Kortlægning af diffus jordforurening i byområder. Delrapport 1

3. Byudvikling og infrastruktur

3.1 Historisk byudvikling
3.2 Lov og reguleringsgrundlag
3.3 Byudvikling, infrastruktur og diffus jordforurening
3.4 Redegørelse for særlige emner
3.4.1 Byvækst
3.4.2 Vejnet
3.4.3 Jernbaner
 

I dette kapitel vurderes hvilke konsekvenser byudvikling har for diffus jordforurening, medens konsekvenser af den industrielle udvikling er beskrevet i kapitel 4.

3.1 Historisk byudvikling

De fleste større byer og provinsbyer i DK er anlagt i middelalderens begyndelse, ca. 1050-1225, /6,7/. Der har næsten altid ligget handelstrafikale overvejelser bag byernes placering i landskabet. Udvidelse af byerne har typisk været gennemført ved opfyldning af lavtliggende områder, i første omgang ved opfyldning med byaffald. Etablering af afdræningskanaler og dæmninger er også anvendt i forbindelse med indvinding af landarealer. Desuden er der i forbindelse med byudvikling etableret søer eller voldgrave, med ændringer i grundvands- og overfladevandspejlet til følge.

Dette har medført, at de øvre jordlag i byområder oftest er fyldjord af ukendt oprindelse og vekslende geologisk art og fyldjord kan således være af meget ældre oprindelse end selve bydelen. Hver by har sin egen udviklingshistorie, der fremgår af lokalhistoriske kilder, /4,8/.

Som et eksempel, jf. boks 1, kan nævnes en beskrivelse af den historiske udvikling i Københavns kommune anført i Miljøkontrollens rapport om arealanvendelse i København og rapporten om lossepladser og opfyldninger i København, /5,8/.

Boks 1: Byudvikling i København

København er placeret langs strandbredden. Gennem tiden er byen vokset ved opfyldning med affald og bygningsrester, indtil den har nået den nuværende udstrækning og højde over vandspejlet.

Byudviklingen er oprindelige afgrænset af voldanlægget, som på forskellige tidspunkter er blevet sløjfet og erstattet af et nyt anlæg, placeret længere fra byens midpunkt. Uden for voldanlæggene fandtes typisk lossepladser og fælleder til græsning. Både i voldgrave og på fælleder blev udlagt natrenovation og affald. Latrinaffald blev også i begyndelsen af denne periode tømt i latringruber i baggårdene.

I 1800 var Danmarks befolkningstal på ca. 900.000 heraf ca. 100.000 i København. Befolkningstallet voksede til lidt over 2 mill. frem til 1900, og indbyggertallet i København ligledes voksede. I begyndelsen af 1800-tallet var området inden for Københavns voldanlæg tæt bebygget, /5, 8/.

I 1851 blev det tilladt, at bygge udenfor voldene. Bebyggelserne spredte sig ud fra bymidten, hvorfor lossepladserne ligeledes flyttedes længere ud. Senere, i 1890´erne, er der organiseret bortskaffelse af latrinaffald ud af byen fra depotet ved Lersøen og via togbane til bl.a. Allerød, hvor det blev afsat til bønderne. Latrindepotet ved Lersøen blev nedlagt i 1906, /9/, og indtil 1938 er latrinaffald kørt ud til landbrugsområder på Amager.

Fra 1880´erne er der sket en omfattende opfyldning af Københavns vådområder. Desuden er anlagt Frihavnen i nord og godsbane-området i syd. I begyndelsen af 1900 fortsættes opfyldningen af havneområder fortsat, og der etableres lossepladser i lavtliggende kystområder, bl.a. i Kongens Enghave og Valby, som senere er udlagt til parker og kolonihaver. Fra 1940 – 1974 er der sket opfyldning af Amagerfælled, /8/.

3.2 Lov og reguleringsgrundlag

I perioden fra 2. verdenskrig til midten af 1980´erne er der sket en nærmest eksplosiv vækst af byerne i DK, idet nye store bykvarterer blev etableret uden for de historiske bykerner.

Indtil midten af 1970´erne blev byvæksten reguleret af et byudviklingsudvalg som i særlige byudviklingsplaner udlagde zoner til ny byvækst. Ligeledes skulle forurenende virksomheder i princippet godkendes af sundhedskommissionen.

