Den Grønne Jobpulje har skabt nye job og bidraget til et bedre miljø. Den Grønne
Jobpuljes tilskud har i perioden 1997-2000 udløst mindst 1.000 nye varige grønne
fuldtidsstillinger. Tilskuddene hertil har været ca. 250.000 kroner pr. stilling.
I 70 % af de afsluttede projekter vurderer projektlederne, at miljøresultatet er som
forventet eller bedre, og ofte udløser projekterne nye miljøtiltag efter ophør af
tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje.
60 % af de støttede projekter er foregået hos private virksomheder, og 73% af de nye
varige job er skabt i private virksomheder.
Ordningen har været en succes og har levet op til sit formål om at skabe nye
arbejdspladser med et betydeligt miljøindhold. Ordningen har haft et bredt sigte, der er
gået på tværs af de traditionelle ministerielle grænser. Det har gjort det muligt at
støtte tværfaglige initiativer samt en bred indsats for bæredygtig udvikling.
Siden 1997 har Den Grønne Jobpulje givet tilskud til i alt 574 projekter for lidt over
265 millioner kroner samt knap 16 millioner kroner til en delpulje administreret af
arbejdsformidlingen i Vejle. Den Grønne Jobpulje er blevet evalueret af CASA, Center for
Alternativ Samfundsanalyse.
Det primære formål med evalueringen har været at vurdere den samlede miljø- og
beskæftigelseseffekt af de projekter, der er sat i gang med støtte fra Den Grønne
Jobpulje.
Evalueringen har derudover beskæftiget sig med andre effekter af Den Grønne Jobpulje
- hvem er kommet i beskæftigelse, hvilken kompetenceudvikling opnår de personer, der har
arbejdet på projekter støttet af Den Grønne Jobpulje, og hvordan spiller deres
kompetencer sammen med de krav til kvalifikationer, som er nødvendige i projekterne?
I evalueringen er også foretaget en vurdering af, hvordan indsatsen i jobpuljen
spiller sammen med udviklingen på arbejdsmarkedet og miljøområdet. Desuden har
informationsindsatsen og spredningen fra projekterne indgået som et tema i evalueringen.
Endelig er der indgået en vurdering af administrationen af Den Grønne Jobpulje. Er de
nået tilstrækkeligt ud til deres målgrupper? Har ansøgerne og de projektansvarlige
været tilfredse med administrationens indsats?
1.2 Den Grønne Jobpuljes
projekter
Den Grønne Jobpulje har bl.a. støttet projekter vedrørende miljøstyring i
virksomheder, vedvarende energi, naturgenopretning, affald og genanvendelse og fremme af
mere miljøvenlige produkter.
Den Grønne Jobpulje har i perioden 1997-2000 med 265 millioner kroner medvirket til
igangsættelse af miljø- og beskæftigelsesprojekter for lidt over 550 millioner kroner,
idet jobpuljen typisk har finansieret knap halvdelen af omkostningerne.
Der har været stor interesse for Den Grønne Jobpulje 1997-2000. Jobpuljen har
modtaget 1.450 ansøgninger og givet tilsagn til 619 projekter, heraf er 574 kommet i
gang. Pr. 15. november 2001 er 316 projekter afsluttet og har indsendt et
selvevalueringsskema til CASA til brug for evalueringen.
Fra evalueringens begyndelse blev jobpuljens projekter inddelt i 5 forskellige
projekttyper. Inddelingen tog udgangspunkt i, at projekterne er forskellige med hensyn
til, hvordan de opnår deres miljø- og beskæftigelseseffekt. De 5 projekttyper er:
Miljøstyring, Nye (grønne) virksomheder og (grønne) produkter, Viden og netværk,
Pilotprojekter samt Øvrige projekter.
Et miljøstyringsprojekt i en virksomhed sigter fx mod direkte miljø- og
beskæftigelseseffekt i den pågældende virksomhed, mens et netværksprojekt sigter mod
at skabe effekter bredt i samfundet og hos involverede virksomheder.
