| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2000
Oliebranchens Miljøpulje (OM) blev stiftet af benzinselskaberne i Danmark i 1992. OM
forestår undersøgelser og oprydning på grunde hvor der tidligere har været detailsalg
af benzin. Kommuner og amter kunne frem til 1. april 1999 tilmelde nedlagte detailsalg til
ordningen, og branchen har frem til den 31.12.1995 tilmeldt detailsalg som skulle lukkes.
Ordningen finansieres ved at benzinselskaberne indbetaler et bidrag til OM (baseret på
p.t. 5 øre pr. liter solgt benzin).
Miljøstyrelsen er sekretariat for Miljøpuljerådet som prioriterer de indkomne
ansøgninger der herefter oversendes til OM med henblik på undersøgelse og oprensning.
I alt blev der tilmeldt 9.665 grunde til ordningen inden tilmeldingsfristen udløb.
Heraf har oliebranchen tilmeldt 864 grunde og amter og kommuner de resterende. I november
1999 blev der prioriteret 545 grunde til undersøgelse i 2000, og i oktober 2000 blev der
prioriteret 464 grunde til undersøgelse i 2001. Til undersøgelse, afværge og monitering
har OM anvendt i alt 88,5 mill. kr. i 2000 ekskl. udgifter til administration.
Oprensningsudgifterne var væsentligt højere i 1999 pga. en tidsmæssig forskydning af
sager fra foregående år.
Tabel 7.1:
Tilgang af grunde til undersøgelse/oprensning.
Kilde: OMs beretning 2000.
År |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Antal Grunde |
118 |
152 |
193 |
263 |
399 |
411 |
560 |
520 |
2616 |
Når tilgangen af grunde er mindre end det prioriterede antal, skyldes det at der i
enkelte tilfælde er tilmeldt grunde hvorfra der ikke har været detailsalg af benzin m.v.
Af de i alt 2616 grunde som OM har behandlet siden 1993 er der ved udgangen af 2000
færdigbehandlet 2394 grunde, heraf 475 i 2000. Der er ikke forudgående gennemført
tekniske undersøgelser på størstedelen af de grunde, som tilmeldes OM-ordningen. OM kan
derfor afslutte en række sager uden at gennemføre oprensning såfremt resultatet af den
tekniske undersøgelse viser at grunden ikke er forurenet. I 1999 og 2000 blev henholdsvis
30% og 44% af de prioriterede grunde afsluttet med undersøgelsen. Samlet set er andelen
af uforurenede grunde 39% af de første 2000 færdigbehandlede grunde.
På basis af ovenstående procentsatser er det beregnet at OM fra ordningens start og
til og med udgangen af 2000 har gennemført oprydning på 1440 lokaliteter.
Tabel 7.2:
Amtsvis status for OM-projekter, fra ordningens ikrafttræden og frem til
31.12.2000.
Kilde: Oliebranchens Miljøpulje.
Amt |
Afsluttet oprensning eller undersøgelse |
Under
Oprensning |
Københavns Amt |
90 |
12 |
Frederiksborg Amt |
134 |
13 |
Roskilde Amt |
94 |
6 |
Vestsjællands Amt |
185 |
26 |
Storstrøms Amt |
174 |
12 |
Bornholms Amt |
107 |
0 |
Fyns Amt |
227 |
40 |
Sønderjyllands Amt |
139 |
16 |
Ribe Amt |
157 |
13 |
Vejle Amt |
110 |
11 |
Ringkjøbing Amt |
181 |
9 |
Århus Amt |
203 |
13 |
Viborg Amt |
232 |
9 |
Nordjyllands Amt |
311 |
28 |
Københavns Kommune |
41 |
12 |
Frederiksberg Kommune |
9 |
2 |
Total |
2394 |
222 |
Miljøpuljerådets prioritering af hvilke grunde der skal oversendes til OM, bygger på en
vurdering af hvilken risiko den enkelte grund udgør. Herudover kan grunde prioriteres
hvis særlige forhold taler herfor (f.eks. hvis der er planlagt et byggeprojekt på
grunden). Totalt set er 43 % prioriteret på baggrund af risiko for både
grundvandsforurening og areal-anvendelsen, 10 % alene på baggrund af risiko for
grundvandsforurening, 14 % alene på grund af risiko for arealanvendelsen, mens de
resterende 33 % er prioriteret pga. særlige forhold.
