for offentlig ekspertise

Danmark giver milliarder i støtte til Østeuropa og ulandene til opbygning af effektive anlæg og systemer indenfor teknik- og miljøområdet, samt til opbygning af en effektiv offentlig miljøforvaltning for at sikre, at støtten har den forventede virkning og opfylder de planlagte mål. Derudover vurderes behovet for ekspertise til forvaltningsopbygning at være stigende, såvel i ulande som i Østeuropa, som følge af tilpasningen til EU-krav.

Eksport af teknologi, viden og danske forvaltningsprincipper på miljøområdet er derfor et område, hvor der er stor brug for ekspertiser fra både det private og det offentlige.

Det offentliges viden på miljøområdet er især knyttet til myndighedsopgaver og drift af anlæg.

Danske virksomheder er allerede aktive i udlandet og har indenfor rådgivning om miljøanlæg mange referencer til bygning af disse anlæg. Der stilles imidlertid flere og flere krav om referencer til driften af anlæggene. Disse krav kan store udenlandske koncerner, der både bygger og driver miljøanlæg, honorere.

Denne udvikling gør det nødvendigt at forsøge at øge danske offentlige institutioners aktive bidrag til eksporten - alene eller i tæt samarbejde med erfarne private virksomheder - indenfor de kerneområder, hvor det offentlige har en unik viden.

Fordele for offentlige institutioner ved deltagelse i projekteksport

Der er mange fordele for de offentlige institutioner ved deltagelse i projekteksport.

Mulighederne for internationalt arbejde tiltrækker ofte dygtigt personale. I dag stiller medarbejdere krav til indhold og udvikling på arbejdspladsen og har en højere international orientering end tidligere. Er det internationale ikke en del af arbejdet, vil det offentlige ikke kunne tiltrække eller fastholde den bedste del af arbejdskraften. Dertil kommer, at internationalt arbejde giver arbejdsglæde, som er nødvendig for at også den offentlige sektor kan arbejde effektivt.

Internationalt arbejde styrker endvidere egen ressourcebase og organisation. Det kræver og udvikler evnen til projektarbejde og projektstyring samt styrker medarbejderens kulturforståelse, udsyn og fleksibilitet. Medarbejderen udvikler således nye kompetencer og kommer ofte tilbage med nye ideer til gavn for arbejdspladsen.

Endelig styrker internationalt arbejde institutionens image. Ved deltagelse i internationalt arbejde sender institutionen signal til virksomheder, borgere og medarbejdere om, at institutionen er vågen og ønsker at bidrage til udviklingen.

På kort sigt kan miljøeksportaktiviteter være til ulempe for forvaltninger, der skal undvære en eller flere medarbejdere i kortere eller længere tid. Der findes dog mange eksempler på, at diverse vanskeligheder og barrierer for projekteksport kan overvindes, og at fokus fastholdes på de langsigtede fordele.

Foranstående er uddrag af et inspirationspapir, som er udarbejdet med det formål at opmuntre og inspirere til øget offentlig deltagelse i projekteksport. Den fulde version foreligger trykt og kan findes på www.mst.dk. eller rekvireres i Miljøbutikken.

Med henblik på at bidrage til udviklingen mod øget offentligt engagement i projekteksport er der i EPO-regi udarbejdet forskellige redskaber og retningslinier med relevans for projekteksportsamarbejder, som vil motivere til og fremme etableringen af nye offentlig-private samarbejder om projekteksport.

1.2 Formålet med manualen

Formålet med manualen er at gøre de i EPO-regi udviklede redskaber og retningslinier let tilgængelige for en så stor gruppe som muligt af potentielt interesserede institutioner og virksomheder, som ønsker at deltage i projekteksport, for på den måde at bidrage til EPO-projektets overordnede målsætning om at øge samarbejdet mellem det offentlige og private om projekteksport.

1.3 Manualens målgruppe

Manualens målgruppe er de partnere, som deltager i projekteksportsamarbejder mellem det private og det offentlige. Der er 4 overordnede projektpartnere:
Den offentlige institution;
De udsendte medarbejdere;
Projekthaverne (f.eks. private rådgivere og entreprenørfrmaer); og
Eksportorganisationer - firmaer, der formidler kontakt mellem projekthavere og de offentlige institutioner.

Manualen henvender sig i princippet til alle 4 projektpartnere. Nogle kapitler er dog mere relevante end andre for den enkelte projektpartner, hvilket er nærmere beskrevet i nedenstående læsevejledning.

1.4 Læsevejledning

Manualen er som nævnt en samling af de redskaber og retningslinier, som er udarbejdet under EPO-projektet. De fleste af kapitlerne er redigerede versioner af notater eller redegørelser udarbejdet under EPO-projekter. Hvor det er relevant, er angivet, hvor læseren kan finde den fulde version af notatet eller redegørelsen.

De fleste af manualens kapitler er struktureret i forhold til fem overordnede modeller for samarbejde mellem det offentlige og private om projekteksport, som er præsenteret og forklaret i kap. 2.

Ca. halvdelen af kapitlerne (3, 5, 6, 8 og 9) tager deres udgangspunkt i den offentlige institution og dens medarbejdere og behandler muligheder/ begrænsninger for det offentliges deltagelse i projekteksport. Disse kapitler er således mindre relevante for projekthaver og eksportorganisationer, men kan være nyttige til forståelse af offentlige institutioners situation. Kap. 4 og 7 er relevante for alle projektpartnere, idet de præsenterer forslag til standardkontrakter og honorering af de 4 projektpartnere i forhold til de forskellige typer af samarbejde. Kap. 10, 11 og 12 giver gode råd og vejledning til udarbejdelse af CVer, udstationeringsforhold og checklister, ligeledes til brug for alle projektpartnere og deres ansatte.

1.5 English Summary

The enclosed manual is a produet of the EPO project2. The EPO project was initiated in Summer 2000 and completed end of 2001. The aim of the project is to enhance and strengthen the cooperation on international environmental projects between private companies and public organisations, in order to make better use of public knowledge and expertise in the planning and implementation of international environmental projects.

The EPO project has developed a set of tools that can help enhance and facilitate cooperation between private companies and public institutions. The tools are presented in this manual.

The manual describes the public institutions' judicial and economic responsibilities when cooperating with private companies. The cooperation can take various forms with varying degrees of project responsibility for the public institution and the private company. The manual operates with 5 forms of cooperation, from granting leave for an employee for a specific task abroad for a short or longer period of time, to a committed cooperation where the public institution acts as contract holder together with the private company. The judicial/economic analysis is followed by a description of what insurances both the private companies and the public institutions need to take out in relation to the various forms of cooperation.

Hereafter, a guide to remuneration of the various contract holders gives sound advice on what to take into account when negotiating fee rates and cost sharing.

The rest of the chapters in the manual include information on various topics such as: what professional competences are needed when working abroad and relevant courses for skills updating; existing trainee schemes and how to apply for a traineeship; guidelines on creating a good CV; where to find practical information on things you need to know if you travel abroad for a couple of years; and a checklist on what to do and remember before, under and after working with private companies on international environmental projects.

As appendixes are enclosed three standard contracts that can serve as a point of departure for new contract negotiations, relevant and often-needed CV formats, more information on insurances and a reference list.

1 Der er dog søgt om forlængelse af projektets informationsfase til år 2002.
  
2 EPO is a synonym for Effective Project Export with Public Institutions