Ved kommunalreformen i 1970 reduceredes antallet af kommuner, og i begyndelsen af 1970´erne blev Miljøbeskyttelsesloven vedtaget. I samme periode blev Planloven vedtaget, og varetagelsen af miljømæssige hensyn blev inddraget som et væsentligt aspekt i lovpakken. Den fysiske planlægning skulle tilstræbe, at sikre den nødvendige adskillelse mellem boligbebyggelse og forurenende virksomheder.

3.3 Byudvikling, infrastruktur og diffus jordforurening

I tabel 3.1 er opstillet en oversigt over byudvikling og mulige forureningsparametre for diffus jordforurening. En nærmere beskrivelser heraf er efterfølgende givet i afsnit 3.4.

Tabel 3.1
Byudvikling og forureningsparametre
Town development and pollution parameters

Kilde

Forureningsmodel

Beskrivelse

Parametre

Byvækst

Fyldjordsmodel
Bidragsmodel
Nedfaldsmodel
Overflademodel

1000- 1850: Opfyldning med jord og affald, bygningsrester, husbrand, forbrændingsrester ved boligopvarmning med træ og tørv.

Bidrag fra affald og spild med trætjære, tungmetaller: bly( blygenstande, blymønje, blyrør), glaskeramik (Pb, Cd), kviksølv, sølv, kobber (kobbergenstande).

1850 – 1975: Opfyldning med jord og affald, forbrændingsrester ved boligopvarmning med træ, koks og tørv.

Bidrag fra affald og spild med gasolie, motorolie og smøreolie, kultjære, brugt myremalm fra gasværker, Tungmetaller: bly (akkumulator, tagplader, inddækning, kabelkapper, glas), kviksølv (medicin, barometre, termometre, batterier), sølv, kobber (elektronisk udstyr, kabler, ventiller armaturer, byggematerialer), chrom (garverier), arsen (giftstof, medicin).Byggeaffald: mineraluld, asbest, imprægnerede træ (Cu, Cr, As, pentachlorphenol), maling (Pb, Cd), Plast PVC (dioxiner, pigmenter med Cd og Pb), brandhæmmende stoffer.

Nedfald fra boligopvarmning

1850 – 1950:Overfladebelastning via udlægning af slagge som stabilisering, brugt myremalm på stier og arealer til at hæmme ukrudtsvækst

1940 –1960: Overfladebelastning via udlægning af spildevandsslam i parkerne og på boldbaner som jordforbedringsmiddel.

Trætjære
Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr
Slagge (Pb, Cd)
Dioxiner

 

 

Gasolie
Smøreolie
Motorolie
Kultjære, PAH
(Asbest-fibre)
Cyanid
Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr

Pentachlorphenol
DDT

 

 

 

 

 

 

 

PAH

Tungmetaller; Pb, Cu, Hg Cd, Ni, Zn, Cr
Cyanid, svovl

Olie, PAH
Tungmetaller; Pb, Hg, Cd, Zn, Ni, phthalater

 

 

1977 - 2000: Byggeaffald: fugemasse (PCB), Plast, PVC dioxiner, pigmenter med Cd og Pb, batterier med Cd og Ni, brandhæmmende stoffer i plast og skum til isolering (bundet til plastdele eller afdampes - Poly Bromerede Biphenyler, PBB, og Poly Bromerede Diphenyl Ethere, PBDE), kabelskrot (PCB, dioxiner, phthalater, tungmetaller); sandblæsning af bygning (PCB fra fugemasse), rensning af eternitetage (asbest), brændeovne (aske, slagge og røg); Fyrværkerier

Olie, PAH
Tungmetaller; Pb, Hg, Cd, Zn, Ni, Cu
PCB, phthalater
(Asbest-fibre)
(PBB +PBDE- i plastdele eller frigivet som gas)

Veje

Liniemodel
Fyldjordsmodel

Liniemodel
1920- 2001: Emission med forbrændingsgaser
1950-1990: bly i emissionsgaser
1985-2000: MTBE (mobile stof) i brændstof

1900 – 1976: Asfaltering med stenkulstjære, udvaskning af tjærestoffer i vejvand
1920 – 1976: Vedligeholdelse af vej med tjæreolie
1920 –2001: Asfaltering med bitumen
1940- 2001: Støv fra asfaltslid
1940 – 2001: Støv fra dækslid

Fyldjordsmodel
1920- 2001: Udbygning af vejnet, motorvej, bro.

1900-1970:vejbygning med brugt myremalm fra gasværker, kulslagge
1976: vejbygning med kulflyaske, forbrændings-, stålslagge

PAH
Pb
(MTBE - mobile stof)

 

Motorolie (PAH)
Dieselolie
Bremsevæske
Hydraulikolie
(Asbest- fibre)
Bly
Pesticider

 

 

 

 

Tungmetaller; Pb, Zn, Cu
Cyanid

Jernbane

Liniemodel
Fyldjordsmodel

Liniemodel
1847: Damptog med koks (sod PAH, slagge).
1930: Dieseltog (svovl, sod, PAH),
1940: Elektrificering (kobber på køreledning)

Jernbane: Tjæreimprægnerede sveller, vedligeholdelse af bane med pesticider, smøring af skinner, depot med koks/ kul, afstrømning af vand med olie, PAH, pesticider Transformerstationer: (PCB), myremalm (CN)

Tog: Smøreolie, asbest fra bremser og fra isolering på motor

Fyldjordsmodel
1880- 1950: Udbygning af jernbanenet

PAH,
Tungmetaller;
Pb, Cd, As, Cr
Dieselolie
Kobber

Pesticider
PCB
Cyanid

 

 

 


Smøreolie
Hydraulik olie
Asbest

3.4 Redegørelse for særlige emner

3.4.1 Byvækst

Den jordforurening, som opstår i forbindelse med byvækst, kan beskrives med følgende forureningsmodeller:
Fyldjordsmodellen, hvor større arealer opfyldes eller hvor der foretages terrænreguleringer.
Bidragsmodellen, hvor de mange små bidrag fra spild og affald gennem tiden har påvirket jorden.
Nedfaldsmodellen, hvor atmosfærisk nedfald fra boligopvarmning forurener topjorden
Overflademodellen, hvor forurenet jord eller materialer er udlagt i et lag over større arealer (f.eks. gødskning af grønne områder)

Udflytning fra bymidten

Befolkningsvæksten i perioden 1850 – 1950 medførte et behov for etablering af boligkvarterer uden for bykernen. Etablering af jernbaner har også haft betydning for udvidelsen af boligområderne. I perioden omkring århundredeskiftet og i de første ti år blev jorden omkring stationerne udstykket og villabebyggelser voksede op omkring stationerne og de oprindelige landsbyer, /9/. Udstykningen fortsatte indtil slutningen af 1960’erne.

Kulturlag

Byerne har altid udgjort et centrum for boliger og de mange små erhvervsbrancher, som betjente service- og handelsvirksomheder. Det kan forventes, at både erhvervs- og husaffald før i tiden har været tilført det nære jordmiljø. Diverse bygningsmaterialer har ved nedrivning eller i forbindelse med brand ligeledes været tilført jordmiljøet. Hertil skal det nævnes, at forbrænding af organisk materiale med kogsalt kan medføre dannelse af små mængder dioxiner. Det kan nævnes, at bly og kobber har været anvendt som bygningsmaterialer, og at tjæring (trætjære og stenkulstjære) af træemner har været almindeligt. I 1960´erne var eternittag med asbest almindeligt i mange boligkvarterer, ligesom asbest har været anvendt til isolering i virksomheder.

Boligopvarmning

Røgemissioner og affald fra boligopvarmning (1800–1950) med tørv, koks, kul og træ i kakkelovne, pejse og brandovne (sod, slagge, aske, PAH´er, dioxiner) kan forventes at have påvirket det nære jordmiljø i boligområderne og bymidten. Blandt andet er slagge fra forbrænding blevet tilført jordmiljøet. Petroleumsovne og -lamper (sod) har også været anvendt siden begyndelse af 1900´erne. I perioden fra 1860 til 1960 blev bygas indledningsvis anvendt til belysning, og herefter til opvarmning og madlavning (gasblus/-komfur). Jordforurening fra gasværker er dog hovedsagelig knyttet til produktionsstedet.

