| Forside | | Indhold | | Forrige |
Bæredygtigt byggeri og grønne job
En tømmerhandel går grønt
Gjern Tømmerhandel har fået økonomisk støtte til en medarbejder, der kan
opbygge en grøn profil i tømmerhandlen. Erfaringen er, at det ikke er nok blot at have
de miljøvenlige produkter på hylderne. Kunderne har også brug for massiv information om
de alternative produkter. Det kan to miljømedarbejdere i Gjern Tømmerhandel tilbyde.
Grøn markedsstrategi
Gjern Tømmerhandel ligner til forveksling alle andre store tømmerhandler. Men
alligevel er der en forskel, som kommer til udtryk i produktsortimentet og blandt
personalet. I Gjern begyndte de for 2 år siden at have en grøn produktlinie. Det
betyder, at man foruden de sædvanlige byggemarkedsvarer kan købe linoliemaling,
forskellige selvimprægnerede træsorter som alternativ til det trykimprægnerede træ,
alternative isoleringsmaterialer og miljømærkede produkter.
Strategien er, at de alternative produkter skal være på lageret, så kunden kan få
dem med hjem med det samme. Mange tømmerhandlere vil gerne forhandle de grønne
produkter, men ikke have dem på lager.
Men det går ikke, fortæller Allan Olesen, sælger i Gjern Tømmerhandel. Det er
vigtigt, at kunderne kan se varen og få den med sig med det samme. Folk skal bruge varen
med det samme, når de er ude for at købe den. Det gælder for miljøvenlige produkter
som for alle andre produkter. Hvis ikke den miljøvenlige vare er på lageret, bliver den
valgt fra af de fleste kunder.
Derfor kræver Gjern Tømmerhandels grønne produktlinie meget lagerstyring, fortæller
Allan Olesen. Det har ud over ansættelse af to miljømedarbejdere (hvoraf den ene er på
halv tid) givet ekstra beskæftigelse til lagerpersonalet.
Direktøren skønner, at projektet i alt har medvirket til ansættelse af yderligere
tre medarbejdere i tømmerhandlen. Men miljøprojektet er meget integreret i vores øvrige
forretning, så det kan være svært at skille ad, hvilken tid der bruges til hvad. Det
bliver et skøn fra min side, siger direktøren for Gjern Tømmerhandel Kurt Selmer Buhl.
At Gjern Tømmerhandel valgte det grønne som en markedsstrategi var lidt af en
tilfældighed. En entusiastisk direktør var et vigtigt element, og støtten fra Den
Grønne Jobpulje gjorde, at han turde satse på det grønne som en supplerende
markedsstrategi. Uden støtten havde projektet udviklet sig langt mere langsomt, men
projektet var ikke opgivet uden støtten. Dertil var det for god en idé, mener
direktøren Kurt Selmer Buhl.
De grønne produkter er fremtiden. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er meget
indstillet på det her med de miljøvenlige produkter, siger Kurt Selmer Buhl.
Forbrugerne kan præges
Allan Olesen er dels ansat til at opbygge den grønne produktlinie, dels til at
informere kunderne om de miljømæssige aspekter ved produkterne. Det sker tit, at
kunderne tager en helt anden vare med hjem, end de først troede, de skulle have. Jeg
informerer også om mulige alternativer til de kunder, der ikke af sig selv spørger efter
de miljøvenlige produkter. Informationen har stor betydning for, hvilket produkt kunderne
kommer hjem med, fortæller Allan Olesen.
Han beskriver kunderne som tre typer:
Men informationen kan gøre meget ved kunderne. Gjern Tømmerhandel arbejder på, at
det ikke alene er Allan Olesen, der kan informere kunderne om de miljømæssige aspekter,
men også de øvrige sælgere.
Vi havde for eksempel et møde med en leverandør af høruld til isolering, hvor alle
vore sælgere deltog. Bagefter kan sælgerne bedre informere kunderne om det produkt, så
det ikke kun er mig, der har den særlige miljøviden, fortæller Allan Olesen.
Dokumentation er alfa og omega
Byggeområdet er et vanskeligt felt at sælge alternative produkter på, da der
ligefrem er tale om varige forbrugsgoder. Ofte skal en ombygning holde i mindst 30 år,
så der skal ikke være tvivl omkring de materialer, der anvendes.
Derfor er dokumentationen så vigtig for os. Vi er nødt til at have dokumentationen i
ryggen, når vi anbefaler de alternative produkter til kunderne. Vi er meget omhyggelige
med at stille krav til vores underleverandører om dokumentationen, fortæller Allan
Olesen.
I forhold til ønsket om dokumentation, er FSC-mærket godt, mener Allan Olesen. FSC
står for Forest Stevardship Council og er et internationalt mærke, der forsøger at
garantere at træet kommet fra bæredygtigt skovbrug. Der er endnu ikke mange danske
forbrugere, der kender til ordningen. I et engelsk byggemarked, der fører en
miljøbevidst strategi, er 90% af alt det træ, der sælges, FSC-mærket, fortæller Allan
Olesen. Det er en udvikling, Allan Olesen tror på, at vi vil se gentaget på det danske
marked.
Han fortæller, at der i Danmark findes producenter af FSCmærkede trævarer, som ikke
kan finde afsætning på det danske marked, men i stedet eksporterer deres produkter til
det engelske marked.
Ringe i vandet
De grønne erfaringer fra Gjern Tømmerhandel spreder sig som ringe i vandet. Det er
ikke kun kunderne, der bliver præsenteret for miljøvenlige alternativer. Der sker også
en afsmittende effekt til de øvrige tømmerhandlere, og flere er nu opmærksomme på den
miljømæssige side af sagen, oplever Allan Olesen.
Gjern Tømmerhandel er andelshaver i kæden Dendek, der er en central landsdækkende
kæde af byggemarkeder. De andre butikker i Dendek er interesseret i at lære af os. Vi
venter ikke på Dendek, men kører derudaf i vores eget tempo. Men vi er parat til at
stille vores viden til rådighed, fortæller Allan Olesen.
Dendeks hovedfunktion er deres indkøbssamarbejde, hvor der centralt indkøbes varer
til alle 108 butikker i kæden. Kæden har et indkøbsvolumen på 3 milliarder om året.
Marketingsdirektøren i Dendek, Anders Guldborg, fortæller, at Dendek følger Gjern
Tømmerhandel med interesse. De er meget innovative, og vi vil meget gerne tage ved lære
af deres indsats. Det er især deres brochurer til forbrugerne om miljø og deres
systematisering af miljøarbejdet, vi kan lære af, siger Anders Guldborg.
Med hensyn til havemøbler indkøber Dendek udelukkende FSCmærkede trævarer særligt
efter, at WHO og Nepenthes kørte en kampagne, hvor de "langede til udbyderne",
som Anders Guldborg udtrykker det.
Vi havde vores på det tørre og blev ikke ramt, men det fik os til at se, hvilken
betydning miljø har nu. Miljø er kommet for at blive, og vi har valgt at spille med,
siger Anders Guldborg.
Informationsindsatsen er god
Tømmerhandlen har gjort et godt stykke informationsarbejde. De har blandt andet lavet
en særlig afdeling under deres hjemmeside, som handler om miljøvenlige byggematerialer.
Den kan ses på www.dendekgjern.dk.
Der kommer løbende henvendelser fra folk, der har fundet informationer på deres
hjemmeside. Nogle af "Gør det selv folket" er meget grundige kunder, fortæller
Allan Olesen. De undersøger en masse ting, inden de kommer i tømmerhandlen, måske især
de økologisk bevidste kunder er meget grundige, oplever Allan Olesen.
Ud over hjemmesiden har tømmerhandlen udarbejdet en folder, som er blevet
husstandsomdelt i Gjern og omegn. Folderen beskriver, hvilke alternative byggematerialer
der føres, og hvorfor det er en miljømæssig fordel at anvende disse. Derudover fik
arkitekterne i hele Århus Amt også folderen, men det viste sig vanskeligt at få tag i
arkitekterne. Nogle enkelte er meget imødekommende, men langt de fleste kører videre i
de samme spor og bruger de samme materialer som altid, fortæller Allan Olesen
Gjern Tømmerhandel har desuden afholdt et åbent-hus arrangement, som skulle
præsentere de alternative produkter for kunderne. Det var ikke nogen succes, da det var
svært at få kunderne til at deltage. Allan Olesen mener, at det måske er fordi, at de
små tømrermestre ikke er vant til at deltage i den slags arrangementer. Det er der ikke
tradition for i branchen.
Derudover er der er blevet bragt et radiointerview med Allan Olesen i Miljøprofilen
på P1 og det gav efterfølgende mange henvendelser.
Nok at se til
Gjern Tømmerhandel har fået forlænget deres støtte fra Den Grønne Jobpulje med
endnu en bevilling, der skal støtte udviklingen og afsætningen af miljøvenlige
færdigvarer, fx sandkasser, legehuse, havemøbler, carporte, døre og vinduer osv.
Projektet er ikke for alvor kommet i gang. De forventer at kunne gøre en indsats for
projektet, når en ny medarbejder starter. Det er svært med kun en ansvarlig medarbejder
til at fastholde alle projektplaner. Hans arbejdstid kan ikke skilles ad i det grønne og
det almindelige, og de almindelige opgaver optager let hans tid. Der er netop ansat endnu
en medarbejder til at varetage miljøområdet. Den nye medarbejder er en grøn ildsjæl,
det var udvælgelseskriteriet ved hans ansættelse.
Gjern Tømmerhandel er en virksomhed i vækst, og videreudviklingen af miljøstrategien
kan være vanskelig at leve op til i en travl hverdag. Miljøprofilen er lagt på som et
tillæg til salget af konventionelle produkter. Fordelen er, at kunder, der ikke kommer
på grund af miljøprofilen, hvilket er langt de fleste, gøres opmærksom på de
alternative produkter. Ulempen er, at det konventionelle sortiment let bliver dominerende,
hvis ikke der konstant arbejdes for en udvikling af den grønne linie. Miljøbelastende
produkter, som sælges fra tømmerhandlen, ekskluderes ikke fra sortimentet som et led i
strategien. Endvidere er den miljømæssige profil meget afhængig af de få personer, som
har kompetencer og ildhu til at arbejde for sagen.