Ca. 72% af de prioriterede grunde anvendes til boligformål o.l., 24% anvendes til
kontor- og erhvervsformål, herunder industri, 7% anvendes til både bolig, kontor og
erhverv, mens de resterende lokaliteter anvendes til andre formål.
Hovedparten af de oprensninger som OM har foretaget i 2000, er sket ved bortgravning og
efterfølgende rensning af den forurenede jord på jordrensningsanlæg. I alt er 55.000
tons jord transporteret til jordrensningsanlæg i 2000. Tallet er væsentligt lavere end i
1999 da OM i 2000 har haft som primært mål at få afsluttet mange små
forureningsprojekter.
Ved udgangen af 2000 havde OM 29 projekter i gang, hvor oprensninger foretages på
stedet (in situ). I 2000 er afsluttet et in situ projekt.
De gennemsnitlige udgifter pr. lokalitet til undersøgelse og afværgeforanstaltninger
var i 2000 197.000 kr. Tallet er noget lavere end de foregående år. En forklaring kan
være at en stadig større andel af de gennemførte undersøgelser er foretaget på grunde
hvor der ofte kun har været én benzinstander og et relativt lille benzinsalg. Derfor er
en større andel af grundene i 2000 svagt eller slet ikke forurenet. De gennemsnitlige
udgifter til undersøgelse og afværge varierer fra i snit ca. 40.000 kr. i sager som har
kunnet afsluttes med undersøgelse, til ca. 480.000 kr. hvor der er sket oprydning ved
brug af in situ metoder. I sager hvor der er sket oprensning ved afgravning, er
gennemsnitsprisen ca. 370.000 kr.
DSB nedsatte i 1991/92 et særligt jordforureningsudvalg der foreslog at oprette den
såkaldte Jordforureningspulje. Puljen er baseret på en frivillig ordning til oprydning
af fortidens synder med accept fra landets amter. Jordforureningspuljen har finansieret
kortlægning, undersøgelse og oprensning af forurenede lokaliteter på DSBs grunde.
De enkelte lokaliteter er blevet valgt ud fra en miljøprioriteret indsats hvor der
sædvanligvis ikke er taget hensyn til amternes udpegning af områder med særlige
drikkevandsinteresser.
DSB blev pr. 1. januar 1997 opdelt i to virksomheder: DSB og Banestyrelsen.
Banestyrelsen har ansvaret for jernbanenettet mens DSB har ansvaret for det øvrige areal.
DSB og Banestyrelsen er hver især ansvarlige for den forurening som kan forekomme på en
given lokalitet.
Forureninger der er forårsaget af DSB, har punktkildekarakter og er opstået før 1992
kan blive undersøgt og ryddet op med midler fra jordforureningspuljen. Udgifter til
undersøgelse og oprensning af DSB-grunde hvor forureningen ikke har været forårsaget af
DSB kan således ikke blive finansieret af puljen. Forureninger, der opdages og
nødvendigvis må fjernes i forbindelse med anlægsarbejder, kan heller ikke omfattes af
puljen.
Hvert år foretages en regulering af det beløb, der er til rådighed for
jordforureningspuljen afhængig af behov og ressourcer.
Tabel 7.3 viser hvordan midlerne er blevet anvendt siden 1994 samt antallet af
undersøgte, oprensede og moniterede lokaliteter.
