| Forside | | Indhold | | Forrige |
Grønne job fremmer udvikling af bæredygtig turisme
Miljømedarbejderen i Tivoli har medvirket til, at Tivoli som måske den
første forlystelsespark i 1999 blev miljøcertificeret. Derudover har miljømedarbejderen
medvirket til, at der er udarbejdet en manual for miljørigtig projektering, der løbende
forbedres i takt med nye erfaringer. Manualen er senere videreudviklet til et
miljøvurderingsskema, som er anvendt i forbindelse med renovering af Pantomineteatret og
af rutsjebanen. På trafikområdet er der sket betydelige forbedringer i form af en
markant nedgang i kørslen i haven, mens de konkrete resultater i form af mindre affald og
øget genanvendelse er mindre synlige. Her er gjort meget for information og motivation af
medarbejderne, så resultaterne på affaldsområdet kommer formodentlig på lidt længere
sigt.
Tivoli har i 1999 fået støtte til ansættelse af en miljømedarbejder. Forløbet blev
forlænget til ca. 11/2 år som følge af udskiftning af den nyansatte miljømedarbejder
undervejs i forløbet. Miljømedarbejderen har indgået i Tivolis samlede miljøarbejde,
hvor Tivoli arbejder for at begrænse ressourceanvendelsen og miljøpåvirkningen
forårsaget af havens aktiviteter. Tivoli satser i fremtiden på at profilere sig på
miljøet som den i mere end én forstand grønne oase i centrum af hovedstaden.
Tivolis miljøbelastninger blev kortlagt i 1996, og denne miljø- og energigennemgang
af virksomheden danner grundlaget for det fortsatte miljøarbejde.
Tivolis miljøarbejde omfattede i støtteperiode tre hovedaktiviteter:
- Miljørigtig projektering i Tivoli
- Trafikbegrænsning i Tivoli
- Øget affaldssortering i Tivoli
Derudover indgik miljømedarbejderen i andre miljørelaterede aktiviteter, herunder
indsatsen for miljøcertificering samt medvirkede til at fremme en miljøbevidst adfærd
blandt medarbejdere, lejere og leverandører.
Miljørigtig projektering
Formålet med indsatsen for miljørigtig projektering var at sikre, at byggeri,
renovering og nedrivning i Tivoli bliver styret således, at den pågældende aktivitet
belaster miljøet mindst muligt. Arbejdet bestod bl.a. i, at principperne for miljørigtig
projektering skulle omsættes til et for Tivoli brugbart værktøj i form af udarbejdelse
af tjeklister til brug ved projektering, byggeri og vedligeholdelse samt undersøgelse af,
hvilke materialer der er miljømæssigt hensigtsmæssige under hensyntagen til, at man
opnår mest miljø for pengene.
Arbejdsopgaver for den nye miljømedarbejder var ifølge ansøgningen:
I projektperioden blev udarbejdet en manual til miljørigtig projektering, der
henvender sig til såvel interne som eksterne arkitekter. Den er udarbejdet med
udgangspunkt i Københavns Kommunes hæfte om "Miljøorienteret byfornyelse og
nybyggeri", og den er opbygget med minimumskrav, anbefalinger og visioner inden for
alle de områder, der vedrører miljørigtig projektering (projektstyring, vand, el,
varme, energi, affald, materialevalg osv.).
Manualen er videreudviklet til et miljøvurderingsskema, som er anvendt i praksis som
støtteredskab i forbindelse med renovering af bl.a. Pantomineteatret, hvor der sammen med
udbudsmaterialet var vedlagt en separat redegørelse for miljøforholdene i forbindelse
med renoveringen.
