Miljømærker på tekstiler

7 Virkemidler til at overvinde barrierer

7.1 Forslag til virkemidler

I det følgende præsenteres en række forslag til virkemidler, som kan anvendes til at overvinde barriererne. Nogle virkemidler er allerede undervejs i de igangsatte projekter og værktøjer.

Analysen af barrierer viser, at der er i branchen er behov på følgende områder:
Øget prioritering af miljø
Information om miljømærker
Øge efterspørgsel/øget udbud og markedsføring
Forenklet dokumentation til ansøgning (producenter)
Øget viden om kemiske stoffer

Forslag til virkemidler er opstillet i form af stikord i en tabel (tabel 7.1), hvor de er opdelt efter de 3 grupper i aktørkæden: producenter, detailhandel og professionelle indkøbere. De anførte virkemidler er forslag, som bør diskuteres i branchen og blandt andre interessenter. Enkelte af de anførte virkemidler uddybes i det følgende.

7.1.1 Øget prioritering af miljø

Incitamenter til at øge prioritering af miljø i branchen er et meget væsentligt virkemiddel, idet manglende prioritering er den væsentligste barriere. Flere producenter og detailhandelskæder anfører, at en øget efterspørgsel automatisk vil medføre at miljø får en højere prioritering. Virkemidler til øget prioritering består derfor dels af værktøjer til opstilling af miljøpolitik og information om miljø og dels af skabelsen af øget efterspørgsel blandt forbrugerne. Her vil de professionelle offentlige og private indkøbere udgøre en væsentlig gruppe, der har mulighed for at skabe en sådan efterspørgsel. Interessen er der i stor udstrækning, men indkøberne mangler værktøjer til at formulere kravene videre til producenter og leverandører.

7.1.2 Information om miljømærker

Der er fortsat et stort behov for en øget information i alle tre led vedrørende miljø og miljømærker, herunder værktøj til at stille miljøkrav. Interviewene viser, at informationen skal være lettilgængelig og målrettet til den enkelte aktørgruppe. Informationen skal helst være i form af direct mail eller via branchens egne kanaler. Information på de officielle hjemmesider fra henholdsvis Miljøstyrelsen og Miljømærkesekretariatet er ikke tilstrækkelig. Information via dagspressen (annoncer etc.) anses heller ikke for en fremgangsmåde, der har væsentlig effekt.

7.1.3 Øget efterspørgsel, udbud og markedsføring

En øget efterspørgsel overfor producenter kan som nævnt skabes via krav fra de professionelle indkøbere. En forudsætning for dette er at de er i stand til at formulere de rette krav og har det fornødne kendskab til at det er muligt at få miljømærke på de produkter, de efterspørger. Det er i dag en udbredt holdning, at lige netop det produkt den enkelte efterspørger ikke kan miljømærkes uden det egentligt er forsøgt.

I den forbindelse er den manglende markedsføring af miljø og miljømærker fra producentens side en væsentlig årsag, som igen er en del af den spiral, der er vanskelig at bryde. Det er derfor nødvendigt både at skabe efterspørgsel og samtidig markedsføre og reelt sikre udbud af miljømærkede tekstiler.

Til markedsføringen savnes i dag blandt producenterne væsentlige argumenter, som de kan bruge overfor kunderne. De savner en synliggørelse af mærkets værdi, som de kan markedsføre. I dag er fokus blandt forbrugerne på sundhed, det er derfor vigtigt, at sammenhængen mellem miljømærket og en positiv effekt i relation til sundhed fremgår tydeligt. En model, som nævnes af nogle af aktørerne er en beskrivelse af konsekvenserne for miljø og sundhed, hvis der ikke vælges miljømærkede produkter

7.1.4 Forenklet dokumentation (producenter)

For producenternes vedkommende er der behov for simple, praktiske værktøjer som gør ansøgningsarbejdet til opnåelse af miljømærket og ikke mindst dialogen med leverandørerne lettere. Et sådant værktøj kan eksempelvis indeholde en oversigt over:
hvilke krav i kriterierne er vanskeligst at opfylde
hvilke parametre forårsager de største miljøproblemer inden for hver fibertype?
hvilke kemiske stoffer skal undgås

De mangler desuden praktiske redskaber, som kan hjælpe producenterne med at få undersøgt leverandørens evne til at overholde krav i Blomsten. Det gælder specifikt for producenter som anvender leverandører uden for EU. Man mangler også en viden om og et redskab til at kontrollere disse leverandører uden fysisk kontakt. Dette kan f.eks. opfyldes ved at anvende en lokal agent, der kan udføre denne del af arbejdet.

Enkelte producenter og detailhandelskæder anfører, at ansøgning og sagsbehandling bør være under 2 mdr. for at det bliver aktuelt for dem at få et miljømærke. Det er stort set umuligt at opnå med den nuværende procedure. Der er derfor behov for nytænkning i forhold til proceduren, hvis denne målsætning skal kunne opfyldes.

7.1.5 Kemiske stoffer

En oversigt over hvilke kemiske stoffer, der indgår i tekstiler vil være et nyttigt værktøj for både producenter, detailhandel og indkøbere. Oversigten skal formentlig målrettes til den enkelte gruppe. Oversigten bør indeholde information om hvilke stoffer, der er uønskede i relation til miljø og sundhed. Andre væsentlige oplysninger er hvilke processer og produkter de typisk indgår i samt hvilke substitutionsmuligheder der er i form af alternative kemiske stoffer. I forhold til detailhandel og indkøbere vil oplysninger om hvordan valg af produkt eller formulering af krav til det færdige produkt påvirker indholdet af kemiske stoffer være yderst relevant.

Tabel 7.1
Forslag til virkemidler og værktøjer til reduktion af barrierer

Se her!

7.2 Eksisterende værktøjer

En gennemgang af tidligere gennemførte tiltag i forhold til producenterne viser, at en række af de foreslåede elementer allerede tidligere er gennemført for nogle år siden.

Der foreligger således en række værktøjer til producenterne, som bl.a. omfatter:
"Users Manual and Application Form"
Håndbog i miljøstyring
Håndbog med værktøjer i forbindelse med salg og markedsføring

Omfanget af de nævnte værktøjer er betydeligt. Der kan derfor være behov for mere kortfattede udgaver og eventuelt opdatering af værktøjerne mod nye miljøkrav og miljøargumenter ved salg - og markedsføring.

For at processen med at øge afsætningen af miljømærkede tekstiler for alvor skal overkomme sine barrierer, skal fokus rettes mod at virksomhederne i leverandørkæden skal kunne opnå den nødvendige kompetence internt.

I forhold til de offentlige indkøbere er der udarbejdet miljøvejledninger for specifikke produktgrupper inden for tekstiler. Ingen af de interviewede offentlige eller private indkøbere har imidlertid kendskab til disse vejledninger.

En udbredelse af disse via indkøbernes egne informationskanaler er derfor en oplagt mulighed for at øge kendskabet til tekstilers miljøforhold og mulighed for at stille krav.