På baggrund af erfaringerne med administrationen af Miljøstøtteordningen 1993-2000
tilstræbes det med en revision af strategien
at få styrket og præciseret den overordnede ramme for indsatsen under
Miljøstøtteordningen,
at danne baggrunden for en opdatering og revision af landeprogrammerne for de enkelte
samarbejdslande samt
præcisere målsætningen med indsatsen indenfor de prioriterede indsatsområder.
Strategien skal endvidere bidrage til at skabe de overordnede strategiske
retningslinjer også for den sektorintegrerede miljøindsats,
Miljøinvesteringsfaciliteten for Østlandene (MIØ) samt Miljøkredit-ordningen til
Østeuropa (MKØ).
Strategien for 2001-2006 tager udgangspunkt i den danske regerings øststøttestrategi:
"Regeringens overordnede strategi for Øststøtten - med særligt vægt på
Østersøen" fra 1997 (det såkaldte Østersøinitiativ gældende for 1998-2001).
Hermed prioriteredes støtten til Østersøregionen, det vil sige til Polen, Estland,
Letland, Litauen og de russiske nærområder.
Da Regeringens strategi nu er under revision, og da strategien for
Miljøstøtteordningen er en del af den overordnede strategi, kan det blive nødvendigt
efterfølgende at justere miljøstrategien i lyset heraf.
Miljøproblemerne og investeringsbehovene i modtagerlandene
Det konkrete valg af lande og indsatser baserer sig i vidt omfang på den ændrede,
politiske kontekst i landene i Østeuropa, herunder det faktum, at modtagerlandene
befinder sig på vidt forskellige stadier i tilpasningen til EU´s regelsæt, omstillingen
til demokrati, markedsøkonomi og i den administrative reformproces. Samtidig lader
ratifikation og gennemførelse af internationale miljøkonventioner af både regional og
global karakter en del tilbage at ønske i regionen som helhed.
Underliggende for alle miljøproblemstillingerne er desuden at de økonomiske
ressourcer er begrænsede.
For EU-ansøgerlandene har skønnet over omkostningerne til opfyldelse af EU´s
miljøregelsæt været vurderet til at andrage op mod ca.1 000 Mia. DKK, ca. 120 MEURO
(1997-tal), og senest i en størrelsesorden af 700 mia DKK, ca. 85 - 110 MEURO (2000-tal) (36). EUKommissionen har anslået, at
ansøgerlandene skal anvende mellem 2 og 3 % af GDP over en periode på 15-20 år for at
kunne implementere EU´s krav fuldt ud på miljøområdet. Der findes ikke tilsvarende
beregninger for SNG-landene.
De væsentligste omkostninger for landene er den offentlige sektors investeringer i
infrastruktur samt den private sektors investeringer til implementering af lovgivning,
f.eks. på industriområdet. Hovedparten af udgifterne (ca. 90-95 %) må forventes at
skulle finansieres af landene selv.
Overordnede målsætninger
Strategien har som overordnet mål for Miljøbistand til Østeuropa at:
Geografisk dækker strategien indsatser i :
EU ansøgerlandene i Østersøregionen og Rusland
Den overordnede geografiske prioritering vil stadig være på indsatsen i
Østersøregionen og vil udover støtte til landenes EU-forberedelse fortsat
regionaliseres mod de fælles miljøproblemer. Indsatsen omfatter landene omkring
Østersøen, det vil sige Estland, Letland, Litauen, Polen og de russiske nærområder.
Støtte vil bl.a. kunne finde sted indenfor de fastsatte prioriteringer i EU´s
handlingsplan om Den Nordlige Dimension(37),
der særligt adresserer Østersøregionen, området omkring Barentshavet og de nye
russiske naboområder til et udvidet EU.
Udvalgte EU-ansøgerlande i Central- og Sydøsteuropa
De øvrige østeuropæiske ansøgerlande til EU skal først og fremmest
støttes i processen med at gennemføre og implementere EU's miljøkrav. Det er
karakteristisk for disse lande, at de ikke hidtil har gjort samme fremskridt eller haft
samme donorbevågenhed som Østersøregionen. Indsatsen vil omfatte Slovakiet, Rumænien
og Bulgarien som samarbejdslande, og de øvrige EUansøgerlande, der er tættere på
EUoptagelse (Ungarn, Tjekkiet og Slovenien) alene, hvor disse er nødvendige led i
regionale projekter.