I slutningen af 1950´erne kom billig arabisk olie til de europæiske markeder, og der blev etableret fjernvarmeanlæg i mange byer. Overgangen til boligopvarmning med fyringsolie i 50´erne medførte emissioner af sod, svovl og PAH´er i boligområder. Naturgas har været anvendt i stigende grad siden sidst i 80´erne og er mindre forurenede for jordmiljøet, idet det har et meget lavt svovlindhold i forhold til fyringsolie. Ligeledes har fjernvarmeforsyning erstattet meget af den private boligopvarmning. Røg fra fjernvarmeanlæg renses i dag for svovl og nitrogaser samt sod. Røgrensningen fjerner også PAH-forbindelser. Før krav om røgrensning og optimering af processerne har kraftværker, fjernvarmeværker og forbrændingsanlæg tilført et væsentlig bidrag til luftforurening.

Affald

I 1860 fik København sin første sundhedskommission, som fastsatte regler for afløb, bortskaffelse af dag- og natrenovation samt vandforsyning. Natrenovation blev prioriteret højt, men først i 1902 kom der en betænkning om dagrenovation.

I 1926 blev det konkluderet, at formuldninger på lossepladser foregik tilstrækkelig hurtigt, og at man ligeledes skabte landindvinding ved opfyldning i lossepladserne. Det blev derfor besluttet at fortsætte med lossepladserne i stedet for afbrændingsanlæggene. Denne praksis fortsatte helt frem til 1970’erne. Dog blev der udviklet et system, hvorved den daglige mængde affald blev overdækket med et tyndt lag muld, dannet af ældre komposteret affald, /8/.

I 1974 begyndte man med forbrænding i ovne i Københavns Kommune, hvilket dog producerede store mængder aske og slagger. I andre store byer og i Frederiksberg og Gentofte påbegyndtes forbrænding af affald i begyndelsen af 1900-tallet. Industriaffald udgjorde i 1930’erne i stigende grad hovedbestanddelen af renovationen i lossepladserne. Brande, i især industriaffald, medførte, at lossepladserne fortrinsvis blev placeret kystnært. Efter ca. 1930 blev benzin og olie fra benzinudskillere samt affaldsolie og benzin samlet i særlige beholdere og kørt til lossepladserne. Affaldets sammensætning har ændret sig gennem tiden. Papir, plastik og blikprodukter har siden ca. 1930 udgjort en stigende andel. Mængden af aske er faldet som følge af overgangen fra kakkelovne til oliefyr og naturgas. Mængden af spildolie og andre kemikalier er steget. Mængden af slam fra rensningsanlæg for kloakvand, der er blevet deponeret på lossepladserne, er ligeledes steget gennem tiderne. I en rapport fra 1990 er indholdet af de forurenede stoffer i byggeaffald vurderet, /10/.

Slam fra spildevandet har i perioden 1940-1960 været benyttet som gødning i parker og på boldbaner.

I tabel 3.2 og 3.3 er angivet indhold af miljøfremmede stoffer i husholdningsspildevand og slam.

Tabel 3.2
Oversigt over miljøfremmede stoffer i husholdningsspildevand, /11/
Overview of environmental pollutants in household waste water

Stofparametre fra boligområder

 

Middel

Std. afv.

min

max

Anioniske detergenter

mg/l

6,8

2,9

2,5

9,8

Kationiske detergenter

mg/l

2,5

0,88

1,9

3,9

Nonioniske detergenter

mg/l

0,58

0,45

<0,5

1,4

Sum af (18) PAH´er

mg/l

0,3

0,39

0,037

1,1

Benzo(a)pyren

mg/l

<0,05

 

<0,05

0,055

DEHP

mg/l

31

5,2

24

39

Nonylphenol

mg/l

9,8

5,8

5,3

21

LAS

mg/l

570

230

200

810

EDTA

mg/l

670

450

<100

1.200

As

µg/l

0,37

0,18

0,1

0,6

Cd

µg/l

0,58

0,49

0,2

1,4

Cr

µg/l

1,8

1,74

0,6

4,5

Cu

µg/l

105

68

50

240

Hg

µg/l

0,53

0,35

<0,2

1,1

Ni

µg/l

11

7,2

2

22

Pb

µg/l

32

36

<1

100

Zn

µg/l

217

94

90

380


Tabel 3.3

Oversigt over organisk miljøfremmede stoffer i spildevandslam, /12/.
Overview of organic environmental pollutants in waste water sludge

Stof-
parametre*

 

Herning

Skævinge

Marselisborg

 

 

Vinter

Sommer

Vinter

Sommer

Vinter

Sommer

Sum af-
PAH (18)

µg/kg

6000

2100

1000

1500

2900

3100

Benzo(a)-
pyren

µg/kg

180

90

90

120

110

80

Dibenz(a,h)-
anthracen

µg/kg

<20

<20

<20

<20

<20

<20

DEHP

µg/kg

120000

38000

17000

18000

41000

37000

Nonyl-
phenol

µg/kg

62

150

110

93

55

88

Chlor-
benzener

µg/kg

317

25

18

20

58

26

Triphenyl-
phosphat

µg/kg

<1000

<700

1900

1100

<300

<700

LAS

µg/kg

400

510

280

200

3070

4640

Penta-
chlorphenol

µg/kg

<10

<5

45

31

<5

10

4-chlor-3-
methyl-
phenol

µg/kg

290

31

<5

<5

<5

<5

*Der er ikke fundet DDT, HCH eller andre chlorphenoler.

3.4.2 Vejnet

Jordforureningen fra trafikken kan beskrives med følgende forureningsmodeller:
Liniemodellen, fordi jordforurening stammer fra kumulative emissionsbidrag fra de mange punktkilder (biler, busser, lastvogne) som bevæger sig på vejnettet, samt afstrømning af vejvand, vedligeholdelse af veje, anvendelse af pesticider m.v.
Fyldjordsmodellen, idet vejbygning ofte har omfattet terrænregulering og flytning af store mængder jord.

Vejnet og trafiktal

Hovedlandevejene på Sjælland er anlagt frem til 1800, på Fyn indtil 1820 og i Jylland frem til 1867. Landevejene på Bornholm er anlagt i perioden 1800 – 1900, /13/.

Udviklingen af automobiler og det stigende antal privatbilister i perioden fra 1930´erne til 1970´erne betød, at man allerede i 1950’erne begyndte at udbygge vejnettet. For en stor del bestod dette i asfaltering af allerede eksisterende grusveje, de såkaldte sekundære veje.

I 1937 blev motorvejen fra Jægersborg til Helsingør anlagt som aflastningsvej for Lyngbyvejen, og motorringvejen omkring København er anlagt i 1970’erne, /13/.

I det følgende år gik man for alvor i gang med et ret omfattende motorvejsbyggeri, og modernisering af det bestående vejanlæg. Desuden blev der nu bygget mange broer, dels nye broer, dels 2. generationsbroer som den ny Lillebæltsbro og Farøbroen, /14/.

I tabel 3.4 ses udvikling med tiden for vejnettet.

Tabel 3.4
Oversigt over vejnet og antal automobiler, /15,16/.
Overview of length of road net and number of vehicles

 

1929

1954

1973

1998

Automobiler, antal

89.036

277.565

1.448.093

1.627.799

Offentlige veje, km
heraf

statsveje
amtsveje
kommuneveje

51.164

53.837

65.356

71.462

1.619
9.961
59.882

Imidlertid, har trafikvækst medført, at trafiktætheden på vejnettet også har været stærkt stigende med tiden. I tabel 3.5 gives en oversigt over udviklingen i årsdøgntrafikken fra 1938 – 2000.

Tabel 3.5
Trafiktal, /15,17/
Number of vehicles on different road sections

 

Årsdøgntrafikken (antal biler pr. dag)

1938

1955

1960

1970

1990

1999/2000

Knippelsbro, Kbhvn.

9.700

 

 

 

 

31.400

Langebro, Kbhvn

 

33.300

 

 

 

62.200

Sjællandsbro, Kbhvn.

 

 

13.400

 

 

44.500

Limfjordsbroen, Aalborg

 

 

 

30.400

 

31.000

Gl. Lillebæltsbro, Fyn

1.600

 

 

 

 

7.100

Ny Lillebæltsbro, Fyn

 

 

 

13.500

27.900

45.300

Storebæltsbroen

 

 

 

 

 

18.900

Motorringvejen, Husum

 

 

 

 

47.600

71.400

Ring 4 syd for Hillerødmotorvej

 

 

 

 

15.000

19.300

Køgebugtmotorveje ved Hundige

 

 

 

 

64.600

89.900

Frederikssundvej ved Ballerup

 

 

 

 

34.600

38.700

Helsingørmotorvej ved Gentofte sø

 

 

 

 

48.300

61.500

Nord Jydsk motorvej syd for Aalborg

 

 

 

 

18.900

33.600

Sydjydskmotorvej ved Haderslev

 

 

 

 

14.500

24.000

Hovedveje, skøn

 

 

 

 

 

20.000-35.000

Landeveje, skøn

 

 

 

 

 

4.000 – 10.000

Mindre veje, skøn

 

 

 

 

 

1.000 – 4.000

Boligområder, skøn

 

 

 

 

 

<1.000

Udvikling kan også udtrykkes i millioner køretøjskilometer. For alle veje er der konstateret en stigning fra 35.447 til 45.972 mio. køretøjskm i perioden 1989 til 1999. Hovedbidrag ses ved en stigning på 100% på motorveje, /15/.

Brændstof

Som brændstof anvender automobiler hovedsagelig benzin eller dieselolie. Begge produkter er dannet ved raffinering af råolie. Moderne brændstof er væsentligt anderledes i sammensætningen end tidligere.

For dieselolie er svovlindholdet faldet fra 0,8% (før 1980) til mindre end 0,05% (1996), dog 0,005% i let dieselolie. Netop svovl er problematisk pga. dannelse af de fine og ultrafine partikler, som er sundhedsskadelige. Svovlpartikler optager PAH´er og øger dermed nedfaldet af PAH´er langs veje og omkring boliger, som fyrer med fyringsolie.

For benzin er der sket en nedsættelse af blyindhold fra mere end 0,6 g/l til mindre end 0,4 g/l i 1978. Alkylerede blyforbindelser er blevet tilsat for forbedring af oktantallet. I 1985 introduceredes benzin med oktantal 92 og 95, og i 1986 blev blyindholdet i den blyholdige benzin nedsat til 0,15 g/l, samtidigt med at grænsen for benzenindhold blev fastsat til 5% . I 1989 blev blyfri benzin, 98 oktan med et indhold på ca. 2–3% MTBE (methyl-tert-butylether), lanceret i Danmark. MTBE er et benzinadditiv, der øger oktantallet, som en erstatning for bly. I 1993 blev blyindholdet yderligere reduceret til 0,05g/l, og fuldstændigt fjernet i 1994.

Oktantallet kan øges ved ligeledes at øge aromatindholdet, herunder benzen. Men da benzen er særdeles uønsket i benzin, er benzenindholdet også blevet reguleret gennem årene. I 1996 blev benzen begrænset til max. 3%, og yderligere reduceret til 1% i 2000, /18/.

Vejbygning

Fra 1820 til 1920 blev makadamisering anvendt til vejbygning, /13/. Store skærver blev lagt i et lag på 15-20 cm, og der udførtes efterfølgende nedvanding af sand og grus. Omkring år 1900 begyndte man at hælde tjære over makadammen for at dæmpe støvgenerne. Man har desuden i perioder iblandet brugt gasrensemasse (brugt myremalm) i gruset som ukrudtsmiddel og anvendt svitsede skærver (svitset med gasværkstjære), /13/. Vejmateriale genanvendes i væsentligt omfang.

Fra begyndelsen af det 20 århundrede og frem til 1976 blev der udelukkende anvendt tjæren. Siden 1920´erne er bitumen i stigende grad anvendt sammen med tjære eller som erstatning, /15/. Især i begyndelsen af 1950´erne er forbruget af bitumen stærkt stigende, mens forbruget af tjære er stærkt faldende, /19/. Vejtjære opblandes med kreosot- og anthracenolie samt evt. bitumen 15 – 85%. I dag er asfalt alene baseret på bitumen, som har et væsentligt lavere indhold af PAH´er, men der anvendes i dag stadig 20% genbrugsasfalt.

Indtil 1968 har kultjære også være anvendt i asfalt, ligesom anvendelse af kultjære som klæbemiddel i bitumen (tjærebrændt asfalt) har været anvendt frem til omkring 1976, /19/.

Ved udførelse af ny vej lægges flere lag asfalt med forskellige egenskaber oven på et bærelag. Ældre veje blev ofte renoveret ved en overfladebehandling, hvor der foretages oversprøjtning med varm bitumen og udlægning af småsten. Asfaltforbruget i vejsektoren er i dag ca. 3 mio. tons/år, hvoraf ca. 10% er genbrugsasfalt.

Vejvand og vejstøv

Der findes en række miljøfremmede stoffer i overfladeafstrømningen fra befæstede arealer, /20/.

