Dette hæfte præsenterer de tre projekter. Hensigten er på den ene side at evaluere
indsatsen og på den anden side at give Den Grønne Jobpulje, bevillingsmodtagere og andre
interesserede en mulighed for at kigge projektmagerne over skulderen: Hvad gik godt, hvad
gik skidt? Hvad skal man passe på, hvor kan det gøres bedre?
Beskrivelserne af projekterne er udarbejdet på baggrund af skriftlige materialer fra
projekterne og kvalitative interview af centrale personer i eller omkring projekterne.
Alle, som har bidraget med oplysninger til de enkelte beskrivelser, har haft lejlighed til
at gennemlæse og kommentere indholdet.
I studiet af netværkene er der trukket på erfaringerne fra Green Network både med
hensyn til form og indhold. Endelig blev der i CASA afholdt en workshop, hvor
netværkskoordinatorerne og andre relevante parter fik mulighed for at diskutere og
perspektivere miljønetværkenes fremtidige udfordringer og muligheder.
Af de tre støttede netværk mellem myndigheder og virksomheder får to nu ikke støtte
fra Den Grønne Jobpulje længere. Erfaringerne fra disse to er, at netværkene er blevet
godt forankret og fortsætter efter støtteperioden. Det sidste netværksprojekt er endnu
ikke afsluttet, men det ligger fast, at netværket fortsætter efter udløb af støtten
fra Den Grønne Jobpulje.
Det er CASAs vurdering, at jobpuljens støtte til udvikling af netværk mellem
myndigheder og virksomheder har givet mange gode resultater. Dels på den miljømæssige
side, dels på den organisatoriske side, hvor nye samarbejder er etableret, og delvis på
den beskæftigelsesmæssige side.
En vigtig hjælp for opstarten af miljønetværkene har været muligheden for at
trække på Green Networks erfaringer. Green Network har positivt videregivet deres
erfaringer og manualer til interesserede netværk, hvilket har betydet, at netværkene
ikke er startet fra bar bund. Desuden har de nye miljønetværk fået støtte fra
Miljøforum Danmark, der er det landsdækkende forum for erfaringsudveksling mellem
miljønetværk.
På den miljømæssige og jobmæssige side er der kommet følgende effekter ud af de
regionale miljønetværk:
I miljønetværkenes projektperioder finansierede Den Grønne Jobpulje i alt 3 nye
stillinger i 2 år, dels i sekretariaterne for miljønetværkene, dels i Esbjerg Kommune.
Det var job som var direkte finansieret af Den Grønne Jobpulje, og derudover var der
amtskommunal/kommunal finansiering til 2,5 medarbejdere ved siden af de 3 stillinger, det
vil sige, at i alt 5,5 medarbejdere har været beskæftiget om året. I de to af
netværkene, hvor støtten nu er ophørt, fortsætter projekterne og 3,5 medarbejdere
finansieres nu af amtet eller kommunen.
Støtten til netværkene blev givet med en forventning om jobskabelse på de
virksomheder, der er målgruppen for netværkets aktiviteter. Det er ikke indgået i denne
erfaringsopsamling at dokumentere antallet af nye medarbejdere hos alle virksomheder i
netværkene, men både virksomheder og myndigheder i netværkene peger på, at deltagelsen
i netværket har medvirket til jobskabelse på virksomhedsniveau. For eksempel menes
Storstrøms Amts støtte til miljøcertificering af autoophuggere at have bevaret en
række arbejdspladser. Generelt er det vanskeligt at få præcise svar på, hvilke
nyansættelser hos virksomhederne, der er betinget af generelle konjunkturændringer, og
hvilke der skyldes en højere prioritering af miljøindsatsen.
På den kompetencemæssige side har etableringen af miljønetværkene medvirket til et
løft både i forhold til medarbejdere på virksomhederne og hos medarbejdere i
forvaltningen. Kurser og undervisning i miljøledelse samt informationsmøder om
miljøområdet er aktiviteter i alle tre netværk.