Miljøvurderingsskemaet indgår som et redskab i alle arbejder med hensyn til
renovering og nybyggeri, og skemaet bliver løbende forbedret i takt med de erfaringer,
som indhentes. Det betyder, at der ved enhver form for projektering udfyldes et skema
vedr. de miljøovervejelser, der er foretaget i det enkelte projekt. Det er ikke altid, at
vi i en opgave kan anvende de mest miljøskånsomme materialer, men i sådanne tilfælde
skal man kunne redegøre for valget og for de miljømæssige konsekvenser. Andre forhold
som pris, holdbarhed og vedligeholdelse spiller naturligvis også ind, fortæller Jane
Bonde, der er Tivolis miljømedarbejder.
Trafikbegrænsning i Tivoli
Tivoli blev efter et kraftigt stormvejr i 1997 opmærksom på, hvor meget den tunge
trafik i haven belaster de gamle træers rodnet. Da træerne er en stor del af oplevelsen
i Tivoli som park og have, har begrænsning af trafikken været et område, som har haft
høj prioritet. Tivoli havde således forud for ansøgningen haft et konsulentfirma til at
udarbejde en kortlægning af trafikken i haven. Her tegnede sig flere modeller for
trafikbegrænsninger, men der var endnu ikke valgt en endelig løsningsmodel.
I sæsonen 1998/1999 blev der som det første indført differentiering af prisen for en
køretilladelse til haven. Herved bliver det dyrere jo tungere køretøjer og jo
hyppigere, der bliver leveret varer til restauranter o.lign. I sæsonen 1999/2000 har man
forbedret tilgangsforholdene for leverandører, som nu har fået mulighed for at holde og
læsse varer af uden for Tivoli og bringe deres varer ind i haven via sækkevogne og via
to nybyggede porte.
Resultatet er, at der er sket et betydeligt fald i antallet af kørsler i haven. Ved en
sammenligning mellem sommersæsonerne i 1999 og 2000 er der sket et fald på 48% for
personbiler, 18% for lastbiler, 11% for små varevogne og 7% for store varevogne, lyder
det fra Jane Bonde.
Øget affaldssortering
I ansøgningen var det anført, at Tivoli allerede havde arbejdet en del med
affaldssortering, men at det stadig er et område, hvor der kunne gøres mere for
miljøforbedringer. Intentionerne var at gøre affaldssorteringen mere synlig for havens
gæster samt at undersøge, hvordan affaldet kan sorteres i yderligere fraktioner inden
for de pladsmæssige rammer, som Tivoli er underlagt. En væsentlig opgave bestod også i
information, motivation og intern træning i affaldssortering for Tivolis ansatte og
lejere. Endelig indgik udarbejdelse af miljømæssige og økonomiske vurderinger i
forbindelse med øget affaldssortering.
I projektperioden er der gjort et stort stykke arbejde for at øge information og
motivation på området som en altafgørende faktor for en effektiv affaldssortering. Der
er indrettet en plads specielt til affaldssortering og opbevaring af visse
affaldsfraktioner.
Tivoli har udarbejdet sit eget interne affaldsregulativ og en sorteringsvejledning, som
løbende justeres. Informationsmaterialet er omdelt til alle afdelinger i Tivoli og lagt
på det interne informationssystem. Derudover er den personligt uddelt til alle lejere,
restauratører og butikker, hvor der er givet mundtlige råd med på vejen. Der er
løbende foretaget affaldstjek af samtlige skraldebøtter med efterfølgende råd og
vejledning, ligesom der løbende er informeret via Tivolis månedlige nyhedsbrev.
Resultaterne er endnu ikke helt synlige, men ligger på niveau med de forrige års tal
både med hensyn til mængden af affald pr. gæst og genbrugsprocent.
Genanvendelsesprocenter for sommersæsonen er på 45% mod 44% året før, mens
genanvendelsesprocenten på årsplan er på 47%. Det er ikke unormalt, at resultaterne ses
forskudt ved projekter som dette, hvor gode vaner først skal læres og indarbejdes,
fortæller miljømedarbejderen.
Merete Frandsen, der er restauratør og ejer af Færgekroen i Tivoli, fortæller, at
det kræver en intens dialog med medarbejderne, og at det tager noget tid at få
medarbejderne til at ændre vaner med hensyn til affaldet. Tidligere røg det alt sammen i
samme spand, men nu skal det sorteres i madaffald og andet. Der kan nemt ryge fx en
serviet ned til madaffaldet, når det går hurtigt, som så må fiskes op igen.
Certificering og miljøpris
I sommeren 1999 opnåede Tivoli - som formentlig den første forlystelsespark i verden
- at få certificeret deres miljøledelsessystem efter den internationale standard ISO
14001. Certificeringen betyder, at en uafhængig instans kontrollerer, om Tivoli lever op
til kravene i standarden. Bureau Veritas Quality International A/S (BVQI) foretog
certificeringen, og tjekker hvert halve år miljøledelsessystemet.
Tivoli er som forlystelsesvirksomhed også en sæsonvirksomhed. Det betyder, at der i
to perioder på sammenlagt syv måneder er over 4 mio. besøgende på meget begrænset
areal. I samme periode tidobles medarbejderstaben. Alene dette stiller store krav til
miljøarbejdet, og det kræver en stor indsats fra medarbejderne at få dette arbejde til
at fungere optimalt, fortæller Jane Bonde.
Tivoli modtog i foråret Miljøprisen 2001 fra Foreningen Energi og Miljø, som
anerkendelse for en motiverende og dygtig indsats for energi- og miljøledelse. Dermed fik
de et håndgribeligt bevis på, at Tivolis miljøarbejde bærer frugt og også er noget,
der lægges mærke til uden for Tivoli. Det er vi stolte over, er den glade melding fra
Jane Bonde.
Miljøprisen resulterede i en del omtale i medierne, hvorved det blev markeret, at
Tivoli har en grøn profil. Det samme gjaldt ved indvielsen af det nyrestaurerede
Pantomineteater. Tivoli gør dog ikke selv meget for at synliggøre miljøindsatsen i
haven. Der er fx kun et sted, hvor der er et skilt, som fortæller om et af initiativerne
i miljøindsatsen. Det er ved forlystelsen Paris-Dakar, der er små eldrevne motorcykler
og biler til børn. Her kan man på et skilt læse, at der er installeret solceller på
taget, som sikrer al strøm til driften af køretøjerne - også om aften, eller når det
er overskyet. På et solometer kan man føle, hvor meget solenergi der produceres her og
nu. Der er en lille brochure, hvor man kan læse mere om indsatsen.
Det er ikke miljøindsatsen, som har direkte betydning for, om gæsterne kommer i
Tivoli. Vi behøver ikke profilere miljøarbejdet på samme måde, som andre virksomheder,
men miljøarbejdet er også med til at give gæster en god og rar oplevelse. Som en
virksomhed, der er med til at belaste miljøet, finder Tivoli det vigtigt at arbejde med
miljøforbedringer i dagligdagen. Samtidig vil vi gerne fremstå som en ansvarlig
virksomhed, og her spiller det en vigtig rolle med miljøindsatsen. Samtidig er det
væsentligt også for økonomien, at vi sparer på ressourcerne, fortæller Jane Bonde.
Hun laver gerne rundvisninger og fortæller om miljøindsatsen for interesserede, som
både kan være virksomheder og miljøgrupper. I Tivolis regnskab og årsrapport kan man
på "de grønne sider" læse om resultaterne og indsatsen.
Miljøpolitik
Ved lidt søgen kan man på Tivolis hjemmeside bl.a. læse om Tivolis miljøpolitik.
Heraf fremgår:
Tivoli er en forlystelsespark, hvis formål er at give de besøgende en god og tryg
oplevelse. Vor vision er at udvikle Tivolis største attraktion - nemlig stedets sjæl,
charme og ånd og samtidig skabe rammer og tilbud, der giver Tivoli ny tiltrækningskraft.
Under disse forudsætninger vil vi arbejde for at styrke Tivolis image som Københavns
grønne oase ved at Tivoli drives under størst mulig hensyntagen til miljøet.
Tivoli vil arbejde for, at miljøhensyn er en naturlig del af den daglige drift og
service. Ligesom miljøhensyn vil indgå i vores arbejde ved projektering, renovering og
nybyggeri. Vi vil forpligte vores lejere til også at efterleve denne politik.
Dette vil vi sikre ved at:
Indsatsområder
For at kunne opfylde målsætningerne er der udvalgt en række indsatsområder med
detaljerede handlingsplaner. P.t. arbejdes der inden for: Affald, el, varme, miljørigtig
projektering, grønne indkøb, genbrugsbægre, havebrug, kølemidler, inddragelse af
lejere, rengøring, Tivoli Søen, transport og vand.
Organisering af miljøarbejdet
Tivoli ejer alle forlystelserne, mens nogle af boderne og restauranterne er lejet eller
forpagtet ud. Tivolis miljøcertificering omfatter i princippet ikke lejerne, men i
praksis bliver de inddraget løbende i miljøarbejdet.
Der, hvor Tivoli har egne medarbejdere til at stå for arbejdet, er de underlagt
Tivolis miljøpolitik. Alle nye medarbejdere får i deres introduktion en times
miljøkursus. Lejerne forpligtes til at efterleve Tivolis miljøpolitik i takt med, at
deres kontrakter fornyes. Således er målet, at alle i Tivoli følger miljøpolitikken
senest i år 2006.
I Tivoli er der en miljøstyregruppe, hvor alle ledelser og alle arbejdsfunktioner er
repræsenteret. Funktionerne dækker udvikling, el, arbejdsmænd, gartnere, rengøring,
smede og miljømedarbejderen.
Der er udarbejdet en pjece om Tivolis miljøindsats, ligesom der sker en intern
formidling om indsatsen, fx ved et nyhedsbrev. Medarbejderne holdes således løbende
orienteret, ligesom miljømedarbejderen er i dialog med medarbejderne om indsatsen.
Godt for økonomien
Også på grund af økonomien er miljøindsatsen vigtig. Når der spares på
ressourcerne, betyder det også en økonomisk besparelse. Merete Frandsen fortæller om en
leverandør, som fik hende overtalt til at købe nogle nye duge. Dugene er pæne og
nydelige, og man kan ikke umiddelbart se eller mærke, at det er en slags voksdug, som
bare kan tørres af. Det sparer os mange penge i vask. Faktisk var investeringen tjent
hjem på ca. 14 dage, så vaskeriet mistede en del omsætning på den konto, da flere
restauratører skiftede til samme slags duge.
Der er en principbeslutning om, at der i Tivoli ikke må være elsparepærer, da de
giver et anderledes lys. Men det betyder ikke, at der ikke gøres noget for at holde
energiforbruget til belysningen, som er et kendetegn for Tivoli, på så lavt et niveau
som muligt. Lyset styres imidlertid ved CTS anlæg, ure og følere. Hovedparten af
pærerne er 5 eller 15 watt, men de får også produceret nogle specielle pærer med 3 og
4 watt til de mange lamper.
Beskæftigelseseffekten ikke opgjort
Miljømedarbejderen og den tekniske chef er udskiftet siden starten af projektet. Hvor
langt miljøarbejdet ville være nået uden tilskuddet fra jobpuljen er således svært at
få belyst. Med tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje blev der basis for udvidelse fra en
til to miljømedarbejdere til miljøindsatsen. Det blev imidlertid kun i projektperiode,
at der var to miljømedarbejdere. Den oprindelige stilling blev ikke genbesat, da den
tidlige medarbejder fandt andet arbejde. Måden haven passes på, hvor der kun i minimalt
omfang bruges sprøjtemidler og byøkologiske principper for bygningsvedligeholdelse
betyder dog ekstra arbejdstimer andre steder i Tivoli. Det er således ikke direkte
måleligt eller opgjort, hvad den egentlige beskæftigelseseffekt har været af tilskuddet
fra jobpuljen.