I det følgende vil disse blive vurderet og analyseret nærmere, idet der gøres opmærksom på, at der ikke på selve workshoppen blev foretaget en detaljeret analyse af de listede problemstillinger, men at dette er sket efterfølgende. Den konkrete formulering og de konklusioner der drages i det følgende skal således ikke tilskrives workshoppens deltagere, men er forfatterens ansvar alene. 2.2.1.1 Centrale initiativer efterspørges Såfremt Affald 21s erklærede mål om genanvendelse af 150.000 tons organisk dagrenovation heraf 100.000 tons ved biogasbehandling - inden 2004 skal opfyldes /2/, vil det kræve en langt mere offensiv indstilling fra de centrale myndigheder, dvs. Miljøministeriet samt veterinærmyndighederne. Erfaringerne viser, at det miljømæssige incitament for kommuner og affaldsselskaber til at forfølge ovennævnte mål er nærmest ikke-eksisterende, hvorfor der ikke fra denne side, med enkelte undtagelser, kan forventes igangsætning af større initiativer i de kommende år. Det skal dog nævnes, at der på Miljøstyrelsens initiativ i en række kommuner er iværksat fuldskalaforsøg for at tilvejebringe yderligere dokumentation for og demonstration af biogasbehandling som behandlingsform. Forsøgene omfatter to-delt indsamling af dagrenovation og behandling af den organiske dagrenovation på biogasfællesanlæg. Herudover synes der at være behov for gennemførelse af en samlet og overordnet planlægning i landets forskellige regioner, som inddrager affaldsmængder fra både land og by, gødningsbehov og energiforsyning kombineret med allerede eksisterende og planlagte mulige behandlingsanlæg for den organiske del af dagrenovationen, dvs. komposterings- og biogasanlæg. På basis af denne planlægning skal det være muligt ud fra en samfundsmæssig synsvinkel og med inddragelse af spørgsmålet om miljøeffekt (se efterfølgende afsnit), at udpege de områder af landet, hvor udbygning af behandlingskapaciteten i form af biogasbehandling mest hensigtsmæssigt kan finde sted samt opstilling af konkrete mål herfor. Gennemførelsen af den nævnte planlægning i landets regioner kan eventuelt ske i sammenhæng med iværksættelse af yderligere demonstrationsprojekter og/eller udviklingsprojekter, såfremt der viser sig behov herfor. Da der forventeligt vil vise sig endog betydelige regionale forskelle mellem muligheder og behov for etablering af centrale genanvendelsesløsninger for den organiske del af dagrenovationen, anses direkte lovgivning på området ikke at være en farbar vej selvom der fra EUs side p.t. arbejdes med et fremtidigt kompostdirektiv til regulering heraf /13/. Derimod bør strategien være baseret på, at indsatsen sker i de områder af landet, hvor muligheder, ønsker og behov viser sig at være størst. 2.2.1.2 Kvalitetskrav og miljøeffekt Det er givet, at spørgsmålet om positiv, neutral eller direkte negativ miljøeffekt ved ordningens gennemførelse vil være meget afhængig af, hvor i landet den tænkes gennemført. Dette spørgsmål skal således belyses nærmere i forbindelse med den ovenfor nævnte planlægning i landets regioner. Udmelding af nødvendige og tilstrækkelige kvalitets- og hygiejniseringskrav til affald og gødningsprodukter skal varetages af de besluttende offentlige myndigheder, dvs. primært Miljøministeriet samt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, efter behørig konsultation af de berørte interesseorganisationer i henhold til gængs praksis, og som det er sket i forbindelse med vedtagelse af både slambekendtgørelsen /9/ og tilsynsbekendtgørelsen /10/. De nævnte myndigheder skal således medvirke til, at der fortsat sker en udvikling i kravfastsættelsen til affald, som skal anvendes til jordbrugsformål, således at nye potentielt problematiske stoffer kan fanges i opløbet. Kun ved at følge en offensiv og fremadrettet strategi på dette område, vil det være muligt at gennemføre en løbende og meningsfuld dialog med både producenterne af affald (borgerne) og aftagerne af gødningsprodukterne (jordbruget). Denne dialog er forudsætningen for, at det samlede kompleks af lovgivning og valgte systemløsninger til indsamling og behandling af organisk dagrenovation kan opfattes som troværdige. 2.2.1.3 Kommunale initiativer økonomiske hensyn Et væsentligt forhold som gør, at kommuner og affaldsselskaber er tøvende over for at engagere sig i genanvendelsesløsninger for den organiske del af dagrenovationen, er spørgsmålet om opnåelse af sikkerhed for afsætning af affaldet over en rimelig lang tidshorisont, set i forhold til de nødvendige investeringer i behandlingsanlæg. Ved genanvendelsesløsninger, som rækker ud over hjemmekompostering, skal der sikres en aftager af gødningsprodukter i form af primært kompostprodukter. Eneste realistiske aftager er jordbruget, og med de blandede erfaringer fra slammet in mente, er det ikke mærkeligt, at der udvises denne tilbageholdenhed med at etablere ordninger, hvor man ikke selv er herre