1.3 Konklusioner
Beskæftigelseseffekt
Støtten fra Den Grønne Jobpulje vurderes at udløse mindst 1.000 varige
fuldtidsstillinger i de berørte virksomheder og organisationer. Hertil skal lægges et
antal eksterne stillinger, som projekterne har afledt hos fx underleverandører og andre
samarbejdspartnere. Med "varige" job menes, at jobbene fortsætter mindst ½ år
efter ophør af støtten fra Den Grønne Jobpulje.
De 1.000 fuldtidsstillinger er baseret på en opskalering på basis af jobskabelsen i
de pr. 15. november 2001 afsluttede projekter, hvilket omfatter godt halvdelen af samtlige
støttede projekter. Der er i disse 316 projekter skabt 517 nye varige job. Det antages,
at effekten er den samme for alle 574 projekter igangsat med støtte fra jobpuljen i
perioden 1997-2000, hvilket svarer til ca. 1.000 fuldtidsstillinger.
1.000 nye job er resultatet af, at 3 ud af 4 job skabt under projekterne fortsætter
mere end ½ år efter støttens ophør. Under projekternes støtteperiode er der således
skabt 708 stillinger i de 316 projekter. Det svarer til ca. 1.300 fuldtidsstillinger for
alle de 574 igangsatte projekter.
73% af de varige grønne job er etableret hos private virksomheder, 13 % hos offentlige
institutioner og 14% hos organisationer.
Ca. 80% af projekterne fortsætter efter projektperioden, dvs. efter ophør af støtten
fra Den Grønne Jobpulje. Blandt de innovative virksomheder er overlevelsen mindst ligeså
god som for andre nye virksomheder.
I gennemsnit udgør støtten fra Den Grønne Jobpulje kr. 251.000 pr. nyt varigt job.
Prisen pr. job er billigst for de mest erhvervsrettede tiltag som
"miljøstyring" og "nye virksomheder" (ca. 200.000 kr. pr. varigt job)
og dyrest for støtte til bredere udviklingsprojekter fx "viden og netværk"
(ca. 800.000 kr. pr. varigt job).
Sammenlignet med det program, som lå forud for Den Grønne Jobpulje, og som også
havde jobskabelse som et vigtigt element, "Program for rådgivning om
miljøspørgsmål og arbejdsmiljø til mindre virksomheder" er jobskabelse i
virksomheder billigere under Den Grønne Jobpulje, nemlig kr. 201.000 pr. varigt job mod
kr. 331.000.
Støttebeløbet pr. skabt varigt job i virksomheder under Den Grønne Jobpulje er kun
lidt højere end de offentlige udgifter, der årligt ydes til fx hjemmeserviceordningen -
endvidere fås en miljøeffekt oveni.
Prisen pr. job under Den Grønne Jobpulje er tilsvarende kun lidt højere end de
offentlige udgifter, der ydes til beskæftigelse i en lang række sociale og
arbejdsmarkedsordninger, hvor der i modsætning til jobpuljen er tale om løbende
betalinger uden innovativt formål.
Der har generelt været god overensstemmelse mellem projektdeltagernes kvalifikationer
og de færdigheder, der har været brug for i projekterne. Stort set alle deltagere
vurderer, at de har fået nye kvalifikationer og færdigheder gennem projekterne.
Miljøeffekt
Erfaringerne i projekterne viser, at Den Grønne Jobpuljes projekter bidrager til et
bedre miljø. Der opnås generelt en væsentlig miljømæssig effekt af projekterne.
I 70% af de afsluttede projekter vurderes miljøresultatet at være som forventet eller
bedre. Kun i 6% af projekterne er miljøresultatet ringere end forventet ved projektets
start.
I langt de fleste tilfælde (86%) mener de projektansvarlige at kunne dokumentere denne
miljøeffekt helt eller delvis.
De fleste miljøforbedringer er opnået hos de private virksomheder enten i den enkelte
virksomhed, hos flere virksomheder eller i udvalgte brancher. Desuden har de offentlige
institutioner medvirket til miljøforbedringer.
Blandt de projekter, der fortsætter efter støttens ophør, gennemføres der
supplerende miljøtiltag i halvdelen af projekterne. Det viser sig, at der sker en
løbende miljømæssig udvikling i de projekter, der fortsætter efter ophør af støtten
fra Den Grønne Jobpulje.