Tabel 7.3
Aktiviteter finansieret af Jordforureningspuljen, 1994-2000
|
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Sum |
Kortlægninger |
73 |
87 |
67 |
40 |
24 |
2 |
0 |
281 |
574 |
Orienterende undersøgelser |
23 |
54 |
58 |
118 |
57 |
37 |
80 |
14 |
441 |
Afsluttet undersøgelser |
30 |
16 |
16 |
29 |
48 |
8 |
29 |
3 |
179 |
Monitering |
0 |
0 |
0 |
6 |
12 |
2 |
3 |
7 |
30 |
Afsluttetoprensning |
2 |
3 |
7 |
7 |
4 |
2 |
2 |
10 |
37 |
Samlet forbrug i mio. kr. |
2 |
3 |
11 |
21 |
15 |
11,5 |
5,3 |
7,5 |
76,3 |
Kilde: Banestyrelsen
Det samlede forbrug var i 2000 igen lidt højere. Efter et markant fald i forbruget i
1999 som var overgangsår, hvor håndteringen af de enkelte forurenede arealer blev
fordelt mellem DSB og Banestyrelsen. Det ses at der i 1999 ikke var nogen
kortlægningsaktivitet, men at kortlægning i 2000 har været prioriteret meget højt.
Tabel 7.4 viser omkostningerne for de væsentligste aktiviteter i 1999.
Tabel 7.4
Omkostninger ved DSB/Banestyrelsens aktiviteter i 2000
Aktiviteter |
Mio. kr. |
Udgifter til historisk
kortlægning |
1,4 |
Undersøgelser (Orienterende
og supplerende) |
1,7 |
Afværgeforanstaltninger |
4,4 |
I alt |
7,5 |
Kilde: Banestyrelsen
Der findes to typer af undersøgelser: orienterende undersøgelser og supplerende
undersøgelse. En orienterende undersøgelse danner grundlag for at frasortere lokaliteter
med ingen eller ubetydelig forurening. Normalt kræves et vidensniveau svarende til en
supplerende undersøgelse før Banestyrelsen er i stand til at afgøre om der skal ryddes
op efter forureningen eller f.eks. igangsættes en monitering i en periode.
Der er i 2000 gjort en stor indsats for at gennemfører en historisk kortlægning af
hele stationer frem for lokaliteter som det tidligere har været praksis. Formålet var at
få overblik over mulige og kendte kilder til jord- og grundvandsforureninger.
Prioriteringen af de enkelte stationer gennemføres ud fra retningslinierne i den nye
jordforureningslov samt i samarbejde med landets amter. Tidsplanen er at alle stationer
vil være historisk kortlagt i løbet af 2-3 år.
DSB og Banestyrelsen udarbejder hvert halvår en rapport til amter og kommuner der
beskriver hvad DSB/Banestyrelsen påtænker at iværksætte i det kommende halvår, samt
hvad der er gennemført i det foregående. På grund af den oprydningsindsats som DSB og
Banestyrelsen foranstalter forekommer det kun sjældent at kommuner eller amter udsteder
påbud om undersøgelse eller oprydning på DSB- eller Banestyrelsens arealer.
Forsvarets bygningstjeneste forestår den overordnede planlægning og styring af
forsvarets aktiviteter på miljøområdet, herunder den praktiske gennemførelse af
miljøundersøgelser og afværgeforanstaltninger på jord og grundvandsområdet.
Det fremgår af Jordforureningslovens § 3, stk. 2 at Forsvarsministeriet i samarbejde
med amtsrådet står for kortlægning af Forsvarministeriets ejendomme på vidensniveau 1.
Det fremgår endvidere af § 14, stk. 2, at Forsvarsministeriet skal føre sit eget
register over egne arealer på vidensniveau 1.
Kortlægningsprocessen blev iværksat i 2000. I september 2000 afholdt Forsvarets
Bygningstjeneste et møde med amterne hvor Bygningstjenesten orienterede om forsvarets
planer for kortlægning på vidensniveau 1.
Som led i forberedelse af salg af forsvarets ejendomme der er en konsekvens af
forsvarsforlig 2000-2004 er der i 2000 gennemført miljøhistoriske undersøgelser på 53
etablissementer.
Herudover er der i 2000 gennemført miljøundersøgelser på 11 etablissementer,
afværgeforanstaltninger på 21 etablissementer og monitering på 4 etablissementer.
De samlede udgifter til aktiviteter på jordforureningsområdet udgjorde i 2000 i alt
9,3 mio. kr., heraf udgjorde udgifter til afværgeforanstaltninger ca. halvdelen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |