Som eksempler herpå kan nævnes følgende:
4.2 Opstilling af organisationsmodeller4.2.1 ForudsætningerFormålet med dette afsnit er at opstille modeller for organisation, der har til opgave at forestå kildesortering, indsamling og forbehandling af den organiske del af dagrenovationen fra private husstande. Ved opstillingen af modellerne er der især lagt vægt på at beskrive:
og det er forudsat, at:
Der vil endvidere i dette afsnit ikke blive taget særligt hensyn til :
hvilket vil kunne variere ganske betragteligt fra ordning til ordning, og ikke nødvendigvis i sig selv har betydning for ansvarsfordeling samt gødningsprodukternes karakteristika. Det er hermed implicit en forudsætning, at der i den enkelte sammenhæng tages behørigt hensyn til eksisterende viden og løbende udvikling indenfor de anvendte og anerkendte teknologier, jf. beskrivelsen af de tekniske forudsætninger og begrænsninger omtalt i afsnit 3. 4.2.2 Forbehandling i regi af affaldsselskab4.2.2.1 Organisationsbeskrivelse Organisationen tænkes bestående af følgende ansvarlige aktører :
der begge er organiseret som selvstændige selskaber. I denne sammenhæng vil affaldsselskabet kunne sidestilles med en kommune, dersom kommunen selvstændigt har etableret en funktion, der opererer som svarende til et affaldsselskab, hvad enten der heri ligger en servicering af andre kommuner eller ikke. Der etableres et formelt organ, et samarbejdsudvalg, bestående af repræsentanter fra affaldsselskabet og biogasfællesanlægget. Samarbejdsudvalget er ansvarlig for udformningen af de retningslinier, jf. afsnit 2.2.1.4 som skal indgå i aftalegrundlaget mellem affaldsselskabet og biogasfællesanlægget. Samarbejdsudvalget skal således først og fremmest fastlægge, hvilke typer, kvaliteter og mængder af affald samarbejdsaftalen skal omfatte samt tidshorisonten for samarbejdet. Figur 4.1 4.2.2.2 Investering i og placering af forbehandlingsanlæg Affaldsselskabet forestår alle investeringer i forbehandlingsanlægget. Affaldsselskabet forestår alle elementer af etablering af forbehandlingsanlægget, således at følgende funktioner er indeholdt i dette regi:
og det samlede anlæg tænkes placeret i forbindelse med affaldsselskabets øvrige anlæg. Investering i anlægget pålægges affaldsproducenterne i henhold til aftale mellem interessenterne og affaldsselskabet. Investeringen vil kunne finansieres i form af låneoptagelse af affaldsselskabet og/eller via indskud fra interessenterne. Kapitaliseringen af den nødvendige investering til forbehandling af affaldet inddrages i samarbejdsudvalgets arbejde med udformningen af aftalegrundlaget, og vil udover den basale prisfastsættelse parterne imellem forventeligt især få indflydelse på omfang og tidshorisont for samarbejdet, som der opereres med. Ikke interessenter, der har behandlingskontrakter eller på anden vis er tilknyttet selskabet, kan næppe pålægges medfinansiering af etableringen af forbehandlingen. I stedet kan der tages højde herfor ved fastsættelse af en højere behandlingspris for denne type leverandører ved levering af affald til forbehandlingsanlægget. 4.2.2.3 Drift og vedligehold Affaldsselskabet etablerer den driftsorganisation, som er nødvendig for daglig drift og vedligeholdelse af forbehandlingsanlægget. Omkostningerne til drift og vedligehold af forbehandlingsanlægget påregnes pålagt interessenterne og øvrige kontraktbaserede brugere af anlægget, og vil tilsvarende kapitaliseringen af investeringen indgå som et element i samarbejdsudvalgets udformning af aftalegrundlaget i forbindelse med prisfastsættelsen parterne imellem. 4.2.2.4 Driftskontrol Samarbejdsudvalget definerer retningslinierne for forbehandling af det organiske affald, således at der med forbehandlingen og behandlingen i biogasfællesanlægget produceres et gødningsprodukt, der er anvendeligt i landbruget. Affaldsselskabet forestår den daglige kontrol med forbehandlingsanlæggets funktion, og fører i øvrigt og jævnfør gældende lovgivning den fornødne kontrol med kvaliteten af det forbehandlede organiske produkt. Her ud over kan affaldsselskabet føre kontrol med massestrømmene gennem anlægget i henhold til gældende krav for afgiftsfritagelse. 