Grønne job fremmer udvikling af bæredygtig turisme

Destination Himmerland

Destination Himmerland har fået støtte til at udvikle grøn turisme i Himmerland og efterfølgende til etablering af et Grønt Koordinerings Center. Der er sat mange aktiviteter i gang, som fremmer grøn turisme i området, men det er ikke målbart i forhold til at opgøre antallet af nye stillinger. Det Grønne Koordinerings Center er integreret i Destination Himmerlands løbende arbejde med turismeudvikling, herunder i den formidlende rolle destinationen har over for både turistvirksomheder, turister og lokalbefolkning. Destination Himmerland var desuden en af pilotdestinationerne under Destination 21, men foreløbig er der ikke opbakning til, at destinationen på nuværende tidspunkt arbejder videre for at opnå mærkningen.

Destination Himmerland

Destination Himmerland er en selvejende institution, der har til formål at fremme turismen og turisterhvervet i Himmerland. Dette skal bl.a. ske ved at koordinere og markedsføre Himmerland som en samlet turistdestination og ved at understøtte og medvirke til markedsføring af aktiviteter og produkter for turister i samarbejde med det lokale erhvervsliv og turistorganisationer samt ved produktudvikling og etablering af nye turistattraktioner og turistvirksomheder.

Destination Himmerland er et turistmæssigt, tværkommunalt samarbejde mellem 12 kommuner og turistorganisationerne i Himmerland. Destination Himmerland er med i det regionale turistsamarbejde Midt Nord-Turisme. Destination Himmerland har 120 medlemmer (juli 2001), som betaler 500 og 1.500 kroner i årligt medlemsgebyr. Medlemstallet har de seneste år ligget på omkring de 120.

Som medlem får man en markedsføringsfordel og bliver bl.a. nævnt i destinationsguiden. Desuden har medlemmerne adgang til rådgivning. Destination Himmerland udgiver hvert år en oplevelsesguide med oplysninger om oplevelser, aktiviteter, overnatningsmuligheder og spisesteder i Himmerland. De udgiver ligeledes hvert år et oplevelseskort med adgang til spændende oplevelser i Himmerland.

Himmerland bliver især profileret som et grønt, miljørigtigt og historisk turismeområde. Destination Himmerland ønsker at fremme turismen i Himmerland i harmoni og balance med miljøet, naturen og lokalbefolkningen. Destination Himmerland arbejder for at blive en grøn destination.

Himmerland som et aktivt grønt feriemål

Himmerland er på Destination Himmerlands hjemmeside malende beskrevet som "et naturligt sammenhængende område omkranset af vand. Det blå Himmerland tilbyder strande, bække og åer. Det grønne Himmerland tilbyder mangfoldige naturoplevelser. Det historiske Himmerland tilbyder oplevelser lige fra køkkenmøddinger over vikingeborge, slotte og herregårde til det moderne samfund og spændende bymiljøer. Det aktive Himmerland tilbyder cykelture, vandreture, golf, fisketure, ridning og meget mere. Himmerland tilbyder også sine gæster gode overnatningsmuligheder og fremragende spisesteder."

Destination Himmerland har i 1998 fået støtte over to år til ansættelse af en rådgiver og en formidler til udvikling af grøn turisme i området. Udover støtten fra jobpuljen forventes der indtægter fra deltagerbetaling, fra produkter og aktiviteter samt annoncer for turisterhvervet. I 2000 blev projektet forlænget med yderligere et år med henblik på at skabe et permanent "Grønt Koordinerings Center" som rådgivningscenter for turismeopgaver i Himmerland, men med koordineringsopgaver i hele Nordjylland.

Målet var at udvikle Himmerland som et "aktivt og grønt" ferie- og udflugtsområde. Destination Himmerland forventede, at indholdet af natur, kultur og miljømæssige værdier vil tilføre Himmerland en stigning i turismen fremover.

Projektets formål blev opstillet som:
der skal udvikles turistmæssige grønne og miljømæssige ferieformer, som kan sikre nye helårsjob i samspil mellem Himmerlands økologi og miljøorienterede produktionsvirksomheder og destinationens turistvirksomheder
der skal være mere bæredygtig turisme
miljøbelastningen fra turisme skal reduceres
der skal udvikles et koncept for "Grøn Gaffel"
der skal udvikles tematiserede studieture Den beskæftigelsesmæssige effekt lå primært i en forventning om flere overnatninger og serverede måltider.