over hele behandlings- og bortskaffelsesforløbet, men er afhængig af andre aktører. Ovennævnte forhold vurderes at være en væsentligst årsag til, at kommunale eller selskabsejede biogasanlæg til behandling af den organiske del af dagrenovationen sandsynligvis kun etableres i begrænset omfang, i hvert fald inden for den korte tidshorisont som Affald 21 udstikker om genanvendelse af 150.000 tons organisk dagrenovation inden 2004. Som katalysator for et øget antal kommunale initiativer på området synes en strategi, der søger at fremme et tættere samarbejde mellem kommuner og affaldsselskaber på den ene side og de landmandsejede biogasfællesanlæg på den anden side, således at være oplagt at forfølge, understøttet af initiativer og lovgivning fra centralt hold som beskrevet ovenfor i afsnit 2.2.1.1 og 2.2.1.2. 2.2.1.4 Fælles platform for dialog og samarbejde Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at når der i denne sammenhæng tales om en fælles platform, sigter dette ikke mod etablering af en landsdækkende organisation el.lign., idet der allerede eksisterer sådanne fora, f.eks. Biogasforeningen og Brancheforeningen for Biogas, hvor emner af mere generel karakter kan bringes op og drøftes. Derimod er der tale om en fælles platform i form af et konkret samarbejdsorgan etableret i hvert enkelt tilfælde mellem kommune/affaldsselskab og biogasanlæg i en given geografisk region. Den fælles platform behøver ikke nødvendigvis at have juridisk status i form af et egentligt selskab, men omvendt er der heller ikke noget til hinder for at en sådan løsning vælges. Tværtimod vil etablering af et selskab med repræsentanter fra begge sider i højere grad sikre, at den nødvendige interesse og forpligtelse er tilstede fra begge sider /3/. Det primære formål med skabelse af en fælles platform skal være at sikre et ukompliceret ejerskifte af affaldet fra kommune/affaldsselskab til biogasanlæg. Der skal derfor i dette regi forhandles og vedtages retningslinier for følgende områder:
En fælles platform, eventuelt i form af dannelsen af et egentligt selskab, som på seriøs vis i hvert enkelt tilfælde (læs: geografiske region) forholder sig til ovennævnte områder og indgår bindende aftaler om retningslinier for fordeling af forpligtigelse og ansvar for det organiske affalds vandring fra køkken til mark, vil være en hensigtsmæssig - og måske den eneste realistiske - metode til sikring af den nødvendige enighed om, at organisk dagrenovation kan tilføres biogasbehandling og gødningsprodukter herfra kan tilbageføres til jordbruget på forsvarlig vis. Samtidig vil et aftalegrundlag som beskrevet være den bedste forudsætning for at kunne tilgodese kommuner og affaldsselskabers berettigede krav om sikring af tilstrækkelige langvarige aftaler for afsætning af affald til slutbehandling og -disponering. Modeller for hvorledes den fælles platform rent praktisk kan etableres, herunder uddybning af ovennævnte listede områder, vil ske i afsnit 4. 2.2.1.5 Forbehandling den naturlige snitflade Den optimale indretning og placering af forbehandling af organisk dagrenovation, som sikre at denne affaldstype uden problemer kan tilføres et biogasanlæg, er endnu ikke endeligt udviklet og identificeret. Som det allerede fremgår af afsnit 2.2.1.4, vil spørgsmålet om placering, indretning, drift og betaling for korrekt og tilstrækkelig forbehandling af affaldet være et naturligt element, der indgår i den fælles platform. Retningslinierne herfor skal således aftales i dette regi. Dette understreger betydningen af forbehandlingen som funktion i forbindelse med udnyttelse af organisk dagrenovation og berettiger dermed opfattelsen af forbehandlingen som den naturlige fysiske og ansvarsmæssige snitflade mellem kommune/affaldsselskab og biogasanlæg. Uanset hvordan forbehandlingen organiseres og hvor den rent fysisk placeres er det væsentligt at understrege vigtigheden af, at begge parter har indflydelse på de krav der skal stilles til kvaliteten af det forbehandlede affald. I det efterfølgende afsnit 3 vil status for p.t. anvendte tekniske løsninger til forbehandling af affald samt effektiviteten i form af mængden af frasorteret materiale kort blive gennemgået. 2.3 Opstilling af organisationsmodellerDen gennemførte LFA-workshop resulterede i opstilling af et problemtræ, på baggrund af hvilket det efterfølgende var muligt at formulere en række krav og ønsker til løsning af de fundne problemer. Den efterfølgende analyse af de formulerede krav og ønsker har dels resulteret i afdækning af en række overordnede behov som skal tilgodeses, og dels i behov af mere funktionel karakter, som direkte knytter sig til hvorledes ordninger for genanvendelse af organisk dagrenovation kan organiseres i praksis. Ved opstilling af de i afsnit 4 beskrevne organisationsmodeller, er der primært taget udgangspunkt i et ønske om at tilgodese opfyldelse af sidstnævnte typer af behov.
|
|