Udvalgte SNG- lande
Som EU-optagelsesprocessen skrider frem, vil relationerne intensiveres med de lande,
som bliver nye grænselande til et udvidet EU. Dette bør føre til et øget samarbejde
også på miljøområdet. Det er et fællestræk for disse lande, at der for indeværende
ikke afsættes tilstrækkelige ressourcer til landenes miljøadministration, og at miljø
har meget lav prioritet som følge af landenes økonomiske situation. Landene mister
generelt kraftigt terræn i forhold til at løse miljø- og sundhedsrelaterede problemer,
eftersom offentlige investeringer ikke kan dække selv basale drift- og
vedligeholdelsesomkostninger. Samtidig er der en meget ringe grad af åbenhed og mulighed
for indflydelse i myndighedernes beslutninger på miljøområdet. Indsatsen vil primært
omfatte Ukraine, Rusland (med et øget fokus på andre områder af Rusland end de russiske
nærområder, efterhånden som ansøgerlandene omkring Østersøen bliver EUmedlemslande),
Hviderusland(38)og som nyt
samarbejdsland Moldova. Indsatsen i Kaukasus og Centralasien vil være af meget begrænset
omfang, alene af regional karakter og med tæt ophæng i Environment for Europe processen
samt internationale konventioner.
Balkan
Miljøstyrelsen samarbejder med Udenrigministeriet om en del af den
miljørelaterede indsats på Balkan. Indsatsen under programmet omfatter Kroatien,
Bosnien-Herzegovina, Makedonien (FYROM), Albanien og Forbundsrepublikken Jugoslavien.
Miljøstyrelsens indsats vil som udgangspunkt primært være af regional karakter, men kan
også omfatte støtte til konkrete miljøinfrastrukturprojekter.
Politisk kontekst
To overordnede temaer vil udgøre rammen for miljøstøtten; EU optagelsesprocessen
samt Environment for Europe processen. I praksis vil der i strategiperioden være meget
stor forskel mellem de omfattede lande for så vidt angår den miljøpolitiske udvikling,
herunder tempoet i denne.
EU tilnærmelse
EU-tilnærmelse fastslås som det overordnede omdrejningspunkt for strategien både for
EU-ansøgerlandene, men også for de SNG-lande, som i kraft af partnerskabs og
samarbejdsaftaler med EU(39) i
princippet har forpligtet sig til at tilnærme sig EU´s krav, herunder på
miljøområdet.
Det er den danske regerings holdning i udvidelsesprocessen, at EUansøgerlandene så
vidt muligt bør opretholde tempoet i reformprocessen, bl.a. for at bidrage til, at
eventuelle overgangsperioder på miljøområdet bliver så korte som muligt. Det
tillægges bl.a. betydelig vægt, at EU´s rammelovgivning og foranstaltninger vedrørende
internationale konventioner, som Fællesskabet deltager i, bør have førsteprioritet. Den
danske indsats kan målrettet bidrage til at nedbringe længden af kandidatlandenes
overgangsordninger, ligesom der fra dansk side bør arbejdes for, at EU´s
førtiltrædelsesmidler kanaliseres til områder, hvor lange overgangsordninger er stillet
i udsigt.
Den danske miljøbistand vil bestå af direkte støtte til gennemførelse og
implementering af EU´s miljøkrav i modtagerlandene, i form af forarbejde til
investeringer eller direkte investeringer, og som ramme herfor styrkelse af de relevante
institutioner centralt, regionalt og lokalt til varetagelse af implementering, tilsyn og
kontrol.
I SNG og de øvrige lande, som ikke er ansøgerlande til EU, vil indsatsen dels skulle
ses i relation til partnerskabs- og samarbejdsaftalerne med EU, dels i relation til den
konkrete miljømæssige situation.
Partnerskabsaftalerne understreger bl.a. med reference til det europæiske
energicharter og "Environment for Europe"-processen behovet for forbedring af
miljølovgivningen i retning af EU´s standarder samt samarbejde på regionalt og
internationalt plan som ramme for bekæmpelse af miljøforringelserne i SNG-landene. Den
danske indsats vil fremover søge at fremme større synergi mellem den danske indsats og
EU´s indsats særligt for de lande, der vil grænse op til et nyt udvidet EU.
Støtte til den bredere EU integrationsproces
Udover støtte til direktivimplementering vil Miljøstøtteordningen også lægge vægt
på fremme af EU´s politikker og handlingsplaner på miljøområdet i øvrigt, samt på
støtte til fremme af internationale konventioners ratifikation og efterlevelse.
En indsats for bedre integration af miljøhensyn i øvrige sektorpolitikker, særligt
på områder som klima, energi, sundhed, landbrug, skovbrug og transport samt fremme af en
bæredygtig udvikling i lyset af EU´s 5. og 6. Miljøhandlingsprogram og udformningen af
Fællesskabets bæredygtigheds strategi samt det forestående Rio+10 møde i 2002, vil
blive søgt styrket.
Indsatsområder
Indsatsområderne omfatter luftkvalitet, vandkvalitet, affaldsbehandling, kemikalier og
biodiversitet. Ligeledes opprioriteres en tværgående indsats, som har til formål at
styrke institutioner og faglig ekspertise i landene, fremme offentlighedens deltagelse i
beslutningsprocessen på miljøområdet, styrke ansvarliggørelsen af den private sektor i
landene til at tage deres del af byrden på miljøområdet, samt endelig at styrke
landenes opfyldelse af forpligtelser i internationale miljøkonventioner.
Antallet af indsatsområder er med inddragelse af kemikalieområdet og opprioriteringen
af de tværgående indsatsområder øget i forhold til 1993-strategien, hvilket afspejler
en større differentiering i behovet for bistand og en større spredning i udviklingen
indenfor gruppen af samarbejdslande.
Miljøstøtteordningen vil ved den forestående revidering af eksisterende
landeprogrammer afdække de landespecifikke behov og i dialog med samarbejdslandene
udvælge de relevante indsatsområder for det pågældende land eller region.
Gennemførelse af strategien
Samarbejdslande
Under Miljøstøtteordningen eksisterer der i dag samarbejdsaftaler med følgende
EU-ansøgerlande: Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Rumænien og
Bulgarien. Der er endvidere indgået samarbejdsaftaler med Rusland, Ukraine, Hviderusland
og en samarbejdsaftale med Moldova er under forberedelse. I foråret 2000 blev strategien
for samarbejdet med Hviderusland ændret til ikke kun at omhandle nationale NGO projekter,
men også regionale NGO projekter samt grænseoverskridende projekter med indragelse af et
eller flere nabolande, især EU lande(40).
Strategien må nødvendigvis forholde sig "dynamisk" til evt. udfasning
og indlemmelse af samarbejdslande, i takt med at et eller flere EU-ansøgerlande bliver
EUmedlemmer indenfor en kortere årrække, hvor behovene for bistand vurderes at være
begrænsede, eller hvor behovet for bistand overvejende vurderes at ville blive dækket af
andre donorer.
Sektorintegreret miljøindsats.
Integration af miljøhensyn i andre politikområder, specielt økonomisk tunge sektorer
som energi, industri og landbrug, har været højt på dagsordenen såvel i Danmark som i
EU. Situationen i ansøgerlandene og i de øvrige lande, som er omfattet af strategien, er
på dette område overvejende den samme som i EU-landene. Og meget tyder på, at
vanskelighederne med at sikre integration af miljøhensynene også er sammenlignelige:
traditionel sektortankegang og manglende incitamenter.
Miljøindsatsen på dette område vil først og fremmest blive varetaget gennem den
sektorintegrerede miljøindsats, dvs de programmer, som gennemføres af de respektive
sektorministerier. I indsatsen deltager Fødevareministeriet, Erhvervsministeriet,
Arbejdsministeriet, Indenrigsministeriet (Beredskabsstyrelsen), Trafikministeriet, By- og
Boligministeriet, Undervisningsministeriet samt Energistyrelsen. Koordineringen af
aktiviteterne varetages af Miljø- og Energiministeriet.
Regionale aktiviteter
Gennemførelsen af strategien vil indebære fortsættelse eller iværksættelse af en
række regionale (i betydningen "mellemstatslige") aktiviteter, der primært vil
tage udgangspunkt i de regionale rammer for samarbejde givet indenfor "Environment
for Europe" processen.
Initiativet til iværksættelse af en regional aktivitet vil ligge hos
Miljøstøtteordningen, som kan vælge at foretage en egentlig regional programmering
eller bidrage til gennemførelsen af regionale programmer, som er etableret f.eks. i regi
af "Environment for Europe og landene i regionen - som oftest i samarbejde med
multilaterale og/eller bilaterale donorer.
Internationalt samarbejde og koordinering
Den danske indsats har lige siden starten været koordineret med de øvrige aktører,
som arbejder i Østeuropa, herunder med de lokale finansieringsfonde, og Danmark har
deltaget i samfinansiering af en lang række projekter. Hovedaktørerne er Verdensbanken
(IBRD), Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD), Den Europæiske
Investerings Bank (EIB), Nordisk Investerings Bank (NIB), Den Asiatiske udviklings Bank,
NEFCO samt nationale ordninger som Miljøkreditordningen til Østeuropa (MKØ).
På grund af støtteordningernes og bankernes forskellighed har der udviklet sig
en arbejdsfordeling, hvor de bilaterale donorer primært forbereder og gennemfører de
indledende arbejder til projekterne, mens bankerne og fremover særligt EU´s ISPA
facilitet bidrager med hovedparten af midler til investeringerne.
Med henblik på at effektivisere miljøindsatsen i Central- og Østeuropa og SNG,
bidrager Miljøstøtteordningen aktivt til koordineringen og tildels finansieringen af
disse mekanismer, såvel i samarbejdslandene, til internationale udredningsprojekter og
til donorfinansierede sekretariater.
Kriterier for tildeling af støtte
Der vil kunne tildeles støtte til projekter, som er i overensstemmelse med
målsætninger og prioriterede indsatsområder for Miljøstøtteordningen, som disse er
beskrevet i strategien, dels i de individuelle landeprogrammer for samarbejdslandene, og
dels i de regionale programmer som vil blive udviklet ved strategiens gennemførelse.
Miljøstyrelsens projektstyringsmanual(41)
indeholder yderligere detaljer om specifikke kriterier ved udvælgelse og
godkendelse af projekter. Miljøstøtteordningen vil støtte såvel investerings som TA
projekter, eller kombinationer af disse. Der kan ydes tilskud til alle faser af projekter,
herunder til projektidentifikation, planlægning og kvalitetssikring, forundersøgelser,
projektgennemførelse, overvågning, evaluering og resultatformidling, samt tilskud til
pilotog demonstrationsprojekter.
Monitering af programmer og projekter
De enkelte landeprogrammer vil til stadighed blive fulgt og moniteret på basis af
opstillede indikatorer, for at checke, om de opstillede mål er nået, og om justeringer
er påkrævet. Monitering af de individuelle projekter vil ske efter retningslinjerne i
Projektstyringsmanualen 1999. Anvendelsen af indikatorer til styrkelse af monitering af
landeprogrammer og individuelle projekter vil løbende blive udbygget.
Informationsaktiviteter
Viden om den danske miljøbistand til Østeuropa er et væsentligt element til at
forankre og til at sikre en effektiv og accepteret indsats. Dette gælder både i
modtagerlandene - og i Danmark.
Miljøstyrelsen vil fortsætte intensiveringen af informations- og
kommunikationsindsatsen i de kommende år. Dette vil bl.a. ske ved udgivelse af
landeprogrammer, landevise publikationer over projektsamarbejdet, samt relevante
temarapporter. Information til specifikke målgrupper i modtagerlandene skal sikre, at der
opnås et bredt kendskab til forskellige lokale miljøproblemer og særligt til løsningen
af disse. Denne information skal formidles via et bredt udvalg af medier, og udføres i et
snævert samarbejde med modtagerlandene.
Det skal tilsvarende sikres, at der i den danske ressourcebase (virksomheder,
institutioner og NGO´ere, m.fl.) er et godt kendskab til igangværende og potentielle
aktiviteter i relation til Miljøstøtteordningens arbejde, således at den danske viden
kan udnyttes bedst muligt.