Destination 21-mærket skal være turistens garanti for en høj miljøstandard og
bæredygtighedsgrad og skal kunne anvendes som en konkurrenceparameter i destinationens
markedsføring.
Pilotprojekt med 7 destinationer
I begyndelsen af 1999 blev igangsat et pilotprojekt som et led i at udvikle
mærkningsordningen. Her indgik 7 pilotdestinationer: Det sydfynske øhav, Himmerland,
Læsø, Møn, Odsherred, Rømø og Rønne. Målet med pilotprojektet var at give visionen
om Destination 21 konkret indhold med karakter af et komplet system af indikatorer og
procedurer for en mærkning af destinationer med bæredygtig udvikling.
Efter nu to års intens dialog mellem de 7 pilotdestinationer, en særlig ekspertgruppe
fra de tre initiativtagende organisationer, HORESTA og Destination 21's sekretariat, er
dette arbejde tilendebragt. Der er udarbejdet en manual for Destination 21, der tjener som
vejledning for de destinationer, der ønsker at kvalificere sig som Destination 21,
fortæller Bente Mortensen. Hun blev i efteråret 1999 ansat som konsulent til sammen med
sekretariatsleder Steen Acton at stå for arbejdet omkring udviklingen af manualen og
konceptet for Destination 21.
I pilotprojektet blev arbejdet med 21 bæredygtighedsmål som omfattede tværgående,
økologiske, økonomiske og socio-kulturelle forhold. At det netop var 21-mål, blev valgt
ud fra en symbolsk værdi og en markedsføringsværdi. Målene er diskuteret på
forskellige workshops med pilotdestinationerne, hvor de skulle komme med input til at
udfylde målene.
Det har imidlertid vist sig gennem forløbet i pilotprojektet, at de første opstillede
bæredygtighedsmål ikke kunne holde. Det har været en del af processen at nå til denne
erkendelse, som bl.a. er udsprunget af to forhold, dels at der var stort overlap mellem de
forskellige mål, dels at der er grænser for, hvad det er muligt at få data for,
beretter Bente Mortensen.
Krav til Destination 21
Værdier fra de 21 bæredygtighedsmål er fastholdt, men mærkningsordningen indeholder
i sin nuværende form kun 8 overordnede bæredygtighedsmålsætninger:
- at sikre lokal organisering, samarbejde og fælles strategi
- at opbygge kompetence til en bæredygtig turismeudvikling
- at udbrede kendskabet til Destination 21-tankegang ogpraksis
- at beskytte destinationens naturog kulturmiljøværdier samt sikre adgang hertil
- at styrke og synliggøre lokal kultur og autenticitet
- at reducere ressourceforbrug og forurening
- at skabe beskæftigelse og økonomi i lokalsamfundet
- at fremme en bæredygtig udvikling af turismeprodukter og forretningsområder
Til hver målsætning hører en række indikatorer, der rummer en beskrivelse af, hvad
destinationen skal gøre for at blive - og forblive - en Destination 21. Der er i alt 37
indikatorer. Destination 21-arbejdet lægger op til nye samarbejdsrelationer i
lokalsamfundene og kræver deltagelse af bl.a.:
Foruden manualen for Destination 21 er der udviklet en værktøjskasse for Destination
21, som understøtter manualen, og tilsammen udgør et hjælpeværktøj på 2 ringbind.
Hermed er der en guide for interesserede destinationer for, hvordan de opnår mærkning.
Processen til at opnå mærkning er opdelt i en kvalificeringsfase og en driftsfase.
Men forud for at indlede kvalificeringsfasen kræves, at der etableres en lokal
organisation omfattende ovenstående grupper. De skal derefter i fællesskab varetage
arbejdet med at kvalificere destination til at blive en "Destination 21". Når
organiseringen er på plads og godkendt af Foreningen Destination 21 kan destinationen
indlede kvalificeringsfasen, der kan vare fra et par måneder op til et år.
I kvalificeringsfasen skaber destinationerne sig et overblik over deres situation med
hensyn til de 8 bæredygtighedsmål. De skal foretage en grundig kortlægning inden for de
fleste af de 37 indikatorer, mens der for nogle skal formuleres mål og handlingsplaner.
Fx skal alle kommuner have udarbejdet en turismepolitik, minimum 20% af destinationens
turismevirksomheder skal slutte op om arbejdet med Destination 21, og der skal være
adgang til miljømærket overnatning (fx Den Grønne Nøgle) på mindst lige så mange
hoteller, som der er kommuner i destinationen.
Efter kvalificeringsfasen følger en 3- årig driftsfase, hvor mål og handlingsplaner
skal konkretiseres og realiseres. På de fleste områder definerer destinationen selv
deres målsætninger og udarbejder handlingsplaner for at realisere dem i løbet af
driftsfasen. Der er dog enkelte konkrete krav, fx at mindst 10% af overnatningskapaciteten
skal være miljømærket, og 20% af turismevirksomhederne i destinationen skal være i
gang med miljøarbejdet inden for det første år i driftsfasen. Efter hvert år
udarbejder destinationen en redegørelse for årets arbejde og resultater. Efter de tre
år i driftsfasen skal destinationen kvalificere sig til en ny driftsfase. Til den tid vil
der blive stillet nye krav ud fra erfaringerne med forløbet i driftsfasen for de
destinationer, der har været med, og ud fra ny teknologi og viden på turistområdet.
Tidsplanen er skredet. Vi havde regnet med at have de første destinationer klar her i
sommeren 2001. Men det har taget længere tid end forventet at færdiggøre manualen. Det
har været et vigtigt element i processen at høre baglandet og få de 7
pilotdestinationer til i store træk at bakke op om værktøjet til Destination 21, lyder
det fra Bente Mortensen.
Nogle tilbagemeldinger er, at materialet er for omfattende og tidsfristen i
kvalificeringsfasen for kort. Dette kom bl.a. til udtryk på en konference om Destination
21 medio juni 2001, hvor lidt over 100 personer var samlet på Hindsgavl Slot i
Middelfart. Her anførte Lars Erik Jønsson, der er styrelseschef hos Danmarks Turistråd,
at der er behov for at udvikle mere enkle pejlemærker - indikatorer for bæredygtig
turismeudvikling, som alle aktører kan forholde deres konkrete indsats til.
Destination 21 kan hjælpe et trængt erhverv
I det sydfynske øhav er arbejdet med Destination 21 gået lidt i stå pga. interne
uenigheder mellem kommunerne og amtet omkring roller og finansiering. Men det afholder
ikke borgmester Jørgen Otto Jørgensen fra Ærøskøbing i at fremhæve Destination 21
som vejen frem og som et stort markedsføringspotentiale. Han påpegede på Destination
21-konferencen i juni 2001, at turisterhvervet er præget af tilbagegang, og at udvikling
gennem Destination 21 kan være væsentligt for, at de små lokalsamfund overlever.
På Ærø skal vi leve af og med turisterne. Vores tyske turister er ikke tilfredse,
hvis de ikke får lov til at sortere affaldet. De ryster generelt på hoved af Danmarks
indsats på affaldsområdet. På Ærø har vi arbejdet intensivt med Agenda 21 i mere end
4 år. Det tog udgangspunkt i etablering af organisationen for Vedvarende Energi. Målet
er at blive selvforsynende og at reducere strømforbruget med 50%. I den forbindelse er
det vigtigt, at der bliver fortalt om den indsats, der ikke kan ses, fx reduktion i
strømforbruget. Derfor er vi ved at etablere et informationscenter, hvor der skal
ansættes en grøn koordinator. Det hører med til vores vision, at alle
overnatningssteder på øen skal være certificeret. I dag har en af de tre campingpladser
Den Grønne Nøgle, en er på vej, og jeg regner med, at den tredje vil søge snart, lyder
det fra Jørgen Otto Jørgensen, der tydeligvis er stolt af indsatsen på Ærø. Han
fremhævede som afslutning på sit indlæg, at noget af det vigtigste er ejerskabet og
stoltheden over det, man laver. Det er helt essentielt, at indsatsen bliver formidlet.
Derudover er det væsentligt med politisk opbakning og en positiv indstilling til
græsrødderne og organisationerne, som bærer en stor del af indsatsen.
Jens Holmegaard fra Team Møn fortalte om deres arbejde med Destination 21. Team Møn
er gået aktivt ind i arbejdet med Destination 21, først som pilotdestination og nu, hvor
kommunen er kommet med, er de i gang med kvalificeringsfasen. Indsatsen på Møn tager
udgangspunkt i en attraktiv natur og historie, en aktiv befolkning omkring turismen samt
ønsket om at bevare oplevelserne med naturen i samspil med befolkningen. Team Møn er en
paraplyorganisation, som er dannet af de erhvervsfremmende foreninger i Møn Kommune,
heriblandt Møns Erhvervsråd. Team Møns hovedmål er at fremme erhvervsudvikling og
jobskabelse i Møn Kommune, herunder at fastholde den alsidige erhvervs- og
beskæftigelsesstruktur i kommunen. Team Møn har fået overdraget visse kommunale opgaver
om turisme- og erhvervsudvikling.
Jens Holmegaard talte endvidere om nogle af de spørgsmål, som rejser sig i
forbindelse med arbejdet i kvalificeringsfasen. Hvordan skal man fx lave en
organisationsform, der kan drive indsatsen i driftsfasen? Skal det fx være en forening,
som man melder sig ind i? Hvordan fastholder man græsrøddernes engagement, når
indsatsen skal udmøntes i praksis i virksomhederne? Hvordan får man virksomhederne til
at føle ejerskab til projektet? Kan økonomi være guleroden? På Møn har de ikke svar
på spørgsmålene endnu, men Jens Holmegaard ser manualen som et bud på, hvordan
arbejdet med Destination 21 kan være. Hvis man vil arbejde med lokal Agenda 21 for
turismen, er det opgaver, man alligevel skal i gang med, var meldingen fra Møn.
Møn og Odsherred er foreløbig de eneste to destinationer i kvalificeringsfasen, mens
Rømø er godt på vej, fortæller Bente Mortensen.
Fremtiden er usikker
Arbejdet er aktuelt, og der er fokus på indsatsen i både ind- og udlandet. Således
er Destination 21 med i et arbejdsnotat fra Landsplanafdelingen om "Turisme og
regionplanlægningen - En undersøgelse af regionplanernes turistpolitiske
redegørelse", fra januar 2000. Ligesom Destination 21 er nævnt i forbindelse med
regeringens strategi for bæredygtig udvikling fra juni 2001. Der er netop kommet en
nordisk strategi for bæredygtig turisme, og der er efterspørgsel i EU og fra andre
steder i udlandet, fx Baltic 21.
Trods stor opmærksomhed er fremtiden usikker. Sekretariat og Foreningen Destination 21
er finansieret via tilskud fra Den Grønne Jobpulje og Erhvervsministeriet. Derudover
betaler hvert bestyrelsesmedlem (organisation) 37.000 kr. pr. år. Destinationer betaler
først i driftsfasen, hvor de får deres mærke. Destinationerne skal betale 25.000 kroner
plus 2.000 kroner pr. kommune (udover den første) til Foreningen Destination 21, men
ingen destinationer er endnu i driftsfasen. Finansieringen er kun på plads for resten af
2001, men derefter er der ingen afklaring.
