| Forside | | Indhold | | Forrige |
Miljømærker på tekstiler
COWI og CASA har gennemført en større spørgeskemaundersøgelse blandt producenter,
detailled og indkøbere af tekstiler. Undersøgelsens formål er bl.a. at pege på,
hvordan miljømærkede tekstiler får en større udbredelse. For at kvalificere udsagnene
fra spørgeskemaundersøgelsen har vi valgt at spørge en række producenter, indkøbere
og repræsentanter fra detailledet, om de vil deltage i et uddybende interview.
Interviewpersonen skal således gennem sit kendskab til branchen og miljømærker
assistere med at vurdere og uddybe svarmateriale fra spørgeskemaundersøgelsen.
1 At kende miljømærkerne.
Følgende spørgsmål ønskes afdækket:
1.1 Kender du/I udseendet af - og forskellen på følgende miljømærker?
- vil du beskrive forskellene
- Svanemærket
- EU Blomsten
- Økotex-100-mærket
1.2 Hvilke informationsmaterialer læses i virksomheden?
Tekstil og beklædning?
- Miljøstyrelses infoskrifter: Ny Viden, Miljø Danmark, andre?
- Ingeniøren?
- Andre medier, hvilke?
1.2.1 Hvem læser de forskellige informationsmaterialer?
1.3 I hvilke medier og i hvilken informationsform ville I være mest
modtagelige for information om miljømærker?
Opfatter du, at følgende medier/informationsform er velegnet eller mindre
velegnet:
1.3.1 Saglige informative artikler om miljømærker?
- Hvis egnet, i hvilke specifikke aviser, tidsskrifter eller blade?
1.3.2 Artikler med erfaringer om andre producenters erfaringer med miljømærkerne?
- Hvis egnet, i hvilke specifikke aviser, tidsskrifter eller blade?
1.3.3 Forbrugerprogrammer i tv?
1.3.4 Reklamer?
- Hvis egnet, i hvilke specifikke medier?
1.3.5 Workshops og konferencer?
- Hvis egnet, i hvilken sammenhæng?
1.3.6 Møder med:
- Kunder/Brugere
- Leverandører
- Grossister
- Myndigheder
- Rådgivere
- Brancheorganisationer
- Andre?
1.4 Mener du nedenstående statistik afspejler virkeligheden?
I baggrundsundersøgelsen før dette interview har vi fundet, at 28 - 61 % af
indkøbere og detailhandlen ikke kender miljømærkerne. (Mest kendt er Blomsten, Svanen
og Øko-tex 100, mindst kendt er andre Europæiske mærker).
1.4.1 Hvorfor mener du det ser sådan ud?
2 Kendskab til kriterierne for Blomsten
Følgende spørgsmål ønskes afdækket:
2.1 Kender du/I kriterierne for mærkning af tekstiler med Blomsten?
2.1.1 Hvis ja, har I kriteriedokumentet i virksomheden?
- Hvis ja, ved hvilken funktion ligger kriteriedokumentet?
- Hvis ja, hvad anvendes kriteriedokumentet til?
2.1.2 Hvis nej, ved du/I, hvordan man kan få kriteriedokumentet?
2.2 Har du/I været inde på Miljømærkesekretariatets hjemmeside?
2.2.1 Hvis ja, hvad er din/jeres vurdering af hjemmesiden?
2.3 Hvilke tekstiltyper kan mærkes med Blomsten?
2.3.1 Hvilke tekstiltyper er mærket med Blomsten?
3 Interorganisatorisk
For at få en indikation af hvordan viden om miljømærker spredes i
organisationen, og om der kunne være barrierer forbundet med videnspredningen, vil vi
gerne spørge om følgende:
3.1 Har virksomheden en fast procedure for, hvilken information, som skal kommunikeres
til virksomhedens ledelse?
3.1.1 Vil viden om miljømærkerne være en information, som skal kommunikeres til
ledelsen?
3.2 Hvordan foregår forretningsgangen/kommunikation fra den, der bliver opmærksom på
information om miljømærker frem til overvejelse om I vil - eller ikke vil lægge vægt
på miljømærkede tekstiler, når I køber ind?
- Hvem i organisationen vil typisk først blive opmærksom på information om
miljømærkerne?
- Hvem i organisationen vil denne information blive kommunikeret til?
- Hvem i organisationen vil kunne beslutte, om der skal lægges vægt på miljømærker
ved indkøb?
- Hvem i organisationen vil skulle give beslutningstageren med det nødvendige grundlag
for, at denne kan tage beslutning om indkøb eller ikke indkøb af miljømærkede
tekstiler?
3.2.1 Hvordan er organisationsrelationerne mellem personerne/funktionerne omtalt i
spg. a), b), c), og d) samt virksomhedens øverste ledelse?
3.3 Vurderer du/I, at organisationens struktur, kompetencefordeling eller
kommunikationsveje kan være en barriere mod udbredelsen af kendskabet til miljømærker
eller arbejdet med at indkøbe tekstiler med et mærke?
3.3.1 Hvorfor?
3.4 Vurderer du/I, at subjektive holdninger i organisationen kan være en barriere mod
udbredelsen af kendskabet til miljømærker eller arbejdet med at indkøbe tekstiler med
et mærke?
