Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune

Forord

Transportsektorens CO2-udslip er siden 1990 steget i takt med trafikken og den økonomiske vækst. Det har derfor vist sig urealistisk at opretholde den tidligere målsætning om, at CO2-udslippet senest i 2005 skulle stabiliseres på niveauet i 1988. Udslippet er således i dag knap 25% over niveauet i 1988.

En række vedtagne tiltag forventes at reducere væksten noget1. Regeringen vil, som led i at Danmark skal leve op til sine internationale forpligtelser på klimaområdet overveje mulige virkemidler til at begrænse CO2-udslippet med 7% i forhold til hvordan udviklingen forventes at blive i 2010. Det medfører at den stadige stigning i transportsektorens CO2-udslip bringes til ophør.

I Trafikministeriets CO2-handlingsplan peges som et af indsatsområderne på gennemførelse af transportplaner for trafiksikkerhed og miljø – herunder pendlerplaner for de ansattes transport mellem bolig og arbejde.

Som led i arbejdet med at fremme transportplaner på virksomheder har Miljøstyrelsen og Horsens Kommune gennemført projektet "Bæredygtig bolig-arbejdstedstrafik i Horsens kommune", som er et projekt under Bytrafikpuljen startet i 1998. Formålet med projektet er gennem udarbejdelse af transportplaner for 5 virksomheder i kommunen, at få ansatte som pendler i bil til at cykle, køre med kollektiv transport eller køre flere sammen i bilerne.

I projektet indgår 2 private virksomheder og 2 uddannelsesinstitutioner:
Danish Crown
Cerealia Unibake A/S (før Hatting Bageri)
Ingeniørhøjskolen i Horsens
Teknisk Uddannelsescenter Horsens (Teknisk Gymnasium, Teknisk Skole og Byggeteknisk Højskole)

Projektet blev opdelt i 4 faser:

  1. Planlægning
  2. Kortlægning
  3. Udvikling af pendlerplaner
  4. Evaluering

Projektet er blevet fulgt af en følgegruppe bestående af
Brian Kristensen, Miljøstyrelsen
Maria Pedersen, Miljøstyrelsen
Hanne Leander, Miljøstyrelsen
Henrik Berthelsen, Horsens Kommune
Ole Helboe Nielsen, Horsens Kommune
Søren Svendsen, Vejle Amt (udtrådt 31.1.2000)

1. fase blev igangsat i 1998. Til at forestå projektet ansatte kommunen en projektkoordinator. Virksomhederne blev udvalgt ud fra kriterier som størrelse og beliggenhed samt ønsket om at belyse forskelle mellem ansatte og studerende. Projektkoordinatoren etablerede samarbejdet med virksomhederne og indsamlede erfaringer fra andre lignende projekter.

I 2. fase blev der i oktober 1998 gennemført en spørgeskemaundersøgelse på virksomhederne. Undersøgelsen viser, hvordan studerende og ansatte kommer i skole og på arbejde.

I 3. fase blev resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen beskrevet i et nyhedsbrev, som blev udsendt til de implicerede parter i foråret 1999. For at få inspiration til det videre arbejde gennemførtes en studietur til Nottingham, hvor man er kommet langt i arbejdet med pendlerplaner. Der er herefter blevet afholdt møder med administrative medarbejdere på virksomhederne med henblik på at klarlægge, hvad disse kunne tænke sig at opnå med projektet. For én af uddannelsesinstitutionerne - Ingeniørhøjskolen - blev der udarbejdet forslag til virkemidler, som blev drøftet med skolen.

Imidlertid skiftede projektkoordinatoren stilling i 1999. Horsens Kommune engagerede derfor RAMBØLL NYVIG til at fuldføre projektet. Arbejdet hermed blev sat i gang i starten af 2000.

Ud fra resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen blev der i løbet af 2000 udarbejdet forslag til pendlerplaner for virksomhederne og skolerne. Da resultaterne fra Teknisk Gymnasium viste, at de studerende og ansatte opførte sig meget miljøvenligt, og at der derfor var meget lidt at flytte på, blev der ikke udarbejdet en pendlerplan for denne institution.

Pendlerplanerne for Danish Crown, Cerealia Unibake, Ingeniørhøjskolen, Teknisk Skole og Byggeteknisk Højskole blev drøftet med disse i starten af 2001. Pendlerplanerne er herefter korrigeret på baggrund af de indkomne kommentarer.

Siden gennemførelsen af spørgeskemaundersøgelsen er forholdene ændret noget for de deltagende virksomheder, således at virksomhedernes indsats i pendlerplanerne ikke umiddelbart kan iværksættes. Men der er stor interesse for at fortsætte, når en række omstændigheder er bragt i orden. En enkelt virksomhed – Cerealia Unibake - har dog helt trukket sig ud af projektet.

Denne rapport indeholder i afsnit 2 en sammenfatning og opsummering af de hidtidige erfaringer fra projektet. I afsnit 3 følger en gennemgang af hovedresultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen. I afsnit 4 gives et kort resumé af pendlerplanerne og en vurdering af mulighederne for at implementere pendlerplanerne. På baggrund heraf samt ud fra erfaringer fra lignende projekter er der i afsnit 5 udarbejdet råd og vejledning til, hvordan man kan fremme gennemførelse af pendlerplaner for virksomheder.

Herudover er der i bilagsrapporten redegjort mere udførligt for dataindsamling og pendlerplaner for de enkelte virksomheder og skoler. Desuden er der givet en oversigt over mulige virkemidler til reduktion af bolig-arbejdssteds-trafikkens energiforbrug samt foretaget en vurdering af de to vigtigste samkørselsdatabaser.

1) Afgiftsstigninger på brændstof fra Pinsepakken, EU´s aftale med bilindustrien og omlægning af vægtafgift til grøn ejerafgift.
[Tilbage]