Bæredygtigt byggeri og grønne job

En tømmerhandel går grønt

Gjern Tømmerhandel har fået økonomisk støtte til en medarbejder, der kan opbygge en grøn profil i tømmerhandlen. Erfaringen er, at det ikke er nok blot at have de miljøvenlige produkter på hylderne. Kunderne har også brug for massiv information om de alternative produkter. Det kan to miljømedarbejdere i Gjern Tømmerhandel tilbyde.

Grøn markedsstrategi

Gjern Tømmerhandel ligner til forveksling alle andre store tømmerhandler. Men alligevel er der en forskel, som kommer til udtryk i produktsortimentet og blandt personalet. I Gjern begyndte de for 2 år siden at have en grøn produktlinie. Det betyder, at man foruden de sædvanlige byggemarkedsvarer kan købe linoliemaling, forskellige selvimprægnerede træsorter som alternativ til det trykimprægnerede træ, alternative isoleringsmaterialer og miljømærkede produkter.

Strategien er, at de alternative produkter skal være på lageret, så kunden kan få dem med hjem med det samme. Mange tømmerhandlere vil gerne forhandle de grønne produkter, men ikke have dem på lager.

Men det går ikke, fortæller Allan Olesen, sælger i Gjern Tømmerhandel. Det er vigtigt, at kunderne kan se varen og få den med sig med det samme. Folk skal bruge varen med det samme, når de er ude for at købe den. Det gælder for miljøvenlige produkter som for alle andre produkter. Hvis ikke den miljøvenlige vare er på lageret, bliver den valgt fra af de fleste kunder.

Derfor kræver Gjern Tømmerhandels grønne produktlinie meget lagerstyring, fortæller Allan Olesen. Det har ud over ansættelse af to miljømedarbejdere (hvoraf den ene er på halv tid) givet ekstra beskæftigelse til lagerpersonalet.

Direktøren skønner, at projektet i alt har medvirket til ansættelse af yderligere tre medarbejdere i tømmerhandlen. Men miljøprojektet er meget integreret i vores øvrige forretning, så det kan være svært at skille ad, hvilken tid der bruges til hvad. Det bliver et skøn fra min side, siger direktøren for Gjern Tømmerhandel Kurt Selmer Buhl.

At Gjern Tømmerhandel valgte det grønne som en markedsstrategi var lidt af en tilfældighed. En entusiastisk direktør var et vigtigt element, og støtten fra Den Grønne Jobpulje gjorde, at han turde satse på det grønne som en supplerende markedsstrategi. Uden støtten havde projektet udviklet sig langt mere langsomt, men projektet var ikke opgivet uden støtten. Dertil var det for god en idé, mener direktøren Kurt Selmer Buhl.

De grønne produkter er fremtiden. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er meget indstillet på det her med de miljøvenlige produkter, siger Kurt Selmer Buhl.

Forbrugerne kan præges

Allan Olesen er dels ansat til at opbygge den grønne produktlinie, dels til at informere kunderne om de miljømæssige aspekter ved produkterne. Det sker tit, at kunderne tager en helt anden vare med hjem, end de først troede, de skulle have. Jeg informerer også om mulige alternativer til de kunder, der ikke af sig selv spørger efter de miljøvenlige produkter. Informationen har stor betydning for, hvilket produkt kunderne kommer hjem med, fortæller Allan Olesen.

Han beskriver kunderne som tre typer:
Der er dem, der udelukkende kommer til Gjern Tømmerhandel for at købe de miljøvenlige produkter
Så er der dem, der egentlig kommer for at købe de traditionelle produkter, men som kan overbevises om, at de miljøvenlige er bedre, og som derudover også er parat til at betale lidt ekstra. Selvfølgelig falder nogen fra, når "muldvarpen" skal op i lyset, fortæller Allan Olesen.
Endelig er der de seje kunder, der overhovedet ikke kan flyttes, de køber det, som de kender og er ikke parate til at eksperimentere.

Men informationen kan gøre meget ved kunderne. Gjern Tømmerhandel arbejder på, at det ikke alene er Allan Olesen, der kan informere kunderne om de miljømæssige aspekter, men også de øvrige sælgere.

Vi havde for eksempel et møde med en leverandør af høruld til isolering, hvor alle vore sælgere deltog. Bagefter kan sælgerne bedre informere kunderne om det produkt, så det ikke kun er mig, der har den særlige miljøviden, fortæller Allan Olesen.

Dokumentation er alfa og omega

Byggeområdet er et vanskeligt felt at sælge alternative produkter på, da der ligefrem er tale om varige forbrugsgoder. Ofte skal en ombygning holde i mindst 30 år, så der skal ikke være tvivl omkring de materialer, der anvendes.

Derfor er dokumentationen så vigtig for os. Vi er nødt til at have dokumentationen i ryggen, når vi anbefaler de alternative produkter til kunderne. Vi er meget omhyggelige med at stille krav til vores underleverandører om dokumentationen, fortæller Allan Olesen.

I forhold til ønsket om dokumentation, er FSC-mærket godt, mener Allan Olesen. FSC står for Forest Stevardship Council og er et internationalt mærke, der forsøger at garantere at træet kommet fra bæredygtigt skovbrug. Der er endnu ikke mange danske forbrugere, der kender til ordningen. I et engelsk byggemarked, der fører en miljøbevidst strategi, er 90% af alt det træ, der sælges, FSC-mærket, fortæller Allan Olesen. Det er en udvikling, Allan Olesen tror på, at vi vil se gentaget på det danske marked.

Han fortæller, at der i Danmark findes producenter af FSCmærkede trævarer, som ikke kan finde afsætning på det danske marked, men i stedet eksporterer deres produkter til det engelske marked.

Ringe i vandet

De grønne erfaringer fra Gjern Tømmerhandel spreder sig som ringe i vandet. Det er ikke kun kunderne, der bliver præsenteret for miljøvenlige alternativer. Der sker også en afsmittende effekt til de øvrige tømmerhandlere, og flere er nu opmærksomme på den miljømæssige side af sagen, oplever Allan Olesen.

Gjern Tømmerhandel er andelshaver i kæden Dendek, der er en central landsdækkende kæde af byggemarkeder. De andre butikker i Dendek er interesseret i at lære af os. Vi venter ikke på Dendek, men kører derudaf i vores eget tempo. Men vi er parat til at stille vores viden til rådighed, fortæller Allan Olesen.

Dendeks hovedfunktion er deres indkøbssamarbejde, hvor der centralt indkøbes varer til alle 108 butikker i kæden. Kæden har et indkøbsvolumen på 3 milliarder om året.

Marketingsdirektøren i Dendek, Anders Guldborg, fortæller, at Dendek følger Gjern Tømmerhandel med interesse. De er meget innovative, og vi vil meget gerne tage ved lære af deres indsats. Det er især deres brochurer til forbrugerne om miljø og deres systematisering af miljøarbejdet, vi kan lære af, siger Anders Guldborg.

Med hensyn til havemøbler indkøber Dendek udelukkende FSCmærkede trævarer særligt efter, at WHO og Nepenthes kørte en kampagne, hvor de "langede til udbyderne", som Anders Guldborg udtrykker det.

Vi havde vores på det tørre og blev ikke ramt, men det fik os til at se, hvilken betydning miljø har nu. Miljø er kommet for at blive, og vi har valgt at spille med, siger Anders Guldborg.

Informationsindsatsen er god

Tømmerhandlen har gjort et godt stykke informationsarbejde. De har blandt andet lavet en særlig afdeling under deres hjemmeside, som handler om miljøvenlige byggematerialer. Den kan ses på www.dendekgjern.dk.

Der kommer løbende henvendelser fra folk, der har fundet informationer på deres hjemmeside. Nogle af "Gør det selv folket" er meget grundige kunder, fortæller Allan Olesen. De undersøger en masse ting, inden de kommer i tømmerhandlen, måske især de økologisk bevidste kunder er meget grundige, oplever Allan Olesen.

Ud over hjemmesiden har tømmerhandlen udarbejdet en folder, som er blevet husstandsomdelt i Gjern og omegn. Folderen beskriver, hvilke alternative byggematerialer der føres, og hvorfor det er en miljømæssig fordel at anvende disse. Derudover fik arkitekterne i hele Århus Amt også folderen, men det viste sig vanskeligt at få tag i arkitekterne. Nogle enkelte er meget imødekommende, men langt de fleste kører videre i de samme spor og bruger de samme materialer som altid, fortæller Allan Olesen

Gjern Tømmerhandel har desuden afholdt et åbent-hus arrangement, som skulle præsentere de alternative produkter for kunderne. Det var ikke nogen succes, da det var svært at få kunderne til at deltage. Allan Olesen mener, at det måske er fordi, at de små tømrermestre ikke er vant til at deltage i den slags arrangementer. Det er der ikke tradition for i branchen.

Derudover er der er blevet bragt et radiointerview med Allan Olesen i Miljøprofilen på P1 og det gav efterfølgende mange henvendelser.

Nok at se til

Gjern Tømmerhandel har fået forlænget deres støtte fra Den Grønne Jobpulje med endnu en bevilling, der skal støtte udviklingen og afsætningen af miljøvenlige færdigvarer, fx sandkasser, legehuse, havemøbler, carporte, døre og vinduer osv. Projektet er ikke for alvor kommet i gang. De forventer at kunne gøre en indsats for projektet, når en ny medarbejder starter. Det er svært med kun en ansvarlig medarbejder til at fastholde alle projektplaner. Hans arbejdstid kan ikke skilles ad i det grønne og det almindelige, og de almindelige opgaver optager let hans tid. Der er netop ansat endnu en medarbejder til at varetage miljøområdet. Den nye medarbejder er en grøn ildsjæl, det var udvælgelseskriteriet ved hans ansættelse.

Gjern Tømmerhandel er en virksomhed i vækst, og videreudviklingen af miljøstrategien kan være vanskelig at leve op til i en travl hverdag. Miljøprofilen er lagt på som et tillæg til salget af konventionelle produkter. Fordelen er, at kunder, der ikke kommer på grund af miljøprofilen, hvilket er langt de fleste, gøres opmærksom på de alternative produkter. Ulempen er, at det konventionelle sortiment let bliver dominerende, hvis ikke der konstant arbejdes for en udvikling af den grønne linie. Miljøbelastende produkter, som sælges fra tømmerhandlen, ekskluderes ikke fra sortimentet som et led i strategien. Endvidere er den miljømæssige profil meget afhængig af de få personer, som har kompetencer og ildhu til at arbejde for sagen.

Projekttitel:

Bæredygtige byggematerialer i Gjern Tømmerhandel A/S
Journalnummer: 0374-0829
  

Støttebeløb:

I alt 750.000 kroner. Fordelt med 420.000 kroner i 1999-2000 og dernæst en tillægsbevilling på 330.000 kroner i 2001-2002.
  

Projektansvarlig/kontaktperson:

Kurt Selmer Buhl, direktør for Gjern Tømmerhandel
Søndergade 62
8883 Gjern
Tlf. 86 87 58 88
  

Interviewede:

Kurt Selmer Buhl, direktør

Allan Olesen, sælger med ansvar for miljø i Gjern Tømmerhandel

Anders Guldborg, marketingdirektør i Dendek