3.4.1 Hvorfor?
4 At købe miljømærkede tekstiler
Baggrundsundersøgelsen viste, at kun 11-22% af indkøberne køber eller overvejer
at købe miljømærkede tekstiler. For at få en bedre forståelse af disse tal, vil vi
gerne spørge om følgende:
4.1 Lægger I vægt på producentens miljøforhold, når I køber ind?
4.1.1 Hvilke forhold lægger I vægt på?
4.2 Lægger I vægt på tekstilprodukternes miljøforhold, når I køber ind?
4.2.1 Hvilke forhold lægger I vægt på?
4.3 Indkøber I, eller overvejer I at indkøbe tekstiler med et miljømærke?
4.3.1 Hvorfor/hvorfor ikke?
4.3.2 Nævn de væsentligste faktorer som skal være gældende, før I ville købe
eller overveje at købe miljømærkede tekstiler?
4.3.3 Har følgende faktorer stor, nogen eller ingen betydning:
x. |
|
Krav eller ønske fra kunder/brugere |
y. |
|
Prisniveau |
z. |
|
Design |
aa. |
|
Holdbarhed |
bb. |
|
Funktionalitet |
cc. |
|
Ensartet kvalitet |
dd. |
|
Udbudets størrelse |
ee. |
|
Leveringssikkerhed |
ff. |
|
Kort leveringstid |
gg. |
|
Samme leverandører som nu |
hh. |
|
Fast leverandørsamarbejde |
ii. |
|
Kort geografisk afstand til leverandør |
jj. |
|
Fokus fra medarbejdere |
kk. |
|
Fokus fra statslige myndigheder |
ll. |
|
Fokus fra lokale myndigheder |
mm. |
|
Fokus i branchen |
nn. |
|
Fokus fra forbrugerforeninger |
oo. |
|
Fokus fra miljøorganisationer |
pp. |
|
Andre faktorer? |
4.4 Efterspørger jeres kunder/brugere miljømærkede tekstiler?
4.4.1 Hvorfor tror I - eller hvorfor tror I ikke, at jeres kunder efterspørger
miljømærkede tekstiler?
4.4.2 Hvad tror du, der skal til for at få jeres kunder/brugere til at efterspørge
miljømærkede tekstiler?
4.4.3 Er der forskel på hvad der skal til afhængig af hvilken målgruppe I henvender
jer til?
qq. |
|
Hvis ja, prøv at beskrive denne forskel. |
4.5 Hvor massiv skal en efterspørgsel fra jeres brugere/kunder være,
før I vil indkøbe miljømærkede tekstiler?
4.6 Udfører I, eller overvejer I at udføre en særlig markedsføringsindsats
for at få jeres brugere/kunder til at efterspørge miljømærkede tekstiler?
4.7 Markedsfører jeres leverandører i særlig grad miljømærkede tekstiler
overfor jer?
4.7.1 Hvis ja - hvilke parametre lægger denne markedsføring vægt på?
4.7.2 Hvis nej - kan I købe miljømærkede tekstiler hos jeres nuværende
leverandører?
4.8 Anvender jeres leverandører miljøargumenter i markedsføringen af
sine tekstiler overfor jer?
4.8.1 Hvis ja, hvilke miljøargumenter anvender leverandørerne?
4.9 Er I bekendt med, at Statens grønne indkøbspolitik stiller krav om,
at der skal lægges lige vægt på pris, kvalitet og miljø?
4.9.1 Kender I indkøbsvejledningerne om grønne indkøb for offentlige indkøbere
vedrørende tekstiler?
rr. |
|
Hvis ja, har I anvendt disse i forbindelse med jeres indkøb? |
5 Udsagn om miljømærkede tekstiler.
Udbudet af miljømærkede tekstiler er i dag meget lille. Kun en producent udbyder
tekstiler med Blomsten (duge og sengetøj (Beirholms Væverier), og 4 producenter udbyder
tekstiler med Svanen (sengetøj (Babynature), 2 børnekollektioner (Cosilana Naturwäsche
GmbH),bomuldsstrømper (Triconor AB) og beklædning (Green Cotton, Novotex A/S).
Baggrundsundersøgelsen viste, at mange af indkøberne mente, at miljømærkede
tekstiler er dyrere, har dårligere design etc. end andre tekstiler. For at få en klarere
forståelse af disse udsagn vil vi gerne spørge om følgende:
5.1 Hvad tror du er årsag til:
5.1.1 |
|
- at 72% af indkøberne mener, at miljømærkede
tekstiler er dyrere?
|
5.1.2 |
|
- at 44% af indkøberne mener, at miljømærkede
tekstiler ikke har et godt design?
|
5.1.3 |
|
- at 39% af indkøberne mener, at miljømærkede
tekstiler ikke har en bedre holdbarhed?
|
5.1.4 |
|
- at 6% af indkøberne mener, at miljømærkede
tekstiler ikke er miljøvenlige? |
6 Indhold i kriteriedokumentet for "Blomsten"
6.1 Mener du, at tekstiler mærket med Blomsten generelt er miljøvenlige?
6.1.1 Hvad lægger du i begrebet "miljøvenlig"?
6.2 Indeholder kriterierne for Blomsten de rette krav?
6.2.1 Hvis nej, hvilke krav er ikke de rette, og hvorfor det?
6.2.2 Hvad burde kriterierne for miljømærket Blomsten indeholde, hvis du kunne
bestemme
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |