Strategi for Miljøstøtteordningen til Østeuropa 2001-2006

Kapitel 7
Internationalt samarbejde og koordinering

Environment for Europe processen
Forbedret koordination med og påvirkning af EU´s støtteprogrammer
Koordinering og samarbejde på investeringsområdet
Projekttyper og kriterier for tildeling af støtte
Monitering af programmer og projekter
Informationsaktiviteter


Ud over samarbejdet med de enkelte lande, som modtager støtte under den danske miljøstøtteordning, deltages der fra dansk side i en række fora med henblik på at fremme samarbejdet og koordineringen af den samlede miljøindsats til Central- og Østeuropa. Via denne indsats har det været muligt at fremme danske synspunkter og prioriteringer for anvendelse, ikke blot af danske støttemidler, men også af andre bilaterale og multilaterale donormidler samt internationale finansieringsinstitutioners prioriteringer.

Denne del af den danske indsats vil blive styrket under den kommende strategiperiode, idet der vil blive fokuseret især på aktiviteter under "Environment for Europe"-processen, deltagelse i EU´s forvaltningskommiteer for væsentlige støtteprogrammer samt forbedret koordination af EU´s multilaterale støtte med dansk bilateral støtte til Central- og Østeuropa. Også den nordiske koordination vil blive søgt styrket, så Norden kan tale med stærkere stemme i det samlede EU, ikke mindst for at fastholde fokus på processen omkring EU´s Nordlige Dimension.

Environment for Europe Processen

Environment for Europe processen blev startet i 1991 på tjekkisk initiativ og har været domineret af udarbejdelse og implementering af Environmental Action Programme for Central and Eastern Europe (EAP´en). Til det formål oprettedes i 1993 EAP Task Forcen til opfølgning af "policy reforms" og "institutional strengthening". OECD fik oprindeligt tildelt sekretariatsfunktionen for dette arbejde. Tilsvarende etableredes Project Preparation Committee (PPC´en) med henblik på at være katalysator for og matche miljøprojekter mellem donorer og banker, således at miljøinvesteringer blev foretaget parallelt med reform- og institutionsindsatsen. OECD fik oprindeligt tildelt sekretariatsfunktionen for dette arbejde.

I forbindelse med Aarhus-konferencen i 1998 besluttedes det at reorientere Task Forcens og PPC´ens arbejde mod ikkeansøgerlande i Østeuropa og SNG-landene. Dette i erkendelse af, at miljøinvesteringerne i ansøgerlandene nu primært drives af kravene i EU´s miljøacquis, hvorimod der savnes en tilsvarende drivkraft i ikke-ansøgerlandene på Balkan og i SNG-landene, der samtidig plages af væsentlig dårligere økonomi. Det regionale miljøcenter (REC´en) blev samtidig givet en større rolle i Environment for Europe processen vedrørende de opgaver, der relaterer sig til landene i Central- og Østeuropa.

I lyset af de meget store problemer for såvel miljø og økonomi i ikke-ansøger landene, er den hidtidige opfølgning blandt de vestlige lande og EU på reorienteringsbeslutningen skuffende. Fra dansk side vil der blive presset på for en reel opprioritering af ikkeansøgerlandene, herunder at EU´s TACIS midler i stigende omfang anvendes til miljøområdet.

Forbedret koordination med og påvirkning af EU´s støtteprogrammer

EU´s støtteprogrammer spiller en dominerende rolle i ansøgerlandene. De tre førtiltrædelses-instrumenter PHARE, ISPA- og SAPARD udgør i perioden 2000-2006 en forløber for EU´s strukturfonde.

Samlet er der årligt frem til år 2006 afsat 3.120 millioner EURO (1997-priser) til de tre instrumenter, d.v.s. for 2001 ca. 23 mia. kr. hvoraf PHARE tildeles halvdelen, ISPA en tredjedel og SAPARD en sjettedel.

PHARE 2000 har to hovedprioriteter; institutionel opbygning (ca. 30%) det vil sige at gennemføre EU´s regelsæt samt investering (ca. 70%) bl.a. med henblik på at støtte investeringer, der står i direkte forbindelse med EU´s acquis. PHARE Twinning indgår som en særlig del af dette program, mhp at opbygge eller styrke modtagerlandenes institutioner. Koordinationen på konkrete områder vil blive søgt udbygget gennem dansk deltagelse i PHARETwinning, hvor relevant.

ISPA-instrumentet finder anvendelse på større infrastrukturprojekter indenfor miljø- og transportsektoren som identificeret i landenes overordnede ISPA-strategier. Projekterne skal have en minimums størrelse på 5 mio. EURO. ISPA har åbnet for muligheden for parallel samfinansiering, hvilket gør denne ordning specielt interessant som medfinanciering af projekter af speciel dansk interesse.

SAPARD programmet til udvikling af landbrug og landdistrikter har bl.a. interesse for den danske indsats i relation til udviklingen af miljøvenligt jordbrug, miljøvenligt skovbrug samt infrastruktur i landdistrikter, hvorfor der tilstræbes en koordination af den danske miljøindsats med aktiviteter under SAPARD programmet.

TACIS programmet støtter SNGlandene og Mongoliet med omstilling til demokratiske markedsøkonomier. Der er for perioden 2000-2006 afsat 3138 MEURO eller ca. 23,5 mia. DKK til TACIS programmet. TACIS koncentrerer sig om teknisk assistance projekter indenfor 6 udvalgte sektorer, herunder miljø. I det enkelte samarbejdsland koncentreres indsatsen dog om maksimalt 3 af disse sektorer, efter modtagerlandets eget valg.

Under CARDS forordningen om bistand til Albanien, BosnienHerzegovina, Kroatien, Makedonien og Forbundsrepublikken Jugoslavien koncentreres programmerne omkring nødvendige reformer i prioritetssektorerne i de enkelte lande. Der er for 2000-2006 afsat 4650 MEURO eller ca. 35 mia. DKK til CARDSprogrammerne.

Der deltages fra dansk side i EU´s management komitémøder for samtlige programmer.

Koordinering og samarbejde på investeringsområdet

Til finansiering af investeringer har landene mulighed for at udnytte en række internationale og nationale finansieringsmekanismer, som har til formål at udlåne midler til miljøprojekter. Hovedaktørerne er her Verdensbanken (IBRD), Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD), Den Europæiske Investerings Bank (EIB), Nordisk Investerings Bank (NIB), Den Asiatiske udviklings Bank, NEFCO samt nationale ordninger som Miljøkreditordningen til Østeuropa (MKØ).

Den danske indsats har lige siden starten været koordineret med de øvrige aktører, som arbejder i Østeuropa, herunder med de lokale finansieringsfonde og Danmark har deltaget i samfinansiering af en lang række projekter.

Antallet af samfinansierede projekter er stigende i takt med landenes konkretisering af deres miljøindsatser, hvorigennem deres prioriteter er blevet mere klare. Endvidere har landenes begrænsede ressourcer og begrænsede lånemulighed (manglende mulighed for at tilbagebetale) betydet, at enkelte projekter søges koordineret/tilpasset de forskellige internationale aktører på miljøområdet for der igennem at kunne igangsætte flest mulige projekter.

På grund af støtteordningernes og bankernes forskellighed har der udviklet sig en arbejdsfordeling, hvor de bilaterale donorer primært forbereder og gennemfører de indledende arbejder til projekterne, mens bankerne og fremover særligt EU´s ISPA facilitet bidrager med hovedparten af midler til investeringerne. Under EU´s ISPA facilitet er der nu åbnet for, at donorer kan indgå i samfinansieringen af implementeringen af projekter; en samfinansiering, som i konkrete tilfælde kan blive nødvendig, for at løfte finansieringskravene til ISPA-projekterne.

Med henblik på at effektivisere miljøindsatsen i Central- og Østeuropa og SNG, bidrager miljøstøtteordningen aktivt til koordineringen og tildels finansieringen af disse mekanismer, såvel i samarbejdslandene, til internationale udredningsprojekter og til donorfinansierede sekretariater.

I samarbejdslandene er dertil ydet støtte til projektimplementeringsenheder, til kapacitetsopbygning i internationale projektimplementeringskontorer samt til deltagelse i arbejdet omkring donormøder og donorkoordination. Disse indsatser må styrkes fremover, bl.a. gennem strategiske placeringer af eksperter til koordinering og fremme af miljøpolitikken, samt ved internationalt koordinerede projekter til fremme af internationale konventioners ratifikation og efterlevelse.

Projekttyper og kriterier for tildeling af støtte

Der vil kunne tildeles støtte til projekter, som er i overensstemmelse med målsætninger og prioriterede indsatsområder for Miljøstøtteordningen, som disse er beskrevet i strategien, dels i de individuelle landeprogrammer for samarbejdslandene, og dels i de regionale programmer som vil blive udviklet ved strategiens gennemførelse. Miljøstyrelsens projektstyringsmanual(31) indeholder yderligere detaljer om specifikke kriterier ved udvælgelse og godkendelse af projekter.

Miljøstøtteordningen vil støtte såvel investerings som TA projekter, eller kombinationer af disse. Der kan ydes tilskud til alle faser af projekter, herunder til projektidentifikation, planlægning og kvalitetssikring, forundersøgelser, projektgennemførelse, overvågning, evaluering og resultatformidling, samt tilskud til pilot- og demonstrationsprojekter.

Der kan endvidere ydes støtte til forundersøgelser og forprojekter for projekter finansieret af nationale eller internationale institutioner, ligesom der kan ske parallelfinansiering med øvrige finansieringskilder i forbindelse med større investeringsprojekter. Der kan ydes støtte til såvel rådgivning som til drift, anlæg, udstyr, mv. Tilskud kan ydes til hel eller delvis dækning. Endelig ydes der i begrænset omfang støtte til internationale sekretariater, hvor de med fordel kan anvendes til at fremme strategiens formål.

I særdeleshed vil et element som medfinansiering stadig være et afgørende punkt for tildeling af støtte til projekter, da modtagere af projekter med væsentlig medfinansiering/in kind bidrag generelt viser større ejerskab. Visse af de fattigste partnerlande vil dog kunne få vanskeligt ved at opfylde dette punkt. Dette gælder både i relation til egentlig medfinansiering, eller modtagerlandets in kind bidrag.

I ethvert projekt, herunder også regionale indsatser, skal der tages hensyn til projektets kontekst, det vil sige det institutionelle og politiske miljø, således at der er tale om komplementaritet mellem den støtte der ydes på den institutionelle del og investeringsdelen. Økonomiske og finansielle analyser er ligeledes et vigtigt forudsætning for sikring af økonomisk bæredygtighed i forberedelsen af investeringsprojekter.

Monitering af programmer og projekter

De enkelte landeprogrammer vil til stadighed blive fulgt og moniteret på basis af opstillede indikatorer, for at checke, om de opstillede mål er nået, og om justeringer er påkrævet. Monitering af de individuelle projekter vil ske efter retningslinjerne i Projektstyringsmanualen 1999. Anvendelsen af indikatorer til styrkelse af monitering af landeprogrammer og individuelle projekter vil løbende blive udbygget.

Informationsaktiviteter

Viden om den danske miljøbistand til Østeuropa er et væsentligt element til at forankre og til at sikre en effektiv og accepteret indsats. Dette gælder både i modtagerlandene - og i Danmark. I Folketingets vedtagelse V 79 af 4. maj 1999 blev regeringen således også opfordret til " -at den danske ressourcebase, NGO´ere virksomheder, universiteter m.fl. inddrages aktivt, og at den folkelige deltagelse, debat og oplysning øges".

Miljøstyrelsen vil fortsætte intensiveringen af informations- og kommunikationsindsatsen i de kommende år, dels som et led i den overordnede, fælles informationsstrategi for den danske øststøtteindsats, dels som selvstændige aktiviteter under Miljøstøtteordningen. Dette vil bl.a. ske ved udgivelse af landeprogrammer, landevise publikationer over projektsamarbejdet, samt relevante temarapporter.

Information til specifikke målgrupper i modtagerlandene skal sikre, at der opnås et bredt kendskab til forskellige lokale miljøproblemer og særligt til løsningen af disse. Denne information skal formidles via et bredt udvalg af medier, og udføres i et snævert samarbejde med modtagerlandene.

Det skal tilsvarende sikres, at der i den danske ressourcebase (virksomheder, institutioner og NGO´ere, m.fl.) er et godt kendskab til igangværende og potentielle aktiviteter i relation til Miljøstøtteordningens arbejde, således at den danske viden kan udnyttes bedst muligt. Det er også væsentligt, at der bredt i befolkningen er forståelse for behovet for miljøstøtte til Østeuropa. Information om miljøindsatsen vil ske under indragelse at nye og eksisterende medier rettet mod forskellige målgrupper.

Med henblik på at formidle og udbrede et højt fagligt niveau i miljøindsatsen vil der blive udarbejdet engelsksprogede, tematiserede arbejdsrapporter vedrørende relevante emner (eksempelvis NGO-indsatsen, finansieringsværktøj/ miljøøkonomi, SNGindsatsen, affaldsområdet, etc.).

Temarapporterne vil i yderligere detaljer redegøre for den hidtidige indsats og de indhøstede erfaringer. Det er hensigten at rapporterne yderligere skal fremlægge mulige løsningskoncepter på de relevante miljøproblemer, med henblik på at understøtte fremtidige indsatser, udbrede kendskabet til vellykkede projekter samt hjælpe modtagerlandene og den danske ressourcebase i at definere (bedre) projekter. Rapporterne vil yderligere bidrage til at fremme synligheden af den danske miljøbistand.

31 "Project Cycle Management Manual 1999".