Der var store forventninger i oplægget til Den Grønne Jobpulje. Efter 1-2 år forventes en effekt på 4 nye job, efter 3-4 år yderligere 14 job, og 6 år efter projektstart forventes 35 til 50 virksomheder at skulle levere 135.000 ekstra overnatninger, hvilket vil svare til 28 ekstra job.

Aktiviteter for grøn ferie i Himmerland

Indsatsen tog udgangspunkt i projektleder Kirsten Nørgaards hovedopgave om "Green Tourism in Himmerland", som påviste nogle interessante udviklingsmuligheder i Himmerland. I opstarten af projektet blev der udsendt informationsbrev til potentielle projektmedlemmer. Her tilkendegav ca. 40 af 100 mulige virksomheder, at de var interesseret i kontakt til "Grøn Ferie i Himmerland" og dermed bakkede op om projektet. Siden har flere medlemmer tilkendegivet interesse for projektet i forbindelse med konkrete tiltag.

I projektet er gennemført en række aktiviteter:

  1. Kursus i landboturisme inkl. ansøgning, evaluering og netværksdannelse
  2. Information til overnatningssektoren om miljøfremmende tiltag, herunder deltagelse i pilotprojekter for "Miljøværktøjskassen" fra HORESTA og Rambøll, Den Grønne Nøgle for campingpladser samt "Miljømesteruddannelsen"
  3. Indsamling af materialer til segmenttilpassede grønne turistpakker for "Tour Production Denmark" (TPD) til "Grønne Studieture"
  4. Udarbejdelse af et kort over "Grønne Besøgssteder"
  5. Aktiv deltagelse i planlægningen af og pilotområde for "Destination 21"
  6. Afholdelse af seminar om Destination 21 og "Den Grønne Konference i Himmerland"
  7. Initiativ omkring "Grøn Gaffel", der blev til "Gourmet Ruten"
  8. Fremstilling af "Oplevelsesguiden Himmerland"
  9. Planlægning af de årlige arrangementer "Kulturhistoriske Dage" og "De Blå Dage"
  10. Udarbejdelse af Danmarks Turistråds "Grønne Rejsefører"
  11. Planlægning af et internationalt grønt orienteringsstævne i Rold Skov
  12. En lang række internationale og nationale kontakter

I efteråret 1998 blev der med EUstøtte gennemført et kursus i landboturisme, der efterfølgende har resulteret i dannelse af et netværk med henblik på erfaringsudveksling og samarbejde omkring markedsføring og produktudvikling af landboturismen i området.

Der har været en del kontakter til overnatningssektoren (hoteller, vandrehjem, campingpladser og kroer) med udsendelse af information om besparelser inden for miljøvenlige tiltag og kriterierne til Den Grønne Nøgle. Det er primært de helt store, der har råd og overskud til at få Grøn Nøgle: Rønbjerg Feriecenter og Rold Storkro, da ordningen er forholdsvis dyr for små virksomheder. Nogle af campingpladserne i Himmerland har gennem samarbejdet været testvirksomheder i 1999 for Den Grønne Nøgle på campingpladser.

I forbindelse med HORESTAs testning af "Værktøjskassen for miljøhåndværkere", der blev testet i vinteren 1999, var der deltagelse af overnatningssteder i Himmerland. Både Værktøjskassen og Den Grønne Nøgle blev præsenteret på "Den Grønne Konference i Himmerland", der blev afholdt i september 1999 med deltagere fra både ind- og udland. Deltagerne afspejlede bl.a. et skandinavisk samarbejde mellem Lofoten i Norge, Island og Himmerland, der er etableret i løbet af projektet.