4.2.2.5 Ansvar Affaldsselskabet er ansvarlig for, at det forbehandlede produkt overholder slambekendtgørelsens krav til produkter i forbindelse med anvendelse som gødning i landbruget. Dette gælder for så vidt angår indhold af miljøfremmede stoffer og tungmetaller, men ikke hygiejniseringskrav, idet det på basis af de i dag anvendte teknologier forventes uhensigtsmæssigt at placere denne funktion i regi af affaldsselskabet. Når det forbehandlede organiske affaldsprodukt er modtaget på og accepteret af biogasfællesanlægget, overgår ejerskab for affaldsproduktet til dette, som herefter er ansvarlig for den videre håndtering og slutdisponering. Biogasfællesanlægget er ansvarlig for, at det modtagne forbehandlede organiske produkt håndteres og behandles hensigtsmæssigt. Ligeledes er biogasfællesanlægget ansvarlig for, at gældende krav, eksempelvis i henhold til tilsynsbekendtgørelsen /10/, overholdes. Biogasfællesanlægget er ansvarlig for, at det behandlede produkt overholder de hygiejniske krav, der er stillet af slutbrugeren, dvs. landbruget. 4.2.3 Forbehandling i regi af kommunalt biogasanlæg4.2.3.1 Organisationsbeskrivelse Organisationen tænkes bestående af følgende ansvarlige aktører:
der begge er organiseret som selvstændige selskaber. Der etableres et uformelt organ i form af en teknisk arbejdsgruppe med repræsentanter fra affaldsselskabet og biogasanlægget. Den tekniske arbejdsgruppe er ansvarlig for udformningen af de retningslinier, jf. afsnit 2.2.1.4 som skal indgå i aftalegrundlaget mellem affaldsselskabet og biogasanlægget, og som efterfølgende skal politisk godkendes af de deltagende kommuner. Den tekniske arbejdsgruppe skal således først og fremmest fastlægge, hvilke typer, kvaliteter og mængder af affald samarbejdsaftalen skal omfatte samt tidshorisonten for samarbejdet. Figur 4.2 4.2.3.2 Investering i og placering af forbehandlingsanlæg Biogasanlægget forestår investering i forbehandlingsanlæg, dog således at en delfinansiering af anlægget fra affaldsselskabets side kan finde sted efter en given fordelingsnøgle fastlagt i samarbejdsaftalen. Biogasanlægget forestår alle elementer af etablering af forbehandlingsanlægget, således at følgende funktioner er indeholdt i dette regi:
og det samlede anlæg tænkes placeret på biogasanlægget. Investeringer vil kunne finansieres i form af låneoptagelse af biogasanlægget eller af dette i fællesskab med affaldsselskabet. Her ud over forventes ingen andre investorer. 4.2.3.3 Drift og vedligehold Biogasanlæggets allerede eksisterende driftsorganisation varetager den daglige drift og vedligeholdelse af forbehandlingsanlægget. Omkostningerne til drift og vedligehold påregnes pålagt affaldsselskabet samt eventuelle øvrige kontraktbaserede brugere af anlægget i henhold til den indgåede samarbejdsaftale. 4.2.3.4 Driftskontrol Biogasanlægget forestår den daglige kontrol med forbehandlingsanlæggets funktion, og fører i øvrigt og jævnfør gældende lovgivning den fornødne kontrol med kvaliteten af det forbehandlede organiske produkt. Her ud over kan biogasanlægget føre kontrol med massestrømmene gennem anlægget i henhold til gældende krav. Frasorterede affaldsfraktioner fra forbehandlingsanlægget og tilsvarende produkter afhændes til anviste behandlingsanlæg og/eller slutdisponering. 4.2.3.5 Ansvar Affaldsselskabet er ansvarlig for, at der løbende informeres i oplandet om sorteringseffektiviteten og om eventuel omlægning af kravene til sortering. Affaldsselskabet er desuden ansvarlig for, at der foretages en umiddelbar visuel kontrol af de kildesorterede affaldsprodukter, med deraf følgende handling. Biogasanlægget er ansvarlig for, at det forbehandlede produkt overholder slambekendtgørelsens henholdsvis slutbrugernes krav til produktet i forbindelse med anvendelse som gødning i landbruget. Dette gælder indhold af miljøfremmede organiske stoffer, tungmetaller samt hygiejniseringskrav. Når det kildesorterede organiske affaldsprodukt er modtaget på og accepteret af biogasanlægget, overgår ejerskab for affaldsproduktet til dette, som herefter er ansvarlig for den videre håndtering og slutdisponering. Ligeledes er biogasanlægget ansvarlig for, at gældende krav, eksempelvis i henhold til tilsynsbekendtgørelsen /10/, overholdes. Biogasanlægget kan umiddelbart, i det mindste som eneinvestor, tegne kontrakt med enhver interessent som aftager af forbehandlet affald, og parterne har i denne sammenhæng hver for sig tilsvarende ansvar. 4.2.4 Forbehandling varetages af en selvstændig organisatorisk enhed4.2.4.1 Organisationsbeskrivelse Organisationen tænkes bestående af følgende ansvarlige aktører :
der alle er organiseret som selvstændige selskaber. Der etableres et selvstændig forbehandlingsselskab med repræsentanter fra affaldsselskab/ kommuner og deltagende biogasanlæg, eventuelt bestående af både private biogasfællesanlæg og kommunalt ejede biogasanlæg. Herudover kan der være mulighed for deltagelse af private genbrugs- og genanvendelsesvirksonheder, maskinstationer mv. i oplandet. Forbehandlingsselskabet er ansvarlig for udformningen af de retningslinier, jf. afsnit 2.2.1.4 som skal indgå i aftalegrundlaget mellem affaldsselskabet og biogasanlæggene. Forbehandlingsselskabet skal således først og fremmest fastlægge, hvilke typer, kvaliteter og mængder af affald samarbejdsaftalen skal omfatte. Etablering af et selvstændigt forbehandlingsselskab forudsætter umiddelbart, at der er tale om et samarbejde med en lang tidshorisont. Figur 4.3 4.2.4.2 Investering i og placering af forbehandlingsanlæg Det selvstændige forbehandlingsselskab forestår investering i forbehandlingsanlægget. Investeringens fordeling på interessenterne i selskabet fordeles efter en fordelingsnøgle fastlagt i samarbejdsaftalen. Selskabet forestår alle elementer af etablering af forbehandlingsanlægget, således at følgende funktioner er indeholdt i dette regi:
og det samlede anlæg tænkes placeret i tilknytning til affaldsselskabets anlæg. Investeringer vil kunne finansieres i form af låneoptagelse og/eller indskud fra de involverede parter, herunder også udefra kommende investorer. 4.2.4.3 Drift og vedligehold Forbehandlingsanlægget drives af selskabets personale, der ligeledes i en given udstrækning vedligeholder anlægget. På sigt vil drift og vedligehold kunne udliciteres til et driftsselskab, der kunne være en af de involverede parter eller en udefra kommende part. Omkostningerne til drift og vedligehold påregnes pålagt interessenterne samt eventuelle øvrige kontraktbaserede brugere af anlægget i henhold til fordelingsnøglen fastsat i samarbejdsaftalen. 4.2.4.4 Driftskontrol Forbehandlingsselskabet forestår den daglige kontrol med forbehandlingsanlæggets funktion, og fører i øvrigt og jævnfør gældende lovgivning den fornødne kontrol med kvaliteten af det forbehandlede organiske produkt, for så vidt angår tungmetaller og organiske miljøfremmede stoffer jævnfør slambekendtgørelsens krav. Her ud over fører selskabet kontrol med massestrømmene gennem anlægget i henhold til gældende krav. Frasorterede affaldsfraktioner fra forbehandlingsanlægget og tilsvarende produkter afhændes til anviste behandlingsanlæg og/eller slutdisponering. Biogasfællesanlæggene forestår behandling af det forbehandlede organiske produkt, og fører kontrol med den hygiejniske kvalitet af det/de behandlede produkt/er i henhold til gældende aftaler med slutbrugerne henholdsvis tilsynsbekendtgørelsen /10/. 4.2.4.5 Ansvar Affaldsselskabet er ansvarlig for, at der løbende informeres i oplandet om sorteringseffektiviteten og om eventuel omlægning af kravene til sortering. Affaldsselskabet er desuden ansvarlig for, at der foretages en umiddelbar visuel kontrol af de kildesorterede affaldsprodukter, med deraf følgende handling. Forbehandlingsselskabet er ansvarlig for, at det forbehandlede produkt overholder slambekendtgørelsens krav til produktet i forbindelse med anvendelse som gødning i landbruget. Dette gælder indhold af miljøfremmede organiske stoffer og tungmetaller. Når det kildesorterede organiske affaldsprodukt er modtaget på og accepteret af forbehandlingsselskabet, overgår ejerskab for affaldsproduktet til dette, som herefter er ansvarlig for den videre håndtering og slutdisponering. Forbehandlingsselskabet kan eventuelt på kontrakt servicere andre affaldsselskaber med udsortering i henhold til gældende aftaler indskyderne imellem. Her pålægges 3die part samme ansvar som ovennævnte affaldsselskab. Forbehandlingsselskabet kan udlicitere driften af forbehandlingsanlægget til andre aktører, f.eks. en privat genbrugs- og genanvendelsesvirksomhed. I denne sammenhæng vil det være driftsselskabet, der overfor forbehandlingsselskabet skal dokumentere, at det forbehandlede organiske produkt overholder gældende lovgivning i forbindelse med den givne behandling og udnyttelse som gødning, for så vidt angår tungmetaller og miljøfremmede organiske stoffer. Biogasfællesanlæggene er ansvarlige for, at det forbehandlede organiske produkt behandles således, at det overholder de hygiejniske krav ifølge aftale med slutbrugeren. Ligeledes er biogasfællesanlægget ansvarlig for, at gældende krav, eksempelvis i henhold til tilsynsbekendtgørelsen /10/, overholdes. 4.3 Vurdering af organisationsmodeller4.3.1 Anvendte vurderingskriterierMed henblik på at belyse styrker og svagheder ved de i afsnit 4.2 opstillede organisationsmodeller, er der formuleret en række vurderingskriterier som følger:
Hvor opstillingen af organisationsmodellerne primært skete på basis af de enkelte aktørers evner, muligheder og interesser for at deltage, vil den efterfølgende vurdering primært søge at belyse de udefra kommende krav, som den samlede organisation skal forholde sig til og leve op til. 4.3.2 Faglige og økonomiske ressourcerBegge modeller, som indebærer en stram organisation alene baseret på samarbejde mellem et biogasanlæg og et affaldsselskab/kommune, vurderes at være istand til at tilvejebringe og opretholde tilstrækkelige faglige ressourcer. I begge tilfælde sikres en tæt sammenhæng med den faglige ekspertise, som står for planlægningen og udførelsen af selve affaldsindsamlingen og kildesorteringen af den organiske dagrenovation, samt biogasanlæggets faglige ekspertise. Dette vil sikre en kort kommunikationsvej, såfremt der opstår problemer med kvaliteten af det indsamlede affald, som der skal reageres overfor. I begge tilfælde vil tilgang af tilstrækkelige økonomiske ressourcer hovedsageligt være baseret på, at finansiering skal ske via de deltagende kommuner. Dette kan muligvis være et problem, set i lyset af den stramme likviditet som de fleste kommunale budgetter er underlagt. Endvidere er der forholdet omkring de store investeringer, som mange kommuner/affaldsselskaber på det seneste har foretaget i forøget forbrændingskapacitet, der gør, at man generelt er tilbageholdende overfor nye initiativer til indsamling og behandling af den organiske del af dagrenovationen. Modellen med etablering af et selvstændigt forbehandlingsselskab med flere interessenter, vurderes at indebære muligheder for en spredning af investeringsbyrden på flere aktører. Risikoen for en tilsvarende spredning af den faglige ressource vil naturligvis være til stede, men anses ikke for at være særlig stor, især ikke hvis forbehandlingen som forudsat rent fysisk etableres i tilknytning til affaldsselskabets anlæg. Ved dannelsen af et selvstændigt selskab vil udlicitering af driften alt andet lige være lettere tilgængeligt. 4.3.3 Udnyttelse af affaldet som ressource samt styring af energi- og miljøforholdI udgangspunktet må alle tre beskrevne modeller vurderes at have samme indbyggede forudsætning for på tilfredsstillende vis at kunne udnytte affaldet som ressource samt styre energi- og miljøforhold. Der er intet i erfaringerne der taler for, at en stærkere tilknytning til en kommune eller et affaldsselskab medfører større effektivitet og bedre styring, end hvad der kan opnås gennem et selvstændigt selskab. Tværtimod kan der for modellerne, hvor forbehandling sker i regi af et biogasanlæg eller i et selvstændigt forbehandlingsselskab, måske forventes en større grad af incitament, for at optimere forbehandlingen med henblik på at minimere andelen af frasorteret affald, som efterfølgende skal bortskaffes til en høj forbrændingspris. Minimering af frasorteringen er ligeledes vigtig for opnåelse af størst mulig energieffektivitet for det behandlede affald. Hvad angår sikring af de ydre miljøforhold som f.eks. lugtemission, vil etablering i tilknytning til affaldsselskabets anlæg sandsynligvis være en fordel, idet der på disse anlæg i forvejen findes erfaring for hvorledes håndtering, oplagring og transport af affald skal finde sted, for at undgå unødige gener. I forbindelse med selve forbehandlingen kan emissioner herfra endvidere eventuelt behandles via allerede eksisterende renseforanstaltninger på affaldsselskabets anlæg. Placering i forbindelse med affaldsselskabets anlæg vil også minimere energi- og miljøomkostninger ved transport af frasorteret affald, som skal bortskaffes til forbrænding. 4.3.4 Ansvar og forpligtigelserSom udgangspunkt må det fastslås, at kildesorteret organisk dagrenovation som ønskes tilført et biogasanlæg, skal overholde de gældende grænse- og afskæringsværdier for tungmetaller og miljøfremmede stoffer, jf. de gældende regler herfor i slambekendtgørelsen, før sammenblanding med f.eks. husdyrgødning i et biogasfællesanlæg kan finde sted. Dette medfører, at organisationen som varetager forbehandlingen af den kildesorterede organiske dagrenovation skal kunne dokumenterer kvaliteten heraf. Set i dette lys forekommer det umiddelbart oplagt, at modellen med forbehandling i regi af affaldsselskab/kommune mest entydigt vil være i stand til at placere ansvar og forpligtigelser for, at det leverede forbehandlede affald lever op til de stillede kvalitetskrav. Affaldsselskabet/kommunen er i forvejen ansvarlig for indsamlingen af affaldet og dermed også ansvarlig for den kvalitet, der kan forventes opnået, med en givet valgt og anvendt indsamlingsordning og forbehandling. Der vil i dette tilfælde kunne opnås en ren snitflade mellem affaldsleverandøren (=affaldsselskabet/kommunen) og affaldsbehandleren (=biogasanlægget) for placering af ansvaret for kvaliteten af det leverede affaldsprodukt, baseret på objektive og dokumenterbare prøver og analyser. Modellen med forbehandling i regi af biogasanlægget og modellen med et selvstændigt forbehandlingsselskab, vil ikke på samme måde være i stand til entydigt at fastlægge ansvaret for kvaliteten af det forbehandlede affald. Dette skyldes, at der som nævnt er en klar sammenhæng mellem det valgte indsamlingskoncept, som forbehandleren i dette tilfælde ikke har direkte indflydelse på og den kvalitet (- og kvantitet) af organisk materiale, der kan forventes opnået efter forbehandlingen. Kvaliteten af den indsamlede kildesorterede dagrenovation kan kun i et vist omfang kontrolleres visuelt, og der er dermed åbnet op for diskussion af hvem der er ansvarlig, hvis det efter forbehandlingen viser sig, at kvaliteten ikke lever op til kravene for at levering til biogasanlægget kan finde sted. Med andre ord; er det kildesorteringen og indsamlingen der har svigtet, eller er det forbehandlingen? Ligeledes vil ansvaret for at der ikke ved forbehandlingen sker en uforholdsmæssig stor frasortering af organisk materiale, og dermed indirekte medføre en ringe effektivitet i hele ordningen, entydigt påhvile affaldsselskab/kommune, når forbehandling sker i dette regi. For de øvrige modeller gælder, at der vil være basis for diskussion af hvor ansvaret skal placeres, såfremt mængden af frasorteret materiale stiger til et uacceptabelt niveau. For alle tre modeller gælder, at ansvaret og forpligtigelsen for, at forbehandlet affald, som kvalitetsmæssigt er i orden, rent faktisk leveres til biogasanlæg og ikke bortskaffes til anden behandling eller slutdisponering, entydigt ligger hos forbehandleren. Det er således denne der er ansvarlig for, at de fornødne leveringsaftaler er på plads. Hvad angår ansvar i forbindelse med overholdelse af de generelle miljøkrav, som driften af forbehandlingen er underlagt (lugt, støj mv.), vil modellerne med forbehandling i regi af enten affaldsselskabet eller biogasanlægget ikke give anledning til problemer, idet forbehandlingen rent fysisk påregnes etableret i sammenhæng med de nævnte moderanlæg, og de eksterne miljøkrav vil således gælde det samlede anlæg, der har samme ejer. Ovennævnte gælder i princippet også for modellen med et selvstændigt forbehandlingsselskab, hvor forbehandlingen rent fysisk påregnes etableret i tilknytning til affaldsselskabets anlæg, og affaldsselskabet er medejer af forbehandlingsanlægget. 