| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job fremmer udvikling af bæredygtig turisme
Destination Himmerland har fået støtte til at udvikle grøn turisme i
Himmerland og efterfølgende til etablering af et Grønt Koordinerings Center. Der er sat
mange aktiviteter i gang, som fremmer grøn turisme i området, men det er ikke målbart i
forhold til at opgøre antallet af nye stillinger. Det Grønne Koordinerings Center er
integreret i Destination Himmerlands løbende arbejde med turismeudvikling, herunder i den
formidlende rolle destinationen har over for både turistvirksomheder, turister og
lokalbefolkning. Destination Himmerland var desuden en af pilotdestinationerne under
Destination 21, men foreløbig er der ikke opbakning til, at destinationen på nuværende
tidspunkt arbejder videre for at opnå mærkningen.
Destination Himmerland
Destination Himmerland er en selvejende institution, der har til formål at fremme
turismen og turisterhvervet i Himmerland. Dette skal bl.a. ske ved at koordinere og
markedsføre Himmerland som en samlet turistdestination og ved at understøtte og medvirke
til markedsføring af aktiviteter og produkter for turister i samarbejde med det lokale
erhvervsliv og turistorganisationer samt ved produktudvikling og etablering af nye
turistattraktioner og turistvirksomheder.
Destination Himmerland er et turistmæssigt, tværkommunalt samarbejde mellem 12
kommuner og turistorganisationerne i Himmerland. Destination Himmerland er med i det
regionale turistsamarbejde Midt Nord-Turisme. Destination Himmerland har 120 medlemmer
(juli 2001), som betaler 500 og 1.500 kroner i årligt medlemsgebyr. Medlemstallet har de
seneste år ligget på omkring de 120.
Som medlem får man en markedsføringsfordel og bliver bl.a. nævnt i
destinationsguiden. Desuden har medlemmerne adgang til rådgivning. Destination Himmerland
udgiver hvert år en oplevelsesguide med oplysninger om oplevelser, aktiviteter,
overnatningsmuligheder og spisesteder i Himmerland. De udgiver ligeledes hvert år et
oplevelseskort med adgang til spændende oplevelser i Himmerland.
Himmerland bliver især profileret som et grønt, miljørigtigt og historisk
turismeområde. Destination Himmerland ønsker at fremme turismen i Himmerland i harmoni
og balance med miljøet, naturen og lokalbefolkningen. Destination Himmerland arbejder for
at blive en grøn destination.
Himmerland som et aktivt grønt feriemål
Himmerland er på Destination Himmerlands hjemmeside malende beskrevet som "et
naturligt sammenhængende område omkranset af vand. Det blå Himmerland tilbyder strande,
bække og åer. Det grønne Himmerland tilbyder mangfoldige naturoplevelser. Det
historiske Himmerland tilbyder oplevelser lige fra køkkenmøddinger over vikingeborge,
slotte og herregårde til det moderne samfund og spændende bymiljøer. Det aktive
Himmerland tilbyder cykelture, vandreture, golf, fisketure, ridning og meget mere.
Himmerland tilbyder også sine gæster gode overnatningsmuligheder og fremragende
spisesteder."
Destination Himmerland har i 1998 fået støtte over to år til ansættelse af en
rådgiver og en formidler til udvikling af grøn turisme i området. Udover støtten fra
jobpuljen forventes der indtægter fra deltagerbetaling, fra produkter og aktiviteter samt
annoncer for turisterhvervet. I 2000 blev projektet forlænget med yderligere et år med
henblik på at skabe et permanent "Grønt Koordinerings Center" som
rådgivningscenter for turismeopgaver i Himmerland, men med koordineringsopgaver i hele
Nordjylland.
Målet var at udvikle Himmerland som et "aktivt og grønt" ferie- og
udflugtsområde. Destination Himmerland forventede, at indholdet af natur, kultur og
miljømæssige værdier vil tilføre Himmerland en stigning i turismen fremover.
Projektets formål blev opstillet som:
Der var store forventninger i oplægget til Den Grønne Jobpulje. Efter 1-2 år
forventes en effekt på 4 nye job, efter 3-4 år yderligere 14 job, og 6 år efter
projektstart forventes 35 til 50 virksomheder at skulle levere 135.000 ekstra
overnatninger, hvilket vil svare til 28 ekstra job.
Aktiviteter for grøn ferie i Himmerland
Indsatsen tog udgangspunkt i projektleder Kirsten Nørgaards hovedopgave om "Green
Tourism in Himmerland", som påviste nogle interessante udviklingsmuligheder i
Himmerland. I opstarten af projektet blev der udsendt informationsbrev til potentielle
projektmedlemmer. Her tilkendegav ca. 40 af 100 mulige virksomheder, at de var
interesseret i kontakt til "Grøn Ferie i Himmerland" og dermed bakkede op om
projektet. Siden har flere medlemmer tilkendegivet interesse for projektet i forbindelse
med konkrete tiltag.
I projektet er gennemført en række aktiviteter:
- Kursus i landboturisme inkl. ansøgning, evaluering og netværksdannelse
- Information til overnatningssektoren om miljøfremmende tiltag, herunder deltagelse i
pilotprojekter for "Miljøværktøjskassen" fra HORESTA og Rambøll, Den Grønne
Nøgle for campingpladser samt "Miljømesteruddannelsen"
- Indsamling af materialer til segmenttilpassede grønne turistpakker for "Tour
Production Denmark" (TPD) til "Grønne Studieture"
- Udarbejdelse af et kort over "Grønne Besøgssteder"
- Aktiv deltagelse i planlægningen af og pilotområde for "Destination 21"
- Afholdelse af seminar om Destination 21 og "Den Grønne Konference i
Himmerland"
- Initiativ omkring "Grøn Gaffel", der blev til "Gourmet Ruten"
- Fremstilling af "Oplevelsesguiden Himmerland"
- Planlægning af de årlige arrangementer "Kulturhistoriske Dage" og "De
Blå Dage"
- Udarbejdelse af Danmarks Turistråds "Grønne Rejsefører"
- Planlægning af et internationalt grønt orienteringsstævne i Rold Skov
- En lang række internationale og nationale kontakter
I efteråret 1998 blev der med EUstøtte gennemført et kursus i landboturisme, der
efterfølgende har resulteret i dannelse af et netværk med henblik på
erfaringsudveksling og samarbejde omkring markedsføring og produktudvikling af
landboturismen i området.
Der har været en del kontakter til overnatningssektoren (hoteller, vandrehjem,
campingpladser og kroer) med udsendelse af information om besparelser inden for
miljøvenlige tiltag og kriterierne til Den Grønne Nøgle. Det er primært de helt store,
der har råd og overskud til at få Grøn Nøgle: Rønbjerg Feriecenter og Rold Storkro,
da ordningen er forholdsvis dyr for små virksomheder. Nogle af campingpladserne i
Himmerland har gennem samarbejdet været testvirksomheder i 1999 for Den Grønne Nøgle
på campingpladser.
I forbindelse med HORESTAs testning af "Værktøjskassen for
miljøhåndværkere", der blev testet i vinteren 1999, var der deltagelse af
overnatningssteder i Himmerland. Både Værktøjskassen og Den Grønne Nøgle blev
præsenteret på "Den Grønne Konference i Himmerland", der blev afholdt i
september 1999 med deltagere fra både ind- og udland. Deltagerne afspejlede bl.a. et
skandinavisk samarbejde mellem Lofoten i Norge, Island og Himmerland, der er etableret i
løbet af projektet.
Siden foråret 1998 er der på landsplan blevet arbejdet med begrebet "Destination
21". Destination Himmerland har været aktivt med fra starten og var en af 7
pilotdestinationer for det nationale projekt. I 1999 blev der særligt arbejdet med at
udvikle indikatorer for 21 opstillede mål for Destination 21. Et lokalt forprojekt
(Himmerland på vej mod Destination 21) i efteråret 1998 vedrørende udvikling af
bæredygtig turisme i Himmerland med udvikling af miljømærke, hvor der var deltagelse af
lokale aktører (kommunalpolitikere, embedsmænd samt repræsentanter fra
turisterhvervet), viste, at der er interesse for sagen, men at processen og den lokale
forankring er afgørende for succes. Arbejdet må ikke blive for teknisk/teoretisk, og det
er vigtigt at huske naturen og kulturen som det bærende i forhold til områdets turisme.
Arbejdet med at gøre Himmerland til en samlet Destination 21 er sat i bero, da der er
for stor spredning i de 12 kommuners indsats i forhold til at leve op til kravene. Vi er
fx ikke så langt med affaldssorteringen her i regionen, og det kan godt vare en del år,
før alle kommuner har etableret kildesortering. Når kommunerne ikke har systemerne klar
til at modtage affaldet i flere fraktioner, så er nogle virksomheder ikke indstillet på
at etablere systemer for sortering af affald. For andre virksomheder betyder det, at de fx
ikke kan få Den Grønne Nøgle, fordi de ikke kan leve op til kravene for
affaldshåndtering, fortæller Ove Knudsen. Ove Knudsen er tiltrådt som ny
destinationschef pr. 1. april 2000.
Initiativet Grøn Gaffel viser ifølge Preben Larsen og Kirsten Nørgaard, at det er
vigtigt med lokal forankring, personlig kendskab og kontakter, hvis virksomhederne ikke
skal føle sig omklamret. Madtilbuddet på hoteller og restaurationer er et følsomt
område, hvor der lægges stor vægt på traditioner. Det er ikke lykkedes at få
virksomhederne med på ideen om "Grøn Gaffel", men de mest aktive krofolk har
selv medvirket i dannelse af foreningen "Gourmet Ruten Danmark". Gourmet Ruten
bygger på gode råvarer og høj kvalitet, men der er ikke et miljømæssigt indhold. Det
har været projektlederens mål at få ideerne om Grøn Gaffel integreret i Gourmet Ruten,
når foreningsdannelsen var faldet på plads, og der var basis for mere nytænkning.
I det nordjyske må der trædes varsomt med værdiladede ord, hvilket er grunden til,
at projektet slettede ordet økologi i projekttitlen, fortæller Kirsten Nørgaard.
Effekterne er svære at gøre op
Den miljømæssige effekt er vanskelig at opgøre. Hvis flere lokale eller danskere
holder ferie i Himmerland, kan det være miljømæssigt fornuftigt. Under alle
omstændigheder kan der være miljømæssige gevinster i at reducere påvirkningen fra
turisme i et område. Projektet havde ifølge de projektansvarlige allerede i de første
år skabt et grønt image omkring Himmerland og en miljømæssig bevidsthed blandt de
involverede. Selv om der kun er et begrænset antal "grønne nøgler" i
området, er der gennemført en del ressourcebesparende tiltag i de forskellige
virksomheder, hvilket breder sig som ringe i vandet, og dermed bevirker en
holdningspåvirkning.
Kirsten Nørgaard anfører i evalueringen af det første projekt: "Det er
tydeligt, at virksomhederne skal holdes til ilden i forbindelse med deres
miljøforbedrende indsatser. Erfaringerne fra projektet har vist, at det kun er i de
tilfælde, hvor virksomhedsejerne kontinuerligt informeres om de eksisterende muligheder,
at det kan lade sig gøre at fastholde de pågældende virksomheders interesse for
løbende at udvikle og forbedre deres miljøpræstationer. Hvis virksomhederne får
tilbudt assistance, fx til at reducere ressourceforbrug og forurening, vokser deres
interesse for at involvere sig betydeligt. Det kan være utroligt vanskeligt og føles
uoverskueligt for de små virksomheder at finde tid og overskud til selv at gå i gang med
og selv at gennemføre diverse miljøtiltag."
Der er ikke skabt basis for at fastholde projektlederens stilling og funktion som
"dynamo" eller "ildsjæl" for at fremme grøn turisme. Projekterne har
således ikke været jobskabende i sig selv, men har via rådgivnings- og igangsættende
tiltag haft indflydelse på, at der er skabt job og meromsætning uden for selve
projektet. De konkrete beskæftigelsesmæssige effekter er dog vanskelige at opgøre.
Antallet af overnatninger påvirkes af fantastisk mange ting - og projektets bidrag må
betragtes som umuligt at måle.
Det kan nævnes, at der i projektperioden 1998 til 1999 har været en stigning i
overnatninger i Himmerland på 2% i modsætning til den faldende tendens i det samlede
Nordjylland. Et målbart eksempel er "kursus i landboturisme", der bevirkede
flere netværksmedlemmer og nye arbejdspladser (primært deltid) i de virksomheder, der
opstod som en følge af kurset.
Der har været meget presseomtale af projektet, fx flere gang i TVNord og lokalradioen
samt en række artikler i lokalaviserne og i de landsdækkende medier - særligt i
relation til Destination 21. I Midt-Nord Turismens Nyhedsbrev, som månedligt udsendes til
ca. 1.500 medlemmer, er der bragt flere artikler. Det vurderes i evalueringen fra
projektet, at den høje pressedækning har medvirket til at synliggøre indsatsen og skabe
synergi i miljøarbejdet såvel i Himmerland som i andre områder.
Grønt Koordinerings Center
Som en videre udvikling af projektet "Grøn ferie i Himmerland" var ideen som
et forsøgsprojekt at oprette et "Grønt Koordinerings Center". Centret skulle
især fremme indsatsen inden for 3 områder:
- Udvikling af virksomhedernes miljøpræstation via konkrete udviklingsprojekter
- Synliggørelse af virksomhedernes miljøpræstation over for potentielle turister,
samarbejdspartnere og befolkningen
- Borgerinddragelse
Grønt Koordinerings Center skulle etableres ved en sammenlægning til en
helhedsorganisation for de tre institutioner, der i forvejen har et tilhørsforhold til
Rørbæk Centret: Destination Himmerland, Landsbyen Himmerland og Himmerlands Naturpark.
Landsbyen Himmerland sætter fokus på kultur, historie og kulturhistorie, mens Himmerland
Naturpark sætter fokus på natur og miljø. Ideen er at opnå en mere helhedsorienteret
indsats.
Ved projektets afslutning var der indgået en aftale om fusion af Landsbyen Himmerland,
Himmerlands Naturpark og Destination Himmerland. Fusionen gennemføres endeligt pr. 1.
januar 2002, og sammenslutningen får navnet "Destination Himmerland".
Som eksempler på de temaer, der er arbejdet med under Grønt Koordinerings Center, kan
nævnes affaldshåndtering i kommuner og virksomheder, afsætning og distribution af
lokale kvalitetsfødevarer, oprydningstiltag i natur- og fritidsområder samt
genetablering og bevarelse af lokal kultur.
Der er etableret et godt samarbejde med områdets grønne guider og Agenda
21-medarbejdere som led i indsatsen for affaldshåndtering og information til borgere,
turister og virksomheder. Der er mange aktører og kanaler som formidler viden om
bæredygtighedshensyn til befolkningen og turister i området. Et fremtidigt indsatsfelt
kan ifølge Ove Knudsen (fra evalueringen) være en samling af informationsformidlingen
til turister, befolkningen og turisterhvervet i en enkel struktur og gennem let
tilgængelige informationskanaler. Forenklingen af informationsstrukturen forudsætter en
tilpasning af Himmerlands organisation for både arbejdet med fremme af bæredygtighed og
turismen.
Destination Himmerland har måttet neddrosle indsatsen med rådgivning til
virksomhederne. Det skyldes, at det regionale udviklingsselskab, Midt-Nord Turisme, har
startet et bæredygtighedsprojekt, hvor de arbejder for at fremme
bæredygtighedstankegangen hos turismevirksomhederne i hele regionen. Nogle af
virksomhederne har af den grund trukket sig ud af Destination Himmerlands
bæredygtighedsprojekt, fortæller Ove Knudsen.
Opgaverne nu er at fortsætte påvirkningen af bæredygtighedskulturen i Himmerland,
så turisterhvervet, turistforeningerne og kommunerne sammen kan skabe en udvikling af
turismen i harmoni med natur, kultur og befolkning.
Destination Himmerland er gennem de grønne udviklingsprojekter placeret i en central
rolle og har en bred berøringsflade med de involverede parter. Derfor er opgaven i
samarbejde med Midt-Nord Turisme at fungere som tovholder og vidensbank for
bæredygtighedsudviklingen. Den løbende rådgivning og formidling fra Destination
Himmerland vil med udgangspunkt i Destination 21-målene kombinere ressourcebevidsthed med
økonomi og markedsforhold, så alle udviklings/udbygningsplaner inden for turismen gøres
bæredygtige i bred forstand.
Når et delområde eller en virksomhed i Destination Himmerland måtte ønske at
kvalificere sig til en miljømærkning, skal destinationen støtte markedsføringen af
området/virksomheden. Dette indsatsfelt forventes at udgøre en stadig stigende del af
destinationens bæredygtighedsarbejde med det mål, at investeringerne kan føre til en
stadig forbedret beskæftigelse og indtjening.
Midt-Nord Turisme
Midt-Nord Turisme er et regionalt markedsførings- og udviklingsselskab, der geografisk
dækker aktiviteter både i Nordjyllands Amt og Viborg Amt. Midt-Nord Turisme er en
nonprofit organisation, der finansieres af indtægter fra Nordjyllands Amt, Viborg Amt og
Erhvervsministeriet samt med bidrag fra turisterhvervet. I bestyrelsen sidder
repræsentanter for de to amter, kommuneforeningerne i de to amter samt fra det private
turisterhverv.
Midt-Nord Turisme har til opgave at forestå den overordnede markedsføring af region
Midt- og Nordjylland i ind- og udland. Endvidere skal Midt-Nord Turisme fremme nytænkning
og målrettet produktudvikling inden for alle grene af turisterhvervet, således at der
kan skabes en hensigtsmæssig baggrund for erhvervets videre udvikling i form af øget
beskæftigelse og indtjening. Endelig beskæftiger Midt-Nord Turisme sig med den
overordnede strukturtilpasning og kompetenceudvikling inden for turismen i regionen.
Midt-Nord Turisme har i samarbejde med 38 midt- og nordjyske turistvirksomheder af
forskellig størrelse, spændende fra campingpladser over hoteller og feriecentre til
større attraktioner, Aalborg Universitet, Lindholm 21, amterne og kommunerne startet et 2
1/2 årigt udviklingsprojekt. Ideen er gennem udvikling og rådgivning af virksomheder at
fremme arbejdet for bæredygtighed. I projektet skal der udvikles et kriteriesæt for
bæredygtig turismeudvikling med afsæt i de mål og indikatorer, som er fastlagt i
"Destination 21" og dermed identificere de væsentligste indsatsfelter for de
enkelte virksomheder. Vi håber, at dette projekt kan være et springbræt til på sigt at
fremme Destination 21 i området, fortæller Lars Enevold Pedersen, der er udviklingschef
hos Midt-Nord Turisme.