Den ændrede relation mellem miljømyndighed og virksomheder har krævet en væsentlig
omstilling fra myndighedernes side. Omstillingen har krævet kompetenceudvikling af
miljøsagsbehandlere, og de fleste netværk har haft en høj prioritering af denne
indsats.
Tankegangen bag miljønetværkene er, at myndighederne gennem en proaktiv, forebyggende
og dialogbaseret indsats kan stimulere virksomhederne til at tage bedre hånd om deres
miljøforhold.
Dermed er hjørnestenen i samarbejdet, at der satses på forebyggelse frem for
oprydning. Næste spørgsmål er, om det forebyggende miljøarbejde lønner sig økonomisk
gennem en aflastning af det traditionelle tilsyns og godkendelsesarbejde. Erfaringerne fra
Green Network viser, at deres forebyggende indsats er kommet hjem igen i form af en
ændret indsats i forbindelse med tilsyns- og godkendelsesområdet.
Alle de beskrevne miljønetværk har som kerneydelse at hjælpe virksomheder, der er
medlem af netværket, med at få indført miljøledelse. Et netværk satser direkte på et
certificerbart miljøledelsessystem (ISO 14001), mens andre netværk hjælper til
implementering af en tilpasset miljøledelsesmodel, som siden hen kan udbygges med et
certificeret system.
De miljømæssige resultater af netværkssamarbejderne er dermed konkrete og
dokumenterbare i form af antallet af virksomheder, der har forpligtet sig til at indføre
miljøledelse. Det drejer sig om:
49 virksomheder i Miljønetværk Ribe Amt, og 34 virksomheder i Grønt Netværk
Sønderjylland. I Netværk for grøn erhvervsudvikling i Storstrøms Amt er der 70
virksomheder, der er medlem, men her indebærer medlemskabet ikke en forpligtelse til at
indføre miljøledelse. Til gengæld har 10 virksomheder i netværket opnået
miljøcertificering efter ISO 14001.
Erfaringerne fra de tre artikler her i hæftet viser, at flere forhold skal være på
plads for at få et velfungerende miljønetværk mellem myndigheder og virksomheder. Et
centralt element er, at der skal være politisk opbakning fra både kommuner og amter til
at indgå i netværket.
Den kommunale opbakning er meget forskellig i de tre netværk omtalt i dette hæfte. I
flere af netværkene har det været vanskeligt at få kommunerne med i netværkerne
og/eller få dem til at være medfinansierende.
Det handler om at finde en model, hvor de deltagende parter støtter og udvikler
netværket ligeværdigt, og hvor alle parter føler, de får et udbytte. Erfaringerne
viser, at et velfungerende samarbejde kræver en fin balance mellem kommunerne og amtet,
hvor rollerne er nøje afstemt. Kommunerne skal involveres og tildeles en væsentlig rolle
i både styring, planlægning og udvikling af netværkene. Her er den politiske opbakning
i kommunerne vigtig, således at der er fuld opbakning i kommunen til at kunne indgå i og
tage ansvar for miljønetværket.
Netop det forhold, at miljønetværkene er etableret mellem amter og kommuner, åbner
for mange muligheder, men giver også vanskeligheder. Kommuner og amter mangler erfaringer
med at samarbejde på miljøområdet. Den manglende tradition for at samarbejde er en
væsentlig årsag til en svingende kommunal opbakning i nogle af netværkene.
Som opfølgning på regeringens erhvervsstrategi "dk21" fra 2000 blev der
nedsat en arbejdsgruppe som efterfølgende udarbejdede debatoplægget "Veje til en
grøn erhvervsudvikling".
Både i dk21 og i debatoplægget peges der på flere forhold, som miljønetværk mellem
myndigheder og virksomheder kan være løsningen på. I debatoplægget står der:
"Der er behov for at fremme nye former for partnerskaber mellem virksomheder og
myndigheder, ikke mindst de kommunale miljømyndigheder, således at samspillet i højere
grad bygger på samarbejde end på tilsyn og kontrol.
Det er en udvikling, der er på vej. Hvis den skal have større gennemslagskraft,
forudsætter den dog et stort kompetenceløft også hos miljømyndighederne, fx
vedrørende renere teknologi og miljøledelse."
Og senere i debatoplægget stilles spørgsmålet:
"Kan vi gøre det nemmere for virksomhederne at komme i gang med
miljøledelse, herunder de mange små virksomheder, der ikke har ressourcer og kompetencer
til at indføre miljøledelsessystemer på egen hånd?"
Arbejdsgruppen foreslår, at det fx kan ske ved netværksbaseret organisering af
miljøledelse for mindre virksomheder, fx mellem virksomheder, regionalt, i brancher
omkring vidensinstitutioner, hos lokale myndigheder m.v.
En del af de udfordringer, der ligger i en grøn erhvervsudvikling, kan
miljønetværkene medvirke til på et regionalt niveau. Netværkene er netop et bud på en
integration af miljøpolitik og erhvervspolitik. En integration der tales meget om, men
som i mange tilfælde mangler konkrete håndtag.
På det organisatoriske plan handler det om at få forankret netværkene, så de får
opbakning fra både det amtslige, det kommunale og virksomhedsniveauet. Der er ikke nogen
entydig opskrift. Miljønetværkene bør have en form, der er tilpasset de regionale
vilkår. Erfaringerne viser, at man ikke i alle tilfælde kan kopiere konceptet fra et
miljønetværk til et andet. På den anden side viser erfaringerne også, at der er mange
erfaringer at hente i de allerede etablerede netværk, som er oplagte at anvende i en
tilpasset form.
Den næste udfordring er at få flere forpligtende samarbejder mellem miljømyndigheder
og virksomheder i hele landet. I 5 ud af 14 amter findes der netværk. Det er netværk,
der er inspireret af Green Network, og flere er på vej. Desuden findes flere mindre
netværk mellem kommuner og virksomheder, hvor vægten i samarbejdet er lagt på
miljøredegørelser/ styring.
Derudover findes der en lang række informationsnetværk mellem myndigheder og
virksomheder, der med fordel kan fungere som erfaringsbase og skabe afsæt for opstarten
af mere forpligtende regionale miljøsamarbejder.
På den indholdsmæssige side er der også udfordringer. Netværkene skal på et
tidspunkt finde andre tilbud til deres virksomheder end miljøredegørelser og
miljøstyring.
Det kan handle om at tilbyde ydelser til andre end industrivirksomheder, fx landbrug
eller dambrug. Det kan handle om at yde produktorienterede tilbud fx LCA-tjek af
produkter.
Mere overordnet kan udfordringen være at ændre miljønetværkene til netværk for
bæredygtighed, således at der ikke arbejdes for miljø alene, men ydes en integreret
indsats inden for det miljømæssige, det økonomiske og det sociale område. Altså
samarbejde med erhvervslivet inden for et bredt bæredygtighedsbegreb, der fx integrerer
kompetenceudvikling, demokrati, sociale aspekter og virksomheders sociale ansvar.
Der arbejdes i øjeblikket på at skabe forbedrede rammebetingelser for, at netværk og
virksomheder kan arbejde ud fra et bredt bæredygtighedsbegreb. Konkret taler man om
etablering af et Center for Konkurrencekraft og Bæredygtighed.
Centret skal være et landsdækkende center, som blandt andet kan yde sparring til alle
miljønetværk og deres medlemmer. Det skal fx kunne hjælpe virksomheder til at tage et
socialt ansvar og arbejde med nye regnskabsformer som fx sociale og etiske regnskaber og
ikke mindst sikre, at indsatsen giver en forbedret konkurrencekraft.
Der er således mange perspektiver forude for de regionale miljønetværk. Den Grønne
Jobpulje har støttet opstarten af flere netværk på et strategisk fornuftigt tidspunkt,
hvor der har været mange erfaringer at bygge videre på, men hvor amter og kommuner har
manglet et skub og et incitament til at skabe deres eget miljønetværk.
Miljøstyrelsen planlægger en evaluering af erfaringerne fra de regionale netværk.
Evalueringen tænkes påbegyndt i starten af 2002.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|