4.3.5 Håndtering af risiciI afsnit 4.3.1 er der indledningsvist listet en række risici, som den givne organisation skal evne at forholde sig til. Hvad angår gældende og eventuelt fremtidige skærpede miljø- og hygiejnekrav i forbindelse med anvendelse af kildesorteret organisk dagrenovation i biogasanlæg, synes håndtering heraf umiddelbart at tale for det bredt funderede samarbejde, der kan opnås i regi af et selvstændigt forbehandlingsselskab med deltagelse af flere af de betydende aktører inden for branchen. Det brede fundament vil sikre en fælles holdning og konsensus om hvilke tiltag der vil være nødvendige, for at det forbehandlede organiske affaldsprodukt fortsat vil kunne betragtes som et kvalitetsprodukt egnet for levering til biogasanlæg. Hvad angår de mere direkte tekniske risici i form af utilsigtede driftsstop samt belastnings- og kapacitetsvariationer vil et selvstændigt forbehandlingsselskab i udgangspunktet stå stærkere, idet et sådan selskab i større grad vil have mulighed for indgåelse af leveringsaftaler med forskellige biogasanlæg, og dermed opbygge en vis bufferkapacitet på afsætningssiden. For de mere snævre organisationer med forbehandling i regi af affaldsselskab/kommune eller et biogasanlæg, vil der generelt være mindre plads og muligheder for at manøvrere, både hvad angår de bløde risici i form holdninger og miljø- og hygiejne krav, samt de mere håndfaste daglige risici af teknisk art. 4.3.6 Afsætning af gødningsprodukterSom omtalt i afsnit 3.5 er der allerede i landbrugsregi etableret formidlingsordninger for gylle samt gødningsprodukter fra biogasfællesanlæg. Det må derfor anses for oplagt, at organisationsmodeller som indebærer en aktiv deltagelse af biogasfællesanlæg alt andet lige vil have nemmere adgang til at sikre afsætning af gødningsprodukter, idet biogasfællesanlægget i forvejen er en integreret del af formidlingsstrukturen. Holdningsændringer hos aftagere af gødningsprodukter vil endvidere via denne direkte tilknytning til formidlingen kunne opfanges på et tidligt tidspunkt, således at en seriøs og rettidig drøftelse heraf kan finde sted i organisationen, som grundlag for iværksættelse af eventuelt nødvendige tiltag. Især må et selvstændigt forbehandlingsselskab (med aktiv deltagelse af et biogasfællesanlæg) anses for et velegnet instrument til prægning af holdninger blandt aftagere af gødningsprodukter, idet et sådan selskab ikke vil fremstå som eksponent for pleje af særinteresser i branchen. Både når det gælder sikring af afsætning af gødningsprodukter samt evne til at håndtere holdningsændringer hos aftagere af disse, vil modellen bestående af et kommunalt biogasanlæg og affaldsselskab/kommune i udgangspunktet klart være dårligere stillet, idet man her skal ud på gødningsmarkedet og tilbyde sit produkt i konkurrence med de mere traditionelle gødningsprodukter. Formidlingsopgaven vil i dette tilfælde være klart vanskeligere og en forudsætning for at denne kan løses, samt at det kan ske på økonomisk acceptable vilkår, vil være, at der kan opnås sikkerhed for afsætning ved indgåelse af aftaler med landbrugets service- og formidlingsorganisationer i lokalområdet, i praksis f.eks. ved inddragelse af maskinstationer til løsning af denne opgave. 4.4 Anbefalet organisationsmodelDen gennemførte vurdering af de opstillede organisationsmodeller peger ikke entydigt på, at en af modellerne er de øvrige klart overlegen. Valg af organisationsmodel vil således afhænge af de konkrete forudsætninger samt hvor i landet organisationen skal etableres. De opstillede organisationsmodeller med tilhørende vurderinger kan således benyttes til en afvejning af fordele og ulemper ved en konkret beslutning om valg af behandlingskoncept for den organiske dagrenovation baseret på biogasbehandling.
|
|