Siden foråret 1998 er der på landsplan blevet arbejdet med begrebet "Destination 21". Destination Himmerland har været aktivt med fra starten og var en af 7 pilotdestinationer for det nationale projekt. I 1999 blev der særligt arbejdet med at udvikle indikatorer for 21 opstillede mål for Destination 21. Et lokalt forprojekt (Himmerland på vej mod Destination 21) i efteråret 1998 vedrørende udvikling af bæredygtig turisme i Himmerland med udvikling af miljømærke, hvor der var deltagelse af lokale aktører (kommunalpolitikere, embedsmænd samt repræsentanter fra turisterhvervet), viste, at der er interesse for sagen, men at processen og den lokale forankring er afgørende for succes. Arbejdet må ikke blive for teknisk/teoretisk, og det er vigtigt at huske naturen og kulturen som det bærende i forhold til områdets turisme.

Arbejdet med at gøre Himmerland til en samlet Destination 21 er sat i bero, da der er for stor spredning i de 12 kommuners indsats i forhold til at leve op til kravene. Vi er fx ikke så langt med affaldssorteringen her i regionen, og det kan godt vare en del år, før alle kommuner har etableret kildesortering. Når kommunerne ikke har systemerne klar til at modtage affaldet i flere fraktioner, så er nogle virksomheder ikke indstillet på at etablere systemer for sortering af affald. For andre virksomheder betyder det, at de fx ikke kan få Den Grønne Nøgle, fordi de ikke kan leve op til kravene for affaldshåndtering, fortæller Ove Knudsen. Ove Knudsen er tiltrådt som ny destinationschef pr. 1. april 2000.

Initiativet Grøn Gaffel viser ifølge Preben Larsen og Kirsten Nørgaard, at det er vigtigt med lokal forankring, personlig kendskab og kontakter, hvis virksomhederne ikke skal føle sig omklamret. Madtilbuddet på hoteller og restaurationer er et følsomt område, hvor der lægges stor vægt på traditioner. Det er ikke lykkedes at få virksomhederne med på ideen om "Grøn Gaffel", men de mest aktive krofolk har selv medvirket i dannelse af foreningen "Gourmet Ruten Danmark". Gourmet Ruten bygger på gode råvarer og høj kvalitet, men der er ikke et miljømæssigt indhold. Det har været projektlederens mål at få ideerne om Grøn Gaffel integreret i Gourmet Ruten, når foreningsdannelsen var faldet på plads, og der var basis for mere nytænkning.

I det nordjyske må der trædes varsomt med værdiladede ord, hvilket er grunden til, at projektet slettede ordet økologi i projekttitlen, fortæller Kirsten Nørgaard.

Effekterne er svære at gøre op

Den miljømæssige effekt er vanskelig at opgøre. Hvis flere lokale eller danskere holder ferie i Himmerland, kan det være miljømæssigt fornuftigt. Under alle omstændigheder kan der være miljømæssige gevinster i at reducere påvirkningen fra turisme i et område. Projektet havde ifølge de projektansvarlige allerede i de første år skabt et grønt image omkring Himmerland og en miljømæssig bevidsthed blandt de involverede. Selv om der kun er et begrænset antal "grønne nøgler" i området, er der gennemført en del ressourcebesparende tiltag i de forskellige virksomheder, hvilket breder sig som ringe i vandet, og dermed bevirker en holdningspåvirkning.

Kirsten Nørgaard anfører i evalueringen af det første projekt: "Det er tydeligt, at virksomhederne skal holdes til ilden i forbindelse med deres miljøforbedrende indsatser. Erfaringerne fra projektet har vist, at det kun er i de tilfælde, hvor virksomhedsejerne kontinuerligt informeres om de eksisterende muligheder, at det kan lade sig gøre at fastholde de pågældende virksomheders interesse for løbende at udvikle og forbedre deres miljøpræstationer. Hvis virksomhederne får tilbudt assistance, fx til at reducere ressourceforbrug og forurening, vokser deres interesse for at involvere sig betydeligt. Det kan være utroligt vanskeligt og føles uoverskueligt for de små virksomheder at finde tid og overskud til selv at gå i gang med og selv at gennemføre diverse miljøtiltag."

Der er ikke skabt basis for at fastholde projektlederens stilling og funktion som "dynamo" eller "ildsjæl" for at fremme grøn turisme. Projekterne har således ikke været jobskabende i sig selv, men har via rådgivnings- og igangsættende tiltag haft indflydelse på, at der er skabt job og meromsætning uden for selve projektet. De konkrete beskæftigelsesmæssige effekter er dog vanskelige at opgøre. Antallet af overnatninger påvirkes af fantastisk mange ting - og projektets bidrag må betragtes som umuligt at måle.

Det kan nævnes, at der i projektperioden 1998 til 1999 har været en stigning i overnatninger i Himmerland på 2% i modsætning til den faldende tendens i det samlede Nordjylland. Et målbart eksempel er "kursus i landboturisme", der bevirkede flere netværksmedlemmer og nye arbejdspladser (primært deltid) i de virksomheder, der opstod som en følge af kurset.

Der har været meget presseomtale af projektet, fx flere gang i TVNord og lokalradioen samt en række artikler i lokalaviserne og i de landsdækkende medier - særligt i relation til Destination 21. I Midt-Nord Turismens Nyhedsbrev, som månedligt udsendes til ca. 1.500 medlemmer, er der bragt flere artikler. Det vurderes i evalueringen fra projektet, at den høje pressedækning har medvirket til at synliggøre indsatsen og skabe synergi i miljøarbejdet såvel i Himmerland som i andre områder.

Grønt Koordinerings Center

Som en videre udvikling af projektet "Grøn ferie i Himmerland" var ideen som et forsøgsprojekt at oprette et "Grønt Koordinerings Center". Centret skulle især fremme indsatsen inden for 3 områder:

  1. Udvikling af virksomhedernes miljøpræstation via konkrete udviklingsprojekter
  2. Synliggørelse af virksomhedernes miljøpræstation over for potentielle turister, samarbejdspartnere og befolkningen
  3. Borgerinddragelse

Grønt Koordinerings Center skulle etableres ved en sammenlægning til en helhedsorganisation for de tre institutioner, der i forvejen har et tilhørsforhold til Rørbæk Centret: Destination Himmerland, Landsbyen Himmerland og Himmerlands Naturpark. Landsbyen Himmerland sætter fokus på kultur, historie og kulturhistorie, mens Himmerland Naturpark sætter fokus på natur og miljø. Ideen er at opnå en mere helhedsorienteret indsats.

Ved projektets afslutning var der indgået en aftale om fusion af Landsbyen Himmerland, Himmerlands Naturpark og Destination Himmerland. Fusionen gennemføres endeligt pr. 1. januar 2002, og sammenslutningen får navnet "Destination Himmerland".

Som eksempler på de temaer, der er arbejdet med under Grønt Koordinerings Center, kan nævnes affaldshåndtering i kommuner og virksomheder, afsætning og distribution af lokale kvalitetsfødevarer, oprydningstiltag i natur- og fritidsområder samt genetablering og bevarelse af lokal kultur.

Der er etableret et godt samarbejde med områdets grønne guider og Agenda 21-medarbejdere som led i indsatsen for affaldshåndtering og information til borgere, turister og virksomheder. Der er mange aktører og kanaler som formidler viden om bæredygtighedshensyn til befolkningen og turister i området. Et fremtidigt indsatsfelt kan ifølge Ove Knudsen (fra evalueringen) være en samling af informationsformidlingen til turister, befolkningen og turisterhvervet i en enkel struktur og gennem let tilgængelige informationskanaler. Forenklingen af informationsstrukturen forudsætter en tilpasning af Himmerlands organisation for både arbejdet med fremme af bæredygtighed og turismen.

Destination Himmerland har måttet neddrosle indsatsen med rådgivning til virksomhederne. Det skyldes, at det regionale udviklingsselskab, Midt-Nord Turisme, har startet et bæredygtighedsprojekt, hvor de arbejder for at fremme bæredygtighedstankegangen hos turismevirksomhederne i hele regionen. Nogle af virksomhederne har af den grund trukket sig ud af Destination Himmerlands bæredygtighedsprojekt, fortæller Ove Knudsen.

Opgaverne nu er at fortsætte påvirkningen af bæredygtighedskulturen i Himmerland, så turisterhvervet, turistforeningerne og kommunerne sammen kan skabe en udvikling af turismen i harmoni med natur, kultur og befolkning.

Destination Himmerland er gennem de grønne udviklingsprojekter placeret i en central rolle og har en bred berøringsflade med de involverede parter. Derfor er opgaven i samarbejde med Midt-Nord Turisme at fungere som tovholder og vidensbank for bæredygtighedsudviklingen. Den løbende rådgivning og formidling fra Destination Himmerland vil med udgangspunkt i Destination 21-målene kombinere ressourcebevidsthed med økonomi og markedsforhold, så alle udviklings/udbygningsplaner inden for turismen gøres bæredygtige i bred forstand.

Når et delområde eller en virksomhed i Destination Himmerland måtte ønske at kvalificere sig til en miljømærkning, skal destinationen støtte markedsføringen af området/virksomheden. Dette indsatsfelt forventes at udgøre en stadig stigende del af destinationens bæredygtighedsarbejde med det mål, at investeringerne kan føre til en stadig forbedret beskæftigelse og indtjening.

Midt-Nord Turisme

Midt-Nord Turisme er et regionalt markedsførings- og udviklingsselskab, der geografisk dækker aktiviteter både i Nordjyllands Amt og Viborg Amt. Midt-Nord Turisme er en nonprofit organisation, der finansieres af indtægter fra Nordjyllands Amt, Viborg Amt og Erhvervsministeriet samt med bidrag fra turisterhvervet. I bestyrelsen sidder repræsentanter for de to amter, kommuneforeningerne i de to amter samt fra det private turisterhverv.

Midt-Nord Turisme har til opgave at forestå den overordnede markedsføring af region Midt- og Nordjylland i ind- og udland. Endvidere skal Midt-Nord Turisme fremme nytænkning og målrettet produktudvikling inden for alle grene af turisterhvervet, således at der kan skabes en hensigtsmæssig baggrund for erhvervets videre udvikling i form af øget beskæftigelse og indtjening. Endelig beskæftiger Midt-Nord Turisme sig med den overordnede strukturtilpasning og kompetenceudvikling inden for turismen i regionen.

Midt-Nord Turisme har i samarbejde med 38 midt- og nordjyske turistvirksomheder af forskellig størrelse, spændende fra campingpladser over hoteller og feriecentre til større attraktioner, Aalborg Universitet, Lindholm 21, amterne og kommunerne startet et 2 1/2 årigt udviklingsprojekt. Ideen er gennem udvikling og rådgivning af virksomheder at fremme arbejdet for bæredygtighed. I projektet skal der udvikles et kriteriesæt for bæredygtig turismeudvikling med afsæt i de mål og indikatorer, som er fastlagt i "Destination 21" og dermed identificere de væsentligste indsatsfelter for de enkelte virksomheder. Vi håber, at dette projekt kan være et springbræt til på sigt at fremme Destination 21 i området, fortæller Lars Enevold Pedersen, der er udviklingschef hos Midt-Nord Turisme.

Projekttitel:

Økologisk grøn ferie i Himmeland fortsat med tillægsbevilling i Grønt Koordinerings Center
Journalnummer: 0374-0333 samt 0374-1066

Støttebeløb:

I alt 973.980 kroner over 3 år med 812.580 kroner i første bevilling og 161.400 kroner i en tillægsbevilling til videreudvikling af projektet.

Projektansvarlig:

Ove Knudsen, destinationschef
Destination Himmerland (fra 1.4.2000)
RørbækCentret
Ågade 52, Rørbæk
9500 Hobro
Tlf. 98 55 77 44
himmerland@himmerland.dk

Interviewede

Ove Knudsen, destinationschef, Destination Himmerland

Lars Enevold Pedersen, udviklingchef Midt Nord Turisme

Kirsten Nørgaard, tidligere projektleder

Preben Larsen, tidligere destinationschef Destination Himmerland

Litteratur:

Pjecer og materialer om Destination Himmerland

Hjemmesiden for Det Grønne Himmerland, www.greenhimmerland.dk

Hjemmesiden for Destination Himmerland, www.himmerland.dk

Hjemmesiden for Midt-NordTurisme, www.midt-nordturisme.dk

Himmerland på vej mod Destination 21 - et forprojekt vedr. udvikling af bæredygtig turisme