Samspil med omverdenen
Den Grønne Jobpulje har gennem de mange projekter bidraget til, at vigtige natur- og
miljøpolitiske opgaver er blevet løst ved tilførsel af supplerende arbejdskraft.
Jobpuljen har gennem sin brede ramme haft mulighed for at støtte helhedsorienterede
projekter, der er gået på tværs af traditionelle sektorer.
Jobpuljen har støttet projekter, som har været på forkant af udviklingen. Det
gælder inden for bl.a. økologisk byggeri og skolemad. Det afspejler bl.a. et væsentligt
krav ved tildelingen af støtten, at projekterne skulle være nyskabende på
miljøområdet.
Den Grønne Jobpulje kan ikke direkte sammenlignes med andre arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger (jobtræning, aktivering m.v.). Derimod har jobpuljen på flere måder
karakter af en erhvervsudviklingsordning.
Arbejdsløsheden har været faldende i perioden 1997-2000. Jobpuljen har kun i
begrænset omfang skabt job direkte til den enkelte ledige. Men via støtte til at
virksomheder og organisationer har oprettet nye varige og ordinære job, er der skabt
plads til de ledige andre steder.
Jobpuljen har medvirket til, at flere seniorer (55-59 årige) er kommet i
beskæftigelse. De 55-59 årige er aldersgruppen med høj arbejdsløshed.
Information og spredning
Den Grønne Jobpulje har bevidst arbejdet for, at formidling og spredning af
erfaringerne fra de mange projekter skulle nå så bredt ud som muligt.
Halvdelen af de projektansvarlige angiver, at tilsvarende initiativer er igangsat af
andre, efter de har været i kontakt med dem. Dette er en tilfredsstillende
spredningseffekt.
Projektordningen
Den Grønne Jobpulje har haft et bredt sigte, hvor den har kunnet støtte projekter på
tværs af traditionelle ministerielle grænser. Det betyder, at jobpuljen har været
fødselshjælper for mange projekter, som ellers ikke ville kunne opnå støtte, og som
næppe ville kunne opnå støtte hos enten et rent miljøprogram eller et rent
beskæftigelsesprogram.
Evalueringen viser, at der har været en god effekt i på samme tid at fremme både
miljø og beskæftigelse. Indsatsen har over en bred kam vist, at der både for private
virksomheder, offentlige myndigheder og organisationer har kunnet skabes synergi mellem
indsatsen for et bedre miljø og indsatsen for at fremme beskæftigelsen.
Den Grønne Jobpulje har haft et godt kendskab til andre miljøordninger og
miljøpuljer. Den har haft et tæt samarbejde med mange fagkontorer i særligt
Miljøstyrelsen og Energistyrelsen, men også tætte kontakter til andre ministerier,
herunder Fødevareministeriet samt By- og Boligministeriet.
Den Grønne Jobpulje har haft knap så tætte kontakter med arbejdsmarkedssiden,
herunder Erhvervsministeriet og Arbejdsministeriet. Dette skyldes bl.a. efter
sekretariatets udmeldinger, at der ikke har været problemer med mangel på kvalificerede
ansøgninger og i øvrigt ikke har været "flaskehalsproblemer" i tilknytning
til projekterne.
Der er udbredt tilfredshed blandt ansøgerne med Den Grønne Jobpuljes administration
af ordningen. Den fremstår som vel administreret med åbenhed i forvaltningen, god
information om mulighederne og med en fleksibel og smidig administration.
1.4 Diskussion og anbefalinger
Den Grønne Jobpuljes projekter viser, at jobpuljen har dækket et behov, som ikke blev
dækket andre steder. Jobpuljen har således støttet udviklingen af miljø- og
beskæftigelsesindsatsen i mange projekter, der er drevet "fra neden" i
samfundet gennem mindre nystartede eller eksisterende virksomheder eller organisationer,
som finder nye nicher i ønsket om at fremme en bæredygtig udvikling.
Evalueringen viser, at samfundet ved at kombinere arbejdsmarkedsindsatsen med en
miljøindsats, som det er sket via Den Grønne Jobpulje opnår en - om ikke gratis - så
meget billig miljøeffekt primært hos danske virksomheder.