Det er utopi at være selvkørende på kort sigt, som det var forventet ved
ansøgningen til Den Grønne Jobpulje i 1999. Vi kan ikke overleve på markedets
efterspørgsel, men må bindes op på en fortsat offentlig finansiering. En mulighed er at
lave et oplæg om at komme på Finansloven i fx 3 år. Vi vil indlede en dialog med
Erhvervs- samt Miljø og Energiministeriet til efteråret. Vi håber på en mulighed for
at fortsætte, men sporene fra lukningen af sekretariatet fra Den Grønne Nøgle og
Turismens Udviklings Center skræmmer selvfølgelig lidt. Den usikre fremtid kan også
være medvirkende til, at nogle destinationer er tøvende med at gå i gang. Vi håber
også på at få Miljøstyrelsen med som observatør i bestyrelsen på linie med
Erhvervsministeriet. Det vil være en god blåstempling og anerkendelse af indsatsen,
lyder det fra sekretariatsleder Steen Acton.
Jan Eriksen, der er formand for Destination 21, tror dog på en fremtid for Destination
21. Det er internationalt perspektivt et godt eksempel på at indtænke bæredygtighed i
turisterhvervet. Destination 21 er fremhævet i den danske strategi for bæredygtig
udvikling, og det er i tråd med den grønne erhvervsstrategi. "Det vil være et
forkert og uheldigt signal, hvis der ikke findes en konstruktiv løsning for fastholdelse
af indsatsen", påpeger Jan Eriksen. Han ser, at Danmark med Destination 21 har et
internationalt godt udviklingspotentiale.
Bred markedsføring
Som et led i synliggørelsen og udbredelsen af Destination 21 er der netop afholdt en
stor konference om "Destination 21 - hvorfor og hvordan?" Der var god opbakning
til konferencen, hvor der deltog mere end 100 personer fra kommuner, amter, ministerier,
turismeorganisationer, turismevirksomheder, konsulentfirmaer, universiteter m.m.
I velkomsten på konferencen lagde sekretariatsleder Steen Acton vægt på, at
Destination 21 ikke er et fodformet, rygsæksinitiativ, men et udtryk for en professionel
udvikling af turismeerhvervet. Det er et kompromissøgende initiativ mellem virksomheder,
myndigheder og organisationerne.
Erhvervsministeriets repræsentant, Maj Munch Andersen, gav sin vurdering af
Destination 21's muligheder set i lyset af regeringens grønne erhvervsstrategi. Hun
anførte, at miljø er og vil blive en vigtig konkurrenceparameter. Det er på sigt ikke
nok at have et godt produkt - den gode historie og imaget er væsentlige parametre både
for investorerne, medarbejderne og kunderne. Tendensen er, at virksomhederne i højere
grad bliver proaktive omkring miljøindsatsen frem for at afvente påbud og forbud. Men
det er en proces, der tager tid, og som kræver opbygning af viden. Der var stor ros til
Destination 21 for den miljøfremmende indsats og med fokus på, at få alle aktørerne
med inden for erhvervet. Hun anførte videre, at der nu kommer en ny intensiv fase med at
sætte fokus på de gode miljøhistorier, så flere end de i forvejen miljøinteresserede
bliver opmærksomme på miljødimensionen. Her er et helt centralt aspekt om at tænke
miljøindsatsens sammen med kvalitet, så miljøet ikke bliver et supplement.
Forud for konferencen var udarbejdet en pjece med introduktion til Destination 21, som
blev uddelt til samtlige deltagere. Pjecen er i øvrigt sendt til samtlige kommuner til
både borgmesteren og den administrativt ansvarlige for teknik og miljø, til
destinationsselskaberne, til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg, til mange
turistkontorer og andre udvalgte kontakter.
Igennem de foregående år har såvel sekretariatet som bestyrelsesmedlemmerne gjort en
stor indsats for at markedsføre Destination 21 gennem deltagelse i konferencer i både
indog udland, gennem direkte kontakt til udvalgte ministerier og organisationer, gennem
netværkskontakter, via Blå Flag kampagnen, gennem artikler og imødekommende respons på
alle henvendelser. Kombinationen med en indsats for både miljø- og beskæftigelse
vækker bred interesse, beretter Bente Mortensen.