Overfladestrømning fra befæstede arealer er vand, der løber fra vejoverflader, parkeringspladser, hustage eller lignende. I byområder ledes overfladevand til et rensningsanlæg eller direkte til recipient. Før i tiden afstrømmede vejvand sandsynligvis langs rabatten.

Både danske undersøgelser og udenlandsk litteratur har rapporteret høje indhold af bly, cadmium, chrom, kobber, nikkel, zink og PAH´er i afløbsvand samt i sedimentet i de recipienter, som modtager vejvand., /20/. Typiske koncentrationer fra Skovlunde (boligområde) og Bagsværd (motorvejsareal med 22.500 biler/døgn) er vist i tabel 3.6 baseret på kilder i /20/.

Tabel 3.6
Oversigt om miljøfremmede stoffer i vejsediment og vejvand, /fra 20/.
Overview of environmental pollutants in road sediment and road runoff water.

 

Sediment
Skovlunde-Bagsværd
mg/kg TS

Vejvand (ink. partikulært)
Skovlunde-Bagsværd
µg/l

Bly

280 –64

64-76

Cadmium

0,73–0,74

0,63-0,82

Chrom

14-17

8,4-23

Kobber

82–180

46-250

Kviksølv

0,046-0,021

0,06-0,095

Nikkel

13-10

9,6-27

Zink

590-400

320-430

Sum af (16) PAH´er

5,1-4,4

2,9-7,0

BaP

0,47-0,16

0,1-0,17

Dibenz(a,h)anthracen

<0,02

0,011-0,035

Blødgørere, sum

29,14-14,32

20,05-49,99

DnBP

0,49-0,43

1,1-1,5

DEHP

28-13

17-44

BTEX

0,082-0,053

0,45-0,42

Chlorerede (1,1,1TA, TCE, TeCE)

 

1,99-0,24

Total kulbrinter

2,500-0,490

590-860

Chlorbenzener

0,029-0,005

0,033-0,0213

Chlorphenoler

 

0,071-0,115

Nonylphenol

4,700-2,200

5,8-5,6

Phosfat-triestre

0,137-0,097

0,226-0,31

PCB (sum af 7)

?-0,0173

<0,005

Dioxiner

0,000248-0,000163

 

Herbicider*

 

0,05 – 0,34

* diverse: isproturon, dichlobenil, 2,6-dichlobenzamid, merchlorprop, MCPA, dichlorprop, 2,4-D, DNOC, simazin, terbuthylazin

Højere indhold af miljøfremmede stoffer er fundet i vejvand fra servicearealer, parkeringspladser og fra tage. Vejvand tæt på kreosotimprægnerede pæle indeholdt op til 552 µg total PAH´er/l umiddelbart ved siden af pælen og 23,3 µg total PAH´er/l i 4 meters afstand fra pælen, /21/.

I /22/ konkluderes det, at der er en direkte sammenhæng mellem trafikintensiteten og indholdet af PAH´er i partikelfasen i luften. Andre undersøgelser, /23/, har vist, at ca. 14% af PAH-indholdet i vejvand er i opløst form og resten bundet til partikler. Dette betyder, at PAH´er kan forventes i drænsediment, langs veje og i rabbatjord.

Gummistøv fra dækslid indeholder højmolekylære olieprodukter og PAH´er. PAH-bidraget fra gummistøv fra dækslid (14 tons/år) vurderes i Sverige at være væsentligt større end bidraget fra asfaltslid (4 tons/år), emissionen fra biler med katalysator, eller fra dieselvogne, der kører på miljødiesel, /24/. Endvidere vil slid fra kultjæreholdig asfalt havde været en dominerende kilde til PAH´er i vejstøv. I tabel 3.7 er PAH-sammensætning i vejstøv, dækslid, og bremsebelægninger sammenlignet, /25/.

Tabel 3.7
PAH-sammensætning i partikler fra dækslid, vejstøv og bremsebelægning, /25/.
PAH composition in particles from tire wear and tear and road and brake dust.

 

 

Dækslid

Vejstøv

Bremsebelægninger

Phenanthren

mg/kg

11,8

3,9

0,97

Fluoranthen

mg/kg

11,1

6,9

0,69

Pyren

mg/kg

54,1

9,4

1,1

BaP

mg/kg

3,9

2,3

0,74

?Sum af (23) PAH

mg/kg

226,1

58,7

16,2

I vejstøv findes desuden tungmetaller som bly, vanadium og nikkel. Endeligt kan der nævnes saltpladser, hvor vejsalt opbevares, og hvor der kan ske udvaskning og spredning af cyanidforbindelser samt natriumklorid.

3.4.3 Jernbaner

Jordforureningen fra jernbaner kan beskrives med følgende forureningsmodeller:
Liniemodellen, fordi jordforurening stammer fra de kumulative bidrag fra drift af jernbanestrækningen; emissioner fra tog, afstrømning af vand og anvendelse af herbicider.
Fyldjordsmodellen, idet jernbaneanlæg ofte har omfattet terrænregulering og flytning af store mængder jord.

Jernbanenet

Den første jernbane i Danmark blev i 1847 åbnet mellem København og Roskilde. I 1856 blev banen forlænget til Korsør, /26/. Udbygningen af jernbanenettet fortsatte i 1860’erne indtil begyndelsen af 70’erne. Allerede i 1875 var det danske hovedbanenet stort set færdigt. Herefter blev fortrinsvis bygget sidelinier, der forbandt hovedlinierne, samt oplandsbaner, der skulle knytte landbefolkningen tættere til de større byer. Da jernbanenettets udstrækning var på sit højeste i 1920´erne, var der 5.400 km jernbane, /14/. Siden er mange strækninger blevet nedlagt, /26/. Mange privatbaner blev i 1960’erne nedlagt eller omlagt til godsbaner. Tilsvarende skete for DSB’s sidebaner i begyndelsen af 1970’erne, /29/.

I tabel 3.8 ses udviklingen med tiden for jernbanerne.

Tabel 3.8
Oversigt over jernbanernes længde, /15/.
Overview of length of railway related to period

 

1929

1954

1973

1998

Statsjernbane, km

2.509

2.650

1.999

2.029

Privat jernbane, km

2.733

2.039

494

495

Brændstof

De tidligste tog var damptog. I 1930’erne begyndte de mere rationelle dieselmotorer at afløse dampkraften, også i tog, /30/. Den ordinære damptogsdrift blev helt afviklet i 1968. Røg fra damptog var ofte sort af sod, og nedfaldet kunne ses lang banestrækningerne. I 1936 blev banedriften elektrificeret på de nuværende S-togs strækninger, /30/.

Dieselmotorer er mindre forurenende end de tidligere damptog, men medfører stadig emission af sod og PAH´er. Elektrificering af banestrækningerne gav dog andre påvirkninger. Blandt andet ses en påvirkning med kobber fra slid på kørestrømsledninger. I princippet kan bremserne i alle typer tog havde indholdt asbest, ligeledes kan asbest har været anvendt som isolering af motoren.

Etablering og vedligeholdelse

Etablering af jernbanerne skabte store anlægsarbejder og jordflytninger. Etablering af nordbanen i 1864 (København-Hillerød–Helsingør) krævede flytning af ca. 968.000 m³ jord, /9/.

Jernbanens stålskinner blev anlagt på jernbanesveller lagt på skærver. Oprindelig blev der anvendt jernbanesveller imprægneret med kreosot (fra stenkulstjære), mens man er i dag gået over til betonsveller. I jordprøver fra en jernbanestrækning med kreosotbehandlede jernbanesveller er der fundet 3,1 mg PAH´er/kg, medens svellerne selv indholdt 62.000 mg PAH´er/kg træ, /21/.

I de tidlige damptogs dage var der behov for depoter med kul og koks og vandtårne, hvor der kan være opstået overfladeforurening med kulstøv. Ved driften af dieseltog er der etableret dieselolietankdepoter. Vedligeholdelse af skærvelag kræver ukrudtsbekæmpelse samt udskiftning og renovering af skærver (vask). Brugt gasrensemasse fra gasværker (myremalm) kan have været anvendt som ukrudtsmiddel på banestrækninger og ved depoter. Togmotorer skulle smøres og kan have medført oliespild langs banestrækningerne. Flangesmøring og adhæsionsbevarende smøring af skinner er ligeledes vedligeholdelsesoperationer, som kan have ført til jordforurening langs banestrækningerne.

Da PCB anvendes i hydrauliske systemer og som isolatorer i kondensatorer og transformatorer, kan det tænkes, at der kan fremkomme jordforurening med PCB langs jernbanestrækninger (især ved transformatorstationer). Ligeledes er der ved transformatorstationer, risiko for jordforurening med kviksølv fra kviksølvkontakter.