Sammenlignet med den ordinære beskæftigelsesindsats med et budget for de regionale
arbejdsmarkedsråd på 9 milliarder kroner alene i 1999 forekommer satsningen på knap 300
millioner kroner over 4 år for Den Grønne Jobpulje beskeden. Det vil derfor være
oplagt, at der bliver gjort en indsats for, at de mange midler, der anvendes på
arbejdsmarkedsområdet, i højere grad bliver anvendt ud fra en
bæredygtighedsbetragtning, således at der ikke alene er fokus på økonomi og sociale
løsninger - men at der også i de fremtidige løsninger indtænkes miljø.
Det har ikke indgået i retningslinierne for administrationen af Den Grønne Jobpulje,
at den skulle arbejde for at udbrede erfaringerne med denne kombination til andre
ordninger, der anvendes til at fremme beskæftigelse i arbejdsmarkedsregi. I lyset af de
positive resultater og den beskedne merudgift til at opnå miljøforbedringer i forhold
til andre ordninger, bør det sikres, at der fremover sker en afsmitning til disse
ordninger. Således kan de miljømæssige aspekter med fordel indtænkes i andre
arbejdsmarkedspolitiske tiltag.
Erfaringerne hos Grøn Aktivering i Vejle har været positive. Der kan være fordele
ved en regional placering af puljemidler - her skal det dog understreges, at netop Vejle
havde gode forudsætninger: Grøn Aktivering var allerede etableret før 1997 og kunne
indgå i samarbejde med et velfungerende grønt erhvervssamarbejde i Green Network. Den
Grønne Jobpulje har ligeledes udnyttet mulighederne for at fremme grønne job gennem
lokale eller regionale netværk, fx med sine tilskud til regionale netværksdannelser. Det
kunne være en strategi, der kan følges, når der skal skabes tættere kontakt mellem det
offentlige og iværksætter- og erhvervsmiljøer.
1.5 Rammerne for Den Grønne
Jobpulje
Når der her i rapporten er nævnt Den Grønne Jobpulje, refereres der til den
bevilling til jobpuljen, der var en del af finanslovsaftalen fra 1996 om en
tilskudsordning over 4 år (1997-2000), som i 1997 blev vedtaget ved lov.
Formålet med Den Grønne Jobpulje er at skabe nye arbejdspladser med et betydeligt
miljø- og ressourcemæssigt indhold og sigte. Puljen tilsigter primært at skabe varige
arbejdspladser, men i særlige tilfælde vil der kunne ydes tilskud til projekter, hvor
der kun skabes midlertidige arbejdspladser, hvis den miljø- og naturmæssige effekt
vurderes at være høj.
Den Grønne Jobpulje har i perioden 1997-2000 haft et budget på i alt 305 millioner
kroner. Der i igangsat projekter for ca. 265 millioner kroner og uddelegeret knap 16
millioner kroner til AF Vejle, heraf 15 millioner kroner til projekter og knap 1 million
kroner til sekretariatet. Ca. 16 millioner kroner er uforbrugt i perioden. Det beror på,
at 45 projekter, som havde fået tilsagn om tilskud, ikke er kommet i gang eller har
måttet opgive undervejs. Derudover har flere af de afsluttede projekter ikke kunnet
udnytte hele deres tilskud. Så nogle af de bevilligede penge er ikke udbetalt.
Restbeløbet er overført til forlængelsen af Den Grønne Jobpulje (2001-2004), der blev
vedtaget, som en del af finansloven for 2001.
Midlerne i Den Grønne Jobpulje fordeles af Den Grønne Jobpuljes bestyrelse, der har 3
medlemmer. Bestyrelsen er udpeget af miljø- og energiministeren.
Bestyrelsen har i 1997 udarbejdet en programbeskrivelse, som mere detaljeret beskriver
typer af projekter, mål, succeskriterier og en evalueringsplan. Endvidere er der i hvert
af de følgende år lavet en vejledning til ansøgere.
Puljens sekretariat er Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen.
Evalueringen er gennemført af Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA).
Evalueringen er påbegyndt pr. 1. januar 1999 og afsluttet ultimo 2001. Evalueringen har
bestået af 4 hovedopgaver:
- Tilrettelæggelse og udarbejdelse af paradigme for selvevaluering
- Forløbsevalueringer, der undervejs er ændret til temaevalueringer
- Midtvejsevaluering - slut ultimo1999
- Samlet evaluering - slut ultimo 2001
Tilrettelæggelse. Ved tilrettelæggelse af evalueringen blev der udarbejdet et
paradigme i form af et spørgeskema til selvevaluering af projekterne, herunder et
spørgeskema til alle projektdeltagere.
Forløbs- og temaevalueringer. Fra starten var udvalgt godt 20 projekter til
forløbs- eller procesevaluering. Projekterne blev fulgt i 1999, og indtrykkene herfra
indgik i midtvejsevalueringen, ligesom der blev udarbejdet en selvstændig rapport
"Status over forløbsevalueringer", januar 2000.
I begyndelsen af år 2000 blev det besluttet at udvide antallet af projekter og ændre
formen til temaevalueringer. Der blev udpeget 7 temaer, hvor der er blevet set på grønne
job i 38 projekter. Temaevalueringerne er præsenteret i 7 selvstændige temahæfter.
Midtvejsevaluering. I perioden 1. januar 1999 til 31. december 1999 blev der
gennemført en midtvejsevaluering. Der indgik bidrag fra Handelshøjskolen i Århus, som
så nærmere på de erhvervsøkonomiske konsekvenser af ordningen. Midtvejsevalueringen er
udgivet som en rapport "Ny grøn beskæftigelse i Danmark" - Midtvejsevaluering
af Den Grønne Jobpulje, januar 2000.
Ved midtvejsevalueringen var kun et begrænset antal af projekterne afsluttet.
Resultaterne kunne således primært betragtes som strømpile, som Den Grønne Jobpulje
kunne tage bestik af ved fastlæggelsen af puljens praksis og prioriteringer for det
sidste år - år 2000.
Den samlede evaluering er gennemført for perioden fra 1997-2000. I den samlede
evaluering er belyst effekterne af Den Grønne Jobpulje sammenholdt med de opstillede
målsætninger. Evalueringen beskæftiger sig med alle faser i et typisk projektforløb
fra ansøgning til de endelige resultater.
Analyse af de støttede projekter. Baseres på selvevalueringsskemaet, som
belyser projekternes effekter og en kortfattet rapport. Pr. 15.11.01 var indsendt 316
selvevalueringsskemaer og 672 deltagerskemaer.
CASA har endvidere haft lejlighed til løbende at gennemgå Miljøstyrelsens sagsmapper
med projekter. Der er i forbindelse med registrering af projekterne opbygget en database
over de bevilgede projekter.
Telefoninterview med afsluttede projekter. 125 projekter er kontaktet i
september oktober 2001 for at følge op på deres overlevelse, indsats og effekter ½-3
år efter ophør af tilskud fra Den Grønne Jobpulje.
Analyse af afslagene. Der er ved midtvejsevalueringen gennemført en
afslagsanalyse. Analysen er baseret på sagsgennemgang, telefoninterview og udsendt
spørgeskemaer til projektansøgere, der har modtaget afslag. Analysen er ikke gentaget i
slutevalueringen, men resultaterne er gentaget for at give en helhedsvurdering.
Erfaringer fra interessenter og beslægtede offentlige initiativer er særskilt
undersøgt i forbindelse med midtvejsevalueringen og udgivet som selvstændig rapport
"Den Grønne Jobpuljes samspil med andre offentlige initiativer", januar 2000.
Der er gennemført interview og afholdt seminarer med centrale personer for beslægtede
ordninger for at belyse kendskabet og samspillet med andre ordninger, der har som mål at
fremme miljø og/eller beskæftigelse. Intentionerne har i den sammenhæng også været at
undersøge og pege på mulighederne for et øget samspil.
Den regionale tilskudsordning "Grøn Aktivering i Vejle Amt" er blevet
evalueret af CASA i samme periode som midtvejsevalueringen, og resultaterne herfra har
indgået i denne. Der er udarbejdet en selvstændig rapport med resultaterne af
evalueringen "Ny grøn beskæftigelse i Vejle Amt - evaluering af Grøn
Aktivering", januar 2000.
Sekretariatet og bestyrelsen er blevet interviewet om prioriteringer og
bevillingspraksis. Derudover har sekretariatet og Center for Alternativ Samfundsanalyse
løbende været i kontakt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |